بازدید 19642
«دیوالی»؛ جشنی در شکرانه غلبه خوبی بر بدی:

جشن بزرگ چراغ‌های هندی به روایت تصویر

برای دیدار کامل از هند، باید هفت سال تمام در این کشور به گشت و گذار بپردازید و بخش زیادی از این زمان را صرف دیدن جشنواره‌های سنتی هند کنید؛ اما در میان جشنواره‌های رنگ به رنگ هندی‌ها، «دیوالی» یا جشن چراغ‌ها، فراگیرترین جشن است؛ جشن بزرگی که طی آن، هر شب فانوس و چراغ روشن و آتش‌بازي می‌کنند تا خاطره پیروزی نور بر تاریکی را گرامی بدارند.
کد خبر: ۲۰۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷ 24 November 2011
سرویس اجتماعی ـ هند سرزمینی است با فرقه‌ها و مذاهب گوناگون؛ کشوری که هر ساله شمار بسیاری فستیوال و جشنواره آیینی و مذهبی در آن برگزار می‌شود و برای مسافران، خبرنگاران و عکاسان دیگر کشورها جذابیت‌های فراوانی دارد.

نشنال جئوگرافیک در گزارشی که از دیدنی‌ها، فرهنگ و سنت‌های هند منتشر کرده، مدعی شده که برای دیدار کامل از هند، باید هفت سال تمام در این کشور به گشت و گذار بپردازید و قسمت زیادی از این زمان را صرف دیدن جشنواره‌های سنتی هند کنید؛ اما در میان جشنواره‌های رنگ به رنگ هندی‌ها، «دیوالی» یا جشن چراغ‌ها که هر ساله به مدت پنج روز ـ در ماه نوامبر ـ برگزار می‌شود، فراگیرترین جشن است؛ جشن بزرگی که در سراسر هند و بسیاری از نقاط جهان برگزار می‌شود.

به گزارش «تابناک»، دیپاوالی یا دیوالی، مراسمی برای گرامی‌داشت روزی است که به عقیده هندوها، در آن روز خوبي بر بدي غلبه كرده است و نور و روشنايي جايگزين سياهي و تاريكي شده است؛ از اين رو طي پنج شبانه‌روز هر شب فانوس ها و چراغهايي را روشن مي‌كنند و به آتش بازي مي‌پردازند تا خاطره آن پيروزي را گرامي بدارند.

در ميان 72 فرقه هندوها، هرچند همگي به اين مراسم اعتقاد دارند، ولي ديوالي نزد فرقه‌هاي جينيسم و سيك‌ها معناي ديگري دارد، به گونه‌ای كه سال نوي جينيسم با ديوالي آغاز مي شود. این جشن برای طرفداران فرقه جینیسم به مثابه آغاز سال نو است و سیک‌ها بر این باورند که در روزهای دیوالی هارگوبیند (از بزرگان این فرقه) و 52 شاهزاده دیگر از زندان جهانگیر خان آزاد شدند.

هندوها دیوالی را روزی می‌دانند که راما پس از چهارده سال جلای وطن و جنگ با بدی‌ها به خانه بازگشت.
 


اين مراسم از سنت‌هاي اصلي هندوهاي شمال هندوستان است و اصلي‌ترين روز آن، سومین روز است كه ماه جديد ديده مي‌شود.

هندوها تلاش بسیاری دارند كه اين مراسم را آدابي سنتي و ملي و نه مذهبي معرفي كنند تا از اين راه، مسلمانان و مسيحيان هند را نيز به حيطه ديپاوالي وارد کنند. از اين روی، در مراسم‌ گوناگون، سمبل‌هاي اسلامي و مسيحيت و بودايي را در كنار سمبل‌هاي هندو قرار مي‌دهند، ولی بسياري از مسلمانان و مسيحيان هندي، از پذیرش اين عيد به عنوان عيدي ملي طفره مي‌روند و آن را مختص به هندوها مي‌‌دانند. در اين روزها، هندوها لباس‌هاي نو به تن مي‌كنند و به ديدن يكديگر مي‌روند و دسته جمعي مراسم دعا و نيايش را براي خداهاي متعدد خود به جای مي‌آورند.

سیک‌ها این جشن را با روشن کردن شمع در برابر معبد طلایی آمریتسار گرامی می‌دارند.



آتش بازی در حیدرآباد به مناسبت دیوالی


کودکان هندی در مرز هند و بنگلادش با روشن کردن شمع دیوالی را جشن می‌گیرند


یک زن هندی در حال خرید گل در بازار حیدرآباد، چند روز پیش از دیوالی؛ هندی‌های در این ایام خانه خود را با این گل‌ها آذین می‌بندند


چند روز پیش از دیوالی، یک زن هندی در حال فروش شعمدان سفالی




یک زن هندوی نپالی در کاتماندو در حال آذین بستن یک گاو برای جشن دیوالی


در آستانه دیوالی، تقاضای گل در هند بسیار بالا می‌رود


یک زن هندی در حال رنگ کردن مجسمه Laxmi، الهه رحمت هندوها در امریستار


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
این عکس سوم از بالا اون جا شمعی خیلی به نماد پرچم ایران شبیه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اون آرم سیک های هند هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
بی خیال عمو!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
احسنت
nima
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
خوب هست ديگه ، ولي بيخيال 3 شو بگيريد.
واقعا دمشون گرم
با اینکه در فقر و بدبختی هستن، بهر وسیله ای شده حتی با لباس رنگاوارنگ خودشون رو شاد میکنن
اما، ما گنجهای دنیا رو هم بهمون بدن باز هم مینالیم!!
پاسخ ها
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
عزیزم ما می نالیم چون با این همه بدبختی نمی زارن شاد باشیم
تو میتونی تو شهر خودت همچنین جشنی بگیری؟
بت پرست
شادي را از اينها ياد بگيريم . همچنين تحمل همديگر را . تنوع قومي و مذهبي در آنجا دهها برابر ايران است ولي اينقدر به پر و پاي هم نمي پيچند.
با سلام
بنده چند سال در هند درس میخوانم ولی هنوز نه دعوا خیابانی نه سرقت مسلحانه ای نه دزدی قابل توجه ای در صورتی که اینجا آزادی بیان ، دینی ، اعتقادی ، پوشش و خیلی از آزادیهای دیگه که در ایران فکرشم نمی شه کرد و امنیت جانی و مالی بسیار بالاست با وجود این همه فقیر دلیلش هم چیزی نیست فقط و تنها قانع بودن و ساده زیستی . اما در باره جشن دیوالی مطالب شما تغریبآ درست بود ولی موضوع قابل توجه اینکه هندی ها در این چند روزی که آتش بازی می کنند با توجه به میزان استفاده از لوازم آتش بازی که خیلی از ایران بیشتره نسبت به هر نفر ولی میزان آسیب دیده ها خیلی خیلی کمتر ه از ایران دلیلش هم استفاده از لوازم استاندارد و آزادی این مراسم می باشد (بنده آماده همکاری با خبر گزاری شما در باره هندوستان می باشم ) باتشکر .
به نام خدا
با سلام ، این هنر است که با این همه
اختلاف عقیده و دین ، در کنارهم زندگی
می کنند و معمولا" کاری به کار همدیگر
ندارند . یعنی منیت گرائی که جزو صفات
شیطانی است را ندارند و به قول سعدی :
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش زیک گوهرند
با تشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی