بازدید 32448

جزییات «فایل صوتی جدید» درباره سقوط حکومت «سعودی»

به تازگی و در ادامه انتشار مذاکرات حاکمان عرب برای سرنگونی دیگران رهبران عربی، فایل دیگری در سایت‌های عربی منتشر شده که حاوی گفت‌وگویی است، میان مقامات دو کشور عربی که این دو در این مذاکره از سقوط آل سعود سخن می‌گویند.
کد خبر: ۲۲۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹ 06 February 2012
 چندی پیش، فایل صوتی از سخنان نخست‌وزیر قطر علیه حکومت سعودی منتشر شد و نگرانی شدید و بی سابقه ای در میان شاهزادگان و حاکمان عربستان سعودی پدید آورد. در آن فایل صوتی، نخست‌وزیر قطر در حال سخن گفتن با «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی بود.

به گزارش «صفحه عربی تابناک»، این بار نیز یک فایل صوتی دیگر در سایت‌های عربی منتشر شد که مذاکره‌ای است میان ژنرال «عمر سلیمان»، رییس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق مصر با «معمر قذافی».

در این فایل صوتی که سرنخ‌های جدیدی از توطئه رژیم‌های دیکتاتوری علیه یکدیگر را آشکار کرد، «عمر سلیمان» خطاب به قذافی می‌گوید: خاندان آل سعود تا ابد در قدرت باقی نخواهد ماند.

گفتنی است، به رغم اینکه زمان این گفت‌وگو میان قذافی و سلیمان مشخص نیست، ولی از مضمون حرفی که رد و بدل می‌شود، می‌توان فهمید که به مدتی پیش از آغاز قیام‌ها و انقلاب‌ها در جهان عرب برمی‌گردد، یعنی در سفر رسمی که قذافی به مصر داشت.

بخشی از این فایل صوتی که قذافی برای دیدار با سلیمان به دفترش رفته، بدین شرح است:

«عمر سلیمان» می‌گوید: این خاندان (آل سعود) محال است تا ابد در قدرت باقی بماند. باید با ملت کنار بیاید. ملت سعودی باید احساس کند که همان آزادی را دارند که دیگر ملت‌های منطقه دارند. ملت عربستان باید بتوانند در امور گوناگون رأی و نظر بدهند، وگرنه وضعیت موجود در عربستان سعودی به انفجار در این کشور منجر خواهد شد. متأسفانه، من نمی‌توانم این سخن را آشکارا بگویم.

در ادامه این فایل صوتی، قذافی با حالتی پرسشی می‌گوید: چرا باید سعودی‌ها از زمان «جمال عبدالناصر» تا این لحظه، توطئه کنند و این همه بحران برای منطقه به بار آورند؟!

رییس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق مصر ادامه می‌دهد: سخن تو را می‌پذیرم، ولی بهتر است در این باره، چیزی به کسی نگویی و این نظر خود را تنها به گوش «حسنی مبارک» برسانی، زیرا آن گونه که من می‌دانم، او نیز دقیقا همین نظر را دارد. اگر این سخن را آشکارا اعلام کنی، آن را توطئه‌ای علیه آل سعود تلقی خواهند کرد.

قذافی در ادامه می‌گوید: البته من این نظرم درباره حکومت سعودی را به آمریکایی‌ها هم اعلام کرده‌ام.

سلیمان فورا پاسخ می‌دهد: نباید به آمریکایی‌ها می‌گفتی. آنها خیانت می‌کنند و این حرف تو را به گوش آل سعود خواهند رساند، زیرا آنها همواره در راستای منافع خود میان برادران عرب تفرقه می‌اندازند. بهتر بود، نمی‌گفتی و بهتر بود به این صورت می‌گفتی: شما (آمریکا) که در مورد دمکراسی، آزادی، آزادی بیان و غیره سخن می‌گویید، چرا برای دستیابی به آن در عربستان تلاش نمی‌کنید؟! بهتر است برای انجام اصلاحات در سعودی گام بردارید. به ما کمک کنید، هر چه سریعتر این کار در عربستان انجام شود تا در آینده مشکلی در منطقه رخ ندهد.

دیکتاتور سابق لیبی، حرف او را قطع می‌کند و با لحنی تمسخرآمیز می‌گوید: آیا اصلا روابط خوبی میان اعراب هست؟

سلیمان پاسخ می‌دهد: آیا اینها (آمریکا) نبودند که به ما گفتند بهتر است مصر و عربستان برای تضمین آینده خود علیه لیبی توطئه کنند؟!

قذافی پاسخ می‌دهد: بله، فراموش کرده بودم. درست است، آنان چنین چیزی گفته بودند.

رییس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سابق مصر ادامه می‌دهد: پس دیدی آنها (آمریکایی‌ها) خائن هستند. هیچ گامی به نفع ما برنمی‌دارند، بلکه تنها در راستای سیاست‌های خود حرکت کرده و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ما را نیز در مسیر مدنظر خود حرکت دهند.

اکنون رابطه رهبران عربی با همدیگر از پیچیدگی بسیاری برخوردار است، به گونه ای که در میان آنان، اجماعی در هیچ کدام از مسائل موجود جهانی نیست.

در مسأله سوریه هم وضع بدین گونه است. اکنون پادشاه اردن احساس می‌کند، پس از بشار اسد، نویت اوست و سعودی‌ها هم با سیگنال‌هایی که از سوی قطر دریافت کرده‌اند، نگرانند که اگر روزی الجزیره قطر، تبلیغاتش را متوجه آنان کرد، چه باید بکنند. توطئه رهبران عربی علیه یکدیگر، مسأله تازه‌ای نیست. نگرانی‌های آنان به تازگی تازه‌تر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار