بازدید 48158
به بهانه غرق شدن شماری از هم‌وطنانمان + تصاویر

چه کسی به ناجی غریق نیاز دارد، مردم یا...؟

مدیران اینقدر غرق در اموراتشان بودند که پاک یادشان رفت، ایمنی دریاچه پارک شهر چگونه تأمین خواهد شد؛ تا دقایقی پس از اینکه خبر غرق شدن تعدادی کودک را شنیدند... اکنون دوباره تاریخ در حال تکرار است؛ مردمانی که جان می‌بازند و مدیرانی که نجات غریق لازم دارند!
کد خبر: ۲۲۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶ 24 January 2012
سرویس اجتماعی ـ غرق شدن یک شناور مسافربری در سواحل بندرعباس، شاید آخرین خبری بود که در میان همهمه اخبار روزهای آغازین هفته، نظر‌ها را به خودش جلب کرد؛ شناوری که برخی نام کشتی را بر آن می‌گذارند، ولی هنوز کسی به درستی از شمار سرنشینان آن نیز خبر ندارد!

به گزارش «تابناک»، نامناسب بودن شناور‌ها و اسکله‌های مسافری غیر استاندارد، موجب شده است که در هر سال، نزدیک ۲۵ نفر از هموطنان عزیزمان در سوانح دریایی، جان خود را از دست دهند؛ مثل حادثه چند روز پیش در سواحل جنوبی کشورمان که داغ آن هنوز تازه است.

مدیر عامل تعاونی قایقداران هرمز گفت: شناور غرق شده، بدون توجه به هشدارهای تعاونی، اقدام به حرکت کرده بود. متأسفانه این اتوبوس دریایی که حامل بیست گردشگر از شهر مشهد بود، صبح شنبه، دربستی از بندرعباس به هرمز تردد کرده بوده که حوالی ساعت ۱۷ به همراه مسافران خود، قصد برگشت داشته که به دلیل کمبود سوخت در نزدیکی‌های سواحل بندرعباس دچار حادثه می‌شود. / مهر
گزارش‌ها حاکی است، حادثه اخیر هنگامی رخداد که این کشتی مسافربری کوچک (بخوانید‌‌ اتوبوس دریایی!) در دریایی توفانی، در محدوده اسکله شهید حقانی بندر عباس و جزیره هرمز در حرکت بوده که دچار سانحه می‌شود و بدین ترتیب، حادثه تلخ دیگری رقم می‌خورد که هم‌اکنون همه از کوتاهی احتمالی در آن تبری می‌جویند.

این در حالی است که به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اسکله شهید حقانی بسته و این کار غیرقانونی بوده است، در صورتی که یکی از نجات یافتگان این شناور، می‌گوید: «نزدیک ساعت ۱۶ روز شنبه از هرمز سوار اتوبوس دریایی شدیم...» دقت کنید: از هرمز نه از بندر شهید حقانی!

اما نکته اینجاست که علی اکبر صفایی که با ایرنا مصاحبه می‌کرد، شمار نجات یافتگان حادثه را هفت نفر اعلام کرد و افزود: از سرنوشت ۲۲ سرنشین دیگر این کشتی اطلاعی در دست نیست. اما این آمار در دیگر منابع خبری، پنج نجات یافته، شانزده جان باخته و یک نفر ناپدید ذکر شده است.

تا همینجا کافی است که این ابهام را در کنار اشتباه نخستی گذاریم که با شروع سفر آخر این شناور در شرایط جوی نامساعد آغاز شده است تا ناخودآگاه ذهن به سوی مدیریت نادرست در این اسکله و یا سطوح بالا‌تر امر هدایت شود. اینجاست که ذکر تعطیل بودن اسکله و یا غیر قانونی بودن استفاده از آن، نه تنها باری از مسئولیت مدیران خاطی کم نمی‌کند، بلکه می‌تواند سرچشمه پرسش‌های بیشتری هم باشد.


مشکل امداد رسانی در سراسر این حادثه مشهود بود

مدیرانی که وظیفه نظارتی هم دارند، ولی تا زمان حادثه انگار که نیستند، تا جایی که پس از ساقط شدن یک شناور فرسوده که از جنس فایبر گلاس بوده، همه را مقصر می‌دانند، جز خودشان که مجوز رفت‌وآمد آن را صادر کرده‌اند!

این در حالی است که گفت‌وگوی بانوی ۶۵ ساله‌ای که از این سانحه نجات یافته است، بر ابهامات بزرگ‌ترین سانحه دریایی (دست کم در دهه اخیر) می‌افزاید؛ جایی که خانم بهادری به فارس می‌گوید: در شروع حرکت ما، هوا آفتاب بود. پس از نزدیک ربع ساعت یا کم و بیش، ناخدا گفت که بنزین تمام کرده و دستپاچه شد تا اینکه افراد گروه از وی خواستند تا با گارد ساحلی (نیروهای امدادی) تماس بگیرد... تا رسیدن نیروهای امدادی زمان زیادی گذشت و زمانی که شناور ناجی به ما رسید، قایق سالم و استوار بود، اما احساس می‌شد که این گارد کارآزموده نبود و یا نیروهای آن کارشان را درست بلد نبودند؛ ‌ نتوانستند طوری در کنار ما پهلو بگیرند که بتوانیم سوار شناور ناجی شویم.
استاندار هرمزگان پس از عیادت از مجروحان حادثه شناور مسافری غرق شده گفت: باید بر پایه کار کار‌شناسی همه جوانب این حادثه بررسی شود و مطمئن باشید با هر فرد و یا مجموعه‌ای که در پدید آمدن این حادثه مقصر بوده، برخورد خواهد شد... با تصمیماتی که در جلسه امروز گرفته شد، قرار شد تا از تردد شناورهای غیرمجاز و بی‌کیفیت در آبهای استان هرمزگان جلوگیری شود. / مهر


خانم بهادری در ادامه گفت: پس از اینکه شناور ناجی ما را ترک کرد، فکر کردیم که به دنبال نیروی کمکی رفته که به یکباره مسافران فریاد زدند «آب وارد قایق شده است!» به این ترتیب، شناور ناجی برگشت اما نزدیک نشد و فقط طناب انداخت. کمی بعد هم که شناور ناجی هر چه خواست در کنار قایق ما قرار بگیرد، نتوانست و فقط چند بار با آن برخورد کرد که مسافران فریاد زدند که قایق در حال پر شدن از آب است.


و بدین شکل، سانحه‌ای دریایی رخ می‌دهد که از نظر تعداد قربانیان، از غرق شدن کشتی ایتالیایی کاستا کنکوردیا با چهار هزار و دویست و بیست و نه نفر سرنشین هم سنگین‌تر تمام می‌شود! شانزده جان باخته (و یک نفر مفقود) در مقابل دوازده نفر بی‌جان شدهٔ تایتانیک ایتالیایی!

رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران جریان غرق شدن کشتی کوشا-۱ را این گونه توضیح داد: در ساعت ۱۹ پنج شنبه ۲۸ مهر‌ ماه یک فروند کشتی عملیاتی به نام کوشا-۱ در ۱۱ مایلی عسلویه به دلیل توفانی بودن دریا غرق ‌شد. مأموریت این کشتی، کیسه‌گذاری زیر خطوط لوله تازه تأسیس فاز ۱۲ پارس جنوبی بوده است... متأسفانه، کشتی گرفتار توفان شد... در این میان امواج با ارتفاع ۱۲ فوت به پهلوی کشتی برخورد می‌کردند و باعث جدا شدن و حرکت مخزن اکسیژن به سمت پاشنه کشتی شد... این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافل‌گیر شدند و سیزده نفر از پرسنل کشتی جان خود را از دست دادند.
اما فارغ از این مسائل، با تکرار غیر قابل توجیهی از حوادث دریایی روبه‌رو هستیم که غالبا با تلفات جانی همراه هستند و متأسفانه، تدبیری برای مقابله با آن اندیشیده نشده است. تکرار حادثه‌ای از جنس آنچه برای شناور به ظاهر غیر استاندارد کوشا ۱ رخ داد.

حوادث مشابهی که نخستین راه مقابله با آن‌ها، می‌تواند آموزش و تربیت نیروهای کارآزموده در این زمینه باشد و در موازات آن، توجه به مقوله ایمن‌سازی شناورهای گوناگون؛ بدین ترتییب که تدابیری بیندیشیم که شناورهای فرسوده، هر چه زودتر از چرخه استفاده بیرون شده تا مردم مجبور نباشند، برای مسافرت‌های دریایی، از وسایلی بدون ایمنی و فرسوده استفاده کنند.





تصاویری از نجات یافتگان سانحه بندرعباس







سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹۳
"دقت کنید: از هرمز نه از بندر شهید حقانی"

خب پیاده کردن مسافر در بندر تعطیل شهید حقانی غیرقانونی محسوب می‌شده. نمی‌شده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خوب تناقض رو میگه. هر کس یه چیزی میگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
بندر نه اسکله. این اسکله در بندر عباس قرار داره
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
معلوم هست چی میگی؟؟؟؟یعنی تو این طوفان اگه مسافر رسید باید بگن برو همون جا که بودی؟؟؟؟
یعقوب - بندرعباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
گیریم ناخدا مقصر اما انصاف هم خوب چیزیه. چرا ناخدای شناور ناجی بجای سوار کردن مسافرای قایق اونهارو بکسل کرده؟؟؟ مقصر اصلی ناخدای شناور ناجیه نه اون ناخدای بخت برگشته مسافربر که دنبال یه لقمه نون حلاله اما فعلا دیوارش از همه کوتاهتره.
محمد ک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
ببخشید آقایون و خانوم ها:
1.چه کسی به این قایق ها یا لنجهای فرسوده اجازه میده که کار کنند؟
2.به چه علت ناخدا در شرایط بد دست به این کار زده؟
3.سوخت لنج رو چرا نگاه نکرده

4.در شرایط جوی بد شناور سازمان بنادر نتونسته پهلو بگیره و مسافران رو سوار کنه پس مجبور به بکسل شده
"زود تصمیم نگیرید"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
تو خیلی بی رحمی. متاسفم برات
آشفته ترین شهر ایران بندرعباس است...
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
قابل توجه اون کسی که نظر داده آشفته ترین شهر ایران بندرعباسه...پ ن پ حتما سر و سامون دار ترین شهرهای ایران تهران و شهر های شمالن دیگه!!!!هنوز اون حادثه تلخ غرق شدن دخترای دانش آموز با قایق تفریحی تو استخر پارک ملت یادمون نرفته.یا آمار کشته های هر سال تو دریای خزر... نمیدونم چند نفرن هر سال 100یا 200 حالا گیر دادی به دریای طوفانی بندرعباس...دریای طوفانی رو ندیدی.فکر کردی مثله دریای خزره...تورو خدا این نظرمو بزار.خواهش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
واقعا چه زیبا نوشته ای . ای همشهری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
اون حادثه فکر کنم تو پارک ملت نبود به نظر پارک شهر بودش
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
خدمت امير خان عرض كنم كه پارك ملت نبود اون اتفاق تو درياچه پارك شهر بود
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
چيزي نداري بگي گير داديين.حالا هر جا كه بود پارك شهر يا ملت يا ... چه اهميتي داره مهم حادثه بوده كه تو يه پارك اتفاق افتاده اونم وسط شهر
همه مقصرند دراین حادثه.....از استانداری و فرمانداری که سنگ یک تعداد افرادی که تحت عنوان مالک و ناخدای اتوبوس دریایی دارند با جان مردم بازی می کنند و همین استانداری و فرمانداری از آنان حمایت میکند و از طرف دیگر سازمان بنادر وکشتیرانی که مداوم به آنان مجوز ساخت و فعالیت می دهد. هرچند سازمان بنادر به ناچار وتحت فشارهمین استانداریها و فرمانداریها مجبورند این مجوز را بدهد ولی ایکاش عوامل بیرونی درکار سازمان بنادر دخالت نمیکردند و اجازه می دادند این سازمان مطابق کنوانسیونهای بین المللی و عرف دنیا در رابطه با اینگونه شناورها اقدام میکردند.
یادمه یک مسابقه تلویزیونی بود مال گروه امداد ونجات با اجرای حسینی جالبه این افراد توی اب که میافتادن نمیتونستن شنا کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
جهت تنویر افکار عموم عرض می کنم:
گروههای امداد و نجات تخصصی هستند، دریایی، کوهستان، هوایی و جاده ای
لازم نیست همه تیمها تمام فنون امدادی را یاد بگیرند
همه دروغ میگویند
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خدا لعنت کنه هرچی ادم دروغگو
در جریان غرق شدن یک کشتی اندونزی در آذرماه امسال بیش از 110 ایرانی کشته شدند که اجساد آنها هنوز هم شناسایی نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
يک کشتي غير مجاز که در حال فراري دادن تعدادي پناهنده به استراليا بود که تعداديشون ايراني بودند.
بگذارید من که اصالتا هرمزی هستم برایتان تعریف کنم.
کدام ناجی؟ کدام امدادگر؟ساعت 17 به بال بود که ناخدای من در اسکله شهید حقانی متوجه میشود قایقی در نزدیکی ولو شده با زحمت فراوان از دست مامورین برای نجات سرنشینان می رود که با رسیدنش به آنها جایقه نجات میدهد و چند نفری خودشان را میرسانند و مابقی می ترسند خودشان را به آب بزنند و وارد اتاق اتوبوس دریایی میشوند و درب را هم می بندند گمان میکنند که اگر رفت پایین آب وارد نمیشود. بلافاصله این چند نفر را به اسکله حقانی میرساند که یکی از ماموران بجای تشکر یک کشیده به کوش ناخدایم میزنند. می توانید برای تحقیق با این شماره تلفن تماس بگیرید. من در جاسک خدمت میکنم و نیروی دریایی امامت سپاه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ها خليل
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
نه خودشون کاری میکنن نه میذارن کسی کاری کنه
این است اوج عدم مدیریت
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ببخشید یه سوال : این جلیقه ها که بهمون میدن تو این اتوبوس دریایی ها . واقعا آدم رو روی آب نگه میداره؟
یک بار هم اتوبوسی که ما توش سوار بودیم بنزین تموم کرد اما دریا اروم بود . ولی همه ترسیده بودن شروع کردم واسشون آواز خوندن و دست زدن از یادشون رفت کمی
سید جعفر صابری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خلیل عزیز دست درست برادر .متاسفم برای کسانی که در جای خودشان نیستند . تعریف ناجی کاملا واضع است . اما کاربران عزیز شناور ناجی باید عاشق .شجاع از جان گذشته و کار ازموده باشند ؟ هستند .؟فکر کنم بنابه تجربه واموخته هایم در دریا طرحی جامع وکابردی وبا کمترین هزینه به وزارت راه وترابری ارایه دادم که دو موتوره بودن شناورهای مسافری .داشتن جلیقه نجات ظرفیت شناور +3 مشعل نجات . کپسول دود. لایف رایف ولایف رینگ وجیره نجات و.....هم شاملش می شد . ولی شرط می بندم چون برخی از مدیران عزیز بنابه تخصص سر جایشان نیستند فکر کردند ؟ شاید قرار کسی جاشونو رو تنگ کنه .
می‌خواهید تایید کنید یا نکنید. مشکل از عدم اعتماد مردم به مقامات دولتی است. وقتی مقامی می‌گوید قایق یا هوا یا هر چیزی نا امن است، مردم اعتمادی ندارند و اهمیتی نمی‌دهند. مردم برای این بی‌اعتمادی دلیل و سابقه هم دارند البته.
با سلام من در جنوب بودم وچندین سال روی اب حرف این بنده خدا که اهل هرمز است را قبول دارم
نجات غریق کجا بود تا وقتی بجنبند هفتاد کشتی غرق میشود
وتازه وقتی رسیدند اول منتظرندکه چی پیش خواهد امد اگر کشتی ایتالیایی بود از 4200نفرشش شش هزار کشته داده بودیم
نه اموزشی درست ودرمان وفکر کنم بی انیزه هم بودند در نجات جان ادمها مشکلات زیاد است کاش اونجا بسیجیها یا سپاه بودند با چنگ ودندون همه را زنده نگه می داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ببخشید، اشتباهی مثبت دادم. کامل نخوندم اولش!
علوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
وست عزیز ناشناس من هم همین اشتباه رو کردم. باعرض ارادت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
منم اشتباه مثبت دادم البته با خیلی از حرفاتون موافقم
هامون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
به امید روزی که وقتی چیزی را انتخاب کنیم که تا تهش را خوانده باشیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
کاش یک کشتی آمریکایی اون نزدیکیا بود که مثل هفته های قبل که جان چندین هموطن ماهیگیر را نجات دادن اینها را هم نجات میدادن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
فکر کنم همه مثبتشون رو به خاطر جمله آخر پس گرفتن! منم پس می گیرم! بهتره به جای گفتن جمله اخر می گفتی اگه هر کسی سر جای خودش باشه و آموزش دیده و مسئولیت پذیر باشه این مشکلات پیش نمیاد! لازم نیست یه گروه جایگزین گروه دیگه با تخصص های دیگه بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
من مثبت دادم. اگر میشد 1000 تا مثبت دیگه هم میدادم. لطفا از طرف کسی حرف نزن. خودت پس گرفتی مبارکت باشه.
ayda
| United States |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
اولشو خوب اومدیا ولی آخرشو.... منفی دادم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
منفی * 10000!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
من افتخار می کنم منفی رای دادم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
دوستان نگران نباشین با منفی من منفی اش بیشتر شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
من اشتباهی منفی دادم
آخرش رو نخوندم!
این را به عنوان یک مطلع می گویم حدود دو سال است که به این برادران استانداری التماس می شد که این اتوبوس های دریایی حداقل استاندارد های لازم جهت دریانوردی را ندارند ولی هر بار به دلیلی از کنار گذاشتن آنها جلوگیری می شد و حالا که کار از کار گذشته همه شدند مدعی قانون...
چرا قایق دارای جلیقه نجات برای مشافران نبوده است.باید داشتن جلیقه نجات به تعداد مسافران و لایف رفت اجباری شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
دارای جلیقه بودند . اما قایق برگشته حبس شدند. فک میکردن بمونن اونجا بهتره تا بپرن تو آب
استاندارد سازی هزینه میخواهد که نمیشود
باید نیرو استخدام شود
آموزش داده شود
و بعد از آن یک سری مانور آموزشی که بصورت مستمر انجام شود. (نه برای پخش از تلویزیون بلکه برای افزایش آمادگی)
كاش حداقل براي دل خوش كردن مردمك هم شده يك مسئول استعفا مي داد ؟ همه مسئولان مملكت البته جز بهترينهايند و اين خلاف عقل سليم است ؟!!!!!!
اي مقام مسئول به هر بقال و راننده مجوز احداث آموزشگاه دريايي مي دي كه اين همه كاپيتانهاي دلير و سلحشور تحويل جامعه مي دهند .! از مسئولين خواهشمند است موضوع را پيگيري كنند كه اين ناخدا مدارك دريانورديش رو از كدام آموزشگاه گرفته است و چگونه !!!
نماينده (ايجنت اين شناور كه خروجي رو گرفته چه شركتي بوده !؟
آيا دفترچه تردد توسط درياباني هرمز مهر شده است !؟
شناور ناجی سهل انگاری کرده . مسئولیت با کیست ؟
مشکل اول از اونجا شروع شد که هرمز اجازه حرکت داده(البته اداره بنادر در هرمز نمایندگی ندارد)بعد اینکه وقتی وسط دریا دچار سانحه شدند ناجی و چند قایق دیگه هم میرسن ولی قربانیان حادثه بدلیل ترس از آب همکاری لازم رو نمیکنن.توقع داشتن توی اون هوای طوفانی شناور بیاد به اونها بچسبه و اونها رو راحت سوار کنه.متاسفانه همکاری لازم رو نکردن.این رو هم یادتون باشه اون لحظه هوا طوفانی بوده من که خونه بودم درو پنجره ها از شدت باد بهم میکوبید.دریا تو این شرایط خیلی تلاطم داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
دانشمند تو اون شرایط کی جرات میکنه بپره تو دریا؟؟!!!
اون اداره بنادر و دریانوردی نباید دو تا مانور و آموزش برای شناور ناجی میزاشت؟؟؟؟؟؟؟؟
اینها همه پاپوشه برای مسولین کشورمون
که میگه قصور از مسولین بوده همه اش تقصر کشتی بوده حتی چندوقت قبل اتش سوزی اسایشگاه معلولین بوشهر رو انداختند گردن برق(بخت برگشته) پیشنهاد میدم با کشتی ها وهواپیما برخورد جدی بشه تا دیگه شاهد این موارد نباشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من با نظر این اقا که گفته مجوز دادن شناور ها با فشار فرمانداری است موافق نیستم مشکل از بنادر استان هرمزگان است ناجی نتوانسته در این حادثه ایفای نقش کند چه ربطی به فرمانداری دارد
یکی از دوستان من که از نیروهای 115 است و با کلیه نجات یافتگان از نزدیک صحبت داشته است اینطور میگوید:

اتوبوس دریایی سالم و منتظر بوده است تا اینکه بعد از رسیدن شناور ناجی (متعلق به اداره بنادر و دریانوردی)، به دلیل عدم آموزش باعث برخورد و تصادم شده و اتوبوس دریایی را غرق میکند و با ابنحال حتی حاضر نمیشوند به سمت غرق شدگان جلیقه نجات و طناب پرتاب کنند
یک کشتی تو ایتالیا با1400 نفر چپه شد 13 نفر مفقود شدن قایق ما توهرمز با 21 نفر 17 نفرش کشته شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
4400 نفر نه 1400 نفر.
با سحن استاندار موافق نیستم شناور غیر استاندارد نیست ایمنی از سوی سازمان بنادر رعایت نشده
سلام. لطفا اگر تحمل ندارید این متن رو مطالعه نفرمایید.
من یک خراسانی هستم.
در ایامی که تمام شعیان دنیا جهت عزاداری و عرض تسلیت به مشهد مقدس پیاده و سواره در حال حرکتند.
این مشهدیای مغروق در جزیره چیکار می کردن؟
بابا بیایم یک کمی هم به عملکردمون نگاه کنیم.
فکر نمی کنید مورد غضب الهی واقع شدیم تا درس عبرتی باشد برای بقیه؟
خدا عاقبت همه ما را ختم بخیر کند.
انشاءالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
به شما چه که کی کجا چکار می کنه؟
هامون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
شما این بینش دینی‌تون را از کجا اوردین؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
واقعا يه حرف بي ربط زدي قربون امام رضا از كي امام رضا از ادم انتقام ميگيره يه ذره فكر كن بعدا بنويس
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
دوست خراسانی عزیز
کاش یاد بگیریم به جای قضاوت عجولانه با دیگران همدردی کنیم.امیدوارم خدا شما رو به راه درست هدایت کنه.
یکی از داغدیدگان این حادثه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
داداش کجایی، بعضی هاشون دانشجو بودن امتحان داشتند، چرا گناه تهمت رو ارزون برای خودت میخری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خدا هداییت کنه!!!!!!!!!! خدا بخشنده و مهربان است نه قهار و غضب ناک!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
واقعا برات متاسفم بجای تسلیت به هم وطنت نمک رو زخم میپاشی خواهش میکنم اسم امام رضا و خداوند رو نیار دیگه
ناشناس
| Thailand |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
lمن میخواستم منفی بدم سایت قبول نکرد. - - -
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
برو استغفار کن برادر . من اینها رو میشناختم . اینها از بهترین آدمها بودن.
شیعه واقعی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
همین تو و دیگر مسلمون نماها هستید که از طرفی در عزاداری امام حسین (ع) می زنید توی سرتون و از طرف دیگه اینقدر غیرت ندارید که جون چندین انسان رو نجات بدید!!!! ثانیا مسافرت این عزیزان قبل از مراسم 48 ام به پایان رسیده بوده!
ناشناس
| United States |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
خداوند گفته "سیروا فی الارض" . سفر هیچ وقت مذموم نیست. می تونه یه نفر در سفر به یاد معنویات باشه و چه بسا یه نفر در خود مجلس عزاداری و یا به تجربه بگم، کنار خود کعبه، دلش جاهای دیگه پرت و پلا باشه. در ضمن، بی برنامگی و بی لیاقتی و سوء مدیریت ها را نباید با غضب الهی توجیه کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
واقعا برات متاسفم ...
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
با احترام به همه مشهدی های عزیز شما آدم بسیار کج فهم و در عین حال مسلمان نما هستید.
کجا اسلام گفته تو ایام عزا داری همه باید برن بزنن تو سر خودشون؟
اگه اینجوریه که من یکی مسلمون نیستم....
اگه میتونستم بهت 100 تا منفی میدادم.
نظم آرا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
من از خانواده ی غرق شدگان هستم، واقعا از اینکه با این اظهار نظر داغ دل مارو تازه میکنی جه احساسی داری؟
کاش کمی خردمندانه فکر میکردی! هیچکس در این ایام سفر نمیره؟ کجای دین نوشته سفر در ماه صفر حرام است و موجب خشم خدامیشه؟یا شاید فقط تو مسلمونی؟
عزیزم تو که چشماتو بستی و گفتی ولی بدون مرگ همیشه واسه دیگران نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
زمان غرق شدن شناور با سالروز شهادت امام رضا فاصله زيادي داشته. ضمن اينكه اگه براي عرض ارادت همه بخواهند بيايند مشهد جمعيت اين شهر ميشه 70 ميليون و بقيه ايران خالي از سكنه ميشه
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
جدا برای شما متأسفم. در همین ایام عزاداری 3 نفر از عزاداران بجنوردی در یک حسینبه در مشهد دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست دادند. از شمایی که دین کاملی داری و بچه شیعه هستی می خواهم این حادثه را نیز تبیین نمایید.
از این به بعد اگر قایقی به کمک احتیاج داشت نباید درخواست کمک کنه. کمک بیاد که چی غرق شدنشون رو تماشا کنه.
مقصر اصلی حادثه شناسایی و بازداشت شد.دیشب در خبر اعلام شدکه ناخدا ی شناور بازداشت شده است.خوش به حال برخی مقصرین اصلی برخی سوانح مثل مرحوم خلبان و مرحوم آتش نشان که مردند و بازداشت نشدند و گرنه مثل ناخدا بازداشت می شدند!
یاد حادثه میدان کاج افتادم
اگر میخواستند کازی کنند تا به حال برای حوادث جاده ای و هوایی کرده بودند چند روز جار و جنجال بعد هم هیچ ...فقط یک عده جان باخته و خانواده های داغدار باقی میمانند
بنده حدود 25سال پیش با توچه به مسئولیتی که در رابطه با دریا داشتم همین قایقهایی که هم اکنون بعنوان اتوبوس دریایی در مسیر جزایررفت وامد مینمایندقبلا بدون اطاقک استفاده میشد .سال 66 نماینده شرکت یاماها دربازدیدی که از قایقهای گشتی ومسافربری بعمل اورد از استفاده موتورهای قوی بر روی بدنه های مورد نظر انتقاد واعلام داشت استفاده از اینگونه شناورها استقبال از مرگ میباشد ولی متاسفانه مسئولین اداره بندرو کستیرانی به این تذکر کارسناش دریایی توجه ننمودند واین امر در سالهای گذشته نیز باعث حوادث ناگواری که باعث از بین رفتن تعدادی از هموطنانمان گردیده لذا بنده بعنوان یک کارشناس امور دریا مقصر در این مسئله اداره بندرو کشتیرانی رامیدانم که متولی این امور میباشد. وگارد ساحلی نیروی انتظامی که وظیفه ان حفاظت از ابهای ساحلی میباشد در چنین مواردی باید بعلت ناامن بودن دریا از تردد شناورها در مبادی خروجی جلوگیری بعمل اورد
بنده با فرمایش مجید آقا موافقم، نه تنهادر مورد این اتوبوس دریائی، بلکه در تمام اموری که خراب از آب در می آید، حرف مجید آقا حرف اول و آخر است. ضمناً، اگر سوخت تمام شد شناور غرق میشود یا سرجای خود بیحرکت می ماند و فقط حرکت آب و باد آنرا این سو و آن سو میبرد تا خدا نجانی بفرستد؟ .
چه جالب در ایتالیا هم از 4000 نفر همین تعداد مردند پس ایمنی ما و کشورهای پیشرفته مشابه است
تمام این اتوبوس های دریایی فرسوده هستند هرکدام یک مشکل فنی دارد ولی بنام اشتغال و کار آفرینی دارند کار میکنند بدبخت جان مردم
سلام
من خودم از افراد تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر هستم،متاسفانه در چند سال اخیر عوض برگزاری دوره های آموزشی و تهیه ست های نجات تخصصی مدیران محترم جمعیت های هلال احمر استان ها اقدام به برگزاری اردوهای تبلیغاتی برای خودشون می کنن، نمیخوام نام این دست اردو ها رو ببرم چون مطابق همیشه متنم انتشار پیدا نمیکنه!!
اما در درجه اول بی لیاغتی مسئولین مربوط به امداد و نجات و ورود یک عده امداد گر بی مسئولیت و بی تجربه به صرف پارتی بازی به این سازمان هاست.
وقتی حتی یکی از مدیران سازمان امداد نجات استان من حتی فرق بین باند پانسمان و گاز استریل رو نمیدانند باید چه کرد.......
مرسی
افتضاحه - افتضاحه - افتضاحه حتی یه خبر تو تلویزیون نشون نداد- دریغ از یه واکنش منطقی از مسئولین مربوطه ! با توجه به اینکه برج کنترل بندر شهید رجایی کلیه اتفاقات و تماس ها رو ( مخصوصآ اینگونه حوادث و درخواست ها رو ) در لحظه ثبت میکنه، پیشنهاد میکنم از لحظه ای که ناخدای این اتوبوس دریایی اعلام خطر کرده ( اعلام پیغام مِید ِی ) و با توجه به اینکه کانال 16 برای سایر شناور های منطقه و حتی کشتی های عبوری خارجی قابل شنیدنه و ساعت و زمان درخواست کمکِ ناخدا رو مشخص میکنه تا زمانی که یدک کش ناجی !! به کمک این شناور رفته رو دربیارین. بعد ببینید چقد زمان، شناور ناجی کنار این شناور ِ در حال غرق شدن بدون اینکه اقدام موثری انجام بده ایستاده و فقط نظاره کرده !! مگه امکان داره به مسافر در حال غرق شدن بگیم بپر تو آب ما میگیریمت و اونم نپره و ما هم بگیم حالا که نمیپری پس غرق شدنت با خودت. ما رفتیم بای بای ؟؟؟!!!!! پس فقط بلدیم مانور بزاریم تو حوضچه بندر دو تا آتیش خاموش کنیم عکسشم بزاریم تو مجله دریایی و به خودمون بگیم به به چه چه ؟؟!! ادعامونم این باشه که مثلآ حوادث واقعی هم به همین اندازه بچه گانست ؟؟!! جناب آقای صفایی عزیز مدیریت محترم بندر رجایی، مگه میشه هوا طوفانی باشه و بندر اجازه تردد به شناور نده و اون وقت ناخدای یه اتوبوس دریایی مسافری بتونه ( نه اینکه اجازه داشته باشه ) تکرار میکنم، بتونه ، مسافر سوار کنه و از اسکله جدا بشه ؟؟!! اصلآ مگه برج کنترل و یا گارد دریایی اجازه میده اون شناور از حوضچه خارج بشه ؟؟ اصلآ مگر نه اینکه مجوز خروج شناورُ بندر باید صادر کنه ؟ و اگه نباشه این مجوز شناور نمیتونه از اسکله جدا بشه. ( البته من نمیدونم با توجه به سایز این شناور، نیاز به پورت کلیرنس یا همون مجوز خروجی داشته یا نه آخه میدونید بنادر ما هر کدوم یه قانون مربوط به خودشون و دارند ماشالله ) برادر عزیز و جوان ِ من ممکنه این حرفا برای یه عده نا آشنا ، منطقی جلوه کنه ولی قربانت گردم آخه دیگه ......... البته که من درون شرایط اونجا نبودم که بخوام بگم اگه فلان میشد بسیار نمیشد و ... ولی اگه مسئولین محترم در مواقع نیاز در دسترس باشند. اگه مسئولین محترم از پرسنل امداد و نجات موکدآ "میخواستند" و اگر مسئولین محترم بر امر امداد و نجات نظارت لحظه ای میداشتند و امور رو تا لحظه آخر مونیتور میکردند شاید . . . کلیه نوشت های بالا دلیل براین نیست که اگه فلان میشد الان این بندگان خدا زنده می بودند ولی حداقل مدیران محترم "اداره کّل بنادر و دریانوردی استان هرمز گان" الان سینه شون و سپر میکردن و اعتماد به نفس گزارش لحظه به لحظه و هر آنچه که انجام دادند رو به اطلاع مردم میرساندند. درون صورت شاید کمی با وجدان راحت تری به خونه شون بر میگشتند. یادم نره از کلیه بچه هایی که سعی کردن با خلوص نیت هر آنچه که میتونن انجام بدن ( ولی دستشون بسته بود ) تشکر کنم. یا حق
اقا من قبلا هم در وبلاگ شخصی خودم این هشدار رو به مسولین استان دادم حتی با ریس دانشگاه هم که یک فرد علمی هست صحبت کردم ولی کو گوش شنوا
تنهاراه خلاص شدن ازاین معظل روی آوردن به کشتیهای تندروجدیداست که شرکت مدکندآلودرقشم باتجهیزات روزدنیاداردتولیدمیکند.ولی متاسفانه همین مدیران تعاونیهاازآن استقبال چندانی نمی کنند.
من همیشه فکر میکنم ایران بهشت مدیران است.
چون نه مردم حقوق خودرامیدانند ونه دستگاههای نظارتی از آنها درباره حقوق مردم بازخواست میکنند.
دراین مورد اگر حتی یک کشور آفریقایی محروم هم بوذ مدیرکل بنادر ودریانوردی استان استاندار وفرماندار ضمن عذرخواهی استعفا داده ودر مقابل سیستم قضایی میبایست پاسخگو باشند.
حادثه کشتی کوشا-1 را که هنوز به خاطر دارید؟ آیا می دانید اگر نزدیک عسلویه نبودند و قایق های نزدیک به آنها کمک نکرده بودند همه سرنشینان غرق می شدند؟ اما در اخبار شنیدیم با کمک بالگردهای....
این هم از برکات سهمیه بندی سوخت
حرف اقای خلیل قنبری رو من هم تایید میکنم
این طور که شما نوشتید نیست تابناک جون
یه زنگی به اقای قنبری یزنید و با اون مصاحبه کنید
من از نزدیک ماجرا رو دیدم
کشیده خوردن ناخدا رو هم دیدم
با اینکه اسکله تعطیل بود ولی از اسکله برای نجات اعزام شدند
این اتوبوس دریایی بدون مجوز راه افتاده بود
حالا چی تو این اتوبوس دریایی داشتن خدا میدونه که غیر قانونی رته افتادن
لطفاً تصويري از اتوبوس دريايي غرق شده به مردم نشان بدهيد كه مشخص شود مردم به چه تجهيزاتي قانع هستند.
با سلام
من دانشجو هستم مرتب ازبندر عباس بع قشم مي روم هيج كداماز اين به اصطلاح اتوبوسهاي دريايي جليقه نجات ندارند و اگر هم داشته باشند به مسافرها نمي دهند فقط فروش بليط كنترل مي شود يكبار هم مسئولان اسكله كنترل نكردند كه مسافري جليقه نسب كند.واقعا آخر دنيا قشم است و بندر عباس
یعنی چی؟
من 4 سال دانشجوی قشم بودم ..و بندر عباس زندگی میکنم..توی این چهار سال که با اتوبوس دریایی تردد داشتم باید بگم که هیچ کدومشون دست اول یا نو نبوده همشون تا دلتون بخواد چسب وصله و ترک دارن..باور نمی کنید برید ببینید... بعد که یکی اینجوری میشه مسئولین که سالهای قبل اینارو به این ناخداهای بیچاره فروختن میگن تقصیر ما نبوده
سلام :تمامی کشتی های مسافر بری شهر بندر عباس که روزانه به جزایر اطراف مسافر می برند مثل همین اتوبوس دریایی غرق شده کهنه و فرسوده هستند تا وقتی که مسئولین استان فکری به حال این مسافرت های دریایی نکنند وضع از این بهتر که نمی شود هیچ ،بلکه هر روز باید منتظر حوادث بدتر هم باشیم
پاسخ ها
مممممممممممم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
اصلا اتوبوس دریایی چیه دیگه ؟؟؟ کی اسم این قایق های کوچک را اتوبوس دریایی گذاشته ؟ هم خود قایقها مندراوردی هستند هم اسمشان .
طبق آخرين خبر دريافتي فرد مفقود شده درساعت 840 دقيقه صبح تاريخ 4/11/90 توسط هلي كوپتر از اب گرفته شده است
متاسفانه یکی از کشته شدگان خاله ی من است که به همراه که به همراه همه ی افراد شوهرش که در قایق بودند کشته شدند...
پاسخ ها
علوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
با عرض تسلیت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
الهی بمیریم
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
تسلیت میگم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
تسلیت می گم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
تسلیت می گم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
تسلیت میگم
تابناک با آنکه میدانم نظرات مرا مثل سابق منعکس نمی کنی ولی باز می نویسم ، وقتی مدیران جوان و بی تجربه صرفا به دلایل فامیلی و یا ارتباطات خاص راس امور قرار می گیرند و از نصایح قدیمی ها استفاده نمی شود در همه امور اینچنین خواهد شد و این مسئله کمابیش در همه امور جاری مملکت خودش را نشان داده و می نمایاند.
برادر عزیز ! هر دو چشم و گوشت را باز کن بعد حرف بزن . آیا میدانی خرید کشتی مسافربری خارجی توسط دولت خدمتگذار ما سالهاست که ممنوع شده و همه را مجبور کرده اند از تولیدات غیر استاندارد داخلی استفاده کنند تا مثل ایران خودرو حمایت شوند ؟ خب مشکل همینه که نمیدانی مشکل چیست و نظر میدی ! برو مصاحبه امسال رئیس جمهور در بندر عباس را بخوان و مطمئن شو که راست میگویم . وگرنه کیه که از کشتی ایمن بدش بیاد و مجوز فعالیت به اتوبوس دریایی بده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
از كاغذ پاره صحبت ميكني ؟
با سلام
تابناک عزیز
ضمن همدردی با جانباختگان این حادثه بعرض میرساند بهتر است از یک نفر دریا دیده و کارشناس امر تحقیق کنید سپس اظهارات ( ...... ) که وضعیت روحی مناسبی ندارند یا بدنبال رفع مسئولیتند را بعنوان خبر داغ انعکاس دهید .
یک طرفه رفتن به قاضی شان مجموعه شما را حفظ نمی کند.
توی خارج کشتی سه هزار نفری غرق شد ، هفت هشت نفر کشته شدند
توی ایران کشتی سی نفری غرق میشه بیست و نه نفر کشته میشند .
من جنوبی هستم و تجربه مسافرت با شناورهای مختلف را به قشم دارد.
متاسفانه و متاسفانه هیچ نظارتی بر روی کیفیت و میزان استقامت شناورها نیست. و جلیقه نجات که بسیار مهم و حیاتی است در بیشتر شناورها به مسافرها نمی دهند یا وجود ندارد در شناور.
بنده دانشجوي ارشد بين بندرعباس-قشم و قشم-بندرپل زياد تردد دارم.يكبار تجربه كنيد متوجه ميشويد از ترمينال مسافري اسكله تا محل پياده شدن در مقصد هيچگونه سيستم و سازماندهي در حد 50سال پيش وجود ندارد.اميددارم با درآمد بالايي كه هست يك مقدار در جهت ساماندهي كليه بنادر و اين مرزبانان بي مزد بيشتر فكر كنيم ، نه اينكه ته لنجي كه تنها راه درآمد بنادر جنوبي است را با يك مصوبه تهران نشين ببنديم.مطمئن باشيد اين رويه ادامه داشته باشد فساد و ناهنجاريها در جنوب كه از پاكترين اجتماعات برخوردارند رو به فزوني خواهد برد.اميد كه به خود بياييم.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
حالا این دانشجوی ارشد بودن شما چه ربطی به غرق شناور داشته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
یعنی به خاطر تحصیل مدام در رفت و آمدند و از وضعیت حمل و نقل مطلعند
chera JELIGHE nejat ejbari nist!
من ساكن بندرعباس و دانشجوي دانشگاه قشم هستم خبر موثق دارم كه غرق شدن اين شناور توسط نيروهاي به اصطلاح امدادگر صورت گرفته و ناخدا سعي و تلاش خيلي زيادي كرده تا حدي كه پنج نفر مسافر توسط شخص ناخدا نجات پيدا كردن از طرفي اين بندگان خدا خيلي اصرار كردن كه پبه رواز ساعت 19 بايستي به فرودگاه بندرعباس برسند لذا ناخدا عليرغم مقاومت زياد به خواسته مسافران گوش ميكنه طبق آخرين مصاحبه نجات يافتگان ناشي بودن گروه امداد باعث بروز اين فاجعه شده و اگر گروه امداد هيچ اقدامي انجام نميداد مطمئن باشيد الان همه مسافران زنده بودن الان هم ديواري كوتاه تر از ناخداي بيچاره پيدا نميشه خدا كنه اين آخرين فاجعه باشد مسئولين از خواب ندانم كاري بيدار بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
توضیح بیشتر لطفا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
شما هنگام اصرار اونجا بودي و شنيدي يا علم غيب داري
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
دقیقا همینطوره و شناور ناجی باعث غرق شدن این عزیزان شده
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
براذر عزیز اگر میخوای یه حرفی بزنی خدا را در نظر بگیر . من از اقوام این عزیزانم . اینها اصلا بلیت هواپیما نداشتند . بلیت بر گشتشون با قطار بود . اون هم واسه سه روز بعد از این حادثه !!!
با سلام
حداقل یک عذر خواهی خشک و ساده من به جای وزیر و سازمان بنادر معذرت می خوام
دو دیدگاه می تواند وجود داشته باشد.

یکی اینکه، خوب بالاخره تعدادی از هموطنان به رحمت خدا رفتند که باعث تاسف است و چون کاری دیگر از دست کسی ساخته نیست و شرایط مملکتمان را هم می شناسیم، با دید انسانی و رحمت نگریسته و ناخدا را رها کنند تا دست کم یک هم میهن دیگر و خانواده اش گرفتار نگردند.

دیدگاه دیگر این است که بسیار منطقی و قانونی برخورد گردد، که البته لازم است قبل از آن کمبودها رفع شده و ظوابط برقرار شده باشد. 1- ناخدا مسوول است و اصولا قرار نیست ناخدا با حرف و اصرار مسافران دریانوردی کند. 2- ناخدا به اقتضای شغلش، از وضعیت هوا آگاه بوده و حتما اخطار هوای خراب را دریافت کرده و باید هم دریافت می کرده است. 3- چرا ناخدا از میزان سوخت قایق خود مطلع نبوده و آن را بررسی نکرده است!؟ 4- به فرض تصمیم ناخدا برای ترک اسکله، چرا مسوولین اسکله از حرکت شناور جلوگیری نکردند. 5- چرا شناورهای سبک مخصوصا شناورهای عمومی به دو موتور مجهز نیستند؟! در این مورد خلاء قانونی وجود دارد. بنده خودم شاهد خاموشی موتور این اتوبوس ها در مسیر قشم بندرعباس بوده ام. 6- چرا ناخدا برای تخلیه مسافران و کمک به آنها در پوشیدن جلیقه نجات در قایق نمانده است؟! 7- اتوبوسهای دریایی معمولا یک قایق بادی نجات Life Raft در بالای سقف کابین دارند، چرا ناخدا آن را باز نکرده تا مسافران به آن انتقال یابند!؟ 8- چرا به "کمک ناخدا" اشاره ای نمی شود. آیا "کمک ناخدا" در شناور حاضر نبوده!؟ برای کمک به مسافران در پوشیدن جلیقه نجات و باز کردن قایق بادی نجات، می بایست کمک ناخدا حضور می داشته. 9- برای استان های کنار خلیج فارس بخصوص هرمزگان که مسافر بسیار دارد، نجات هوا-دریا با چرخبال بسیار حیاتی است. در دریای توفانی و مواج امکان نجات دریا افتادگان حتی با حضور شناورهای کمکی زیاد هم ممکن است موفق نباشد.

شاید در این مورد اگر ناخدا را رها کرده و از این درس بسیار تلخ و دردناک برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخی با تجهیز امکانات بنادر و شناورها، آموزش درست دریانوردان و تدوین و اصلاح و جدی گرفتن مقررات دریانوردی، بهره گرفته شود، گامی باشد برای بهبود دریانوردی و پیشرفت کشور عزیزتر از جانمان ایران.
این هم فراموش خواهد شد مثل خیلی‌های دیگه.
هیچ میدونستید پرسنل شناورهای ناجی عبارت است از یک ناخدا برای هدایت ، یک موتوریست برای راه اندای شناور و یک یا دو ملوان برای طناب انداختن یا حلقه نجات انداختن ؟
هیچ میدونستید که این شناورها فاقد نفر آتشنشان ، غواص و نجات غریق هستند ؟!!
واقعا" چرا باید این شناور بنزین تمام کند هیچ کس در این خصوص نظری نداده .
پاسخ ها
غريبه آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
حتما كارت سوختش گم شده يا سهميش تموم شده بود . راستي چرا دوگانه سوز نيست ؟
اصلا بايد بيخيال ميشده و بادبانها را مي افراشته ....!
می گویند ازابتداتا انتها اتوبوس دریائی مجوزنداشته است.من ساکن گناوه ام همین وضعیت در همین پارسال برای یکی از اتوبوسهای قراضه مسیرگناوه خارک اتفاق افتاد.حرف اقایون همین بوددران سانحه یک قایق موتوری 16 نفر رانجات دادتا ناجی رسیدزنده ای روی اب نبود.کی جوابگوی خانواده انها بود حتی بیشتر اجساد را هم خود خانواده ها پیدا کردند.هنوز در جنوب علی رغم امکانات اداره بندر مانند صد سال گذشته عمل می کنند.اگر ناوهای جنگی امریکا در ان مسیر بودندبهترین کمک رسانی می کردند.بدون منت زیرا دریا وکمک رسانی در دریاشیوه انهاست....یاعلی
امیدوارم دولت مردان به فکراحداث تونل و پل بین این جزایرباشند
مقصر ناجی بوده هوا طوفانی بوده هر کاری کرده بیاد پهلو بگیره تا بنزین بده و تعدادی از مسافر ها رو سوار کنه نتونسته و در این دور و نزدیک شدنا برخوردای شدیدی با قایق کرده و سوراخ سده همین.
نجات جان افراد حادثه دیده افتخار داره ، نه اینکه با گردن کج جلوی دوربین بگیم تا این لحظه جسد 16 نفر از هموطنان را از آب گرفتیم،
قابل توجه مدیران سازمان بنادر
نکته قابل تامل تر اين است که پس از گذشت سه ماه از حادثه کوشا 1 و ورود چندين و جند کميته تحقيق و بررسی و از جمله سازمان بازرسی کل کشور ، تاکنون هيچ گونه گزارشی فنی و کارشناسی صادر نشده است. آيا اين سوال برانگيز نيست آیا نبايد اينگونه استباط کرد که آقايان تصميم دارند به روی دلايل حادثه سرپوش بگذارند؟!!! در شرايطی که اين حادثه به مرگ 13 تن منجمله پنج مهندس جوان انجاميد.
لطفاً توی گوگل بنویسید " خرید کشتی خارجی ممنوع " و مطلب را کامل بخوانید تا بدانید علت اصلی حادثه چیست . کامنت دریانورد را کاملاً قبول دارم
اسکله تعطیل یعنی چه؟ همین تعطیلی و نبود افراد مسئول باعث مرگ مردم شده.
با عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه تلخ و ناگوار به امید پیشرفت و آبادانی کشور عزیز ایران اسلامی
فوتوشاپه!!!!!!!!!!!!!!!
با ارزوی رحمت االهی برای غرق شدگان و صبر برای خانواده اشان امین .
بنده درسال خرداد 1376 جهت کار به جزیره کیش رفتم و بعد از 4 ماه کار شبانه روزی و با شرایط بسیار طاقت فرسا اولین مرخصی بعد از کلی منت کشیدن به من داده شد و با قایق موتوری طبق معمول بایستی خودم را به بندر چارک و از انجا به استان فارس می رفتم بنده اولین نفری بودم که صبح اول وقت خودم را به اسکله کیش رساندم و شناسنامه ها را دادیم که گروه بندی کنند و هر 10 الی 15 نفر دریک قایق موتوری فایبرگلاسی سوار شویم که همه گروه بندیها سوار شدند و رفتند به غیر ازگروه ما که قایقمان خراب بود و روشن نمی شد و ناخدای ان بسیار تلاش می کرد که روشن کند که با چیزی حدودا یک ساعت تاخیر راه افتادیم دقت کنید هر چه دیرتر قایقها می رفتند احتمال طوفان و ناپایداری جوی بیشتر می شد که به همین دلیل سعی می شد که نهابتا تا اول طلوع افتاب و یا ا ساعت بعد از همگی رفته باشند خلاصه قایق ما در وسط دریا جایی که نه پشت سرمان کیش و نه جلویمان بندر چارک پیدا نبود قایق خاموش شد و هر کاری کرد روشن نمی شد و ما هم تعداری زن و مرد بودیم و همگی دچار نگرانی و استرس و دیگر هیچ قایقی هم نبود که به ما کمک کنند و نزدیک بود مسافران به ناخدا حمله کنند و البته کلی بدو بیرا گفتند حالا حساب کنید قایق خاموش و موجها هم بیشتر و بیشتر می شدند که خدا به ما خیلی لطف داشت که دو قایق از بندر چارک اتفاقی رد می شدند و مار اسوار کردند الحمدالله . توجه کنید که اگر اون قایقها نبودند ما همگی غرق می شدیم متاسفم برای این بی نظمی و قدر ندانستن جان مردم و البته بازی کردن با جان مردم به قیمت چند هزار تومان متاسفم
خیلی جالبه . بعضی خبرها وقتی به گوش مردم میرسه انگار اولین باره . مثل این خبر بروید از همان جنوبیهای خونگرم خلیج فارس بپرسید درسال چند تا قایق غرق میشود و چند نفر هموطن بالخص ازاهالی انجا جان میبازند.
پای صحبت اونها که باشید همه چیز رو میگند و اینقدر تکرار این صحنه ها رودیدند که عادی برخورد میکنند مثلا ماه گذشته یه قایق غرق شدتعدادی غرق شدند انگاری این غرق شدگان ادم اهنی هستند نه یک انسان
موندم که غرق شدن این اتوبوس دریایی چه سروصدا یی کرده . قراره چه مدیری خلع از مسوولیت بشه که رسانه ای کردند. چرا از اینهمه غرق شدگان هرماهه و هرساله چیزی نمیگویند که بی سرو صدا غرق میشوند و خانواده هایی راداغدار میشوند. سازمان بنادر باید جوابگو باشد برای اینهمه حوادث که در دریاها رخ میدهد که 80 درصد آن از بی توجهی انهاست . از عدم نظارت عدم کنترل . عدم ...
حوادث جاده ای و هوایی خوب صداش درمی یاد.
ولی حوادث دریایی از هر 100 تا 2تاش رسانه ای میشود. سازمان بنادر ایا جرات ارایه امار جان باختگان حوادث دریایی درجنوب حداقل بین سالهای 80 تا 90 را دارد بسم الله
اعلام کند. قطعا اگر اعلام میگردید احتیاط مردم نسبت سفرهای دریایی بیشتر و آگاهانه با علم اینکه با تجهیزات و امکانات فعلی احتمال خطر بالاست تصمیم به سفر میکردند. وقتی جان انسان به اندازه یک تخته چوب ارزش داشته باشد . دیگر چه دغدغه ای که تعدادی غرق شدند و خانواده هایی را تا ابد عزادار کردند. مساله عدم توجه به ارزش جان انسانها است کشورهای پیشرفته تمام هم و غمشان فراهم نمودن شرایط ایمنی مردمشان است اعاز جاده ها/ دریا / هوا و ... است . تا ارزش انسان کم باشد این حوادث تکرارتکرار تکرار خواهد شد.
خوب گوش کنید خیلی جالبه!
یه اتوبوس دریایی در حالی که هواشناسی خبر داده هوا خوب نیست دریا طوفانیه تعدادی مسافر غریبه را سوار میکنه و به وسط آب که میرسه میگه بنزین تمام.زینگ نجات ،جلیقه،قایق یدک نداره.به مسافرا دلداری نمیده؛آموزش نمیده؛راهنمایی نمیکنه.و وقتی کسانی نجات پیدا میکنند تشویق نمی کنند بقیه هم تلاشی کنند.تو اون هیاهو چه صداهایی میشد ضبط کرد.دعا خواندن و پناه گرفتن تو اتاقک با دربهای بسته و ...
مدیریت بنادرو کشتیرانی چرا نباید خود را مظف به تشریح این قضیه کند؟چرا نباید علت سرکشی ها قانون گریزی ها بی اعتمادی ها بررسی شود؟اون جوان هفده ساله ای که نجات یافته و شاهد پر پر شدن پدر و مادر و خاله های خود بوده عنقریب مشکلاتی شدید پیدا میکند.چه کسی به حال او رحم می آورد.او چگونه خواهد توانست خود را ببخشد که نتوانست کمکی به آنها کند؟هر کس انسانی را زنده کند گویی جهانی را زنده کرده.او را دریابید.
کاری کنید.عکس العملی داشته باشید.کسی سوآلی کند مواخذه ای کند.اینگونه که نمی شود مدیر بود.
ضمن ابراز تاسف
خیلی خداوند متعال به حال ما توجه نمود که ظرفیت آن 4200 نفر نبود وگرنه رکورد تلفات انسانی در دریا بعد از تایتانیک به ما ملقب میشد .
نیز مگر قیمت جلیقه نجات چند است؟ بعید میدانم از 30هزار تومان بیشتر باشد. اگر 50 تا داشته باشد و یا برابر ظرفیت مسافر خیلی خوب بود. حتی مسئول بنادر به فرم وام کم سود به مسئولین ناوگان 1500000بدهد برای خرید جلیقه کارامد. و ابتدا خود مسئول بنادر و خانواده اش را جلیقه بپوشانند و در آب قراردهند ببینند کارایی دارد و یا برای پر کردن لیست و تعداد است؟
در واقع به نظرم بخشی به نام ایمنی مسافرت و مخابرات و معاینه فنی هم باید وجود داشته باشد تا حداقل مثل راهنمایی و رانندگی کنترل امور فنی این ناوگان حمل و نقل چه مجاز چه غیر مجاز را داشته باشد.
در گزارشاتی مطرح شد عقربه مخزن بنزین کار نمیکرد نیز جلیقه به حد کافی نبوده. نیز بیسیم کار نمینمود.
اگر این قایق با دید بصری یک زیردریایی رادار گریز دشمن را ملاحظه مینمود چگونه اطلاع رسانی می نمود؟
30 درصد تقصیر از مسئول کشتی و 70 درصد سیستم نظارتی است و اینکه فقط بگویند ما گفتیم اوضاع خراب است و نرو کافی نیست و اینگونه رفع مسئولیت کنند.
باید معاینه فنی میشد و جلیقه و استحکام و بیسیم کنترل میشد.
مگه تو كيش كه جزيره مدرن و مثلا با كلاسيست وضع بهتره
بنده اونجا زندگي ميكنم دو سفر دريايي داشتم (بدليل اينكه بليط هواپيما در كيش هميشه ناياب است)
با قايق به سمت بندر چارك كه به ما جليقه هم دادند ولي همه يا بند و گيره نداشتن يا مثل جليقه من پاره بود كف قايق هم كه عين قايق كف شيشه اي بود و از زير پاهات دريا كاملا پيدا بود كه به سلامتي با سلام و صلوات و ختم قرآن رسيديم اونم به لطف خدا و كهارت ناخدا رسيديم
سفر بعدي با كشتي تندرو : تا يادم نرفته بگم يكي از دلايل مهم اين حوادث عدم هماهنگي بين هواشناسي مبدا و مقصد ميباشد مثلا از كيش راه ميافتي دريا كاملا صاف و اروم ولي درياي مقصد به حدي مواجه كه نميشه پهلو گرفت.
خلاصه بعد از كلي معطلي سوار كشتي شديم توي ايام عيد نوروز دو سال پيش از كيش به بندر آفتاب
نزديك بندر آفتاب حدود دو ساعت روي آب بوديم (كل مسير 1 ساعته) كشتي وارد حوضچه اسكله نميشد دريا هم متلاطم بود و حتي موتور كشتي رو هم خاموش كردند و هيچ احد الناسي نمگفت چه خبره و قراره چه اتفاقي بيافته مهمانداران كه اصلا غيب شدن.
ما فقط اسكله بندر آفتاب رو ميديديم
بيشتر مسافرا از امواج دريا كه كشتي رو تكون ميداد دريا زده شدن و حالشون بد شد چه جوي بود بماند بعد از دو ساعت يه آقايي كه معلوم بود از خواب بيدار شده با زير پيرهني و شلوارك اومد و گفت اسكله كثيفه دارن تميز ميكنن نميشه بريم
بعد گفتن يه قايق قاچاقچي گرفتن و سپاه اجازه نميده پهلو بگيريم
بار سوم گفتن يكي از مسئولين اومده بازديد بايد صبر كنيم
تازه اين كشتي مدرن بود و ..... ديگه اوتوبوس دريايي كه جاي خودداره
1- دوست عزیز مسلمان عزادار خدا بهتر از من و شما میداند . اگر جزیره هرمز را نمی شناسید بدانید که آنجا نه بازار دارد نه جایی برای خوش گذرانی .
2 - بی مدیریتی و بی کفایتی هیچ ربطی به اعتقادات ما ندارد .
3- انسان اشرف مخلوقات است . اگر چه سالی 30000 نفر در جاده های ما می میرند این چند نفر هم در دریا .
4 - تا جایی که ما اطلاع داریم پس از بوکسل کردن اتوبوس دریایی توسط شناور ناجی دماغه آن به دلیل نداشتن تحمل دچار شکستگی می شود و آب وارد اتوبوس دریایی شده و فرصتی هم برای انتقال مسافران به شناور دیگری نبوده و سقف این شناورها هم کوتاه و بسته است .
4- اگر چه جلیقه های نجاتی که در اختیار مسافران گذاشنه می شود کیفیت چندانی ندارد اما در این حادثه بهترین جلیقه دنیا هم کارساز نبوده چون افراد گیر افتاده بودند .
5- حالا مگر چه اتفاقی افتاده ؟ در سال تعداد زیادی از ساحل نشینان دچار این گونه حوادث می شوند و ما عادت کرده ایم شما هم عادت می کنید .
6 - تابناک ، شاید با سانسور نکردن این نظر کمی از درد دل ما را به گوش مسئولین بزرگوار برسانید اگر نه باز گله ای نداریم به این هم عادت داریم .
چ..................ه آسون مردن(کشتونده شدن) ....بجای این همه فریاد بیاین یه لحظه خودمون رو جای اونا قرار بدیم(خدای من چه وحشتناکه! این همه بیان و بهت کمک نکنن تا با ترس بمیری)
پس ما نتیجه می گیریم که اداره بندر استان هرمزگان مقصر است.اولا که نتوانسته جلوی خروج این شناور را بگیردکه در هوای طوفانی به جابجائی مسافر بپردازد.وبعد از ان ایا در دریا این شیوه کمک رسانی است.که همگی تا رسیدن ناجی سالم باشند. ودرحین کمک رسانی از بین بروند؟! ان وقت رئیس از دفترش بیرون می اید ومی گوید16 نفر را مرده گرفته ایم؟! خیلی زحمت کشیدید ای کاش به ان خانواده های داغ دار هم عرض تسلیتی می گفتید.!از پوزش شما گذشتیم.ناخدا هم در زندان هست البته بعد از مرگ هموطنان پس چرا ناخدای ناجی ازاد هست؟! ای کاش گروه خبری تابناک یک سری به این بنادر کشور بزند تا ببیند. ویا اگر ترسی ندارد سوار این اتوبوس ها شود تا ببیند مجوز بعد ازمرگ اعتبار دارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر