بازدید 83621

بزرگترین مساجد جهان به روایت تصویر

مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیاست. این مسجد پس از ساخت در ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۳ بزرگترین مسجد جهان بود که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده و گنجایشی معادل سیصد هزار نمازگزار دارد. در سال ۱۹۶۶ زمانی که شاه فیصل بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از اسلام‌آباد دیدن کرد انگیزه برای ساخت این مسجد شروع شد.
کد خبر: ۲۰۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴ 20 November 2011
مسجد نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است. مسجد قدمتی به اندازه خود اسلام دارد و اولین مسجد با ورود پیامبر اسلام به مدینه پایه‌گذاری شد. اگرچه مساجد، از نخستين نهادهايي هستند كه در صدر اسلام و به هنگام هجرت رسول اكرم (ص) از مكه به مدينه شكل گرفته اند ولی در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه خداوند به کار رفته است.

به گزارش پایگاه خبری «تازه»، در داستان اصحاب کهف در قرآن آمده است: «بر مزار آنان مسجدی بنا کردند.» این مسجد بر اساس قول غالب مورخین با توجه به دین مرسوم آن روز کلیسا بوده است. البته ممکن است کنیسه نیز بوده باشد. ولی با توجه به قبلتر بودن از اسلام نمی‌تواند به معنی مسجد (در معنای مرسوم و فعلی آن) بوده باشد.

مسجد الحرام:


مسجد الحرام قبله‌گاه مسلمانان بعد از ماجرای تغییر قبله است و در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد. به کعبه، خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق و بیت الحرم نیز می‌گویند. دلیل نامگذاری کعبه به بیت الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده است. بیت الله الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده است. بنا بر آیاتی از قرآن و روایات معصومان علیهم السلام خانه کعبه نخستین و مقدس‌ترین بنا و اولین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شده است. مسجد الحرام بزرگترین مسجد دنیاست که همزمان گنجایش 4 میلیون نفر را دارد. سالانه 4 میلیون مسلمان از سراسر دنیا برای انجام فریضه حج واجب در این مسجد و گرداگرد خانه کعبه جمع می شوند که این مراسم یکی از بزرگترین گردهمایی های مردم دنیا محسوب می شود.

مسجد النبی:


مسجد النبی یا حرم پیامبر، همچنین مسجد نَبوی یا مسجد پیغمبر، مسجد تاریخی مدینه است که در شرقشهر مدینه بنا شده ‌است. این مسجد را پیامبر اسلام (ص) در سال نخست هجری و در نخستین روزهای ورود به مدینه به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار ساختتند. آرامگاه پیامبر اسلام، که در منزل ان حضرت واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت. این مسجد از معروف‌ترین و یکی از بزرگترین مسجدهای مسلمانان و از مهم‌ترین زیارتگاه‌هایشان به شمار می‌آید. این مسجد ظرفیت بیش از 750 هزار نفر را دارد.

حرم امام رضا:


حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد و در کشور ایران جای دارد. نخستین گنبد حرم امام رضا، به فرمان سلطان سنجر سلجوقی و به کوشش وزیر وی، شرف الدین قمی ساخته شد. جنس آن گنبد از کاشی بود. (گنبد آغازین همان است که امروزه از داخل حرم دیده می‌شود و سطح مقعّر و مقرنس‌های آینه کاری شده آن پیداست.). در دوره صفوی بر عظمت و شکوه حرم افزودند و مناره نزدیک گنبد که در دوره غزنویان به دستور ابن معتز حاکم نیشابور برپا شده بود به امر شاه تهماسب بازسازی و طلاکاری شد و در سال ۹۳۲ ه‍. ق خشت‌های نفیس کاشی روی گنبد را به خشت‌های طلا تبدیل کردند. طرح توسعه حرم امام رضا (ع) تا به امروز ادامه دارد. ظرفیت رواق های این حرم مقدس به بیش از 700 هزار نفر می رسد.

مسجد شاه فیصل:


مسجد شاه فیصل در اسلام آباد پاکستان یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیاست. این مسجد پس از ساخت در ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۳ بزرگترین مسجد جهان بود که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده و گنجایشی معادل سیصد هزار نمازگزار دارد. در سال ۱۹۶۶ زمانی که شاه فیصل بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از اسلام‌آباد دیدن کرد انگیزه برای ساخت این مسجد شروع شد. از آنجایی که شاه فیصل عبدالعزیز سرمایه‌گذار اصلی و بانی ساخت این مسجد بود این مسجد و خیابان مجاور آن پس از به قتل رسیدن وی در سال ۱۹۷۵ به همین نام ثبت شد.

مسجد استقلال:




مسجد استقلال در جاکارتا، در اندونزی، بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیا است. دولت اندونزی در ۱۹۷۵ برای ساخت مسجد ملی اقدام کرد و مسجد استقلال را بنا کرد. این مسجد گنجایش 120 هزار نفر را در یک زمان دارد.

مسجد حسن دوم:


مسجد حسن دوم مسجدی است در شهر کازابلانکا در مراکش. این مسجد که به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار دارد، در ساحل شهر کازابلانکا و بخشی از آن بر روی آب قرار داردو با کمکهای مردمی ساخته شده است. کارساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید تا به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم پادشاه مراکش افتتاح شود. مسجد حسن دوم ظرفیت پذیرش 110 هزار نفر را دارد که از این تعداد مکان نمازخواندن پنج هزار زن جدا شده است و در کنار دریای آتلانتیک قرار دارد و با نورهای لیزری جهت مکه را از مناره‌های خود نشان می‌دهد که نور آن را می‌توان از فاصله چند مایلی در دریا مشاهده کرد.

مسجد پادشاهی:


مَسجـِدِ پادْشاهی یا مسجدِ عالَمگیری، در شهر لاهور پاکستان از بزرگترین مسجدهای جهان به شمار می‌آید. ساخت این مسجد در لاهور به فرمان پادشاه گورکانی اورنگ‌زیب عالمگیر آغاز شد. ظرفیت این مسجد به بیش از 100 هزار نفر می رسد.

مسجد شیخ زاید:


مسجد شیخ زاید (مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد با گنجایش 40 هزار نفر یکی از  مساجد بزرگ جهان و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل