بازدید 48294
با تحریک عربستان سعودی:

«کویت» نامه‌ای اعتراض‌آمیز به «ایران» فرستاد

عربستان که چندی پیش نخست وزیر ایران، دوست کویت را ساقط کرد، اکنون پای خود را به حوزه نفتی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت باز کرده و در حال کارشکنی در این زمینه است که اقدام ایران تا کنون این دو کشور را در موضع انفعال قرار داده است.
کد خبر: ۲۱۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۸ 04 January 2012
سرویس سیاست خارجی ـ کویت در اعتراض به آنچه خود بهره‌برداری یکجانبه ایران از حوزه‌های نفتی مشترک خود با ایران می‌نامد، کاردار ایران در شهر کویت را فراخوانده و نامه‌ای اعتراض‌آمیز را وی تسلیم کرده است.

به گزارش «تابناک»، ایران روز یکشنبه اعلام کرد از آنجا که کویت همکاری مشترک دو کشور برای بهره‌برداری از منابع حوزه نفتی آرش در خلیج فارس را نمی‌پذیرد، ایران خود بهره‌برداری از این حوزه نفتی را آغاز خواهد کرد.

در همین ارتباط، «رویترز» گزارش داده است که وزیر خارجه کویت، با احضار کادار ایران در این زمینه گفته است: چون مذاکرات دوجانبه در این زمینه، هنوز در حال جریان است، ایران نمی‌تواند به تنهایی بهره‌برداری از این حوزه نفتی را آغاز کند.

این گزارش آورده است، حوزه نفتی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت قرار دارد که کویتی‌ها آن را حوزه الدوره می‌نامند. عربستان و کویت در صددند با تعویق مذاکرات برای همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه برای بهره‌برداری از این حوزه نفتی، اجازه ندهند که ایران از این حوزه نفتی بهره‌برداری کند.

بنا بر این گزارش، ظرفیت این حوزه نفتی نزدیک 310 میلیون بشکه برآورد شده است. محمود زيرک چيان زاده، مدير عامل شرکت نفت فلات قاره ایران، پیشتر گفته بود: تأكيد ايران در حال حاضر بر راهکار مشاركت به جای رقابت بوده و اميدوار است ايران بتواند با كويت برای توسعه مشترك ميدان آرش به نتيجه برسد.

به گفته مدير عامل شركت نفت فلات قاره، فعاليت‌های عملياتی برای توليد و بهره‌‌برداری از ذخاير ميدان آرش آغاز شده و همزمان بحث جدی توسعه اين ميدان نيز در دستور كار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار