بازدید 15619

چرا دولت تمایلی برای دادن ارز به تولید کننده ندارد؟

مصوبه‌های دولت به گونه‌ای است که گویی ایران اکنون بهشتی برای واردکنندگان است. آیا تا کنون شنیده‌اید که وارد کننده‌ای در ایران اعلام شکایت و ناراحتی کند؟ اصلا چرا شکایت کند وارد کننده سود می‌برد، دولت همه سود خود را می‌برد. دولت راضی است، وارد کننده هم راضی؛ پس...
کد خبر: ۲۴۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۶ 07 May 2012
مصوبه‌هایی که دولت به تازگی در حال تصویب آن است، به نوعی مانع دادن ارز دولتی به تولید کنندگان می‌شود و البته دولت در این راستا، این فرایند را به نام حمایت از تولید انجام می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، با نگاهی به گذشته، آنچه امروز دولت انجام می‌دهد، به راحتی قابل ردگیری است؛ برای نمونه، حساب ذخیره ارزی را در نظر بگیرید. آنچه سبب شد، حساب ذخیره ارزی موضوعیت پیدا کند، نوسانات درآمدهای نفتی بود. از آنجا که یکی از آثار منفی وابستگی به درآمدهای نفتی، انتقال بی‌ثباتی ناشی از نوسانات بهای نفت بود، مجلس ششم بر آن شد، با تصویب شکل‌گیری حساب ذخیره ارزی، افزون بر آنکه جلوی بی ثباتی ناشی از نوسانات قیمت نفت را بگیرد، مازاد درآمد نفت را به این حساب منتقل کرده که از این منابع، 50 درصد به نقش ثبات دهی به اقتصاد ایران و 50 درصد به پروژه‌های بخش خصوصی منتقل شود.

هم‌اکنون این حساب به صفر رسیده است، در حالی که در این چند سال، بهترین دوران شکوفایی درآمدهای نفتی را داشته‌ایم و جالب‌تر آن که علت صفر شدن این نبوده که 50 درصد به بخش خصوصی و 50 درصد برای جلوگیری از نوسانات قیمتی نفت مصرف شده باشد، بلکه دولت به این منابع، نگاه رانت آلوده داشته و منابعی را که نزدیک به 169 میلیارد دلار بوده، به مانند درآمدهای نفتی خویش می‌دیده است، به گونه‌ای که خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته است: دولت نهم به واسطه مصوباتی که تصویب کرده، حساب ذخیره ارزی را به صندوقی تبدیل ساخته که اعتبارات آن صرف پروژه‌هایی شود که دولت پولی برای آن نداشت و حاصل این سیاست‌ها، منجر به صفر شدن منابع حساب ذخیره ارزی شد.

آنچه گفته شد، بیان یک تجربه بود؛ این که چگونه یک دولتی که رانت، نقش علتی و درمانی برای سیاست‌هایش دارد، در صدد است این منابع را از آن خود کند؟!

گویا هم‌اکنون، نوبت به صندوق توسعه ملی رسیده است؛ از مصوبه اخیر دولت مبنی بر تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به متقاضیان این گونه برمی‌آید که دولت به دنبال هدایت ارزها به سمت خود است.

بنابراین، اگر بخواهیم از نگاه اقتصاد سیاسی به این مسأله بنگریم، خوب است این گونه گفته شود که دولت رانت محور، توزیع رانتش به نوعی است که خود سود می‌برد؛ هم اکنون ارز دولتی، یک رانت به شمار می‌آید.

همچنین دولت در دو مصوبه جداگانه، تمایلش به ندادن ارز دولتی به تولید کنندگان و بخش خصوصی را نشان داده، چرا که این گونه تخصیص ارز (تخصیص ارز به تولیدکنندگان) به سود دولت نیست.

آیا با توجه به این که بانک مرکزی، بانک‌ها را به گران‌فروشی ارز متهم کرده و به این بهانه، از حساب‌های آنها مابه التفاوت آن را برداشته است، این به ذهن نمی‌‌رسد که نباید ارز دولتی را به بانک‌ها سپرد؟

جدای از این مطلب، تولیدکنندگان از همه بیشتر به ارز دولتی نیاز دارند. این در حالی است که ارزهای موجود در صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی است؛ بنابراین، چرا باید بخش کشاورزی ـ که نزدیک به 98 درصد خصوصی است ـ از ارز‌های خود بی نصیب باشد؟ چرا باید ارز‌های صندوق توسعه ملی ـ آن هم به گفته دکتر احمدی نژاد ـ قفل شده باشد؛ آیا قفل شدن اعطای ارز به تولید کنندگان، بهانه‌ای برای ندادن ارز به آنها و دادن پول به جای ارز به آنها نیست؟

دیگر آن که این کار، دقیقا توسط مصوبه دیگری تکرار شد؛ مصوبه‌ای که بر پایه آن، دولت به بهانه حمایت از تولید، عملا اعلام کرد که ارزهای خود را در بازار گران فروخته و بخشی از درآمدهای آن را صرف پوشش کسری بودجه و بخشی دیگر را برای حمایت از تولید در نظر خواهد گرفت، حال آن که هزینه‌های تحمیل شده برای تولید کننده، بیش از دو برابر درآمدهایی است که دولت از این ناحیه متصور می‌شده است.

آیا تاکنون گلایه و شکلایتی از یک وارد کننده دیده‌اید؟ آیا تاکنون دیده‌اید که وارد کننده‌ای گلایه کند؟ چرا باید سود و کمیت وارد کنندگان روز به روز افزایش باشد؟ چرا باید بشنویم که وارد کنندگان، ارز‌های دولتی دریافت کرده و با ارز گران، محصول خود را فروخته‌اند؟ آیا این نشان از آن ندارد که رانت دولت (ارز) به وارد کنندگان اختصاص می‌یابد، نه به تولید کنندگان؟

آیا ممکن است هدف دولت، واردات باشد، نه کنترل تورم از طریق ابزار واردات؟
بنابراین، اگر هدف کنترل تورم است، چرا زمینه‌ای فراهم می‌سازیم که وارد کننده بتواند با چند برابر خرید، بفروشد؟
چرا کنترلی بر قیمت واردات نیست و تنها زورمان به کشاروزانی رسیده که 98 درصد آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود؛ کشاورزانی که حتی درآمدهایشان، کمتر از هزینه‌هایشان است؟!
آیا همه این‌ها برای این نیست که دولت مجبور به حمایت از تولید کننده نشده و از راه واردات درآمدزایی می‌کند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۱۵
نظر یک تولید کننده:
کارخانه x که کار تولید کونتور های برق را دارد بخاطر سیاست های غلط و نبود ارز دولتی و عدم تخصیص اون و از طرفی قرارداد هایی با شرکت های مرتبط در ماه های گذشته 8 میلیارد تومان ضرر کرده و مدیر عامل آن شرکت گفته جای بسی تاسف میباشد که ما یورو را 2400 تومن خریداری کردیم و اینهمه ضرر را قبول کردیم تا کارخانه تعطیل نشود و 200 نفر شاغل بیکار نشوند ولی دولت به راحتی ارز وارد کنندگان ماشین را در همان مقطع زمانی تامین کرده بود!
آیا این به صلاح سال تولید است؟!
آقای تابناک یا واقعا توی باغ نیستی یا دوست نداری باشی بابا کدوم شرکت خصوصی وارد کننده تونسته از ارز دولتی استفاده کنه ؟!!
وارد کننده ای که با هزار بدبختی تونسته تحریم رو دور بزنه و اقلام مورد نیاز رو بیاره
آخه برادر من کجا اینجوریه؟
دولت شرایط تولید فراهم کنه مگه مرض داریم ارز از کشور خارج کنیم.
بهتره بگم برای تولید سنگ اندازی نشه، حمایت پیشکش!
ببخشید اگه واردات تعطیل کنیم از کجا بیاریم بپوشیم ؟
هیچ جای دنیا اینطوری با وارد کننده برخورد نمی کنند.
ضمنا خیلی از تولیدات ما هم نیاز به واردات مواد اولیه داره!
دلت خوشه ها...
اینجانب تولید کننده هستم با بیش از ۱۰۰ کارگر در ساله ۶۹ توانستیم محصول تولیدی خود را خود کفا کنیم .امروز با کاهش ۸۰ درصد کارگران محصول ما با عرضه دولتی وارد میشود ولی‌ به مواد اولیه ما ارزی نمی‌دهند.
آفرین به نکته درستی اشاره کردید
به ما دوسال پیش وعده دادند که هدفمندی یارانه ها به تولید ارتباطی ندارد ولی مرتبط شد و ما دوسال است آب و برق و گاز را با مبالغ نجومی پرداخت میکنیم جالب است که اداره محترم گاز با اینکه واحد ما برای تولید به گاز نیاز دارد،ما را پرمصرف نیز تشخیص میدهد!
مواد اولیه ما که فلز مس میباشد توسط بورس فلزات لندن مشخص میشود و آنرا در بورس کالای تهران در مبلغ دلار آزاد ضرب میکنند!!
ما باید هزینه تولید و کارگر و ابزار مصرفی و ارزش افزوده و تامین اجتماعی را هم پرداخت کنید
تصور بفرمایید من تولید را فراموش کنم و از دولت دلار دولتی بگیرم و کالای وارد شده را بدون هیچ نظارتی به دلار آزاد میفروختم
کاش من هم وارد کننده بودم
حرف حق جواب نداره
همه از وضع کشور شکایت دارند وارد کنندگان هم همینطور مخصوصا بعد از تحریم های اخیر تجارت با سایر کشورها خیلی سخت شده این را می توانید از تجاری که در دبی هستند بپرسید .
فرض کنید یک خانواده 2 نفری ماهیانه 15 ملیون تومان درامد داشته باشد. به نظر شما می توانند با این 15 ملیون تومان زندگی متوسطی داشته باشند؟؟ فکر کنم بشه . ولی مملکت ما به عنوان یک خانواده خیلی بیشتر از درامد داشت ولی وضع ما اینه . مشکل از کجاست؟/
مفهوم شرکت خصوصی در ایران با وارد شدن دولت در بحث قیمت گذاری محصولات آنها لوث شده است
باسلام لطفا قيمت گندم كه محصول استراتژيك است را در چند گذشته تا كنون رصد كنيد آيا تناسبي با ميزان تورم و افزايش قيمت كود شيميايي، انواع سموم و .... دارد؟ كشاورز با چه اميد و انگيزه اي به ادامه و توسعه كشاورزي خود بپردازد؟
از تحليل خوبتون ممنون . واقعا توليد كننده گان در فشار مضاعف هستند و هيچ كمكي به توليد كننده نمي شود و حمايتي نيست. اين همه ارز نفت و نفت 120 دلار چرا نبايد به توليد كننده برسد تا كارخانه ها فعال رشد اقتصادي ايجاد و هزاران نفر كارگر و مهندس به اشتغال خود ادامه دهند.
اينجانب اكبر هستم و هم اكنون در روسيه به دنبال وارد كردن ماشين آلات صنعتي مورد نياز توليد هستم و دريغ كه با گران شدن ارز اصلا نمي شود دستگاه خوب وارد اين مملكت كرد و به جاي آن جنس بد چيني به راحتي وارد مي شود.دريغ از يك دلار ارز دولتي.در عوض چيني ها بهترين دستگاهها را وارد مملكت خودشان مي كنند .متاسفم .
توی تمام دنیا هم واردات هست هم صادرات اگه محصولت با کیفیت باشه داخلی میخرن و اگه نباشه نه .نمیشه که شما کلا واردات رو نفی کنی این قانون تجارت هست فقط بهترین راه توی بالا بردن کیفیت اجناس هست .یه مدرسه هم شاگرد میخواد هم معلم نمیشه که همه معلم باشن متاسفانه ایرانیا تعادل ندارن
با سلام - مخاطبین عزیز تابناک مطالب خوبی بیان کرده بودند ولیکن در حد یک انتقاد بود و هیچگونه راه حلی گفته نشده بود دوستان عزیز یک روز می گویید دلار را آزاد کنید دلار را آزاد می کنند باز شروع به انتقاد می کنید که چرا دلار آزاد شد واردات را آزاد می کننند می گویید چرا واردات آزاد شد و برعکس ده تا راه حل بدهید که اگر انجام دادند باز نگویند اشتباه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل