بازدید 7754
تا کی باران و برف، پایتخت را دچار مشکل می‌کنند؟!

شعارهای هر ساله، چاره مشکلات روزمره نیست

در گذشته‌های نه چندان دور، بارش برف و باران، تنها نزول نعمات الهی بود که سال آبی خوبی را نوید می‌داد و شاید گاهی هم مشکل‌ساز و سیل و ... را سبب می‌شد؛ اما امروزه همین نعمات آسمانی، می‌تواند در زندگی مدرن شهری گره بیندازد؛ گره‌هایی که با نبود مدیریت، گاه کور می‌شود و همه چیز را مختل می‌کند؛ دردی که درمانش مدیریت درست است و با وجود عملکردهای مثبت در سال‌های اخیر، گاه نیز «شعار درمانی» می‌شود.
کد خبر: ۲۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷ 26 November 2011
سرویس اجتماعی ـ کلانشهر نخست ایران، با بارش باران، دچار ترافیکی سنگین‌تر از روزهای معمول می‌شود و در بیشتر بزرگراه‌‌ها و خیابان‌ها، شهروندان در چنبره بی‌انتهای آهن و ماشین اسیر می‌شوند و این تازه بخشی از ماجراست؛ افزون بر ترافیک، آبگرفتگی معابر نیز مشکل دیگری است.



منصور باقرصاد، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در این‌ باره به خبرنگار «تابناک» گفت: با تمهیداتی که در نظر گرفتیم، در آخرین مرحله از بارش‌ها، تنها در هفده نقطه آبگرفتگی داشتیم که این آمار به نسبت سال‌های گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: برای رفع معضل آبگرفتگی، کمیته‌ای در خدمات شهری شهرداری تهران تشکیل و نقاط آبگرفتگی شناسایی و مستندسازی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

باقرصاد با اشاره به اینکه ۴۵۰۰ نیروی کارگری در بحث رفت و روب و پنج هزار نیرو در بخش آبگرفتگی و هزار و دویست نفر در قالب گروه‌های لایروبی فعال بوده‌اند، گفت: نهر‌ها کشش حجم بسیار بارندگی را ندارند و در نتیجه سرریز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه حجم بارندگی امسال دو برابر سال‌های گذشته بوده، میزان نقاط آب گرفته نیز کاهش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که هرچند مسئولان خدمات شهری تلاش کرده‌اند تا آبگرفتگی صورت نگیرد و یا در صورت رخ دادن، به سرعت برطرف شود، اما مانند سال‌های پیش، همچنان می‌بینیم که بارش باران، برخی نقاط پایتخت را زیر آب می‌برد. همچنین هرچند شهردار تهران هم بر این باور است که گذرگاه‌ها، جوی‌ها، کانال‌ها و تونل‌ها، امکان انتقال آب را به هنگامی بارندگی شدید ندارند، هنوز با گفتن سخنان اینچنینی، مشکلات پایتخت را مرتفع می‌کنند!

به واقع، اگر مدیران شهری فکری به حال زیرساخت‌های پر از اشکال پایتخت نکنند، چه کسی باید دست به کار شود؟ به راستی تا چه هنگام شهروندان باید به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب شهری، با نزول نعمات الهی دچار مشکل شوند؟

برف البته داستانی دیگر دارد

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، درباره راهکارهای مقابله با مشکلات ناشی از بارش برف می‌گوید: نزدیک به ۵۵۰ نقطه برف‌گیر شناسایی و دویست و بیست سایت برف‌روبی زده شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دویست گریدر، هشت لودر، صد و سی مینی لودر (باب‌کت)، چهارصد و ده خاور، دویست بلدوزر، صد و پنجاه کامیون تیغه‌دار، شصت دستگاه نمک‌پاش مکانیزه و نزدیک به چهار هزار کارگر بیست و چهار ساعته در سطح مناطق ۲۲ گانه، آماده به‌ کار هستند، خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم به کارگران خدمات شهری برای روزهای برفی داده و امکانات و تجهیزات لازم برای برف‌روبی نیز پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه می‌گوید: با توجه به گزارش‌های سازمان هوا‌شناسی، اکیپ‌های خدمات شهری همه مناطق تهران از روزهای گذشته در حال آماده‌باش بودند تا به محض آغاز بارندگی، اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

باقرصاد می‌افزاید: از نخستین ساعات بارندگی، همه نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران آغاز به ‌کار کردند تا در ساعات آغاز ترافیک شهری، مشکل خاصی در سطح شهر نباشد و این کار در همه مناطق تهران انجام شده است.

یکی دیگر از مشکلات ناشی از بارش برف، آسیب دیدن و شکستن برخی درختانی است که زیر بار سنگین برف باریده شده تاب نمی‌آورند.

دکتر کلخورانی، معاون خدمات شهری، ضمن اینکه به وجود کاستی‌ها در این زمینه اذعان داشت، به خبرنگار ما گفت: در بارش اخیر تهران، شمار بسیاری از درختان پایتخت دچار آسیب شدند، ولی این موضوع مطلق نبود و در برخی مناطق شهر به خوبی اداره شد و مشکلی پیش نیامد.

وی خاطرنشان کرد: پس از این، هوای تهران سرد‌تر می‌شود و امکان بارش باران و برف بیشتری وجود دارد، اما نیروهای خدمات شهری در حال آماده‌باش هستند تا مشکلی در شهر پدید نیاید و به درختان آسیبی وارد نشود.

با وجود اینکه بارش باران و برف، این روز‌ها پایتخت را دچار مشکل کرده، همه شهروندان امیدوارند این بارش‌ها ادامه پیدا کند؛ بارش‌هایی که امسال هم زود‌تر آغاز شده و «برف زمستانی» نیست و هم به نسبت گذشته، دو برابر شده است. به این امید که شاید چاره مقابله با آلودگی هوا همین بارش‌ها باشد و بس!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
هر وقت نوبت تهران میشه صدای همه درمیاد!!!در حالی که کلان شهرهای دیگه هم همچین مشکلاتی دارن ولی هیچ وقت صداشون به هیچ جا نمیرسه.
حداقل شما كه تريبون داريد اين بدبختى اقتصادى را كه بجز از بيسوادى ... مقصرى ندارد مرتب پيگيرى كنيد٠نگيد هـمه چى ارومه
اتفاقأ هـمه چى نا ارومه٠نتيجه سياست چاله ميدانى جز اين باشد تعجب دارد
با سلام خدمت تابناكي هاي عزيز
شايد نظر من در رابطه با شهرداري تند باشد و آنرا بازتاب ندهيد . ولي مي نويسم كه حداقل شما بدانيد .
بنده كه كارشناس ارشد محيط زيست هستم . چندي پيش كتابي تحت عنوان مديريت سيلاب در امور شهري را نوشتم و با هزينه خودم به چاپ رساندم و با مكاتبات متعدد با شهرداري تهران و شركتهاي مرتبط زير مجموعه آن خواستار آن شدم كه شهردار محترم تهران تعدادي از اين كتاب را تهيه كند و در اختيار واحدهاي زير مجموعه خود قرار دهد تا از علم موجود در اين كتاب مهندسي و مديريتي استفاده بشود . شايد راهگشايي باشد براي حل معضل دائمي آبگرفتگي معابر و بروز سيل در هنگام بارندگي كه هر ساله در بسياري از نقاط مملكت رخ ميدهد .
شهرداري محترم تهران با اين يال و كوپال از خريد اين كتاب طفره رفتند و در مرحله بعدي 100 جلد از اين كتاب را به اين سازمان معظم تقديم كردم و پيشنهاد دادم براي شهرداري ساير مناطق نيز ارسال فرمايند . اين بار نيز از پذيرفتن اين كتاب خود داري نمودند . علت چيست نمي دانم . شايد مي ترسيدند اين كتاب علمي كه در باره آب و فاضلاب و سيلاب و كنترل آن بحث مي كند بار سياسي داشته باشد يا شايد حاوي ويروس خطرناكي باشد كه ارباب جمعي شهرداري ها را آلوده كند .
هيچ كسي پيش كش را رد نمي كند . آن هم از نوع علمي و اجرايي .
اخر اين چه بروكراسي است كه در اين كشور داريم . چرا به همه چيز نه مي گوييم .
ارادتمند ملت بزرگوار احد جعفري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
دوست عزیز . اگر الان یک عنوان باز زبان انگلسی برای کتابتان انتخاب کرده بودید و آنرا در انتشارات mc grow hill چاپ کرده بودید و خودتان هم اسم خارجی داشتید، وضعیتتان فرق میکرد و شهرداری با کلی سر وصدا شما را به سالن میلاد دعوت میکرد تا برای صد ها نفر مقاله ارائه کنید. پول مکان و حق و زحمه شما را هم به دلاری پرداخت میکردند و 1000 جور تسهیلات دیگه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
به نظر من نپذیرفتن کتاب و ایده شما فقط یک دلیل داره اونهم اینکه احساس می کنند ممکنه بعدا واسشون شاخ بشید!
فرجی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
به نظر من و هر ناظر سطحی نگری هم مشخص هست که نه تنها خیابان های تهران بلکه تمام خیابان های شهرهای ایران مهندسی ساخته و رو کش نشده اند شما در تهران همین نحوه آسفالت خط یک بی آر تی رو اگر نگاه کنید می بینید که اولا آسفالت استاندارد نیست و بعد از شش ماه نیاز به مرمت دارد چون جای چرخ های اتوبوس ها در آسفالت فرو می رود دوم اینکه شیب خیابان به طرف وسط خیابان است و در وسط خیابان جای تخلیه و فرو رفت آب وجود ندارد یا اگر وجود دارد مسدود شده یا اگر در جایی شیب به سمت کنار خیابان باشد محلی برای خروج آب وجود ندارد یا اگر وجود دارد مسدود است بنابراین با کوچکترین بارش خیابان های ما استخر رو بازی می شوند برای عابرین پیاده !! شهر داری که استخر و مجموعه ورزشی برای مردم نمیسازه اقلا از این نعمت خدادادی استفاده بهینه می کنیم وقتی آسفالت خیابان های ما در مناقصه ها به پیمانکاران ناشی و دارای تجهیزات بدوی سپرده می شود عاقبت کار همین است همیشه یک وانت نیسان پراز آسفالت غیر استاندارد سرد یا گرم با عده ایی بیل بدست برای پر کردن چاله های خیابان ها یک جا گود یک جا فرو رفته و این معضل تکراری
هزینه زیادی طی چندسال صرف ساخت کانال های فاظلاب شدوهمه راهم به زور از مردم گرفتند( آب رامیفروشند بعد براساس همان کنتورآب برای فاظلاب پول میگیرند)زمانی که لوله های فاظلاب را درون زمین قرار میدادندلوله هابه اندازه لوله آب بود واین نشان میدهدکه این همه هزینه جدا مسئله بهداشتی فکرمهندسی پشت سرش نبوده تا ابهای اضافه جوبه را هم بتواند تخلیه کند.درصورتی که اگرمهندسین امربه فیلمهای تلویزیون هم نگاه میکردند متوجه میشدند که قطر شبکه فاظلاب نباید اندازه شبکه ورودی آب باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
دوست عزيز باسواد و مهندس!فاضلاب!
بعدشم! قطر لوله هاي فاضلاب هميشه بزرگتر از آب است اما نه به منظور انتقال رواناب بارش، بلكه به علت جلوگيري از ايجاد جريان تحت فشار در شبكه فاضلاب.
تابناک جون اینهمه گفتی و گفتند ولی ترتیب اثری داده نشد بجای اینهمه تکرار مکررات بیا و مدام در باره علمدار (پیرمردی که با همسرش توی غار زندگی میکنه) یا نونا (دختر ژیمناست که توی غربت بدون هزینه درمان افتاده) و امثال اینا بنویس شاید به کسی بر بخوره و برای رضای خدا!!!!! هم که شده کاری بکنن البته اگه هزینه های شکستن رکورد بزرگترین املت دنیا و امثالهم اجازه بده!!!
من در آلمان زندگی می کنم و با وجود بارانهای بسیار شدید هیچوقت مشکلی در شهر دیده نمی شود. علت آن سنگفرشهای خیابانها است که فقط در خاک فرو رفته اند. در اینجا از سیمان و بتن استفاده نمی شود. موزاییک ها دارای ضخامت قابل توجه می باشند و فقط در خاک فرو می روند. اینکار باعث می شود که آب از خلل و فرج آنها بداخل زمین نفوذ کند و مورد استفاده درختان و گیاهان قرار گیرد. در ضمن بخش عمده حاشیه سبز خیابانها خاکی است که باعث می شود ضمن صرفه جویی در مصرف آب فضای سبز سالم و شاداب باشد. متاسفانه در تهران فقط بتن سازی می شود و خاک به کل در زیر بتن و سیمان پنهان شده است. طبیعی است که با هر بارانی آب جاری می شود. البته گفتن این حرفها فقط ما را کمی آرام می کند چون شهرداری و پیمانکاران و مهندسان آنها بخاط منافع سرشار مادی گوششان به این نکات علمی بدهکار نیست. موردش را هم منتقد دیگر در بالا ذکر کرده اند.
دولت در 6 سال گذشته نزديك به 500 ميليارد دلار درآمد بادآورده نفتي داشته است. بايد از دولت پرسيد تا چه ميزان به ساخت فاضلاب در تهران و كلانشهرهاي ديگر كمك كرده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
چرا هزينه هاي دولت را نميگوييد كه چه بوده
دليل معلوم است كسي چه ميداند زيرا گزارشي كه منتشر نمي شود
تهران تهران تهران بابا ببینید شهرستانها چه خبره
همش تهران
بیایید رشت رو ببینید.تا یه بارون کل شهر رو سیل برمیداره. چندتا چهارراه به خاطر آب گرفتگی بسته میشه.توی بعضی خیابونها مثل بلوار دیلمان یا حد فاصل نیروی دریایی تا میدان امام حسین که استخر راه میفته.
آخه آدم به کی بگه،کجا بگه، واسه کی فریاد بزنه....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
همان الگوهای مهندسی تهران در رشت هم اجرا می شود. آخه کدامیک از شهرداران و مهندس نمایان و پیمانکاران ما با توسعه پایدار آشنایی دارند. همه اش بتون بتون بتون. بازم بگم. بتن کاری سود دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار