بازدید 22834

چگونه می‌توان مذاکرات هسته‌ای را به شکست کشاند؟!

با گذشت یک هفته از مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد و در شرایطی که اکنون همه چشم‌ها به مسکو دوخته شده، گمانه‌زنی‌ها درباره نقاط قوت و ضعف پیشنهادهای هر یک از دو طرف در مذاکرات، اکنون به یکی از مهمترین مباحث میان تحلیلگران تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۴۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷ 30 May 2012
با گذشت یک هفته از مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد و در شرایطی که اکنون همه چشم‌ها به مسکو دوخته شده، گمانه‌زنی‌ها درباره نقاط قوت و ضعف پیشنهادهای هر یک از دو طرف در مذاکرات، اکنون به یکی از مهمترین مباحث میان تحلیلگران تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، با مروری بر خط خبری چند روز اخیر رسانه‌های جهان، می‌توان متوجه یک تغییر جهت مهم در تحلیل‌ها شد و آن، اذعان به ضعف پیشنهادهای ارائه شده از سوی غرب به ایران درباره اقدامات لازم در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

در همین راستا، پس از آنکه روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» یک روز پس از مذاکرات بغداد، از لزوم برداشته شدن تحریم‌ها به منظور پیشبرد روند مذاکرات و تشویق ایران به ماندن پای میز مذاکره سخن گفت، امروز نیز سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، تحلیلی را در همین زمینه منتشر کرده است.

از دید بلومبرگ، آنچه موجب آمدن دوباره ایران به پای میز مذاکره شد، اعمال تحریم‌های سخت بود؛ اما آنچه موجب ماندن ایران پای این میز می‌شود، چشم‌انداز برداشته شدن این تحریم‌هاست. در حقیقت، در صورتی که غرب دیوار خواسته‌های خود را بلند نگه دارد، ایران انگیزه‌های خود را برای توافق از دست خواهد داد.

در ادامه این تحلیل آمده است، پیش از آنکه دیپلمات‌های غربی، بار دیگر با طرف ایرانی مذاکره کنند، باید در این باره که هدف تحقق یافتنی آنها از این گفت‌و‌گو‌ها چیست و همچنین درباره بررسی دوباره پیشنهادهای خود به ایران، با یکدیگر به توافق برسند.

بلومبرگ می‌افزاید: دیپلمات‌های غربی، یکی پس از دیگری از عملی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا از ۲۸ ژوئن و تحریم اتحادیه اروپا از یکم ژوئیه سخن می‌گویند و تنها چیزی که به ایران ارائه می‌کنند، برداشته شدن تحریم فروش قطعات هواپیما و دادن ایزوتوپ‌های پزشکی به ایران است.

البته در این باره باید گفت که این پیشنهاد از فشار تحریم‌ها بر ایران نمی‌کاهد، بلکه عملاً این فشار را تا چند هفته افزایش نیز می‌دهد. همچنین در ازای آن، از ایران خواسته شده غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده، اورانیوم‌های ۲۰ درصدی خود را به بیرون انتقال دهد و به بازرسان اجازه دسترسی بیشتر بدهد؛ چنین رهیافتی محکوم به شکست است.

در ادامه این تحلیل آمده است، هم‌اکنون جامعه جهانی با دو انتخاب روبه‌روست: نخست اینکه بر خواسته خود برای تعلیق کامل همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید بورزند که البته چنین چیزی برای غرب نتیجه خوبی است؛ اما تجربه ده ساله مذاکرات نافرجام، نشان داده این خواسته دستیافتنی نیست.

انتخاب دیگر آن که ایران با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد موافقت کرده و تأسیسات هسته‌ای خود را زیر نظر بازرسان آژانس گذارد؛ افزون بر این، می‌توان در مذاکرات بعدی درخواست عدم ساخت تأسیسات هسته‌ای جدید را از ایران مطرح کرد.

در مقابل، گروه ۱+۵ باید یک نقشه راه مشخص را تعریف کند که به برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم‌ها و همچنین به رسمیت شناخته شده حق ایران در غنی‌سازی با درصد پایین در قالب یک توافقنامه همیشگی منجر شود.

در این میان، می‌توان به عنوان نخستین گام در مذاکرات مسکو، موضوع به تعویق انداختن تحریم نفتی اتحادیه اروپا را مطرح کرد.

به این ترتیب، بلومبرگ بر این باور است، هدف از مذاکرات نه تشدید تحریم‌ها، بلکه رسیدن به توافق و جلوگیری از جنگ است و در این راه، برداشته شدن مرحله‌ای تحریم‌ها، می‌تواند زمینه خوبی برای ادامه این روند فراهم کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۲۲
سلام تابناك : چرا( كشورهاي عضو آژانس طبق مفاد ان پي تي مجاز به غني سازي اورانيوم جهت استفاده هاي جاري كشورشان هستند) و ايران را از اين حق محروم ميكنند اين تيعيض ناعادلانه است . چرا بايد با اينها توافق كرد. اگر اين تحريمهاي سنگين به در هر كشور ديگري اعمال ميشد. ار بين ميرفت .پس غني سازي بهانه است اينها با اصل نظام مشكل دارند. ممنمون
ببین داداش! مذاکرات هسته ای محکوم به شکسته چون چیزی که غربیها لازم دارند نفت و گاز ایرانه! براشون نه هسته ای مهمه نه حقوق بشر
ایران میتواند با صادرات سانترفیوژ و تکنولوژی هسته ای عملا NPTرا فلج کند
درست هست که تحریم ها به مردم فشار وارد کرده ولی ما از حق خودمون پا پس نمیکشیم که در آینده به ما به عنوان خیانتکار نام برده بشه ایران فعلا پیروز این دعوا هست دعوایی که آمریکا راه انداخته برای انقلاب هست دعوای اسرائیل برای ترس از فروپاشی خودش هست که فکر میکنه ایران با سلاح هسته ای میخواد اسرائیل رو نابود کنه که البته همین الان ایران که نه حزب الله میتونه اسرائل رو نابود کنه.
خواه ناخواه جنگ شروع ميشود چون ما كه از حق خودمون نمي گذريم آنها هم كوتاه نمي آيند . پس بايد خودمان را آماده جنگ و تبعات آن بكنيم از طرفي با توجه به تجربه جنگ 8 ساله بهتره از نقاط قوت و ضعف اون براي اين جنگ بهره ببريم . از طرفي بايد در زمينه سايبري هم خودمونو تقويت كنيم كه به غير از دفاع سايبري بتونيم پاتك هم بزنيم . چون فقط ماكه نبايد خسارت و زيان اين جنگ ناخواسته رو كه غربي ها ميخوان بهمون تحميل كنند بديم اونا هم بايد تاوان اينكارشون رو هم بدن
باید دید چه هزینه ای کرده ایم ؟ به چه چیز می خواهیم دست پیدا کنیم ؟ برای دست یابی به هدف چه بهایی باید بپردازیم ؟ تا بدین جا چه مقدار وضع کشور و مملکت بهبود یافته ؟ پس از این چقدر بهتر خواهد شد؟ آیا ادامه روند فعلی به صلاح و مصلحت ملت و مملکت و نظام است یا خیر ؟ و سئولات بسیار زیاد دیگری که متاسفانه همه جواب آنها را می دانند اما نمی خواهند پاسخ دهند .
رفع تحریم ها امتیازی در حق مردم ایران نیست چون این تحریم ها سراسر نامشروع و غیر قانونی هستند. اگر ج. اسلامی در مقابل کاهش یا توقف تحریم ها امتیازی به غرب بدهد در حقیقت به دنیا اعلام می کند که تحریم های غرب مشروع بوده اند و این یک عقب نشینی و شکست مفتضحانه برای ایران خواهد بود که منجر به نابودی نهایی همه فعالیت های هسته ای ایران خواهد شد چون غربی ها پس از آن فشارهای خود را چند برابر خواهند کرد.
انشاا... كه مذاكرات به نتيجهاي ميرسه.چون تحريمهاي بيشتر به ضرر مردمه نه ..........
اين از بديهيات كه مشكل مشكل هسته اي و فني نيست و اونا با نظام ما مشكل دارند و موضوع هسته بهانه بسيار خوبي به آنها داده است . ولي ما بايد عاقل باشيم ودرست رفتار كنيم . ادامه لجبازي ما يعني افتادن در دامي كه آنها گسترانده اند. به نظر من حتي در اين شرايط اگر ما به يك تعليق تاكتيكي دست بزنيم توطئه آنها را خنثي كرده ايم . اميدوارم نظرم پخش شود . با تشكر
فعلا که اقتصاد ایران فلج شده
آنها خودشان بهتر می دانند که ایران حتی اگر سلاح هسته ای بسازد خطر ناک نیست چون عدد سلاح های هسته ای انبار شده ی خودشان برای نابودی کل کره ی زمین کافیست .؛ بلکه آنها با موجودیت رژیمی با نام جمهوری اسلامی مشکل دارند نه با سلاح هسته ای و یا انرژی هسته ای . پس بگذار این راه را برویم حتی به قیمت شهادت . مکتب ما ، مکتب حسین است « مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است » .
همینطور که پیش میروید به شکست می انجامد روسیه و آسرائیل منافعشان در گرو شکست مذاکرات است و کارشکنی های خود را در جهت به شکست انجامیدن مذاکرات همانطور که پیش برده اند در صدد به انجام رساندنش خواهند بود.نزدیک شدن ایران به جهان غرب منافع رژیم اشغالگر قدس و روسیه فرصت طلب را به خطر خواهد انداخت.
تابناک به نظر من یک نظر سنجی در مورد راهکار ایران برای مذاکرات هسته ای بگذارید که معلوم شود نظر ملت چیست شاید آن وقت مسئولان بهتر بتوانند تصمیم گیری کنند. درست است که تعلیق فعالیت های هسته ای از طرف ایران یک شکست هست ولی خوب راه حل چیست؟ چی کار باید کرد؟
مهم این است که ما دانش وامکانات لازم را به دست آورده ایم وفعلا از نظر مصرف هم نیاز نداریم بنا بر این باید از تحمیل هزینه اضافی به کشور جلوگیری وغنی سازی 20 درصدی را تعطیل کنیم چون دیگر توجیه اقتصادی هم ندارد .
من که میگم بمب اتمو بسازیم آخرش اونا هم تحریممون میکنن هم قصد حمله دارن, اتمو بسازیم که حداقل جلوی جنگو بگیریم
البته اگر از حقوق به حق خودمون تو انرژی هسته ای بگذریم باز اونا با ما کار دارند چون طبق برنامه خاورمیانه بزرگ و همون نقشه راه باید ایران رو تجزیه کنند. نقشه اون رو هم منتشر کردند . اونا نه اجازه میدن تاریخ ایران در برابر یونان و روم به چشم بیاد و تاثیرش رو تو فرهنگ جهان کتمان میکنند (البته اگر بخوان از لحاظ دینی ما رو بکوبن پیش ما کلی حرافی میکنند)و مدام تو فیلم ها و رسانه ها فرهنگ ما رو تحقیر میکنند تنها کاری که تو دوران معاصر انجام دادن این بود که استعمارگر و مستعمره رو به جهان اول و جهان سوم یا توسعه یافته و توسععه نیافته تغییر نام دادن.اگر بحث تبلیغات نبود همین اندازه هم لا پشونی نمیکردن.
زنده باد سرزمین چهار فصل با پرچم سه رنگ ایران
در جهان درحال تحول، یهیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید توافق ایران با غرب همیشگی باشد. بلکه هر توافقی بایستی برای مدت معین و محدودی باشد. یا علی
مطمعنا" هیچ جنگ رودررویی در کار نخواهد بود اما درهرصورت اوضاع مردم بدتر از قبل خواهد شد واینرا تاریخ به ما ثابت کرده
اگر جنگ بشه دوستان ما فقط چند ساعت میتوانیم در مقابل آمریکا مقاومت کنیم...به این موضوع فکر کردید؟
باور کنید من هم به عنوان یک ایرانی از اینکه اینقدر بازیچه دست کشور های غربی مفت خور بشویم و با تحریم و زور گوئی میخواهند اهداف غیر منطقیشون رو دیکته کنند خسته شدیم
بنظر من جمهوری اسلامی باید یک ذره از در بالا وارد شود
گفتگوها را تحریم و تا اطلاع ثانوی از هرگونه همکاری با آژانس خود داری کنه تا ببینیم این عالیجنابان چه غلطی میخوان بکنن ای کاش تو این قضیه کل مردم ایران همدل بودند
روند مذاکرات طولانی است مطمئن باشید دست کم شش ماه تا یک سال طول می کشه و سرانجام هم به نتیجه نمیرسه و آمریکا واسرائیل هم به ایران حمله نمیکنند ولی تحریم ها ادامه خواهد داشت .
آخه اگه آمریکا به ایران حمله کنه ، اونوقت كشورهاي عربي را از کی بترسونه تا بهشون سلاح ومهمات بفروشه .
غرب و مخصوصا آمریکا دو بهانه از برنامه هسته ای ایران در نظر دارد :1-برای اطلاع خوانندگان تابناک ذکر این نکته ضروری است :معمولا برای تغذیه نیروگاههای هسته ای از اورانیوم 235 استفاده می شود و این درصد از اورانیوم پس از غنی سازی به دست می آید ایران این مرحله را طی کرده و الان سوخت نیروگاهها را نیز بار گذاری کرده و تا آغاز به کار تولید تجاری برق هسته ای چیزی نمانده است . حال نکته مهم اینجاست که اورانیوم 235 پس از چند ماه استفاده به عنوان سوخت تبدیل به پلوتونیوم می گردد که مقداری از آن برای تولید یک بمب اتمی کافی است . آمریکا و غرب بهانه اصلی را به این وارد می کنند و اعلام می کنند هدف ایران تولید برق هسته ای نبوده و فقط به دنبال بمب هسته ای است . 2-نکته بعد این است که طبق یک سناریو از پیش طراحی شده در سال 83 غرب به یکدفعه اعلام کرد عکس های هوایی از منطقه پارچین به دست آمده که نشان دهنده فعالیت های هسته ای در این منطقه است . اگرچه این پرونده در زمان البرادعی مدیر وقت آژانس بسته شده بود ولی دوباره غرب به آن ارجاع مي دهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست