بازدید 29369
مشکل قدیمی، نسخه قدیمی

آیا «صرافی‌ها» تعطیل می‌شوند؟

شمار صرّافان تهران تا سال 1386 کمتر بود، ولی حالا در هر خیابانی صرافی دیده می‌شود، ولی اکنون پرسش این است که كجاي دنيا و در كدام اقتصاد سالم، افراد در كنار خيابان ارز خريد و فروش مي‌كنند؟
کد خبر: ۲۲۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۰ 05 February 2012
چنین به نظر می‌رسد که دولت به عنوان بخشی از سیاست خود برای تک‌نرخی کردن ارز به نسخه قدیمی فروش ارز از طریق بانک‌ها روی خواهد آورد.

به گزارش «تابناک»، وقتی که تلاطم‌های بازار ارز شدت گرفت و تفاوت نرخ رسمی و غیر رسمی به میزان بالایی رسید، فقط آینده‌بین‌های باهوش و یا با تجربه‌ها، می‌توانستند پیش‌بینی کنند که ثمره این رخداد، بازگشت به نسخه تعطیلی صرافی‌ها باشد، اما امروز صدای پای تعطیلی صرافی‌ها، بیش از هر زمانی در سال‌های اخیر به گوش می‌رسد.

در نیمه دهه 1370 وقتی که اختلاف نرخ رسمی و غیررسمی ارز به وضعیتی تحمل‌ناشدنی رسید، محسن نوربخش در کنار دیگر سیاست‌ها به تعطیلی صرافی‌ها روی آورد. حال که ارز از شرایط تک‌نرخی خارج شده و صرافي‌ها به نافرماني در مقابل دولت و حتی احتکار ارز متهم می‌شوند، گویا از دید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، راه نزديک شدن به بازار تک‌نرخي و شفاف ارز، از مسیر تعطیلی صرافی‌ها می‌گذرد!

در این میان، شاید سخنان سید کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، روشنگر باشد.

وی در مصاحبه‌ای پس از خروج از بانک مرکزی گفته است: «برای من کانال توزیع بسیار مهم بود، برای همین اصرار بر توزیع از طریق شبکه بانکی داشتم. هیچ وقت نفهمیدیم چرا باید با کسانی کار کرد که هویت مشخصی به لحاظ حقوقی ندارند. البته صرافان در مقاطعی منشأ خدمت زیاد بوده‌اند؛ اما تأکید دارم کار صراف در بازار است، دولت نباید با استفاده از صرافان در بازار مداخله کند».

وی بر این باور است که بانک مرکزی نباید وارد جنگ ارزی می‌شد که دلار را تا 1800 تومان بالا کشید». او توضیح می‌دهد: «بانک مرکزی باید تمرکز بر نیازهای واقعی داشته باشد و از طریق نرخ بازار فرعی بازار غیر رسمی را مدیریت کند. بانک مرکزی اگر در این منازعه ارزی پا گذارد، به ‌طور قطع در میدان سوداگران بازی کرده است. حفظ ذخایر باید خط قرمز بانک مرکزی باشد و با بازار سرشاخ نشود».

به باور وی، «ما با توجه به درآمدهای ارزی که داریم، می‌توانیم بسیاری از نیازهای واقعی خود را با قیمت رسمی پوشش دهیم، ولی نیازهایی که اساسی نیست، می‌تواند از طریق بازار فرعی و غیر رسمی برطرف شود».

هرچند این سخنان، سخنان یک مقام سابق است، گویا نسخه‌ای که وی پیشنهاد می‌کرده، در حال اجرایی شدن است. نشان آن هم حرف‌های وزیر اقتصاد است که در پاسخ پرسش ایسنا که اگر قيمت دلار در بازار آزاد به ده هزار تومان برسد، آيا تأثيري در اقتصاد كشور خواهد داشت؟

گفته است:‌ با سيستمي كه ما راه‌اندازي كرده‌ايم، نه! تأثيري ندارد. امروز ارز يك وسيله مبادله است و اگر كسي بخواهد مبادله قانوني و مشروع انجام بدهد، ما دلار هزار و 226 توماني به او مي‌دهيم، ولي شايد كسي بخواهد خودش روي دلار قيمت بگذارد... وقتي كشور قانون دارد، همه بايد از آن پیروی كنند. كجاي دنيا و در كدام اقتصاد سالم، افراد در كنار خيابان ارز خريد و فروش مي‌كنند؟

هم‌اکنون ما بازار را به اين سمت مي‌بريم كه اگر كسي ارز را غير قانوني خريد و فروش كند، حتي نتواند از ارزي كه در دستش دارد، استفاده كند؛ اما دولت چه تضمینی می‌تواند به مردم و فعالان تجاری می‌دهد که ارز مورد نیاز آنان در اختیارشان قرار می‌گیرد و در این میان، شایبه‌های رانت‌خواری هم پیش نیاید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۱۲
باوچود این همه بانک وجود این همه صرافی دیگر لزومی ندارد باید این دکانهای قدیمی وواسطه را جمع کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
بله به شرط اینکه:
1- بانک ها هم تا 7 شب کار کنن (صرافی ها توو بعضی از کشورها از 10-11 شب هم بازن)
2- بانک ها ارز به مردم بدن نه حواله 1000 دلاری واسه بعد از گیت خروج!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
یکی از مسیرهای دور زدن تحریمها صرافیها هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست گرامی، در همه کشورها، صرافی ها بخش خصوصی و محلی برای مبادله ارزهای معتبر هستند، آنها محدودیت ساعتی بانک ها را ندارند، با هم می توانند رقابت کنند و به تعداد زیاد در شهر و محل های توریستی حاضر باشند، امری که بانک برایشان به صرفه نیست. هیچ هم قدیمی نیستند، شما کافیست برای یک بار هم که شده به یک فرودگاه خارجی اعم از آسیایی یا اروپایی بروید، یکی از اولین چیزهایی که خواهید دید، صرافیست
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
دولت چه تضمینی می‌تواند به مردم و فعالان تجاری می‌دهد که ارز مورد نیاز آنان در اختیارشان قرار می‌گیرد و در این میان رانت‌خواری هم پیش نیاید.
بهترین گزینه تعطیلی صرافی ها است. البته تعداد زیادی از این صرافی ها ارتباطاتی با برخی افراد بانک مرکزی دارند که در این جند ماهی از اختلاف قیمت بازار با بانک میلیاردها تومان سود نموده اند.
بالاخره "نرخ برابری" یعنی چی؟ یعنی شما اگه 1200 تومن پول داری انگار که یک دلار داری.. وقتی نمیشه در برابر 2000 تومن هم یک دلار گرفت دیگه به چه درد می خوره اون تومن؟؟؟ از کجا ما الان اون ارز فرضی خیالی رو بگیریم؟
دوست عزيز.به عنوان مثال دولت براي مسافرت در سال فقط يکبار ارز ميدهد.اگر شخصي بنابه ضرورت بخواهد به خارج رود ارز خود را از چه طريقي تامين کند؟ناچار است سراغ همين دلالان برود.
آقاجان مگه پول را هم درسته که خرید و فروش کنند؟ از کی تا حالا پول، خودش کالا شده؟ به یارو میگی چرا دلار را این قدر می‌فروشی؟ میگه چون گران خریده. دولت به ما ارز نداده! مگر دولت باید بعد از فروش نفت یک مقدار از پولش را بدهد به یک عده که خرید و فروشش کنند؟ همه چیز اینجا از روال خودش خارج شده! مثل چک که در ایران تعریفش چیز دیگریه و با همه دنیا فرق داره. مثل وام گرفتن! مثل... خوب اینها کی می خواد درست بشه پس؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
قربان ارز رو باید خرید و فروش کرد، منی که سالی چندین بار خارج از کشور باید برم و بانک فقط یک بار اون هم به مقدار ناکافی به من ارز میده مجبورم ارز رو از بازار بخرم. پول ما بی ارزشه و دلار داره به سمت قیمت واقعی حرکت میکنه، این حرکت نباید مانع زندگی ما بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
اتفاقا چون قیمت ارز را عملا عرضه و تقاضا تعیین می کند می توان ارز را هم یک کالا بحساب آورد. مگر نه اینست که هر لحظه ارز های عمده دنیا در مقابل هم نوسان دارند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
جهت اطلاعتون بله! در دنيا پول قيمت (هزينه) داره، ولي بانك مركزي (دولتمردان) ما نمي خوان قبول كنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
برادر من شما مثل این که اصلا تو باغ نیستی معلومه که ارز کشور خارجی رو میشه خرید و فروش کرد . همه دنیا هم این کار مرسومه و نه اشکال شرعی داره و نه قانونی
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست عزیز نه تنها ارز که حتی پول ملی را هم خرید و فروش می کنند. بهره پول همان قیمت پول است که در اقتصادهای سالم به صورت رقابتی تعیین می شود. تا حالا واژه پول ارزان و یا گران را نشنیده اید؟
و هزار سوال بی پاسخ دیگر
الان من می خوام برم خارج و ارز ۱۰۰۰ دلار کمم هست . هیچ جا هم پیدا نمی شه که ارز بخرم جز کنار خیابان چون صرافی ها محلی شده برای دور هم جمع شدن افراد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
میخوای پول بی زبون مملکت و صرف خاصه خرجی خودت کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
اگه می خوای من یه 400 تایی دارما. ارزون می دم مشتری شی . دارم میرم کربلا
خودتان میگویید اقتصاد سالم!!!!
فعلا که فنر دلار را فشردند تا دوباره کی در برود خدا می داند.
این جمله یعنی چی؟
«ما با توجه به درآمدهای ارزی که داریم، می‌توانیم بسیاری از نیازهای واقعی خود را با قیمت رسمی پوشش دهیم، ولی نیازهایی که اساسی نیست، می‌تواند از طریق بازار فرعی و غیر رسمی برطرف شود»

نیازهایی که اساسی نیست چیا هستن؟؟ اصلا اونارو کی معلوم میکنه؟؟؟
وقتی شما اعلام میکنین که روزانه به 250 نفر ارز دانشجویی میدین، در شرایطی که 80000 دانشجو در خارجن، یعنی چی؟؟؟ یعنی اینا "اساسی" نیست!!! فقط برنج و شکر اساسی هستن؟؟!! مگه قحطی اومده که حرف از اساسی و غیر اساسی میزنین؟!!
وقتی توو کل دنیا به راحتی از صرافی یا بانک میتونی به میزان دلخواه و با قیمت درست ارز تهیه کنی، دیگه چه جایی میمونه واسه دست فروشی کنار خیابون.
وقتی اونقدر ارز ندارین که به مسافرین خارجی 1000 تا 1500 دلار، یکبار در سال، تازه اون هم بعد از گیت خروج میدین، توقع دارین باور کنیم که ذخائر ارزی کشور داره میترکه از پری؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
قربون آدم چیز فهم! خیلی وقت بود تو تابناک یه کامنت درست و حسابی مثل این ندیده بودم.
اگر هدف فروش فقط تك نرخي باشد مجبورند فعلا اينكار را بكنند وگرنه بازار ممكنه باز از كنترل خارج بشه 4 تا سايت و چند تا راديو و تلويزيون و 50 تا سرمايه دار وبعلاوه صرافها ميتونه اقتصاد ايران رو زير و رو كنه اينو بارها خودشون اعتراف كردن
اینجا ایرانه با همه جای دنیا فرق داره!!
سياست دونرخي بودن ارز=رانت خواري=فاصله طبقاتي بيشتر
این یعنی یک نظام اقتصادی بسته و متمرکز و دولتی و کاملا خلاف آموزه های نوین اقتصادی که البته اقتضای حال و روز اقتصاد مملکت را دارد
ارز مسافرتی 1000 دلاریا1500لار نعیین شده ولی میزان ارز حرزجی 5000دلار مجاز گردیده است.پرواضح است که اختلاف این دوعدد ارزی است که از یازارازاد نهیه میشود!
باید دنبال راه چاره اصولی بود وگر نه به مرور بیشتر فعالیتهای کشور تعطیل و بازار واسطه گری و دلالی جای آنها را می گیرد .
با سلام/ با وجود ارز در صورت انتقال ارز از طریق بانک تمام این شرایط ارام میشود.انشاا..
سال هاست كه دولت با حمايت از ريال، بوسيله تزريق ميليارد ها دلار به بازار، نرخ برابري دلار و ريال را بطور مصنوعي بالا نگاه داشته است. با توجه به تورم بالا، چنين سياستي توليدات داخلي را نابود كرد و خروج ميليلاردها دلار از كشور را آسان كرد. زمان آن فرا رسيده است كه با شناور كردن ارزش برابري ريال و دلار اين سياست إصلاح شود.
دولت دو دهه قبل صرافی ها رو تعطیل کرد .. اون در شرایطی بود که هیچ تحریم بانکی وجود نداشت و کارهای کشور به نوعی انجام میشد .. در حال حاضر دولت برای کارهای خودش هم نمیتواند از بانکها استفاده کند .. آقای سید علی حرفهای درستی میزند منتها عملکرد زمان ایشان بسیار نادرست بوده .. توزیع ارز که از بانکها انجام میشد تغییر کرد و به سمت صرافیهای غیر مجاز رفت و دلالان .. توجه شود بانک مرکزی کارهای بزرگ رو از طریق 500 صرافی دارای مجوز خود انجام نمیداد منتها از طریق صرافیهای خارج از کشور و برخی دلالان داخلی انجام میداد .. حالا آقایان مدعی هستند ..
برخی نظر میدهند صرافی ها باید تعطیل شوند گویی که مشکلات کشور را صرافان بوجود آورده اند .. این شغل هم شغلی است که ارائه کننده خدمات است و مردم این کشور به آن نیاز دارند .. البته نه همه .. چون شغلی خاص است ..
نکته دیگر اینکه طی یکسال اخیر رانت خواری زیادی انجام شده است منتها لزوما از طرف صرافان نبوده .. این رانت خواری توسط افراد وابسطه در قالب شرکتهای تجاری و برخی صرافی ها صورت گرفته .
که البته بسیار بد است و عامل آن هم کسانی هستند که به عمد برنامه ریزی کردند که این رانت خواری به وجود بیاید وگرنه 10 سال بود قیمت ارز بازار و مرجع بسیار نزدیک به هم بود ..
الان هم باید از مکانیزم بازار استفاده کرد .. هرگونه فروش ارز به نرخ پایینتر از بازار ایجاد فساد و رانت میکند و نیاز به گروهی ناظر است و این قضیه ادامه پیدا میکند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
بله صرافی هم شغل هست ولی سوء استفاده در هر شغل کسبی ممنوع است.
اگر سانسور نمی شود 2 پیش نهاد سالم دارم...
1-به جای صرافی ،دولت در هر بانک مشخص بخش ارزی را فعال کند و هرکس که نیاز وارداتی ضروری دارد ارز دولتی با مدارک مربوطه دریافت کند و هرکس که ارز ازاد نیاز دارد با یک تعرفه درست و صحیح مثلا 100 تومان بالاتر نرخ رسمی ان ارز را از بانک تهیه کند و انرا یا حواله کند(برای مبالغ بالا) و یا هنگام خروج از کشور(با بلیط) از بانک مستقر در فرودگاه دریافت کند...
همچنین بانکها ارز را فقط با اظهارنامه گمرکی از اشخاص بخرند..
2- در مورد چک اگر یک سیستم پیامک برای هر بانک و افرادی که دسته چک دارند راه اندازی کنند مشکل به نحوه زیر حل میشود...صاحب حساب با دسته چک بعد از نوشتن یک چک با بانک خود تماس گرفته(پیامک) و مبلغ چک رابه بانک اعلام می کند وشماره موبایل(فاکس) و شماره حساب دریافت کننده چک را هم اعلام می کند بعد از طریق یک پیامک(فاکس) بانک به گیرنده چک اطلاع می دهد که مبلغ چک در بانک بصورت امانت از حساب صاحب چک برداشت شده و گیرنده میتواند با مراجعه به بانک چک را نقد نماید...نکته ضروی اینست که اکثر حسابهای بانک کد امنیتی خاص ندارند اگر این کد تهیه شود مشکل امنیتی هم از بین خواهد رفت...با این کار گیرنده چک حتی میتواند با تماس مستقیم با شعبه بانک مورد نظر از صحت و سلامت چک دریافتی مطمئن شود.. در مورد چکهای مهلت دار هم فقط به حسابهایی که بعد از 2 سال چک برگشتی نداشته باشند و گردش حساب بالایی دارند دسته چکهای رنگی که مشخص کننده اعتبار صاحب حساب است داده شود...پس این همه می گویند خدمات این هم یک نوع خدمات است دیگر..با تشکر..
پاسخ ها
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
آقای عزیز بانک های دولتی کلا تحریم اند و تا سر کوچه بیشتر نمی توانند حواله بفرستند .
اول بهتره بیایم بپرسیم چرا بازار سیاه ارز وجود داره مصرف عمده دلار در بازار برای کسانی است که جنس قاچاق وارد میکنن مصرف کننده های دیگش هم کسانی هستند که تمایل به ترک ایران رو دارند خوب بانک به اینها ارز نمیده باید از یه جایی تهیه کنن اون وقته که کار بار ارز سکه میشه وارد کننده محترم وقتی ببین ارز براش بیشتر سود داره از واردات کالا خوب با یه فاکتور صوری وایجاد اختلاف قیمت میره مابقی ارز رو تو بازار ازاد میفروشه این یه اشتباه بزرگه که لطمه زیادی به اقتصاد میزنه دلال همیشه دنباله سوده مفته از فردا دلال ها میرن کارت بازرگانی میگیرن و از این راه پول های کلانی به جیب میزنن
من الان می خواهم هزینه مقاله ام را پرداخت کنم که در یک ژورنال خارجی پذیرفته است. آیا درست است من بروم از بازار غیر رسمی ارز تهیه کنم و بعدش هم با دردسر از یک کشور دیگر پرداخت کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست عزیز من هم مشکل مشابه شما را داشتم و ارز از بازار سیاه تهیه کردم که یک میلیون تومان گرون تر از مبلغ اولیه شد! شما هم بهتره همین کارو بکنی و منتظر نمونی
رفتم صرافی میگم 2000دلار دارم می خری میگه آره 1220 تومان !میگم اگر یکی از در بیاد تو بهش همان عدد 1226 تومان را می فروشی؟ اگر می فروشی من هم 1220 به تو بفروشم! میگه اگر داشتیم می فروشیم.
میگم : من گوشهام درازه؟!!! یک دلار 1226 تومانی این صرافی ها نمی فروشند.
رفتم تو خیابون ، هر دلاری 1670تومان از من خریدند یعنی تفاوتی حدود 900 هزار تومانی!!
شما جای من بودید به این صرافی های که فکر می کنند البته زرنگ هستند می فروختید یا به دلال خیابون؟ شما جای من بودید از 900 هزار تومان سود بیشتر بی خیال می شدید؟
پس به نظر من سگ اون دلال خیابونی شرف داره به این صرافی های دارای مجوز بانک مرکزی !
آقا جان این صرافی ها که ماشاواله 10 روز است که اصلا دلار نمی فروشند( علارقم داشتن) ، با این قیمت خرید هم که کسی خل نیست بهشون بفروشد! پس صرافی به چه درد می خوره من باید تخم مرغ و پرتقال و سبزی ازش بخرم یا ارز؟!
در شونو تخته کنید بابا یه مشت رانت خوار هستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
شما یه بار تو عمرت یه متنی نخوندی که کلمه "علیرغم" توش توشته شده باشه؟
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست عزیز ناشناس کاش بجای ایراد گرفتن که "علیرغم" درسته یا نه یکم در مورد جمله هاش تفکر میکردی!
یکی که خونشو میفروشه و میخاد اونور خونه بگیره جزو نیاز اساسی هست یا غیر اساسی ؟

تکلیف چیه ؟
الان بخاطر تحریم اکثر بانکها نمی توانند حواله ارزی انجام بدهند ولی صرافی ها با توجه به ارتباطاتی که در کشورهای همسایه دارند به راحتی حتی به آمریکا هم حواله میزنند . پس به نظر من الان بهترین وسیله برای دور زدن تحریم ها استفاده مناسب از صرافی ها میباشدو تعطیلی صرافیها در این شرایط اصلا" به صلاح کشور نیست.
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
به شرط اين كه حواله بزنند نه اين كه اول بگويند حواله نمي زنيم بعد با اصرار بگويند حواله يورو 2430 تومن ، با فاكتور 1600 تومني.
این چه اقتصادی که 50 نفر میتونن اونو کنترل کنن الان اگه کسی بخواد بیشتر از 1500 دلار با خودش ببره باید از کجا تهیه کنه
متاسفانه این دوستان فکر میکنند دلار فقط یعنی اسکناس بابا وارد کننده باید ارز مورد نیازش از کجا تامین کنه هیچ بانک خارجی ارز ما رو تامین نمیکنه فقط صرافها هستن که می تونن با افتتاح حسابهای جدید این کارو انجام بدن اگر صرافیها تعطیل کنن واردات تعطیله
در اروپا (سوئد) کیسوک هایی وجود دارد تحت نظارت بانک تحت عنوان فارکس که برای تعویض پول احداث شده اند و از واسطه و دلال خبری نیست
ba salam
umidvaram peyghame mara ham bezaran be nazare man sarafi ham bayad bashe hameja ham hast chun ba 1500$ sali hichkari nemishe kard man ke sali chandin bar bayad beram biam iran arz lazem daram chikar konam bara hamin sarafi bashe vali ba ye gheymate ye 100 ya nahayat 150 tuman bala arz be mardom bede in manteghi va aksareja ham hast hame razi ham hastan moshkele hame ham hal mishe
بلیط هواپیما فروخته ایم به یک عراقی. بعد گفت پول ایرانی نداره . مجبور شدیم دلار ازش بگیریم. هیچ صرافی ای نرخ نداد! آبرومون پیش عراقیه داشت می رفت. رئیس آژانس گفت به قیمت 1600 باهاش توافق کنید شاید تونستیم بفروشیم. ماجرا تموم نشد. رفتیم دلار رو آب کنیم . چشممون به پلیسه افتاد .در رفتیم و ... حالا چه جوری ثابت کنیم که دلارمون قاچاق نیست؟!
تمام کسایی که اینجا با بستن صرافی ها مخالفند بدونید که خودشون دستشون تو کاره
وگرنه هر عقل عاقل و بالغ و آزاده ای میدونه که صرافی الآن دارن دلار و به قیمت بانک مرکزی میخرن و به فیمت ازاد میفروشن

آقایونی که میگید توی خارج صرافی ها تا 10 یا 11 بازنند آیا صرافی هست که جرات داشته باشه ارزو با قمتی بیشتر از قیمت مصوب بفروشه؟؟؟
آیا صرافی هست که بگه ارز ندارم درحالی که داره ولی میخواد گرونتر بفوشه؟؟؟
صرافيها تا قبل از تصويب قانون بازار غير متشكل پولى توسط مجلس (كه قانون درستى هم است) زير نظر اتحاديه خود فعال بودند و خوب هم فعاليت ميكردند با تصويب قانون مزبور بيك باره صرافيها زير نظر بانك مركزى قرار گرفتند !! در حاليكه اساساً موسسه و سازمانهايى مشمول اين قانون ميشدند كه درامر واسطه گري پول يعنى قبول سپرده تحت هر عنوان و ارائه تسهيلات به أشخاص فعال بودند مثل صندوقهاى قرض الحسنه و تعاونى هاى اعتبار متاسفانه با استناد غلط به قانون بازار غير متشكل پولى 
بايد توجه داشت كه در شرايط كنوني وحتي در هرًشرايطي وظيفه دولت حفظ منافع عمومي با كنترل قيمت كالاهاي اساسي است . نيازهايي مانند واردات ماشين ، ارسال ارز براي زندكي خانواده در خارج از كشور و مانند اينها بايد باقيمت بازار تعيين شود ونه باسوبسيد به ارز از جيب عموم مردم واينكار از اول غلط بوده ولي به هر حال اين نيازها نيز بايد به طريق قانوني براورده شود ودولت حق ندارد صرافيها را از معاملات ازاد منع نمايد.
سلام.چرا به ضرب و زور دولت نرخ دلار را پایین نگه می دارد ؟ چرا به دلار آمریکا سوبسید می دهد تا واردات کالاهای مصرفی جان بگیرد و مصرف گرایی همچنان در جامعه موج بزند ؟ چرا دولت و بانک مرکزی با توجه به تورم و شرایط اقتصادی نرخ دلار را بالا نمی برد تا هم از تولیدات داخلی خصوصا کشاورزی و هم از صنایع داخلی حمایت بوشد ؟ در همه این شرایط تنها دلار ارزان به نفع نرخ متوسط مربه و بالای جامعه است . نه مردم ضعیف جامعه . چرا دولت نسبت به اقتصاد داخلی و تولیدات داخلی بی توجه است ؟ مسلما اگر دلار بالای 3000 تومان اعلام شود .این سوبسیدی که به کالاهای وارداتی که عمدتا چین هستند و امارات متحده عربی دیگر نصیبشان نخواهد شد . نمی دانم اصلا کسی برای اکثریت زیر خط فقر خصوصا در شهرستانها اهمیتی قایل هست؟
من در مورد تک نرخی یا دو نرخی بودن نظری نمی دم، هر دو مشکلاتی داره ما تو ارز دو نرخی شاهد این بودیم که صرافی ها نوسان رو ایجاد می کردند البته قابل تعمله که این از یک سری شاخه های اصلی بوجود میاد چون حداقل در بخش حواله که 90 درصد حجم معامله دلار رو شامل می شد در حقیقت درهم تعیین کننده بود و میزان پیش فروش درهم نرخ حواله رو تعیین می کرد
در مورد سیاست تک نرخی چند تا نکته دارم که با توجه به اینکه شغل من وارداته کاملا بهش اشراف دارم
1- بانک مرکزی خیلی دیر تو میدان اومد یعنی وقتی که همه چیز از دستش خارج شده بود و به همین نسبت خیلی خیلی شتابزده هم مجبور بود عمل کنه پس قیمت و شیوه کارشناسی نبود
2- نیازها کامالا براورد نشده بود مثلا در مورد کسانی که به هر دلیلی مثلا فرزند در خارج از کشور یا غیره نیاز به حواله دارند که اصلا چاره ای اندیشیده نشده
3- در مورد میزان ارز مسافرتی و تعداد همه دوستان نظر دادن که به نظر اشتباه میاد
4- در بخش واردات که من بهش اشراف دارم تو مبادلات ما که عموما با توجه به شرایط تحریم امکان ایجاد ال سی وجود نداره اکثر پرداخت ها به صورت TT یا نقدی انجام میشه که نیاز به پرداخت در دو مرحله به عنوان پیش پرداخت و تکمیل داره که بهش نگاه نشده
نکته دوم اینکه بازرگان نیاز داره نمونه کالا رو اول بگیره بعد تعداد زیاد سفارش بده که باز امکان ثبت نداره چون معمولا عدد بسیار پایینیه که صرافی ها از طریق وسترن یونیون این کار رو انجام می ددن

از همه موارد مهم تر رانتیه که در مورد کالاهای با تعرفه پایین ایجاد میشه
فرض کنید که اگر من در ثبت سفارش برای کالای با تعرفه 4 درصد میزان پروفرم رو 2 برابر قیمت اصلی اعلام کنم در گمرک تنها 4 درصد ضرر خواهم کرد ولی میتونم از میزان نقدینگیم در کشور مقصد به عنوان فروش ارز به غیر با توجه به 40 درصد فاصله ای که وجود داره استفاده کنم یعنی نزدیک به 36 درصد رانت ایجاد میشه

نتیجه اینکه نباید صرافی رو از گردونه اقتصادی حذف کرد همونطور که تا قبل از مهر 1389 بازار ارز ارامش داشت و صراف به کمتر درصد سود قانع بود باید سیاستی که بیان میشه رو اجرا کرد و تنها به صورت رسانه ای عمل نکرد به طور قطع اگر همین ارز 1226 واقعا اجرا بشه به طور قطع بازار خودش رو هماهنگ می کنه ولی تا امروز که من پیگیرم هنوز نتونستم حتی با ثبت سفارش دلار 1226 تهیه کنم
ارز فقط در مکانانهای ورود و خروج مسافر و تجار و..... تحویل و تبدیل ارز گردد . درغیر این صورت نرخ ثابت نمی توانیم داشته باشیم . و این صرافیها را هم جمع کنید .
سؤال اصلي اين است كه كشور تك محصولي مثل ايران بيشتر از هر چيز به چه چيز احتياج دارد؟ صادرات غير نفتي. براي رقابت در بازار جهاني بايد از بالا نگهداشتن مصنوعي قيمت ريال نسبت به دلار خودداري شود. در حال حاضر در صحنه اقتصاد جهاني براي افزايش صادرات، بين كسوره اي مختلف جنگ ارزي وجود دارد و بانك هاي مركزي تلاش ميكنند كه ارزش برابري پول خود را بطور مصنوعي پايين نگهدارند.
در هیج کدام از اقتصادهای جهان بازار فرعی و اصلی نداریم.این عرض و تقاضا است که قیمت یک کالا (ارز)را تعین می کند . وظیفه بانک مرکزی سیاست گذاری در امور اقتصادی و ارزی است.حال اگر دو قیمت در بازار ارز باشد چه اتفاقی می افتد.در مرحله اول کالای که با ارز به قیمت بانک مرکزی وارد کشور می شود.در مقایسه با ارز بازار آزاد ارزان تر تمام می شود و به علت قیمت پائین تر از کشور های همسایه باعث قچاق اجناس وارداتی به کشورهای همسایه خواهد شد. در حقیقت دولت به طور غیر مستقیم به کشورهای همسایه یارانه پرداخت خواهد کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار