بازدید 4221
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

عزاداری اهل‌بیت، اعلام موجودیت شیعه است

کد خبر: ۲۳۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰ 21 April 2012
مرکز خبر حوزه نوشت:

آیت‌الله صافی گلپایگانی حفظ اسلام و قرآن را مرهون مواضع حضرت زهرا(سلام الله علیها) دانسته و گفت: باید در کنار عزاداری برای اهل‌‌بیت(علیهم السلام) به عنوان اعلام موجودیت شیعه، در عمل فاطمی باشیم.

آیت‌الله صافی گلپایگانی،  در مراسم آغاز به کار پنجمین سوگواره «حدیث غربت» با اشاره به مظلومیت ائمه شیعه به ویژه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، بیان داشت: شیعیان به عنوان پیروان و ارادتمندان اهل بیت(علیهم السلام) همواره در اعصار و ادوار گذشته مظلوم بوده‌اند و در مقام اظهار ارادت و ولایت به ائمه(علیهم السلام) کمال استقامت را به خرج داده‌اند.

ایشان با بیان این که شیعیان در جریان‌های سخت و اختناق های شدید، استقامت خود را در امر تمسک به اهل بیت(علیهم السلام) به منصه ظهور رساندند، خاطرنشان کرد: امروز هم شیعیان مخلصی که در اطراف و اکناف عالم هستند، همین لوا و پرچم را بر دست گرفته‌اند.

*شهادت شیعیان غرامت حمایت از ولایت است

آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به شهادت شیعیان در کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق و بحرین، اظهار داشت: اینها غرامت‌هایی است که شیعه برای دفاع از ولایت و طرفداری از حق و حمایت از دین، توحید، اسلام و قرآن متحمل می‌شوند.

ایشان با اشاره به برپایی سوگواره حدیث غربت، این گونه برنامه‌ها را تعظیم شعائر اسلامی و توجه دادن مردم به مظلومیت اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه حضرت زهرا(سلام الله علیها) دانسته و گفتند: این برنامه‌ها برای اثبات مقاصد شیعه و اهل بیت(علیهم السلام) فوق العاده سازنده است.

این مرجع تقلید، موضع گیری‌های حضرت زهرا(سلام الله علیها) پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) رامورد توجه قرار داد و ابراز داشت: اگر مواضع آن حضرت در آن شرایط نبود با اختناقی که به وجود آمده بود، شاید اسلام به طور کلی منقرض می‌شد اما مقاومت حضرت زهرا(سام الله علیها) در آن شرایط باعث ظاهر شدن حق بر مردم شد.

وی خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد مدینه را از معجزات اهل بیت(علیهم السلام) عنوان کرد و یادآور شد: در شرایطی که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) که اعظم مصائب بود با آن مواجه شد، انشا آن خطبه در کمال فصاحت و بلاغت متضمن مبانی و معانی بلند و بزرگی که هر چه قدر ما آن را تفسیر کنیم و راجع به آن سخن بگوییم، کم است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، عظمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نمونه عظمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دانست و خاطرنشان کرد: حضور حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد مدینه واقعا برای مردم مثل حضور پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود و به همین علت در آن وضعیت همه ساکت و مستمع شدند و جمع زیادی از مردم وقتی صدای حضرت زهرا(سلام الله علیها) را شنیدند گریه می کردند.

ایشان از خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان اعلام بطلان شرایط به وجود آمده و اعلام حقانیت امیرالمومنین(علیه السلام) به عنوان یگانه راه حفظ دین، ولایت و حفظ زحمات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) یاد کرد.

این مرجع تقلید، حفظ اسلام و قرآن را مرهون مواضع حضرت زهرا(سلام الله علیها) دانست و تصریح کرد: هیچ احدی در آن شرایط ویژه‌ای که پس از رحلت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) به وجود آمده بود جز حضرت زهرا(سلام الله علیها) نمی توانست به میدان بیاید و مظلومیت امیرالمومنین(علیه السلام) را فاش کند.

معظم‌له با بیان این که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) حق عظیمی بر همه دارند، ابراز داشت: هر چه انسان در مقام تقدیر و تشکر باشد، از حق حضرت زهرا(سلام الله علیها) تقدیر شایانی نشده است.

* حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) تمام مقاصد اهل بیت(علیهم السلام) را محقق می‌کند

وی با بیان این که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بشارت داد که مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از توست، خاطرنشان کرد: این بدان معنی بوده است که اسلام پیروز است و عاقبت دنیا تحت ولایت اهل بیت(علیهم السلام) قرار خواهد گرفت و حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) ظهور خواهد کرد و تمام مقاصد اهل بیت (علیهم السلام) به واسطه آن حضرت تحقق می‌یابد.

*اختلاط زن و مرد مورد رضایت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیست

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما باید در کنار تعظیم شعائر، در عمل هم فاطمی باشیم و به اهل بیت(ع) تمسک داشته باشیم، بر حفظ حجاب تاکید کرد و اظهار داشت: برخی برنامه‌هایی که الان وجود دارد، مرضی اهل بیت (علیهم السلام) نیست و حضرت زهرا(سلام الله علیها) ناراحت می‌شوند که ببینند که مسئله محرم و نامحرمی در حال از بین رفتن است و اختلاط مرد و زن وجود دارد.

ایشان با بیان این که تمام مصیبت‌هایی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) متحمل شدند، برای حفظ قرآن بود ، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ما راضی باشند، باید اساس مقاصد آن حضرت که حفظ حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و... بوده است، حفظ شود.

*عزاداری اهل‌بیت(علیهم السلام)، اعلام موجودیت شیعه است

آیت‌الله صافی گلپایگانی عزاداری برای اهل بیت(علیهم السلام) را اعلام موجودیت شیعه دانست و یادآور شد: ما به وسیله این عزاداری‌ها اعلام می کنیم که ما متمسک به اهل بیت(علیهم السلام) هستیم و هدایت و تعلیمات ما از آنها گرفته شده است.

بر اساس اعلام ستاد خبری سوگواره«حدیث غربت»، معظم‌له در پایان بار دیگر ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این سوگواره، گفتند: کاش من هم در خدمت شما بودم و در همین خدماتی که انجام می‌دادید شرکت می‌کردم؛ زیرا مشارکت در این گونه برنامه ها و ابراز علاقه به اهل بیت(علیهم السلام) برای هر کسی افتخار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها