بازدید 28180
واکنش وزارت خارجه به خبر «تابناک»:

احضار کاردار تکراری است، مجامع بین‌المللی را فرابخوانید!

ظاهر ماجرا نشان می‌دهد که مسئولان وزارت خارجه، سرانجام باورشان شده است، خبری که شایعه می‌پنداشتند، چیزی جز روایت واقعه‌ای تلخ نیست اما برایمان عجیب است که چرا هنوز هم واکنش‌هایشان در سطح برخورد با‌‌ همان شایعات باقی مانده؟! آیا گاه آن نرسیده، درسی به عربستانی بدهیم که برای غیر عربستانی‌ها هم الگو شود؟!
کد خبر: ۲۵۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷ 12 June 2012
خبری که پیشتر یا تکذیب می‌شد و یا مسئولان وزارت خارجه با دیده مماشات با آن برخورد کرده و از غیر رسمی بودنش می‌گفتند، تمام و کمال و حتی بسیار پر شاخ و برگتر از آنچه فکرش را بکنیم، در مقاله یک خبرنگار معروف عربستانی تأیید شد تا وزارت خارجه با احضار کاردار عربستان، نشان دهد که باورش به واقعه رخ داده تغییر کرده است.

به گزارش «تابناک»، به دنبال انتشار خبر «تأیید خبر تلخ اعدام هجده ایرانی در رسانه‌های عربستانی» حسن زید، کاردار عربستان در تهران ـ در غیاب سفیر این کشور‌ ـ به وزارت امور خارجه، احضار و مراتب اعترض شدید کشورمان به اقدام ضد انسانی دولت عربستان سعودی به وی ابلاغ شد.

به گزارش فارس، در این دیدار علیرضا عنایتی، مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن این کار، خواستار توضیح فوری دولت عربستان در این باره شد؛ همچنین پافشاری دولت عربستان بر محروم نگه داشتن بازداشت شدگان ایرانی از حق دسترسی کنسولی محکوم و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به پایبند نبودن آن کشور به تعهدات بین‌المللی و موازین حقوق بشری به آگاهی کاردار سعودی رسید.

این گزارش می‌افزاید: همچنین تأکید شد که دولت جمهوری اسلامی ایران، این کار را مغایر موازین اسلامی و حقوق جهانی دانست و ضمن پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط بین‌المللی، پیامدهای حقوقی و سیاسی این گونه اقدامات را بر عهده دولت عربستان سعودی می‌داند.


چند تصویر از ایرانیان اعدام شده در زندان عربستان که از دید «سلطان الجوفی»، نویسنده سعودی هم قاچاقچی هستند و هم وابسته به مسئولان کشورمان! البته قصدشان از قاچاق مواد مخدر هم در ذهن بیمار نویسنده عربستانی هم کمک به لیبرال‌ها و اصلاح طلبان کشورش بوده و هم ترور! با این توضیح که پسر جوان حاضر در عکس در شانزده سالگی دستگیر شده و شش سال بعد در بیست و دو سالگی اعدام شد.

واکنش اخیر وزارت خارجه از این روی جای خوشحالی دارد که این بار نه سخن از تکذیب ماجرا به میان آمد و نه رسانه‌های منتشر کننده این خبر، محکوم به اعمال فشار شدند اما قطعا واکنشی از این دست به گواه سخنان پیشین وزیر و معاون وی، بار‌ها مورد تکرار و سنجش قرار گرفته و حتی تسلیم یادداشت اعتراضی به سفیر آن کشور در تهران و یا یادداشت اعتراض سفیر کشورمان در عربستان به مقامات سعودی هم نتوانسته در برقرار کردن نخستین حق زندانیان کشورمان که دسترسی به مقامات کنسولی و ملاقات با کار‌شناسان سفارت است، ذره‌ای توفیق نصیبمان کند.

اینجاست که شک نداریم مسئولان وزارت خارجه هم حق خواهند داد که این حد از پیگیری، نه تنها بی‌فایده است، بلکه ممکن است در دید یک ناظر خارجی به درخواست‌های متعدد و بی‌توجهی پیاپی تعبیر شده و... .

به عبارت بهتر، آزمودن آزموده‌های پیشین، نه گره‌گشای ایرانیان دربند زندان «دمام» عربستان خواهد بود و نه به بازگرداندن حیثیت کشورمان تعبیر خواهد شد، پس چه بهتر است که فاز واکنش‌هایمان را به کل تغییر دهیم تا شاید با درخواست تحویل جنازه اتباع اعدام شده کشورمان، این امر بدیهی مغفول مانده محقق شده و خانواده‌های ایشان را به درخواست حداقلی‌شان رسانده باشیم!

شاید پیگیری حقوقی در مراجع بین‌المللی، واکنش به قانون شکنی عربستانی در سطوح بالا‌تر از وزیر خارجه و راهکارهای دیگر نه تنها در چنین شرایطی توجیه پذیر باشد، بلکه باید به فکر سطحی از پاسخ به گستاخی باشیم که دیگر هیچ کشوری جرأت تکرار چنین کاری را به خود ندهد؛ عبرتی برای عربستانی‌ها که دیگران را نیز بر سر هوش بیاورد.

البته همه این‌ها در حالی است که بر بی‌اطلاعی وزارت خارجه از اعدام‌های انجام شده صحه بگذاریم و سخنان یکی از زندانیان دمام را تکذیب کنیم که می‌گفت: «شش سال است که اینجا زندانی هستم و تقریبا به اندازه زیادی قوانین عربستان و حتی حقوق بین‌الملل مرتبط با خودم را خوانده‌ام. من بر اساس میزان درکم از موارد حقوق بین الملل می‌گویم که امکان ندارد حکمی علیه یکی از اتباع کشور بیگانه به اجرا درآید، بدون اینکه نماینده قانونی آن کشور، مثل افراد سفارتشان، در لحظه اجرای حکم حضور نداشته باشد؛ البته یکی از نگهبانان زندان تأکید دارد که نماینده سفارت کشورمان را در زمان اجرای حکم اعدام هموطنانمان دیده است. الله اعلم...»

تکمیلی:

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعدام چند تبعه ایرانی در عربستان، با بیان اینکه این افراد ۵ سال پیش به جرم حمل مواد مخدر در عربستان بازداشت و محاکمه شدند، گفت: در این فاصله تمام تلاش مقامات سیاسی ما در ریاض و تهران در جهت توقف اجرای حکم و رسیدگی عادلانه به وضعیت این افراد بود. متاسفیم که دولت سعودی با اظهارات متناقض وضعیت بغرنجی را به وجود آورد و چنین حادثه‌ای رخ داد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه دولت سعودی باید به کنوانسیون‌های بین المللی حق دسترسی کنسولی احترام می‌گذاشت، افزود: متاسفانه دسترسی کنسولی و برخورداری از مترجم در دادگاه و گرفتن وکیل برای آن‌ها انجام نشد.

وی اظهار داشت: در این زمینه کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید خود را به وی اعلام و عنوان کردیم که این نوع اقدامات تبعات سیاسی به همراه دارد و این موضوع از طریق کنوانسیون‌های مربوطه پیگیری خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳۰۸
انتشار یافته: ۶۹
این .... پشت آمریکا قایم شدن و هر کاری دلشون بخواد انجام میدن
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
ما هم هر جا کم میاریم میگیم آمریکا
باعث شرمندگی ملی است
آقا این چه وضعشه چرا برخورد نمیشه .نمیتونید کاری بکنید از سمتتان استعفا بدهید ملت غیور ایران نیازی به این گونه خدمت رسانی ندارند .من هم جز این مردمم و نمی خواهم مسئولان محتاط به ما خدمت کنند.
چرا ....
بسیار درداور است نمی توان سخنی گفت. عربستان سعودی جنایات بسیاری را در مورد ایرانیان از کشتار حاجیان گرفته تا جنگ عراق و ... تا امروز دریانوردان بی گناه، انجام داده است ولی همواره بی کس و بی یاور مانده ایم. جالب است که خبر کذب ترور سفیر آنان با عث صدور بیانیه در سازمان ملل می گردد ولی ....... آقایان یا ساکت باشید و دم از قدرت ما در جهان نزنید و یا اگر دارید پس برای کی گذاشته اید؟ آیا رفتارهای عربستان در این چند وقت اعم از افزایش تولید نفت تا حمله به بحرین و تجهیز مخالفان سوریه تاایجاد اشوب در لبنان و ..... همه اعلان جنگ به ایران نیست. تا کی می بایست از اعراب برادر در جنوب خلیج فارس سخن گفت و شاهد هجمه روز به روز آنان بود؟ آیا اگر ما به درستی وبر طبق مقررات انسانی و بین المللی چند عربستانی را محکوم و اعدام می کردیم آنان نیز چنین بی تفاوت می گذشتند؟ آقایان و مدیران! دیگر بس است تساهل. با جابجا کردن چند ورق از این بازی های سیاسی بین المللی، لطفا در منطقه اعاده قدرت و سیادت کنید. و حساب سعودی های احمق را به کمال و تمام پرداخت نمایید. دو کشور در منطقه یعنی امارات و عربستان روز به روز گستاخ تر شده اند وما هروز بیچاره تر از گذشته. ایرانی را به به پشیزی نمی دهند و ما دائم در صدد التماس و لطفا ما را تحریم نکنید می باشیم. این بازی و سیکل معیوب راه به جایی نمی برد. برگردید به عناصر و مولفه های شکل دهنده قدرت بین المللی و به جای حرف به عمل بپردازید. خون پاک شهدای جنگ تحمیلی عربستان و امارات به دست صدام را نمی توان با این شکل رفتار جبران کرد. برنامه ریزی دو سه ساله و با اهداف مشخص مواجهه با این ابلیسان را باید از همین امروز شروع کرد.
اگه به جرم مواد مخدر بوده دستشون درد نکنه
کاش تو ایران هم برای یک گرم مواد مخدر هم مجازات اعدام اجرا میشد
پاسخ ها
سبحان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
حتما پیش یه روانپزشک برو
روح و روانت مشکل داره
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
یکی از خانواده خودت اعدام میشد هم اینجوری میگفتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
يكم خجالت بكش هيچ كشوري حق نداره مردم كشور ديگه اي اعدام كنه
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
چرا چرند میگی؟؟ مسئله جون هموطن های تو در میان است
من از وقتی این خبر تایید شد و واکنش ضعیف وزارت امور خارجه رو خوندم خواب از چشمام پریده و از عصبانیت نمیدونم چه کار باید کرد. باید حج رو تحریم کرد حتی این کار به نظر من اعلام جنگ دولت عربستان هست. آخه چقدر ضعیف ؟ کارمندان سفارت ایران تا اون سفیرش گرفته از ترس لغو ماموریت تا حالا تکذیب میکردند حالا چی؟ 18 ایرانی رو گردن زدن تو این دوره زمونه مگر شوخیه؟ شما رو به خدا اینقدر ایرانیا رو ذلیل نکنید.
خواهشاً انعكاس بده، هرچند تا حالا ندادي!!!!

متاسفانه عربستان سعودي با پول هنگفتي كه از زائران ايراني دريافت مي كند هزينه قتل عام بسياري از مسلمان در بحرين و كشور هاي ديگر را تامين مي كند به نظر مي رسد وقت آن رسيده تا مرجعي (چه دولتي يا روحاني ) از رفتن زائرين به حج جلوگيري به عمل آيد تا هم عربستان درسي از اين موضوع بگيرد هم ما شريك در كشتار مسلمانان نباشيم.
اگر به تاريخ رجوع كنيم در صدر اسلام هم براي مدتي حج رفتن حرام اعلام شده بود آيا الان زمان آن فرا نرسيده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
جلوی حج رفتن رو نمیشه گرفت ولی میشه جلوی ولخرجی بیخود حجاج برای خرید جنس بنجل چینی که پولش میره توی جیب عربستان رو گرفت
به نظر می رسد خانواده های کشته شدگان باید شخصا وارد عمل شده و انتقام خون عزیزانشان را بگیرند .
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
چجوری
؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
فک کنم فیلم زیاد میبینی ها هموطن
یاددکترولایتی در زمان وزارتش بخیر که جسور نترس وکاردان بود
راهش دسته مردمه خودمونه
تحريم حج عمره
اين نويسنده عربستاني من رو ياد يك روزنامه نگار ايراني مي اندازد
الله اعلم
مرگ بر ال صعودصیهونست ووای براحوال مسئولین بدون تعصب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
آل سعود نه صعود...
آقا خدائیش خیلی نامردند نشون دادند که چه کینه و نفرتی از ایرانیا دارند حالا که اونا دارند نامردی می کنند ما چرا داریم جلوشون کوتاه میایم؟؟؟؟
ضعيف عمل كردن در مقابل حقوق اتباع يك كشور نشانه ضعف در كجاست؟
آيا اگر اتباع آمريكا يا انگليس و... هم بود اينگونه تحقير مي شدند،اينگونه برخورد كردن با يك ايراني،توهين به فرد فرد ايرانيان است،آیا گاه آن نرسیده، درسی به عربستانی بدهیم که برای غیر عربستانی‌ها هم الگو شود؟!
سفارت خود را در عربستان تعطیل کنیم و کلیه کارمندان سفارع عربستان سریعا اخراج شوند رابطه باید کلا قطع شود این حد اقل کاری است که باید فورا انجام شود.
مماشات با ال سعود جنایتکار تا کی؟
مرگ بر آل سعود
جالب هست که پارسال یک امریکای به جرم قتل اعدام شده بود رسانه های ما غوغا کرده بودن
گویا جان یک ایرانی از یک فلسطینی یا امریکای کمتر است
جالب اینجاست شما از سایت های خارج کشور که این خبر
را ۹ ماه قبل انتشار دادند عقب تر هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
فروردین امسال اعدام شدن و تو میگی نه ماه پیش خبر دادن؟؟!!
الان خیلی زرنگی؟
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی شما، به نظر من بهترین راه تنبیه عربستان جلوگیری از مسافرت ایرانیان برای حج تمتع و عمره به عربستان میباشد. با این کار صنعت هتل داری، هواپیایی و حمل و نقل و بطور کلی اقتصاد عربستان زیان شدیدی را متحمل شده و خود مردم عربستان و بقسه مسلمین در جریان جنایات آل سعود قرار خواهند گرفت.
مگه در ایران خودمون در 15 سالگی کسی را نمی گیرند و در 18 سالگی اعدامش می کنند؟! عیب را فقط در دیگری می بینید؟
چرا تا كم مياريد مرگ بر اين و اون ميگيد . خودتونو اصلاح كنيد. با مرگ بر اين و اون گفتن مشكلي حل نميشه.
در این مورد دیگر دیپلوماسی فایده ندارد
باید با قوه قهریه با رژیم گستاخ آل صعود برخورد کرد.
نباید اجازه دهیم که احساسات ما به بیت الله الحرام ، مانع سختگیری به این اهریمنان شود.
سفارت عربستان در تهران باید تعطیل شود.
ورود اتباع این کشور را به ایران ممنوع باید کرد.
شیعیان بحرین را باید با اقدام عملی و دخالت مستقیم خودمان نجات دهیم .
اگر توان این کار را نداریم ، باید بپذیریم که ضعیف تر هستیم .
مرگ بر عربستان صعودی و ال صعود به خدا به جز خانه خدا باید کل عربستان را با خاک یکی کرد از شر این اعراب کثیف پاک کرد.
پاسخ ها
سيد محمد ظاهر محمدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
عربستان سقوطي نيست چه برسه به
عربستان صعودی
درستش عربستان سعودي هست ولي فكر كنم با اين وضعيت عربستان شقي نه سعودي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
صعود یا سعود!!!
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
عربستان صعودی نیست، سعودی است البته امیدوارم آل سعود نزولی بشن
به آل صعود نباید خرده گرفت عربها از ابتدا که دست چپ و راستشان را شناختند با ایران و ایرانی دشمنی داشته اند و بارها و بارها بدون دلیل و مدرک قابل ملاحظه ای حجاج ایرانی را اعدام نموده اند. ما باید از مسئولین مملکت خرده بگیریم که پشتیبان ایرانیان نبوده اند و نتوانسته اند حق هموطنان را بگیرند!!!!!
درود بر همه عزیزان ایرانی
در عالم سیاست نمی شود با همه جنگید !!!
اشک در چشمان و حسرت در دل وقتی این خبر را خواندم
وای اگر از پس امروز بود فردایی
..هموطن های ما رو اونجا مظلومانه کشتن و ما تازه می خوایم کاردار احضار کنیم ؟؟؟؟....
وای اگر از پس امروز بود فردایی
موندیم چی بگیم!
خدمت همه عزيزاني كه لطف كردن فحش دادن به آل سعود يا نوشتن مرگ بر آل سعود و ... بايد عرض شود خيلي وقته تاريخ مصرف مرده باد... زنده باد... توم شده مگه فقط براي ما::: هيچي باباجون گلوتو پاره كن
اين حركت وحشيانه ال سعود در اعدام شهروندان ايراني در واقع بي اعتنايي و بي اعتباري نسبت به مسعولين ايران است.
خوب کاری کردند ! اینها برای انجام چه کاری به عربستان رفته بودند ؟ چرا ازبین میلیون ها نفر فقط این ها دستگیر شدند؟ چرا هیچ عربستانی به ایران نمی آید؟و خیلی چرای دیگر
مثلا چه درسی میشه به عربها داد در حالیکه پشت سر آمریکا قایم شده اند و با دلارهای نفتی تمام نهادهای بین المللی را بنده خودشان کرده اند؟
این روزها کسی به ایرانی بودن خودش افتخار نمی کنه
مجلس باید وارد عمل شود و وزیر .......
واقعا با اينها چی کار ميشه کرد، کشتن چند سعودی بدبخت و بی گناهم که مخالف فرمان خداست. به نظر من بهترين راه حل ضربه به منافع سعودی توی کشورهایی مثل کويت هست.
..عربستان حدود سي ميليارد در آمد حج داره .. كه حدود 5 ميلياردش را ايراني ها مي پردازن..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
5 میلیارد چی جوری حساب کردی دلاری یا ریال ایرانی
مگر تو ايران قاچاقچي ها رو اعدام نميكنند .
واقعا تأسف انگیزه، اولا مسئولا باید پیگیری کنندو جواب قاطعانه ای به عربستان بدن، ثانیا این خبر رو به خوبی و منتشر کنند تا زائران و مسافرانی که به عربستان سفر می کنند حواسشون و جمع کنند و دارو و مواد با خودشون نبرن تا بهانه دست این وهابی ها ندن
آقا خداوکیلی حجاج اینقدر نرن خرید میلیونی کنن و پول بریزن تو جیب اینا،دودش تو چشم خودمون میره
راهش اینه که یه لنج عربستانی با خدمه بیش از 20 نفر رو رو به جرم قاچاق مواد مخدر در آبهای بین المللی توقیف و همه سرنشینانشو در عرض یک هفته اعدام کنید ( البته حتما به روش گردن زدن ) فقط یادتون نره جنازه کثیفشون رو به خود سعودیا برگردونید خاک پاکمون نجس نشه
پاسخ ها
کامران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
اینم راه درستی هست و البته اگر لنجی پیدا بشه که سرنشینان اون عربستانی باشند
همشون یا هندی یا پاکستانی یا بنگلادشی هستند
سه تا آمریکایی را در کوههای ایران به جرم جاسوسی گرفتند .انها در دنیا چه بلوایی راه انداختند . و اتباع ایرانی را در آبهای بین المللی می گیرند و گردن می زنند و وزارت خارجه ما در خواب به سر می برد
ال سعود هم نوکر اسراییل است
مرگ برال سعود این اقدام پستی وضف حکومت سعودی رامی رساند
مرگ بر آل سعودو آل خلیفه
میخواستند قاچاق نکنند که اعدام نشند.
بهتره که دستگاه دیپلماسی جواب قاطع به این وهابی های از خدا بی خبر بده.
اگراينها قاچاقچي مواد مخدرهستند خوبشون كردن واگرمن هم باشم جزاعدام هيچ حكمي نمي دادم چون قاچاقچي هدفش افساد و تباهي يك ملته پس هرجا اينكاروبكنه بايد اعدام بشه اگرهم قاچاقچي نبودن جا داره وزارت خارجه پيگيري كنه
آفرین بر دولت عربستان که این گونه قاطع با مواد مخدر برخورد میکنه. بدون هیچ گذشت و ارفاقی.
آقاي وزير استعفا بده
اگر خون اين 18 نفر بي گناه ريخته شده باشد. مسئولين بايد پاسخگو باشند. وزارت امور خارجه مي تونه مشكل اصلي آنها رو از مسئولين عربستاني دقيق و شفاف دريافت كنه و به اطلاع عموم برسونه ( شفاف سازي لازمه ). وگرنه تا قبل از روشن شدن دقيق موضوع نمي شه اظهار نظر كرد عزيزان
مرگ بر آل سعود وحشي
فقط انتقام
آقای سخنگو
همکار گرامی
باز محکوم می فرمایید و وعده اقدامات و پیگیری های آتی را می دهید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی