بازدید 26981
تأیید خبر تلخ اعدام هجده ایرانی در رسانه‌های عربستانی:

وزارت خارجه چه زمانی واکنش نشان خواهد داد؟!

خبر اعدام هجده ایرانی در زندان «دمام» عربستان، در حالی از خبرنگار عربستانی مهر تأیید می‌خورد که وزارت خارجه کشورمان، همچنان در گرفتن وقت دیدار با زندانیان هم درمانده است! واقعه‌ای تلخ که مورد تأیید دیگر ایرانیان زندانی در آن دیار نیز هست، ولی گویا از دید مسئولان، هنگامی رسمیت خواهد یافت که لابد در یک نامه در سربرگ رسمی خطاب به ایشان اعلام شود؛ فارغ از اینکه پیگیری سریع اخبار منتشره، ممکن است به حفظ جان برخی شهروندان کشورمان منجر شود!
کد خبر: ۲۵۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴ 11 June 2012
می‌گوید در این چند سال که زندانی هستیم، از ترس مرگ همه قوانین و دستاویزهای نجات را خوانده و همه راهکار‌ها را آزموده‌ایم؛ اما گویا قرار است قربانی نیت‌های سیاسی عربستانی‌ها شویم؛ مگر می‌شود حتی اگر جانی هم باشیم، اجازه دیدارمان را به مسئولان سفارت هم ندهند؟!

به گزارش «تابناک»، روزهای آغازین خرداد ماه، خبر اعدام (بخوانید گردن زدن!) ده ایرانی دیگر در زندان دمام عربستان، موج اعتراضات نسبت به روند محاکمه اتباع کشورمان در سرزمین‌های بیگانه را دوباره به جریان انداخت تا شمار ایرانی‌های اعدام شده سال ۹۱ در عربستان به هجده رسیده و نگرانی‌ها برای سایر زندانیان ایرانی در این کشور به اوج برسد.

ماجرایی تلخ که ابتدا و با اعلام خبر گردن زدن هشت هموطنمان در اواخر فروردین ماه به شدت از سوی وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد، چراکه مقامات بر توقف حکم صادره در دادگاه آن سوی خلیج فارس تأکید داشتند، در حالی که هیچ توضیحی برای پیگیری‌های آتی ماجرا و حتی دستیابی به نخستین حق کشورمان مبنی بر دیدار با زندانیان بنا بر کنوانسیون ۱۹۶۳ وین داده نشد تا همچنان سایه ترس بر سر ایرانیان دربند «زندان دمام» و خانواده‌شان گسترده بماند.

این در حالی است که با اعلام خبر ده ایرانی دیگر، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، ضمن گلایه به انتشار خبر این واقعه در «تابناک»، از تماس‌های پیاپی وزیر خارجه با همتای عربستانی و نامه‌نگاری با سفیر این کشور سخن به میان آورده بود و هر گونه موضع‌گیری را بسته به اعلام رسمی خبر از جانب مقامات عربستانی دانسته بود؛ در حالی که بر خلاف بار نخست، از تکذیب خبر خودداری کرده بود.

بدین ترتیب، دامنه اخبار مرتبط با این اعدام به جایی رسیده است که «سلطان الجوفی» خبرنگار و یادداشت نویس سر‌شناس سعودی، روز گذشته در صفحه شخصی خود در سایت اجتماعی تویتر، در مطلبی اعتراف کرد که هجده ایرانی، به تازگی در عربستان سعودی اعدام شده‌اند.
وی در تیتر این مطلب خود چنین نوشت: «بحمد الله با گردن زدن و اعدام هجده ایرانی در زندان دمام، حکم خداوند اجرا شد».

او در ادامه این مطلب می‌نویسد: «جناب قاضی حکم اجرای اعدام هجده ایرانی توسط وزارت کشور [سعودی] را صادر کرد. آنان در حالی بازداشت شدند که چندین تن مواد مخدر «هروئین و حشیش» با خود همراه داشتند و تلاش می‌کردند آن را با لنج وارد عربستان کنند. آن‌ها برای این کار با باندهای مسلح نیز هماهنگ شده بودند و تلاش داشتند تا از راه سواحل شرق عربستان، وارد خاک سعودی شوند. بدین ترتیب، جناب قاضی دستور اجرای حکم گردن زدن آنان در دوره زمانی گوناگون را صادر کرد».

این نویسنده سعودی می‌افزاید: «این ایرانیان بازداشت شده به دست نیروهای امنیتی سعودی، اعتراف کردند که از ایران آمده‌اند. از‌‌‌ همان لحظه نخست بازداشت آنان، ایران تحرکات و فشارهای خود برای آزادی آنان را آغاز کرده است تا جایی که سفر «حیدر مصلحی»، وزیر اطلاعات ایران به عربستان آمد و در تاریخ سیزدهم دسامبر، دیدار وی با شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز» نیز در همین راستا بود که البته با مخالفت مقامات سعودی در لغو اجرای حکم خدا روبه‌رو شد». 


سلطان الجوفی در حاشیه مطلبش تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی سعودی یک لنج پر از مواد مخدر را کشف و ضبط کرده‌اند؛ تصاویری که به گواه زندانیان ایرانی، مربوط به لنج آن‌ها نیست و شاید در جای دیگری تهیه شده باشد؛ بماند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ایرانی بودن لنج در تصاویر به چشم نمی‌خورد!


الجوفی در ادامه یادداشتش، پا را از ادعاهای اثبات نشده پیشین فرا‌تر گذاشته و می‌نویسد: «خطرناک‌ترین اعتراف این قاچاقچیان این بوده که اعلام کردند، مقامات بلندپایه حکومت ایران و از جمله برخی فرماندهان سپاه پاسداران پشت قضیه بوده‌اند! از همین روی، ایران تلاش می‌کرد با تحریک برخی افراد تروریست مانند [شیخ] نمر النمر که سردمدار باندهای قاچاق هستند، بر عربستان فشار بیاورد تا این ایرانیان زندانی را آزاد کند».

ادعاهای دشمنانه‌ای از این دست، در حالی بیان می‌شود که به گواه زندانیان دربند، دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده، در حضور مسئولان سفارت کشورمان نه تنها مستندی برای اتهامات وارد شده نداشته، بلکه به دلایل متعدد، از جمله توقیف لنج ایرانی در آبهای بین‌المللی (محدوده هفتاد مایلی ساحل عربستان) به گواه مرزبانان سعودی، متهمان را تبرئه کرده است، در حالی که نویسنده سعودی، موضوعی تا این اندازه بدیهی را ـ که می‌توان مبتنی بر اسناد درباره آن به بحث نشست ـ در راستای تحریک گروه‌های فعالان لیبرال و اصلاح طلب در عربستان دانسته و حتی تحرکات شیعیان در شرق عربستان را هدف چند ایرانی دستگیر شده خواند که البته به قاچاق مواد مخدر متهم شده‌اند!

بدین ترتیب، شاید یادداشت الجوفی، بهترین مؤید مظلومیت زندانیان ایرانی در عربستان باشد؛ جایی که یکی از ایشان به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: ما قربانی بازی سیاسی عربستانی‌ها برای فشار بر ایران شده‌ایم، چرا که اگر ما جرمی مرتکب شده بودیم، نه تنها مستندات را در دادگاه لحاظ می‌کردند، بلکه مانعی برای دیدار با ما نمی‌گذاشتند. شش سال است در دمام زندانی هستیم و در این مدت از ترس هر روزه اعدام شدن، همه قوانین حقوقی عربستان و حتی عرف بین‌المللی را خوانده‌ایم تا شاید مفر نجاتی بیابیم، در حالی که حتی نمی‌گذارند تا به مقامات سفارت کشورمان دسترسی داشته باشیم و البته مسئولان کشورمان هم تلاشی برای رفع این محدودیت غیرقانونی نشان نمی‌دهند.

این در حالی است که جزییات اعدام هجده ایرانی در دو نوبت ـ یک بار هشت تن و بار دیگر ده تن ـ نیز از دید نویسنده عربستانی دور نمانده و وی با تأکید بر این موضوع، اعدام ایرانیان متهم به قاچاق مخدر را (به نوع اتهام دقت کنید) در راستای مقابله با طرح ترور دیپلمات‌های سعودی دانسته تا سرگشتگی‌اش از ماجرا را نیز به نمایش بگذارد!

اکنون این پرسش مطرح است که در صورت درست بودن ادعای این نویسنده سعودی، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی، چه کاری انجام داده؟!
اصلا ـ هرچند بر مبنای خبرهای منتشره و موضوعات مطرح از سوی الجوفی، واقعا دشوار است ـ مبنا را بر تکذیب خبر از بیخ و بن بگذارید؛ چه ایرادی دارد که چگونگی روند توقف حکم صادره و اقدامات آتی‌تان را برای مردم بازگو کنید؟

آیا مطالب الجوفی نمی‌تواند دستمایه پیگیری حقوقی را فراهم کند یا هنوز هم باید منتظر اعلام رسمی (!) مقامات سعودی بمانیم؛ هر چند هم که دیر شود و هر چقدر که کار از کار بگذرد؟!

تابناک عربی - کاتب سعودي: تم اعدام 18 ايراني في سجن دمام !
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۳۶
انتشار یافته: ۶۳
خدا لعنتشون کنه عربستانیها ....
لعنت خدا و نفرین ابدی بر آل سعود و بازماندگان جاهلیت.........
اره دیگه
پس فکر کردین همه مثل ما هستند که زندانی های دیگر کشورها رو فکل کراوات و با هدیه بفرستن کشورشون و بعد هم خودشونو گول بزنن بگن ما رافت اسلامی داریم
پس رافت اسلامی برای این بیچاره ها کجاست
وای ! حتی فکر اعدام به شیوه ی گردن زدن هم وحشتناکه
ورود به خاک عربستان باید حرام شود
درآمد هنگفت و سود سفرهای زیارتی که عاید موسسات دولتی می شود نمی گذارد که وزارت امور خارجه در باب سیاست گذاری درست عمل کند.
آقایان فکر نمیکنید که درنگ دیگر بس است .
تا کی باید باستیم و ببینیم که کشورهایی که چندین و چند مرتبه از ما ضعیف ترند برایمان گردن کلفتی کنند؟ در کدام دوره از تاریخ معاصر عربستان صعودی تا این حد گستاخ شده بود؟
عربستان را مجازات کنید.
اینکه این هجده نفر قربانی توطعه عرب ها شده باشند ، هیچ دور از ذهن نیست .
و در هر صورت این حرکت عربستان چیزی جز یک تست حساسیت سنجی از ایران نبوده .
سفارت عربستان را در تهران تعطیل کنید .
سفیرمان را از عربستان فرا بخوانید.
کشتی هایی که به مقصد عربستان میروند را در هنگام عبور از تنگه هرمز متوقف کنید.
کشتی های عربستانی را ضبط کنید .
باید به کمک شیعیان مظلوم بحرین شتافت .
عربستان باید تنبیه شود.
وزارت خارجه فعلا وقتش پر می باشد.
18 نفر که هیچی 1800 نفر هم که عربستان اعدام میکرد به هیچ جا بر نمی خورد فقط بلدیم لاف اقتدار بزنیم .تو دنیا کسی جرات می کنه یک شهروند آمریکارو اعدام کنه.
اگر جرمشان مواد مخدر است همان بهتر که اعدام شوند فرقی نمیکند که عربستان باشد یا ایران
خدایا ما باید تا کی با این عربها مماشات کنیم.
اون از قضیه فرودگاه دبی و حالا عربستان و فردا شاید .....
مسئولان تا کی باید بنشینیم و سخن نگوییم. غیرت ایرانی این رفتار ها را بر نمیتابد.
تابناک سانسور نکن نظرم را
مثلا اگه واکنش نشان بده چی میشه؟؟؟؟!!!
وزارت خارجه فعلاً خودشو درگیر این مسائل بی اهمیت نمیکنه قضیه فراتر از این حرفهاست .....چند سال دیگه معلوم میشه که عربستان چه جوابی دریافت خواهد کرد.
تفاوت فرهنگی داریم؟!!!!
متاسفم . اگر این بندگان خدا بیگناه گردن زده شده باشند باید گریست . عربستان بخاطر دشمنی با ما تهمت می زند و بعد اعدام.
بنده با برخورد قاطع با قاچاقچیان چه ایرانی چه افغان چه عرب صد در صد موافقم
اما فکر میکنم عربستان الکی اتهامی را وارد می کند . والا چرا اجازه دیدار با سفارت را نداد . به احتمال قوی خواستند عده ای ایرانی را بکشند و بس .باید مراقب خودمان در عربستان و همه دنیا باشیم چون در صورت اتهام هم کسی کمکمان نمی کند و تنها خدا را داریم. خون بیگناه دامن این شاهان عربستانی و وهابیت را بگیرد .
اون ایرانی هایی که موقع حج بازارهای عربستان را خالی می کنند و تا گلو جنس بنجول چینی می خرند مدیون جوانان بیکار کشورند . مدیون بین المال ایرانند. با این کار گردن ستمکاران را کلفت می کنند .
وزارت امور خارجه پیگری نماید.
خیلی خیلی ناراحت شدم . اونها هم وطنان ما بودند باید پیگیر کارشان میشدیم تا مبادا به جرم نکرده اعدام شوند.
از چی بنالیم ؟ از وضع اقتصادی ؟ از بیکاری ؟ از وضعیت مسکن ؟ از اختلاسهای رو به رشد آقایون ؟ از دیپلماسی فعال که دیگه واسه ایرانی تره هم خرد نمیکنه ؟ شما بگین دلمون به چی خوش باشه ؟
حتی به انتشار این نظر هم ذره ای امید ندارم ...
چرا وزارت امور منافع فدای مشتی قاچاقچی مواد مخدر کند؟
همه می دانند که مجازات قاچاق مواد مخدر در عرستان سعودی اعدام است پس چرا خودشان گرفتار کردند.
به نظر من وزارت خارجه خوب کاری کرد و امیدوارم که حرفم چاپ بشود.
لعنت بر این سعودی ها . خدا شر اینها که مثل زالو به جان شیعه و سنی افتاده اند را از سر اسلام کم کن.
عربستان دشمن ایرانه تا کی میخواهید سکوت کنید
تا کی میخواهید سر خودتو رو زیر برف کنید عربستان رسما دشمن ماست دشمن دشمن دشمن دشمن
حتی از آمریکا بد تر و شیطان صفت تر

بیایید سیلی محکمی به عربستان بزنید
تا کی مماشات
مگه حج نباشه مسلمانی از بین میره
مگه حج تعطیل بشه مسلمانی نیست
..........
میخواهم داد بزنم . چرا هیچ وقت دادهای ما را کسی نمی شنود.
احتمال جرمشان شیعه بودن بود چون این جرم در عربستان معادل چند تن مواد مخدر است . لابد گفتند 18 شیعه کم می شود از روی زمین.
احسنت بر اين همه غيرت و تعصب...
خوبه تابناک این قضایا رو میگه وزارت یه کاری کن غیرت ایرانیت کجاست.وای .............................................
با صلوات بر محمد وآل محمد
این خبری که منتشر شده مطمئنن همه ما را متاثر کرد. واین کار عربستان که بنا به مطالب خبر ناحق است.
و مطمئنن هیچگاه خون مظلوم بر زمین نخواهد ماند.و با بحق بودن الله این وهابیون ودست اندرکاران این این کارها جوابشان از خدای عزوجل دریافت خواهند کرد.
به امید آنروز جهت شادی روح تمام گذشتگان صلوات.
اللهم عجل الولیک الفرج
دستگاه دیپلیماسی فقط موظف به دفاع از دیپلماتهاست . اتباع ایرانی به او مربوط نیست!
ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد
ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد
در دام مانده باشد صیاد رفته باشد

آه از دمی که تنها، با داغ او چو لاله
در خون نشسته باشم چون باد رفته باشد

امشب صدای تیشه از بیستون نیامد
شاید به خواب شیرین، فرهاد رفته باشد

خونش به تیغ حسرت یا رب حلال بادا
صیدی که از کمندت آزاد رفته باشد

از آه دردناکی سازم خبر دلت را
وقتی که کوه صبرم بر باد رفته باشد

رحم است بر اسیری کز گرد دام زلفت؟
با صد امیدواری ناشاد رفته باشد

شادم که از رقیبان دامن کشان گذشتی
گو مشت خاک ما هم، بر باد رفته باشد

پرشور از "حزین" است امروزکوه و صحرا
مجنون گذشته باشد فرهاد رفته باشد
آفرین
خسته نباشی ایرانی
اگر قاچاقچی مواد مخدر بوده باشند، حقشون بوده.
انشاء الله اینها هم مثل طالبان که به ناحق خون دیپلماتهای ایرانی را ریختند سر به نیست و نابود خواهند شد.
این عکس از یک لنج ماهیگیری ایرانی نیست چرا که طبق دستور شیلات ایران تمامی لنج های صیادی باید رنگ اتاقک فرماندهی(قماره)خود را قرمز نمایند درصورتی که رنگ اتاقک این لنج سبز است
تابناک از کی تا حالا مدافع حقوق دزدان و قاچاق چیان مواد مخدر شدی!؟
روزی 2 نفر برای مواد مخدر اعدام میشن خون اوتا رنگی تره!!
واقعا که!!
یه بارم نظر مخالفتو بزار!!!!
عجب !
بسیار عالی!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر یک خارجی در ایران اعدام شود کشورش ما را بیچاره خواهد کرد...صد ننگ و نفرین بر من که برادرانم در دیار غربت اینچنین ناجوانمردانه اعدام شدند لا اله الا الله
چرا پلیس هاشون این مدلی هستن!؟!
قطع نظر از اینکه کدام طرف راست می گوید یک نکته مغفول مانده است و آن این است که چه هموطنان اعدام شده قاچاقچی بوده اند یا نه، اما برای جلوگیری از ایجاد سبقه و اعمال حق تحت کنوانسیونهای بین المللی وزارت فخیمه امور خارجه می بایست مساله ملاقات با این اتباع را دنبال می کرد. دفاع از حقوق شهروندان ایرانی در خارج قطع نظر از گرایشهای سیاسی یا اجتماعی و حتی قضایی با وزارت امور خارجه است. اگر آقایان قادر به این کار نیستند چرا اینگونه اقدامات را برونسپاری نمی کنند
سوداگر مرگ همینه عاقبتش
تابناک چرا نظرات مردم را درج نمی کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وزارت خارجه: به شدت این خبر را تکذیب میکنیم و آن 18 نفر در صحت کامل و در هتل هیلتون اقامت دارن و به زودی به کشور بر خواهند گشت پس دیگر فشار نیاورید.
انگار تو کتاب درسی این وزارت خارجه لغتی به نام واکنش نبوده
این مسئولان ایرانی که شما از آنها بعنوان مسئول اسم برده اید لابد خود را مسئول مردم ایران نمیدانند. و الا عکس العمل از خود نشان میداند.

اعدام ایرانییان دربند در عربستان در واقع شاح و شونه کشیدن به ایران است و معنی دیگری ندارد!
خدا لعنت كند آل سعود را
راستي مي دانيد جرم آل سعود از صهيونيستها بيشتر است ؟
این زندانی ها که به سفارت دسترسی ندارن چجور با خبرنگار تابناک صحبت کردن خودش محل تامله
دست کم این رو یه توضیحی بدین
واقعا چه میشه گفت....
مرگ بر آل سعود ...
پیشنهاد می کنم خبرنگار تابناک برود با سفیر عربستان در تهران مصاحبه کند و به وزارت خارجه هم کمک کند تا واقعیت داستان مشخص شود. بالاخره دیپلماسی رسانه ای یعنی این.
در مرز آبی مشترک هر عمل متقابلی امکان پذیر است و اگر گرو کشی و یا گروگان گیری سیاسی هم در کار باشد دست ایران در این زمینه بیشتر از سعودیها و سایر جزایر شیخ نشین منطقه باز است و این را سعودیها و بقیه بخوبی می دانند.
از تحلیل بازتاب اینطور استنباط می شود که انگار ایران ار سعودیها هراس دارد! در حالیکه مقامات سعودی از سالها قبل ترس از ایران را به اندرون خانه خود هم منتقل کرده اند.
به جای صحبت و مذاکره با مقامات عربستان ما هم 20 نفر از افراد آنها را در آبهای بین المللی دستگیر میکردیم و آنگاه میدیدیم که دولت عربستان چه رفتاری از خودشان نشان میدادند. در این گونه موارد مذاکره راه حل نیست.
از ماست که بر ماست!
عربستان غلط کرده هم وطنای منو هر چند بد اعدام کرده در ضمن اگه این کارو ایران کرده بود عربستان گوش دنیا رو کرده بودن وزارت امور خارجمون باید هر چی از دستش میاد بکنه اگه از دستش بیاد
قاچاقچي مواد مخدر حقش اعدامه هر كي ميخواد باشه
فشار نیارید بذارید همه رو اعدام کنن بعد فشار بیارید .خیلی جالبه
در این عکس ماموران امنیتی سلاح هایی مثل کلاشینکف دارند که در ماموران عریستان که تمام تجهیزاتشان غربی است مرسوم نیست
و حتی یک نوع سلاح مثل یوزی نیز که در دست آنهاست نیز مرسوم نیست دروغ همیشه یک گوشه اش می لنگد
دستشاندرد نکنه حالا بریم و شکم عربها را باسفربه مکه و مدینه و خریدهای غیر ضروری پرتر کنیم
اختلاف ما با عربستان نبايد باعث داوري غلط در باره همه عملكرد اين دولت شود . به راستي اگر در ايران تعدادي از اتباع پاكستان با مقدار زيادي مواد مخدر دستگير شوند ايا همين رفتار را نخواهيم داشت . انتقاد به رفتارهاي درست اعراب باعث ميشود تا افعال خلاف انان را نيز نتوانيم به درستي نمايان كنيم .
از ماست که بر ماست.
حداقل لاف عدم اعزام عمره گزار را بیایم.
فکر کردم واقعیت نداره ولی متاسفانه یواش یواش اخبار خودمون هم تایید کردن.

واقعا دردناک است و اعصاب آدم خورد میشه از این که دولت هیچ کاری را انجام نداده و سعی دارد زیاد هم در این باره صحبت نشود.

کجایند دانشجویان انقلابی که سفارت عربستان را اشغال کنند و این نامردها را از ایران بیرون کنند.
مسئولين محترم وزارت خارجه آسوده بخوابيده ايرانيان دربند ديگر كاري به شما ندارند
بحث سياسي است و انتقام از ايران. فقط بيچاره اين بازيچه هاي اغدام شده در راه تسويه حساب
اگر اینطور باشد باید به حال مسئولان و مردم همه باهم تاسف وخورد.
آیا وقت آن نیست این کفرآباد (عربستان) را سر هوش بیاورند و زهر چشم خوبی از آن بگیرند؟
کجایند مردان ایران؟ مردند؟ ...
خوب اگه اینها هم بخوان مثل ما با قاچاقچی مواد مخدر برخورد کنند که عربستان هم مثل ایران رتبه اول جان می شه در مصرف مواد.
لطفا بحث رو سیاسی نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی