بازدید 24361
خشنودی مردم کشور یا خشنودی مسئولان خارجی؟

پشت پرده تقدیر صندوق بین‌الملی پول از هدفمندی یارانه‌ها

رئیس کل بانک مرکزی گفته است که مسئولان اقتصادی دیگر کشور‌ها نسبت به آثار اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در ایران نظرات مثبتی داشتند؛ اما مروری بر متن گزارش صندوق درباره هدفمندی یارانه‌ها، نشان از نقش برخی افراد در نگارش این گزارش دارد!
کد خبر: ۲۵۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹ 11 June 2012

رئیس کل بانک مرکزی، امروز با بیان اینکه بسیاری از مسئولان اقتصادی سایر کشورها نسبت به آثار اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در ایران دیدگاه‌های مثبتی داشتند، تصریح کرد: ابراز خشنودی از نحوه اجرا و آثار هدفمندی یارانه‌ها در کشورمان توسط آنها، مشوقی برای ماست. این امر بهانه‌ای شد تا نگاهی به پشت پرده این بازخورد مثبت جهانی بیندازیم که در آن به نکات جالب توجهی برخوردیم.

به گزارش «تابناک» امروز محمود بهمنی در مصاحبه‌ای با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به نکات جالب توجهی در این باره اشاره کرده است. وی با ابراز رضایت از آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: اجازه ندادیم آثار نامطلوبی که برخی‌ پیش‌بینی می‌کردند، رخ دهد.

بنا بر این گزارش، بهمنی همچنین اشاره کرد، هرچند نرخ تورم در زمان اجرای طرح نزدیک ۱۲. ۴ درصد بود و هم اکنون این نرخ افزایش یافته است و نمی‌توان اثرات منفی را نادیده گرفت، می‌توانیم ادعا کنیم که در اجرای این طرح موفق کار کرده‌ایم.

وی همچنین در یک اظهار نظر گفته است: بسیاری از مسئولان اقتصادی سایر کشور‌ها، نسبت به آثار اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در ایران دیدگاه‌های مثبتی داشتند!

در حالی که بهمنی با خشنودی از رضایت مسئولان اقتصادی دیگر کشور‌ها ـ که البته عنوان نکرده کدام یک از کشورها‌ ـ از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور یاد می‌کند، آنچه از اطلاعات پیرامون بازخورد جهانی هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌توان به دست آورد عبارتند از تقدیر رئیس صندوق بین‌المللی پول و دبیر کل مجمع جهانی انرژی.

در این میان، سال گذشته نیز وزیر اقتصاد گفته بود کار‌شناسان و مقام‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به شدت تحت تأثیر موفقیت ایران در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌اند.

شمس‌الدین حسینی گفته بود که بسیاری از کار‌شناسان و مقام‌های کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول، خواستار استفاده از تجربیات ایران در زمینه موفقیت هدفمند کردن یارانه‌ها بودند.

پیش از این، «کریستین لاگارد»، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در ایران را مثبت ارزیابی و به کشورهای عربی منطقه پیشنهاد کرده بود که از تجربیات ایران استفاده کنند؛ اما باید به یک نکته توجه کرد و آن این که اطلاعات صندوق بین‌المللی پول از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از چه منبعی به دست آمده است؟

پشت پرده تقدیر و تشکرها

نگاهی به گزارش این صندوق که در جولای سال 2011 انتشار یافته، نشان میدهد که یکی از همکاران تهیه این گزارش، محمدرضا فرزین، یعنی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده است!

نمونه‌ای از اطلاعات ارائه شده برای این گزارش، بسیاری از مسائل را روشن می‌کند. در بخشی از این گزارش که مربوط به مهار تورم پیش از اجرای طرح بوده، آمده است: سال پیش از اجرای طرح، رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرد که تا پاییز 2010 (89) نرخ تورم تک رقمی می‌شود؛ در واقع تورم به شکل چشمگیری از نرخ نزدیک به 30 درصد در اواسط 2008 به 7 درصد در اوایل 2010 کاهش یافت.

در حالی که نرخ تورم پیش از اجرای قانون بنا به آمار رسمی کشور، معادل 12 و 4 دهم درصد بوده است!

در بخش دیگر آمده است که 50 درصد از درآمدهای به دست آمده از اجرای طرح به خانوارها تعلق می‌گیرد و مسئولان تمایل دارند که این درآمد به دست قشر فقیر و ضعیف جامعه برسد.

بر پایه گزارش‌ها و آمار کارشناسان، 70 درصد منابع هدفمندی (بخشی از سهم صنعت) نیز به شکل نقدی به افراد سپرده شده؛ آن هم یکسان و با یک رقم برابر.

همچنین این گزارش در بخش مربوط به ارزیابی وضعیت و آمادگی بخش تولید و صنعت، نوشته است که در ماه‌های پیش از آغاز طرح، مسئولان از درجات متعدد تا شخص رئیس‌جمهور مرتبا با بخش‌های گوناگون اقتصادی دیدار کرده‌اند و به سخنان و نگرانی‌های آنها گوش فرا داده‌اند تا درک بهتری از آثار اجرای طرح بر کسب و کار آنها داشته باشند. همچنین آمده است که تحلیلی از 12000 بنگاه به دست آمده تا ارزیابی شود که اجرای طرح از چه کانال‌هایی بر آنها تأثیر خواهد گذاشت.

اینها تنها مشتی از خروار اطلاعاتی است که در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار گرفته است. از سویی، نگاهی به کلیت گزارش نشان می‌دهد که این گزارش نه متوجه آثار اجرایی قانون، بلکه متمرکز بر اهداف و نحوه اجراست. در نتیجه کاملا مشخص می‌شود که چرا صندوق بین‌المللی پول از این اصلاح بزرگ با تقدیر یاد کرده است.

هرچند قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاحی بزرگ و ساختاری در اقتصاد کشور است که دیر یا زود بایستی به وقوع می‌پیوست، اما بزرگترین نکته در این میان، فاصله‌ای است که بین ماهیت این طرح بر کاغذ و ماهیت آن در اجرا وجود دارد. مسئولان کشور از عملکرد مثبت در اجرای این قانون سخن می‌گویند، در حالی که در عمل این طرح با چالش‌هایی روبه‌رو شده که عملا کنترل پیامدهای آن را مشکل ساخته است.

در این میان، نمایی از این طرح که در اختیار سازمانهای جهانی و شاید کشورهای دیگر قرار گرفته، یعنی‌‌ همان دورنمایی که بایستی در عمل محقق می‌شد و نشد، چرایی بازخورد مثبت جهانی آن را نشان می‌دهد؛ بازخورد مثبتی که در داخل شاید از آن خبری نباشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۲
انتشار یافته: ۵۷
دولت استاد ارائه آمار است ولی پایه و اصول تهیه آمار مشخص نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
آمار سازی نیازی به استادی نداره! یک بچه هم میتونه آمار درست کنه!
شناس!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
ارایه آمار فقط از شاخصه های دولت نیست! اکثر ما ایرانیها از این آمارها زیاد ارایه میکنیم.
ملت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
نتیجه هدفمندی یارانه ها = بی اعتمادی مردم به مسئولان کشور.
عقلا، مراجع و آزادمنش ها و ... کاری بکنن.
الان که ازش تعریف کردن صندوق بین المللی متعلق به صهیونیستا نیست! 3 سال پیش در یک مناظره فرمودن اینها صهیونیستی هستن کی یادشه؟
وکیل یا وزیر کسی نیستم

ولی همین سازمانهای بین المللی همه ساله اطلاعات و آمارهایی ارایه می دن و دارن که بدون نیاز به همکاری به دست میارن، عادت کردیم به جای اینکه به کسی کمک کنیم یه لگد هم بهش بزنیم تا بیوفته زمین

این انتقاد نیست فقط و فقط سیاه نمایی هست

تابناک عزیز اگه می خوای گزارش بزاری بهتره از فروش نان به صورت کیلویی در تبریز بزاری چون مطمئنا تاثیر مثبتی داره وکسایی که این طرح رو تصویب کردن از معضلاتش بی خبرند کار شما اطلاع رسانی به اونها هست

معمولا این نظرا تایید نمی شن ولی من خطاب به خبرنگاراتون گفتم نه برای مثبت یا منفی گرفتن از مردمی احساساتی که با یه شایعه نصف شب زل میزنن به ماه
بانك جهاني و صندوق پول رو هم ميشه با پول خريد. مگه نه؟
مبارکتون باشه. برگی دیگر بر افتخارات. از شما بعیده.
خودم گویم خودم خندم عجب مرد هنرمندم!!!!
ای داد بیداد
آیا بنظر شما صندوق بین المللی پول دلش برای مردم ایران سوخته؟ آیا فراموش کرده ایم که سازمانهای این چنینی توسط ایادی استکبار و صهیونیستها اداره میشوند؟ چطور ناگهان تاییدات آنها ملاک درستی سیاستهایمان قرار گرفته است؟ آیا فراموش کرده ایم که هر آنچه که دشمنانمان تایید کنند باید به درستی آن شک کنیم؟؟؟
جناب تابناک
از افشای این امور متشکریم.
یکی از بزرگترین اشکالات و موانع بر سر راه اجرای حکومت قانون در طول تاریخ معاصر در ایران عدم شفافیت اطلاعات است و در سنوات اخیر نیز موضوع تشدید شده به نحوی که بودجه سالانه دولت نیز به صورت شفاف تنظیم نمی شود و به صورت شفاف نیز گزارش نمی گردد.
پیشنهاد می شود که بخش مهمی از تلاش این پایگاه خبری در این خصوص فعال شود.
آیا کسی در ایران هیچ وقت تحقیق کرده یا می کند که چه تعداد از مردم در اثر تورم و گرانی حاصل از این هدفمندی یارانه ها و زیر فشار آن زود هنگام از دنیا رفته اند؟ خیلی از سکته های قلبی که این روزها حتی به زیر 40 سال رسیده و باعث مرگ و میر خیلی ها شده ناشی از فقر و فشار کمر شکن هزینه های زندگی بوده یا خیلی از کلیه فروشی ها و امثال این ها. آیا هیچ کسی از این ها حرفی می زند؟ البته بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و امثال آنها باید هم تعریف کنند چون برای آنها سرنوشت مردم ایران اهمیتی ندارد و فقط دنبال این هستند که راه برای ورود سرمایه های غربی و غارت بازار ایران هموار بشود که هدفمندی یارانه ها هم در اصل هدفش همین بوده است.
نگاهی به سایت بانک مرکزی نشان می دهد که کاهش ذکر شده تورم در تاریخ یاد شده اتفاق افتاده است!
البته تاریخ اوایل ۲۰۱۰ که در گزارش ذکر شده با اواخر ۲۰۱۰ که هدفمندی یارانه ها شروع و تورم ۱۲ درصدی بوده،‌ ربطی به هم ندارند.
تابی نازنازی، می بینم که نتونستی حتی یک نفر را به عنوان مخاطب معترض نسبت به تحلیل های جانبدارانه ات تحمل کنی و رد IP منو گرفتی و بستی. البته از این بابت من به خودم افتخار می کنم.
اما فکر می کنی تونستی نگاه تمسخر آمیز مخاطبانت رو نسبت به خودت برطرف کنی و جایگاه خیانت آلود خودت رو ارتقا بدی. تفسیری که از اظهار نظرهای سازمان های بین المللی در این خبر ارائه دادی تأسف باره و فقط همون هایی باورش می کنن که توهم تقلب گرفته باشدشون.
برات متأسفم که با رسانه های بیگانه یک وجه اشتراک پیدا کردی
پاسخ ها
c
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
جوابتو تو تعداد منفیها پیدا کن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
عزیز من چرا همه چیزو سیاسی میکنی حداقل یه نگاهی به دور وبرت بکن .ازتورم لجام گسیخته گرفته تا افزایش وحشتناک چکهای برگشتی بازاریها وهمینطور تولید کننده ها .ازاخراج روبه رشد کارگرا چی اونم بی خبری .پس اگه زحمت نمیشه یه سری به کارخونه ها بزن واسه شما که کاری نداره .حالا طرحهای نیمه تمام واختلاسهای وحشتناک به کنار و.... نمی گم همش کار دولته ولی بی برنامه گی وافکار ی که تمام اقتصاد دانها حتی نزدیکان خودشون هشدار شو داده بودن واقعا خدا بخیر کنه...
ضد انقلاب،ضد اسلام و ولايت،چرا آثار و آمار برکات دولت عدالت محور اسلامي را زير سئوال مي بري؟از کجا پول گرفته اي؟براي کي کار مي کني؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
برای من کار میکند
برای یک ایرانی
بر همه ایرانی ها
وحتی خود تو
ما فکر میکردیم تنها ماها ساده ایم که این دروغها را باور میکنیم. نگو خارجی ها هم از ما ساده ترند.
میدونستیم اجرای هدفمندی بهای سنگینی داره،اما نه تا این اندازه که فاصله طبقاتی چند برابر بشهٍ،گرانی بیداد کنه و صدای ناله قشر محروم رو فقط با (صبر کنین،درست میشه)جواب بدن!!!
همه میدانند کهسازمانهای انرژی اتمی / فائو / صندوق بین المللی پول و سازمانتجارت جهانی زیر نفوذ و سیطره صهیونیست هاست پس لذا باید به این تعریف و تمجید با دیده شک و تردید نگاه کرد
مگر بحران اقتصادی آرژانتین چند سال قبل براثر اعمال سیاستهای صندوق بینالمللی پول نبود ؟
بحران آرژانتین اینقدر شدید بود که هفته ای یک رئیس جمهور تغییر میکرد .
درود به روح پرفتوح حضرت امام كه فرمود " هر وقت خارجيها از شما تعريف كردند بدانيد كه كارتان ايراد دارد" ( قريب به مظمون )
اینهم یکنوع زرنگیه که غربیها رو هم با آمارهای ساختگی قول میزنیم
آوای دهل شنیدن از دور خوش است .
شنیدن کی بود مانند دیدن.
تابناک جان اینهمه گزارش منعکس کردی به گوش کی رسید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تحریمی که دولت مردم را کرده دردناک تر از 1+5 است.
دیگه مردم از دست گرانی بتنگ آمدند وهر روز سبد کالایشان کوچکتر میشود و امیدی به فردای بهتر را از دست داده اند .
داشتم نظر بلند بالایی می نوشتم که پاکش کردم و خلاصش و رو تو یه کلمه می نویسم:
بد بخت مردم صبور و غیور ما!
تابی جون ممنون از این مقاله قشنگت پاینده باشی
خوشم میاد وقتی شبیه روزنامه نگاران حرفه ای، نوری بر تاریکخانه می اندازی! تابی جون یه کم به این فارس نیوزم یاد بده!!
باید هم خشنود باشند، اصل تز حذف سوبسید توسط کشور های پیشرفته برای محروم نمودن ملتهایی که دارای منابع طبیعی هستند از ثروت خود طراحی گردیده است در ادامه همین طرح این کشور ها به طرق مختلف سعی بر جلوگیری از پیشرفت علمی وصنعتی کشور های دارای منابع می نمایند تا ثروت استفاده نشده آنان را غارت کنند، آنان را در فقر نگاه داشته و گاه و بیگاه با رفورم هایی ساختگی اساس و شالوده نظم اقتصادی آنان را بر هم ریزند.
آیا تا بحال کسی از خود پرسیده است از هدفمند نمودن یارانه ها به شکل کنونی چه کسانی سود می برند.
جز این است که با بالا رفتن هزینه ها تولید و صنعت متوقف می گردد و به همان موازات واردات ما افزایش می یابد؟
اجرای هدفمندی یارانه ها بدین شکل جز پیروی از سیاستهای مخرب اقتصادی ابر قدرتهای اقتصادی هیچ بهره دیگری ندارد.
مگر آنکه در آمد حاصله از اینگونه طرحها صرف امور عام المنفعه مانند ارتقای سطح رفاه عمومی مانند رایگان نمودن خدمات درمانی، ارتقاء علمی مانند رایگان نمودن موئسسات علمی و دانشگاهها گردد نه آنکه ماهیانه به حساب مردم ریخته شود تا در واقع ارزش پول ملی را به همان اندازه واریز کاهش دهد.
امام راحل فرمودند هر وقت بيگانگان از شما تعريف كردند به درستي كار خود شك كنيد
زمانی که آمارهای بین المللی افزایش فساد در ایران رو نشان میداد و یه بنده خدایی این موضوع رو اشاره کرد به غربی بودن و دشمن بودن متهم شد حالا خارجی ها خوب شدند؟
می خواستم بگم احسنت که صنندوق بین المللی از شما تشکر کرده اما با خواندن پشت پرده نظر عوض شد..ولی واقعاصندوق بدون کارشناس و مدیر فقط منظر گزارش دولتهاست که از اونا تقدیر یا انتقاد کنه یا خودش هم برنامه ها رو جدا بررسی می کنه؟؟؟کسی هست جواب منون بده دوستان..
با سلام
مگر نهادي بين المللي يعني همان صندوق پول بر اساس گزارش هاي دريافتي از كشورهاي هدف ، قضاوت ميكند كه شما اينگونه قلب موضوع كرده ايد. بنده با اجراي هدفمندي موافق نبوده و تورم ناشي از آن را نيز درك و احساس ميكنم لكن اين را نمي پذيرم كه صندوق بين المللي پول هم مبناي درستي براي گزارشات خود ندارد و بر اساس گزارش كشورها قضاوت ميكند . چرا كه اينگونه نبوده و بر اساس پارامترهاي خاص خود اقدام به انتشار آمار و گزارشات ميكند كه در بسياري از مواقع هم نقد سياستهاي كشور ايران بوده است .
تاكي ميخواهيد مطالب هدفدار به مخاطبان فهيمتان القاء كنيد ؟
اگه تعریف نمی کرد که میگفتن اینا دشمنن ، حسودن و از این حرفا !
خودش میبُره ،خودش میدوزه و خودش میپوشه ، خودشم میگه به به
چقدر ما حكايات پشت پرده داريم اصلا چيزى جلو پرده اى هست؟
کاش بجای نظر مثبت خارجی ها یه کم واقعیت جامعه رو نگاه کنید که بعد از هدفمندی یارانه ها چه بلایی بر سر این ملت آوردین؟!
با تمام وجود این آمارها را لمس میکنیم.
پ نه پ
پس میخواستید بگه مردم و مملکت بعد از اجرای این طرح داره نابود میشه
تا اونجایی که به یاد دارم امام فرموده بودند اگر دشمنان ما از ما تعریف کردند بدانید یک جای کار ما اشکال دارد و اگر از ما بد گفتند بدانید کار ما صحیح بوده . حالا شما خودتان قضاوت کنید.
این متون انگلیسی که ارائه شده است از متن گزارش صندوق بین‌المللی پول است یا متونی است که در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار گرفته است؟
یادش بخیر در زمان دانشجویی(این موضوع واقعیت دارد) یکی از اساتید محترم (درس اقتصاد مهندسی)یک گافی داد و یک تابع نزولی اکید را گفت صعودی اکید وقتی که به او اعتراض کردیم برای اینکه کم نیاورده باشد با جدیت گفت دانشجویان محترم اگر از جهتی که منظور من است(جهت y)نگاه کنید تابع صعودی اکید است .استاد ما برای کم نیاوردن کل اصول ریاضی را زیر سول برد و منکر آن شد که در حالت استاندارد حهت xملاک قضاوت است این را گفت چون زورش میرسید حالا نمیدانم شاید آن استاد ما با تیم تنظیم گزارش سر وسری داشته باشد
کسانی که از گرانی و مشکلات مردم سخن میگویند در جریان امور نیستند. مستند این مطلب اظهارات اخیر آقای دکتر رحیمی معاون اول رییس جمهور است که وضع زندگی مردم را خیلی خوب ارزیابی کرده است
جوجه را آخر پاییز می شمارند .
انصافا مسئولی که محکمترین دلیل موفقیت کارش تائید خارجی ها باشد خیلی مسئول خوبی است باید به اقای بهمنی نشان افتخار داد
خود گوئی وخود خندی عجب مرد هنرمندی! اگر دولت وبخصوص بهمنی راست میگوید یک گروه اقتصادی بی طرف متشکل از 20 اقتصاد دان که همه از استادهای اقتصاد دانشگاه های مختلف و 5 اقتصاد دان از کشورهای بی طرف مانند هندوستان - برزیل- سویس - کوبا - مالزی را بیاورند وپس از بررسی بگویند به ملت بیچاره چی از دست دادیم و چه گیرمان آمد!
پاسخ ها
سام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
به این میگن راهکار . حالا جواب مسولین شنیدنی خواهد بود مثل همیشه .
50 درصد درآمدها رو دادن به مردم باقیشم باج دادن به صندوق که ازشون تعریف کنن و سر ملتو شیره بمالن
ما ایرانیها استاد گول زدن خودمون هستیم.
اگر توجه کرده باشید گزارشی که خارجی ها در مورد اقتصاد ایران در نشریه های مختلف چاپ میکنند بر اساس اماری است که دولت مردان ما میدهند با توجه به اینکه خارجیهاعلمیتربااین مسائل برخورد میکنند و کمتر اشتباه میکنند اما چون داده ها اشتباه است در نهایت گزارش اونا هم اشتباه ار کار در میاد.
معذرت میخوام ولی این متن را دقیق بخوانید اماری که به نقل رئیس بانک مرکزی ما بوده ، خوب دیگه این هم مثل آمارهای دیگشون ولی این سری زدن ریشه مردم را درآوردند
تابناک این بار هزارمی نیست که تو اذهان عمومی را متشنج میکنی
دیگه این حرفا واقعا رژه روی اعصاب مردم.
میدونم مثل بقیه مواقع نظر منو درج نمی کنین.
من کاری به نظر تابناک ندارم ولی در پاسخ به دوستان باید بگم که موضوع کاری من صندوق بین المللی پول است. صندوق اطلاعات خود را از چند منبع تهیه می کند: گزارشهای کشورها، گزارش کارشناسان خودش از اوضاع کشورها که آنهم باتوجه به فاکتورهای اعلام شده توسط خود کشورها یا بررسی قیمتهای سبد کالاها و نرخ برابری ارزها بخصوص تورم است؛ و یک منبع هم گزارشهای سازمانهای مردم نهاد است. از آنجا که در کشور ما سازمانهای مردم نهاد قوی در زمینه مطالعات اقتصادی نداریم، می ماند مورد اول و دوم؛ من خودم درمیان گزارشهای صندوق دیده ام که عمده تمرکز آنها بر اطلاعاتی است که دولتها در اختیارشون می گذارن.
نوشتن اینگونهمطالب ویا به قولی مچ گیری از دولت واقدامات آن در خانه خراب کردن وضعیت اقتصادی کشوروبه تبع آن مرده هیچ فایده ای ندارد اینها کارخودشان را می کنند
آقای رحیمی که میگه وضع مردم خوبه نگاه به جیب خودش میکنه .
رفتار دولت کاملات قتبل انتقاد است ولی این تفکر که از هر عملکردی که بیگانگان تقدیر میکنند انتقاد شود. مگر سازمان بهداشت جهانی بارها از مبارزه و یا ریشه کن کردن بیماری ها در ایران تقدیر نکرده است. چطور با آن خبر ها برخورد نکرده اید؟
اگر نفوذ ما در مجامع بین المللی اینقدر زیاد است که یک گزارش را سفارشی کنند خیلی هم خوب است. در این گرازش یک ایرانی مطلع از طرح هم وجود داشته است که هیچ کس بهتر از دست اندرکار طرح نمیتوانسته باشد. اشکال از سفره های مصرف کننده اعتبار و خراج است. حرفهای رئیس جمهور در مجلش اشاره خوبی به نمونه های قابل گفتن بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر