بازدید 33615

اعلام زمان بهره‌برداری از اینترنت ملی

کد خبر: ۲۲۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵ 18 February 2012
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیمات راهبردی کشور در عرصه راه اندازی زیرساختهای دفاع سایبری، از زیربار آمدن اولین مرحله از شبکه ملی اطلاعات در خردادماه سال 91 به عنوان یکی از تصمیمات اصلی در این بخش خبر داد.

به گزارش مهر، رضا تقی پور صبح امروز شنبه در نخستین همایش ملی "دفاع سایبری" که با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و سازمان پدافند غیرعامل کشور در سالن همایش های وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از بومی سازی نرم افزار و ایجاد زیرساختهای امن ارتباطی از جمله مهمترین تصمیمات راهبردی در عرصه دفاع سایبری است که در این راستا اولین مرحله از این شبکه خردادماه سال 91 به زیربار می رود.

دستگاههای اجرایی ملزم به راه اندازی گروه فوریتهای امنیت رایانه ای شدند
 
وی ایجاد سامانه امنیتی و راه اندازی مرکز 24 ساعته رخدادهای امنیتی در سازمان فناوری اطلاعات ایران را از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه امنیت و دفاع سایبری عنوان کرد و گفت: تمامی سازمانها و نهادهای اجرایی کشور باید نسبت به راه اندازی گروه فوریتهای امنیت رایانه ای – گوهر- اقدام کنند که این تکلیف از سال آینده مورد نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می گیرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گسترش شبکه های اینترنتی و عصر انفجار اطلاعات که جایگاهی ویژه در تمامی عرصه های زندگی بشر دارد هشدار داد که به دلیل نبود ایمنی و تدابیر دفاعی، آسیب هایی که از این فناوری به کشور وارد می شود بیش از منافع آن نباشد.
 
وجود 5 میلیون ترابایت اطلاعات در شبکه اینترنت
 
تقی پور با اشاره به آمارهای موجود از اطلاعات منتشر شده در شبکه اینترنت جهانی تاکید کرد: 5 میلیون ترابایت اطلاعات در اینترنت موجود است که این رقم معادل یک کتابخانه با 50 هزار میلیارد کتاب یا یک میلیارد فیلم ضبط شده DVD برآورد می شود. در همین حال تاکنون 555 میلیون دامنه اینترنتی و 200 میلیون وبلاگ به ثبت رسیده است و 2 میلیارد نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند که پیش بینی می شود این رقم در سال 2020 به 5 میلیارد نفر افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه کارکردها و نتایج اقتصادی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهایی مانند کره ، مالزی ، چین و هندکه ICT را به عنوان پیشران اقتصادی درنظر گرفته است، گفت: در کشور ما نیز وجود 36.5 میلیون کاربر که بیشترین تعداد در بین کشورهای منطقه است نشان می دهد که فرصت ها و ظرفیتهای علمی، سیاسی و حاکمیتی بسیاری از این شبکه قابل دریافت است.
 
اینترنت یک تیغ دو لبه است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت را تیغ دولبه ای عنوان کرد که همانطور که فرصتهای فرهنگی اجتماعی بسیاری به همراه دارد می تواند علیه ما نیز استفاده شود و زمانی که این تهدیدها کنترل نشود به طور قطع تهدیدهای آن بیش از فرصتهای آن خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه شبکه اینترنت قابل اطمینان نیست و جهانی بودن آن بدون هیچ حد و مرزی یک سری تهدیدات را به همراه دارد خاطرنشان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که اینترنت به عنوان ابزاری بسیار قوی در انقلاب های رنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
 
تقی پور با تاکید براینکه شرکت گوگل اذعان دارد که تمامی اطلاعاتش را در اختیار سازمان "سیا" قرار می دهد، گفت: تخریب و تهدیدهایی چون شنود و سرقت اطلاعات از دیگر مواردی است که به دلیل نبود دفاع سایبری می تواند به تهدید منجر شود.
 
الزام دستگاههای دولتی برای اجرای یکپارچگی امنیت
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ سیاستهای نظام در فضای افتا را از جمله برنامه های راهبردی برای صیانت از اسرار کشور و ایمنی آن در برابر هجمه های دشمن عنوان کرد و ادامه داد: این سیاستها که در 9 بند به آن تاکید شده است تمامی دستگاهها و نهادهای اجرایی را در جهت یکپارچگی امنیت فرا می خواند.
 
وی ایجاد آزمایشگاهها، حمایت از صنعت داخلی و شرکتهای دانش بنیان، ایمن سازی زیرساختها و ممنوعیت خرید خارجی به صورت غیر کنترل شده را از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با دفاع سایبری عنوان کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۰۰
انتشار یافته: ۲۷
اينترنت ملي يا محدوديت بيشتر؟
در مورد 36.5 میلیون کاربر اینترنت انشاء ا.. بعد از انتشار نتایج سرشماری سال 90 در اردیبهشت 91 آمار دقیق کاربران مشخص خواهد شد آقایان دچار محاسبه مضاعف شده اند.
گامی دیگر در افزایش حقوق شهروندی. مبارک است انشاله
بازهم نگاه امنیتی به یک وسیله ارتباط جمعی! آخه چرا؟؟؟؟
پاک کردن صورت مسئله و این همه ابراز قدرت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امروز سایت گوگل در شیراز فیلتر شده.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
عزیزم تهران هم جند دقیقه فیلتر بود.فکر میکنم کم کم دارن اینترنت ملی رو چک میکنن و تست میکنن
اینترنت ملی = شبکه جهانی ملی !!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
عزیزم : شبکه جهانی ملی و حومه ، درست می باشد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
ما کامپیوتری ها اینجوری مینویسیم
اینترنت ملی =! شبکه جهانی ملی
خوب دیگه ازخرداد91باید بااینترنت خداحافظی کنیم!
پس قرارداد ای دی اس الم را تمدید نکنم
آقایان میدانند اینترنت به چه معناست
اگر میدانند اینترنت ملی چه صیغه ایست
اگه اینقدری که به امنیت سایبری توجه میشه به امنیت جان هموطنامون بدلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی توجه بشه واسه همه بهتره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
حمید جان شما خوب دقت نکردین اگه بیشتر دقت کنین % اهمیت محدودیت اینترنت رو نسبت به جون انسانها متوجه میشید.البته اگر تابناک اجازه بده شما پاسخ من رو ببینی که بعید میدونم.
همين الان اينترنت را كند كردند تا اينترنت ملي كم نياورد
متاسفم ایرانی ام........
به قهقرا....
شبکه ملی اطلاعات نه اینترنت ملی اصلاً اینترنت یعنی شبکه بین المللی، ملی نمیشه که.
ملی کردن یه شبکه جهانی یعنی چی؟
خدایا به ما رحم کن!
اگه قرار باشه محدود به ایران و ملی باشه (اینترانت) است نه (اینترنت) !!
اينترنت ماهواره ي فكر كنم جايگزينش بشه
من موندم اینای که منفی دادن به چه دلیل بوده
همونا دوستان صبر کنند و ببیند وقتی اینترنت ملی شد و فقط تونستند بیا تابناک و تبیان رو نگا کنند بازم منفی میدند

بشیندید هر چی میخوای بگیرید تا خرداد ماه که دیگه باید خداحافظی کنید
انگار هنوز فلسفه اینترنت و تیشون نمیدوننن.. اگر قرار باشه اینترنت ملی بشه همون بهتر که کلا جمعش کنن با خیال راحت بشینیم خونه ماهواره تماشا کنیم.
برادر من چرا متوجه نمیشی اینترنت ملی حتما از جون هزارن نفری که سالیانه تو جاده ها کشته میشن هم واجبتره
متوجه شو دادا
اینا خون اینترنت رو هم ريختن‏!‏
اینترنت ملی برای جامعه ی اسلامی مفید است ولی باید پاسخ گو نیاز جدانان و مردم باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار