بازدید 28129

عزم مجلس برای سوال از احمدی‌نژاد

سرانجام سوال از رئیس جمهور امروز در مجلس اعلام وصول شد و احمدی نژاد یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخگویی به پرسش‌های ده‌گانه مجلس‌نشینان به بهارستان برود. احمدی نژاد در آن روز مهم باید به بخشی از عملکردهای قابل انتقاد خود و دولتش پاسخ دهد، ولی بیم آن می‌رود که در کمتر از یک ماه مانده به انتخابات مجلس، این پرسش، رنگ و بوی سهم خواهی سیاسی به خود گرفته باشد.
کد خبر: ۲۲۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶ 07 February 2012
سرانجام گمانه زنی‌ها درباره قاطعیت مجلس برای سؤال از رئیس جمهور به انجام رسید و ده بند سؤال از رئیس جمهور امروز در مجلس اعلام وصول و خوانده شد. اینک محمود احمدی نژاد، یک ماه فرصت دارد تا در مجلس حاضر شود و به پرسش‌های نمایندگان مجلس پاسخ گوید. می‌توان پیش‌بینی کرد،ه روزی که محمود احمدی نژاد برای پاسخ گویی به هر یک از این ده پرسش درباره عملکردش به مجلس می‌رود، چه روز داغی برای مجلس و عرصه سیاسی کشور باشد!

به گزارش «تابناک»، اوضاع نابسامان اقتصادی، ماجرای دورکاری یازده روزه رئیس جمهور، ماجرای اجرا نشدن حکم حکومتی رهبری، انحراف در هدفمندی یارانه‌ها، ماجرای متکی و سنگال و از همه مهمتر و پرسش آخر که درباره رئیس دفتر بحث برانگیز رئیس جمهور است، بخشی از موارد بحث برانگیز این مدت بود که مهر سکوت را بر لبان همه زد و اینک رئیس دولت را در مقام یک پاسخگو به مجلس خوانده تا مجلس و افکار عمومی را در مورد این مسائل اغنا کند.

بی‌گمان در همه مقالات و نوشته‌هایی که پراکنده در مورد سوال از رئیس جمهور در این روزها منتشر شده، به ضرورت سوال از رئیس جمهور اشاره شد، چرا که مجلس با انجام این کار، زمینه پاسخگویی رئیس جمهور را به بخشی از افکار عمومی در خصوص رفتار خود در این روزها فراهم می‌کند و افزون بر این، فرصتی برای تبیین جایگاه وکیل المله بودن خود می‌یابد.

اما توجه به یک نکته در این میان ضروری است؛ اینکه در فرصت کم باقی مانده از عمر این مجلس و با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس که محل یکی از نزاع‌های مجلس و دولت در زمین انتخابات است، از طرح سوال از رییس جمهور که خواسته بخشی از افکار عمومی است، در راستای امیال و خواسته‌های سیاسی بهره برده نشود.

اکنون این پرسش مطرح است، مجلس که فرصت کافی را برای طرح سوال از رئیس جمهور در چند ماهه اخیر داشته است، چرا باید در کمتر از یک ماه باقی مانده به انتخابات مجلس این سوال مطرح شود؟

بنا بر اصل 88 قانون اساسی رئیس جمهور تا یک ماه پس از وصول سوال از سوی مجلس فرصت دارد تا در مجلس حاضر شود و به پرسش‌‌ها پاسخ دهد و عذر در دیرکرد این امر، تنها به تشخیص مجلس بستگی دارد.

با توجه به اینکه متن سوال از رئیس جمهور، امروز در مجلس خوانده شده و با توجه به احتمال تعطیلی مجلس در این هفته به دلیل تبلیغات انتخاباتی این احتمال هست که سوال از رئیس جمهور به پس از انتخابات مجلس موکول شود و به این ترتیب، طرح سوال از رئیس جمهور می‌تواند به نوعی موضوعی برای تحت فشار قرار دادن او در جریان انتخابات مجلس بدل شود.

به هر حال، نمایندگان مجلس باید بدانند که به عنوان نمایندگان مردم در این جایگاه قرار دارند و پاسخگویی به این شبهه‌ها که در متن سوال بحق هم به آن اشاره شده است، بخشی از خواسته‌های آنهاست.

پس تنها برای فعلیت رساندن خواسته‌های مردم که مهمترین کار ویژه مجلس است، به تصمیم‌گیری در این موضوع بپردازند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان