بازدید 19349

توکلی کدام لاریجانی را بیشتر قبول دارد؟

توکلی در پاسخ به سوالی درباره شبهاتی که در خصوص برادران لاریجانی و اقدامات آنها و مقایسه آنها با امثال مشایی مطرح می‌شود، گفت: من به این قضیه معتقد نیستم چراکه برادران لاریجانی اعتقادات درست دارند و علی الخصوص رییس قوه قضائیه را بیشتر قبول دارم؛ البته اختلاف نظراتی هم با رئیس مجلس داریم.
کد خبر: ۲۲۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱ 07 February 2012
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: من معتقدم عدالت دادرسی درباره معاون اول رئیس جمهور رعایت نمی‌شود و قوه قضائیه باید خودش را اصلاح کند؛ نباید بازپرسی از آقای رحیمی در دفتر وزیر دادگستری صورت بگیرد و بازپرس خدمت متهم برود و این واویلاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش "موقعیت بدر و خیبر" اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مشهد مقدس، ضمن ارائه توضیحاتی درباره لزوم دستیابی به فناوری‌های نوین و پیشرفت علمی در دهه پیشرفت و عدالت، به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود با طرح این سوال که چرا ما مجبوریم فناوری‌های نوین را بدست بیاوریم؟ گفت: عوامل رشد اقتصادی شامل منابع انسانی، منابع طبیعی سرمایه اجتماعی، عوامل سرمایه‌ای، فناوری و کارآفرینی هستند که باعث می‌شوند رشد اقتصادی شکل بگیرد.

این استاد علوم اقتصادی در ادامه گفت: فاصله ما با جهان زیاد است که اگر رشدی که انتخاب می‌کنیم مناسب نباشد، نمی‌توانیم این فاصله را پر کنیم؛ چراکه سرعت تحولات رشد آفرین در جهان زیاد است و اگر ما نتوانیم به طریقی جهش پیدا کنیم، این شکاف رو به تزاید می‌رود و اگر این شکاف رو به تزاید برود با یک اقتصاد عقب مانده نمی‌توانیم از اعتقاداتمان دفاع کنیم.

توکلی ادامه داد: برای اینکه در جهان پررقابت و دارای ساختار ظالمانه سلطه طلب بتوانیم بمانیم و دیگران را هم مثل خودمان دعوت به اسلام کنیم، حتما باید قدرت مقاومت در برابر این سلطه را داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه مثال‌هایی از اقتصادهای بزرگ دنیا گفت: تجربه نشان داده است که اگر کارگر و نیروی کار و منابع را توسعه بدهیم، رشد اقتصادی کمتری از توسعه فناوری و تکنولوژی‌های نوین خواهیم داشت؛ لذا باید در ایران راهی را دنبال کنیم که سرعت رشد اقتصادی بیشتری را در کشور داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز کشور ما دشمنانی دارد که باید به خوبی آنها را بشناسیم؛ همانطور که قرآن کریم نیز می‌فرماید "فاتخدهم عدوا"، ما باید آنها را دشمن خود بدانیم و به هوش باشیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در دشمنی با ما جدی هستند و لذا ما هم طبق این آیه شریفه، باید در دشمنی با آنها جدی باشیم، تصریح کرد: یکی از راه‌های ایستادن جلوی ظلم دشمن و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)، پیشرفت علمی و فناوری است و این جهش فناوری هم با فناوری‌های نوین امکانپذیر است چراکه فناوری‌های نوین، ارزش افزوده  بالایی به ما داده و سطح دستمزد را بالا می‌برد و آثار  زیادی در بخش‌های دیگر می‌گذارد.

توکلی افزود: اگر فکر کنیم که مشکل دنیای غرب با ما فقط سر مسئله انرژی هسته‌ای است، ساده انگاری کرده‌ایم چراکه آنها در کل با پیشرفت ما مخالفت می‌کنند؛ به عنوان مثال در سومین قطعنامه‌ای هم که علیه ما صادر کردند، گفتند که خواندن فیزیک هم برای ما ممنوع است؛ لذا اینطوری نیست که ما اگر انرژی هسته‌ای را کنار بگذاریم به لیزر و نانو فناوری و سلول‌های بنیادی و... کاری نداشته باشند و اجازه بدهند پیشرفت کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما مسلمان هستیم و اصول ما اجازه نمی‌دهد زیر بار ظلم برویم، گفت: ما حرفمان این است که ما می خواهیم خودمان باشیم و برای زندگی آزاد همراه با سرافرازی به این علوم نیاز داریم و در مقابل شما نیز مقاومت می‌کنیم و هزینه آن را نیز می‌پردازیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: اینکه عده‌ای در مقاومت و هزینه دادن کم آورده‌اند و می‌خواهند کوتاه بیایند، به خودشان مربوط است اما اکثریت ملت از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند و می‌خواهند که به راه خود ادامه دهند.

توکلی ادامه داد: کسانی که خودشان در بالا بردن هزینه تحمیلی به ایران مقصر بودند، نباید توقع داشته باشند که ما حرف اشتباه آنها را بپذیریم و به خاطر ترس از هزینه دادن در مقابل دشمن کوتاه بیاییم چراکه از نظر قانون اساسی و شریعت مقدس اسلام، تعیین کننده این مسیر رهبری است و ایشان بهتر به این مسایل واقف است و ملت را با تصمیمات اشتباه برخی سیاستمداران تنها نمی‌گذارد.

در ادامه یکی از دانشجویان از توکلی پرسید "در زمان کشف اختلاس سه هزار میلیاردی که ایران مشغول صدور انقلاب بود و مهمترین بحث، بیداری اسلامی بود که مورد تأکید رهبری نیز بود، شما صحبتی داشتید که گفته بودید خودکشی لازم نیست، استعفا بدهید، این حاشیه سازی خودتان در آن شرایط حساس را چگونه توجیه می‌کنید؟" که توکلی در پاسخ گفت: ما اطلاعات زیادی از فساد داریم؛ نه تنها ایران بلکه همه جای دنیا گرفتار فساد هستند و این مساله زیاد مهم نیست اما مهم این است که ما در برخورد با فساد چطور رفتار می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی در یک حکومت فسادی دیده می‌شود، اینکه دولت آن را به عهده بگیرد یا نه، تکلیف را مشخص می‌کند و بعد قوه قضاییه و رسیدگی‌های آن تکلیف ماجرا را روشن خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من در آن زمان در جلسه‌ای که برخی اعضای دولتی نیز حضور داشتند از یک فساد اقتصادی در ژاپن مثال زدم و گفتم که اعتماد مردم به دولت بسیار مهم است و چون در ژاپن در اینگونه موارد خودکشی مرسوم است، من به مسئولان اقتصادی دولت گفتم لازم نیست شما مثل ژاپنی‌ها خودکشی کنید، شما استعفا بدهید کافی است.

توکلی افزود: در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد نیز من به آقای دکتر حسینی گفتم که اینجا محکمه قضایی نیست بلکه محکمه سیاسی است؛ چراکه ما مسئولیتی را به شما سپردیم و گمان می‌کردیم که شما مورد اعتماد هستید اما اکنون این اتفاق زیر دست شما افتاده است و حالا می‌خواهیم بگوییم که اعتماد قبلی را به شما نداریم.

وی ادامه داد: البته بنده از ابتدا هم به ایشان رأی نداده بودم، هرچند بنا به قانون چون ایشان وزیر هستند ایشان را محترم می‌دانم.

وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی که ما قصد صدور آن را داریم با فساد اقتصادی و اختلاس سه هزار تومانی موافق نیست و این مسایل با انقلاب قابل جمع نیست لذا ما باید این مسأله را هم صادر کنیم که اگر اتفاقی اینچنینی در جایی افتاد، چکار کنند و روش ژاپنی‌ها را الگوبرداری نکنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید نشان بدهیم که مسئولیت شناس هستیم و اگر زیر دستمان اتفاقی افتاد مسئولیت آن را می‌پذیریم.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نتیجه پیگیری فساد اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ماجرایی از شکایت امیرالمومنین از مردی یهودی که زره حضرت را دزدیده بود، گفت: من معتقدم عدالت دادرسی درباره معاون اول رئیس جمهور رعایت نمی‌شود و قوه قضائیه باید خودش را اصلاح کند؛ نباید بازپرسی از آقای رحیمی در دفتر وزیر دادگستری صورت بگیرد و بازپرس خدمت متهم برود و این واویلاست.

وی با بیان اینکه متهمی که بدین صورت بازپرسی شود، از همان ابتدا معلوم است که حکم آن دادگاه نیز ظالمانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: دانشجویان مسلمان انقلابی باید نسبت به اینگونه موارد موضع بگیرند چراکه در همه حکومت‌ها عدالت درباره ضعفا جاری می‌شود و هیچ حکومتی در کره زمین نبوده و نیست و نخواهد بود که عدالت درباره ضعیفان آن حکومت اجرا نشود؛ درحالی که عدالت وقتی معنا می‌یابد که نسبت به صاحبان قدرت و ثروت رعایت شود.

این فعال سیاسی افزود: متأسفانه به دلیل روش نادرست آقای احمدی‌نژاد، عدالت در این مورد رعایت نمی‌شود و البته مجلس هم طبق قانون ناظر است اما در عمل نظارت خوبی را اعمال نمی‌کند و شما نباید این را از مجلس بپذیرید.

توکلی تصریح کرد: اینکه رئیس جمهوری بگوید کابینه خط قرمز من است، خلاف قسم وی و قانون اساسی است چراکه قانون اساسی رهبری را نیز با مردم عادی مساوی می‌داند و رئیس جمهور نیز سوگند یاد می کند که محافظ قانون اساسی باشد.

نماینده اصولگرای مجلس هشتم گفت: در ماجرای دانشگاه آزاد بنده صریحا آقای لاریجانی را بازخواست کردم و شخص بنده یعنی احمد توکلی زمینه لغو آن را فراهم کردم و کسی که مستندات تخلف هیأت رئیسه در این زمینه را ارائه داد باز هم من بودم.

توکلی در پاسخ به سوالی درباره طرح نظارت بر نمایندگان گفت: در سال 83 با اصولگرایان چهار جلسه پیش افتتاح مجلس گذاشتیم و در آن ترکیب هیأت رئیسه و رئیس مجلس را روشن کردیم و در آن جلسات چند کمیته را تعیین کردیم که موضوعات مهم را برای مجلس تعریف کند؛ بنده مسئول کمیته مبارزه با فقر و تبعیض و فساد شدم.

وی ادامه داد: در مرکز پژوهش‌ها نیز اولین طرحی که نوشتیم طرح حفظ منزلت مجلس بود که منتهی به طرح نظارت بر نمایندگان شد ولی طرحی که چند روز قبل تصویب شد فاصله زیادی با آن طرح دارد ولی از هیچ بهتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاوت مجلس ششم و هشتم در مقوله ولایتمداری گفت: مجلس ششم قصد تئوریزه کردن نظام بدون ولایت فقیه را داشت و بطور محوری مخالف ولایت فقیه حرکت می‌کردند ولی مجلس هشتم اینگونه نیست که حرکت محوری بر ضد ولایت فقیه باشد.

توکلی تصریح کرد: در مجلس هشتم قاطبه نمایندگان بطور نظری ولایت فقیه را قبول دارند اما از جنبه عملی ممکن است تخلفاتی داشته باشند؛ به عنوان مثال در قضیه وقف دانشگاه آزاد این شبهه وجود داشت که حرف رهبری مدنظر قرار نگرفته و این طرح به غلط رأی آورد.

توکلی در پاسخ به سوالی درباره شبهاتی که در خصوص برادران لاریجانی و اقدامات آنها و مقایسه آنها با امثال مشایی مطرح می‌شود، گفت: من به این قضیه معتقد نیستم چراکه برادران لاریجانی اعتقادات درست دارند و علی الخصوص رییس قوه قضائیه را بیشتر قبول دارم؛ البته اختلاف نظراتی هم با رئیس مجلس داریم.

وی همچنین درباره لفظ "سلطه طلب" درباره برادران لاریجانی گفت من این حرف را قبول ندارم البته ممکن است برخی کارهای ایشان را نپسندیم اما لفظ سلطه طلب را قبول ندارم.

توکلی همچنین درباره اینکه برادران لاریجانی دست نشانده هاشمی باشند، گفت: این حرف کاملاٌ نادرست است چراکه آقای هاشمی هیچ نقشی در انتخاب رئیس قوه قضائیه نداشتند و آقای علی لاریجانی هم که از قم کاندیدا شدند و مورد تأیید جامعه مدرسین قرار گرفتند؛ چراکه پدر ایشان مرجع تقلید بوده و خودشان هم داماد مرحوم شهید مطهری هستند و خودشان هم آدم باسابقه و سرشناسی هستند و رأی بالایی آوردند.

توکلی تصریح کرد: صرف نظر از اینکه چقدر آقای علی لاریجانی را قبول داشته باشیم، شأن ایشان اجل از این است که بگوییم دست نشانده هاشمی باشند و این حرف از اساس مردود است.

توکلی درباره حضور وکیل الدوله‌ها در مجلس هم گفت: البته طرفداران افراطی دولت در مجلس هفتم هم حضور داشتند اما در مجلس هشتم این نمود بیشتر بود و شما بایستی در انتخاب‌هایتان این مسایل را مدنظر بگیرید که اینگونه افراد دوباره وارد مجلس نشوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رأی نیاوردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد گفت: من واقعاً متأسفم که طرح استیضاح در ملس رأی نیاورد و آقای لاریجانی جلوی حادثه به این بزرگی را که البته احساس وظیفه هم کرده بود، گرفت و از طرف وزیر عذرخواهی کرد و خطاب به نمایندگان گفت که او را ببخشید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از انتقاداتی که ما به آقای لاریجانی داریم در همین زمینه است که مگر کفش ما را لگد کرده بود که او را ببخشیم، بلکه یک وزارت را نتوانست خوب اداره کند و باید پاسخگو می‌بود؛ لذا چون مجلس دوباره به آقای حسینی اعتماد کرد، ایشان هنوز هم برای ما محترم و قانونی هستند ولی ما موضعمان را در این باره حفظ کرده‌ایم.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلیل محافظه کاری لاریجانی در ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد گفت: البته معتقدم اینگونه نبود که مثلا دست نزدیکان آقای لاریجانی در این کار باشد و وی به این دلیل محافظه کاری به خرج دهد ولی هر انگیزه‌ای که داشتند، موضعشان برای من پسندیده نبود.

وی درباره تناقض عملکرد مجلس در ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد گفت: جالب اینجاست که روز یکشنبه مجلس با 167 رأی بنا به گزارش کمیسیون اصل نود اعلام می‌کند که قصور متوجه وزارت اقتصاد است اما روز چهارشنبه به استیضاح وی تنها 93 رأی می‌دهد و این تناقض خیلی مهم است و مجلس باید با رأی به استیضاح امید مردم را بالا می‌برد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر