بازدید 9274

عمر شكستن اشياء هم به سر آمد!

اين پلاستيك جديد تنها با نگه داشتن دو قطعه شكسته در كنار هم، به ترميم خود پرداخته و بدون استفاده از چسب آنها را به هم متصل مي‌كند.
کد خبر: ۲۰۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱ 01 November 2011
دانشمندان هلندي موفق به ساخت يك ماده جديد شده‌اند كه مي‌تواند خود را در زمان شكستگي بدون نياز به چسب، ترميم كند.

به گزارش ايسنا اين پلاستيك جديد تنها با نگه داشتن دو قطعه شكسته در كنار هم، به ترميم خود پرداخته و بدون استفاده از چسب آنها را به هم متصل مي‌كند.

اين دستاورد بدين معني است كه شكسته شدن اشيايي مانند عينك يا اسباب بازي كودكان ديگر يك نگراني محسوب نشده و با نگه داشتن قطعه شكسته در محل خود، دوباره به حالت اوليه بازخواهند گشت.

اين ماده توسط شركت شيميايي AkzoNobel با همكاري دانشمندان دانشگاه فناوري آيندهوون در هلند ساخته شده است. بنا به ادعاي دانشمندان، اين ماده كه به عنوان يك پليمر فوق‌ذره‌اي شناخته شده، مي‌تواند در شاسي خودرو براي جلوگيري از هزينه‌هاي بالا جهت تعمير در نتيجه تصادف مورد استفاده قرار بگيرد.

گراهام آرمسترانگ، مدير تحقيق، توسعه و نوآوري شركت AkzoNobel اظهار كرد: ما در حال كار بر روي پليمرهايي هستيم كه قابليت خود ترميمي دارند. آنها از شيمي فوق ذره‌اي استفاده مي‌كنند كه از شيوه اتصال پروتئين‌ها در زيست‌شناسي استفاده مي‌كند. اين بدين معني است كه ما مي‌توانيم از جامداتي با قابليت واقعي خود ترميمي استفاده كنيم.

اين پلاستيك جديد كه «سوپرا B» نام گرفته از نوعي پيوند بهره مي‌برد كه به آب خاصيت چسبندگي و کشش سطحي مي‌دهد . اين خاصيت كه به عنوان پيوند هيدروژني شناخته شده از جاذبه بين اتمهاي هيدروژن و ديگر اتمها مانند اكسيژن يا نيتروژن استفاده مي‌كند.

در اين ماده، دانشمندان تعداد پيوندهاي هيدروژني بين مولكولهاي كوچك پلاستيك يا پليمر را چهار برابر كرده تا به استحكامي نظير ديگر اشكال پلاستيكي درآمده اما به يك واكنش شيميايي براي اتصال به يكديگر احتياج نداشته باشند.

به گفته پرفسور برت ميجرف مهندس مواد دانشگاه فناوري آيندهوون اين پليمرهاي فوق‌ذره‌اي از ويژگي‌هاي ديناميكي منحصربفرد و همزمان از استحكامي نظير پلاستيك‌هاي قديمي برخوردار است. به گفته وي، اين رويكرد براي مواد الاستيكي بسيار مورد استفاده است.

به گفته اين محققان، از اين ماده جديد مي‌توان در پوشش ضد خش براي خودرو، لپ‌تاب و ديگر تجهيزات قابل حمل استفاده كرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی