بازدید 14756

مردانی که زیر بار سکه «له» می‌شوند!

تعداد افرادی که بابت عدم پرداخت مهریه روانه زندان می‌شوند، نسبت به سال گذشته 50 درصد بیشتر شده است و تنها در مدت 50 روز 327 نفر به زندانیان مهریه، افزوده شده است. یعنی به طور میانگین روزانه بین 6 تا 7 نفر به این دلیل، کسب و کار و زندگی خود را رها می‌کنند و راهی زندان می‌شوند.
کد خبر: ۲۰۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰ 31 October 2011
روز خواستگاری، زیر نگاه‌های سنگین پدر و مادرش، تعداد سکه‌های مهریه را پذیرفت. آن روز حرف از این بود که «کی مهریه را داده و کی گرفته است!» اما امروز پشت میله‌های زندان، فهمیده این خود اوست که باید مهریه کمرشکن را بدهد، و نوعروسش کسی است که آن را خواهد گرفت.

به گزارش فرارو تعداد افرادی که بابت عدم پرداخت مهریه روانه زندان می‌شوند، نسبت به سال گذشته 50 درصد بیشتر شده است و تنها در مدت 50 روز 327 نفر به زندانیان مهریه، افزوده شده است. یعنی به طور میانگین روزانه بین 6 تا 7 نفر به این دلیل، کسب و کار و زندگی خود را رها می‌کنند و راهی زندان می‌شوند.

سال 1389 تعداد زندانیان مهریه، 2300 نفر بود، شهریور سال 90 این آمار به 3000 نفر رسید و مهر ماه سال جاری تا 3327 نفر افزایش یافت.

افزایش قیمت سکه و رونق بازار مهریه

با افزایش قیمت سکه، درخواست‌های طلب مهریه هم ضرب‌آهنگ تندتری یافته است و روزبه روز به تعداد متقضایان مهریه در دادگاه‌های خانواده افزوده می‌شود. آن‌ها که می‌توانستند مهریه را ببخشند، دیگر نمی‌بخشند و کسانی هم که برای دریافت مهریه دودل بودند، مطمئن شده‌اند که از حق طبیعی‌شان صرف‌نظر نخواهند کرد.

این روزها، که قیمت سکه از مرز 600هزار تومان گذشته است، در جای جای اجتماع جملاتی شنیده می‌شود که به شوخی و جدی خطر پرداخت مهریه را به آقایان گوشزد می‌کند و قدرت خانم‌ها را برای تحت فشار گذاشتن همسرانشان، به رخ می‌کشد.

گویا مردم به این باور رسیده‌اند که افزایش قیمت سکه، اهرم تنبیه مردان را قوی‌تر می‌کند و اگر این روند ادامه یابد، هیچ مردی نه اجازه دارد دست از پا خطا کند و نه می‌تواند روی حرف همسر طلبکارش حرفی بزند.

در مواردی نیز این اهرم، با شدت تمام به کار برده شده است. برای مثال مرد جوانی که ازدواج اولش را از همسرش مخفی کرده بود، به خاطر این دروغ مجبور به پرداخت 1360 سکه شد. همچنین خانمی برای تنبیه همسر بی‌نظم و خشن خود از مهریه 450 سکه‌ای‌اش استفاده کرد.

از سوی دیگر، معاون ستاد دیه کشور خبر داده است که تاکنون هیچ زوجی از ثبت عندالاستطاعه بودن مهریه در سند ازدواج خود استفاده استقبال نکرده‌اند. افزایش روز افزون طالبان مهریه و مردان بدهکار و زندانی نیز مهر تأییدی بر این مدعا می‌زند. به ویژه که امروزه دعوای مهریه، از دایره زوج‌های مشکل‌دار خارج شده و به خانواده‌هایی سرایت کرده که پیش از این هیچ‌گاه اختلافی جدی در زندگی خود نداشته‌اند.

خانم‌ها کوتاه نمی‌آیند؛ مردان عاشق می‌پذیرند

میانگین سنی زندانیان مهریه 25 سال، اعلام شده است. به این معنی که زوج‌های جوان و به ظاهر عاشق، زندگی‌های خود را با مهریه‌های سنگین‌تری آغاز می‌کنند و خیلی سریع هم به انتهای خط می‌رسد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، چشم و همچشمی و رقابت را دلیل تعیین مهریه سنگین و عجیب می‌داند؛ بطوری‌ که مشاهده می‌شود میزان مهریه‌ها نسبت به گذشته، افزایش چشم‌گیری داشته و در بسیاری موارد نامتعارف بوده‌اند.


البته با اوضاع و احوال بازار سکه، دیگر کسی یک خرمن گل مریم، یک خروار پوست پیاز و بال مگس را به عنوان مهریه انتخاب نمی‌کند، و تعیین مهریه‌هایی از قبیل سکه به ارتفاع قله دماوند « 5 هزار و 610 متر»، سکه به ارتفاع قله هیمالیا « 8 هزار متر» و یا فاصله تهران تا لندن و زمین تا کره ماه، بسیار خلاقانه‌تر و اقتصادی‌تر است.

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی، نگاه تجارت گونه به مهریه و تلقی آن به عنوان صندوق ضمانت زنان را بزرگترین خطای زندگی می‌داند. چرا که بر اساس آمار زوج‌هایی که با مهریه‌های نامتعارف و سنگین زندگی خود را آغاز می‌کنند، بیش از سایرین دچار اختلاف شده و سرانجامشان به دادخواست طلاق و جدایی می‌کشد.

با زیاد شدن شمار زندان مهریه و فروپاشی زندگی‌های بسیار به این دلیل، بسیاری از کارشناسان و حقوقدان‌ها پیشنهاد کرده‌اند که مجلس در قانون مربوط به مهریه بازنگری کند. آنان عقیده دارند که طرح‌های تعيين سقف مهريه به جایی نمی‌رسد، همان‌طور انتخاب مهریه عندالاستطاعه، گره‌گشا نبود. در همین راستا پیشنهاد حذف حکم زندان برای پرونده‌های مهریه، از سوی ستاد دیه کشور به مجلس ارائه شده است. به این امید که پایه‌های زندگی مشترک بر مبنای اندیشه‌های تجاری و اقتصادی شکل نگیرد و کانون هیچ خانواده‌ای با افزایش قیمت سکه، از هم فرونپاشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
ما که 30 سالمونه ازدواج نکردیم بی خیال کی میتونه زن بگیره ؟؟؟؟
سکه مهر نکنن آقا جان کسی مجبورشون نکرده سکه مهر نکنن
جای آن دارد دولت در این زمینه تلاش خود را با برنامه ای قانونمند وبصورت عمومی در اولین فرصت اقدام نماید ودر غیر اینصورت هیچ جوانی به این سادگی تن به ازدواج نخواهد داد و آخر داستان برای همگان عیان است و بس لطفا" تصمیمات جدی اتخاذ شود مثلا" بصورت قانونی 14 سکه به اسم 14 معصوم برای عموم در نظر گرفته شود.
ببخشیدا مردا این همه امتیاز دارن در ازدواج از قبیل چند همسری ، حق طلاق،و اینکه زن بدون اجازه ی شوهر نباید حتا به پدر مادرش سر بزنه اما یه امتیازی که زن داره به نام مهریه که اونم همه ی زنا ازش بهره نمیبرن فقط افرادی که از ظلم مرداشون به سطوح میان و به اجرا میگذارن
این امتیازم از ما زنا بگیرین تا مردا هر کار خواستن بدون ترس انجام بدن واقعا چقدر ما زنا توی این مملکت بدبختیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
همینی که هست
شرف داره آدم تا آخر عمر مجرد بمونه تا اینکه با دختری ازدواج کنه که چنین دیدی نسبت به شوهر داره
یک بار هم که شده از این موضع به این قضیه نگاه کنید : گرفتن حق طلاق زنان در اضای مهریه سبک !!!
چرا فقط به مهریه ها گیر میدین ؟ من با مهریه سنگین مخالفم ولی باید به جاش یه تضمینی واسه خانوما در نظر بگیریم یا نه ؟؟؟ خوب بیاین پیشنهاد بدین خانوما حق طلاق داشته باشن و مهریه های کم درخواست کنن .این خیلی عادلانه تره
مهریه تبدیل به ابزار سواستفاده و عدم پایبندی زوجین به قواعد خانوادگی میشه و بهتره مسئولین یه فکری به حال این معضل بزرگ که بلای جان خیلی ها شده بکنن
خود کرده را تدبیر نیست.....
فتوای تمام مراجع تقلید اینستکه مردی را بخاطر عدم توانایی در پرداخت مهریه،نمیتوان زندانی کرد...ولی متاسفانه اینجا ایران است...قبول کردن مهریه بیش از توان مالی،حقیقتا حماقت است،چون با کسی دارید قرارداد ازدواج امضا میکنید که احساس ش بر عقلش غلبه دارد.مگر نخوانده اید در خطبه (80) نهج البلاغه که میفرماید: ای مردم ،زنان در ایمان ، ارث و عقل(در قیاس با مردان)نقص دارند.اما نقص ایمانشان بخاطر معاف بودنشان از نماز و روزه در ایام حیض است.اما نقص عقلشان بخاطر اینکه گواهی و شهادت دادن دو زن معادل شهادت دادن یک مرد است.اما نقص ارثشان بخاطر اینکه سهم آنان از ارث نصف ارث مردان است.پس از بدکردارشان بترسید و از خوبشان بر حذر باشید. در کار نیک و معروف از آنان اطاعت نکنید تا در امور ناشایست و منکر به شما امید نبندند.
من نمیدانم نویسنده این متن آیا یک انسان بالغ هست یا خیر ؟برای اصلاح قانون مهریه آنچه باید در نظر گرفته شود حقوق زنان در زندگی زنا شویی هست نه حقوق مردان !(که ماشالله خیلی فرا تر از اندازه قبلا محاسبه شده است)
آخه اگه خانمی مثل خانم من هم بخواد مهریه اش رو ببخشه این دفتر خونه ها نمی ذارن. میگن حتما باید رضایت پدر باشه. یکی نیست به اینا بگه اگه پدر راضی بود که 1300 تا مهریه تعیین نمی کرد.(خانمم به این چیزا اعتقادی نداره و فقط به خاطر پدرش این مهریه سنگین رو گذاشت)!!!
آقایون که حریف مهریه ای کی داده کی گرفته نمی شن و چند صدتایی مهر عروس میکنن برای حل این مشکل آقایون بهتره که حریف خودشون بشن و اصلا ازدواج نکنند ببیند خانم ها این مهریه رو از کی میخوان بگیرند
تنها راه حذف زندان و انتخاب تک گزینه ای مهریه عند الاستطاعیه و پرداخت بصورت اقساط می باشد که در صورت نپرداختن اقساط مرد را به زندان روانه کنند نه تقی به توقی بخوره و یا پیشنهاد سومی هم هست حذف کامل مهریه از شرایط ازداوج و نصف نصف بودن کل اموال بین زن و مرد در هنگام طلاق یا پس از فوت
واقعا دردناک است انسانی که جرمی مرتکب نشده بهترین زمان زندگی خود را در زندان سپری کند ...متاسفانه بعضی خانمها به قصد تجارت و کسب درآمد مهریه ازدواج میکنند تا با کوچکترین بهانه ای جداشوند و با پول مهریه بقیه عمر خود در جای دیگر و شاید با کس دیگری سپری کنند
مهریه نمایانگر مهر مرد به زن است . حالا کجای دنیا اگر قرار باشه به کسی محبت کنی و نشه یا نرسی یا نتونی محبت کنی ؛ طرف میندازتت زندان؟
هيچ زني ( جز موارد معدود) زندگي خوشبخت را فداي دريافت مهريه نميكند. اگر زني درخواست مهريه ميكنه درواقع داره درخواست محبت ميكنه از شوهرش و يا اينكه واقعا مرد كار رو به جايي رسونده كه راهي براي زن نمونده. وگرنه براي خانمها زندگي پر از محبت از همه چيز با ارزش تره. خانمها بنده محبت اند.
نه زندانش را حذفش کنید نه براش سقف بذارید، آین جمله معروف را که : "کی داده و کی گرفته" را در ادامه آن بند تعیین مهریه بگذارید و عروس وخانواده اش و واسط و کلا گوینده این جمله در آن مجلس مخوف را ملزم به امضای آن کنید!(میبینید که مسئله را خود بخود حلش کردم؛ متاهلین عزیز برید دعا به جان من (Mangool) مجرد کنید، که تا به حال دم به تله ندادم).
خداییش یه فکری کنین شده منبع درامد واسه بعضیا
مهريه بالا زندگي ما را به جدايي كشانده فقط مهريه نه چيز ديگر نميدانم كي مجلس دست بكار ميشود تا زندگي خيلي ها را نجات بخشد.
واقعا مسخره است.من خودم قربانی مهریه هستم.از نظر اجتماعی و اخلاقی فردی کاملا سالم هستم و کارمند هستم.همسرم قبل از آمدن به خانه من تقاضای مهریه کرد.و گفت از اول هم علاقه به من نداشته و لی بعد مهرش را اقساط کردم و ماهیانه برداخت میکنم.خیلی تلاش کرد که مرا به زندان بیندازد ولی لطف خدا نگذاشت.طلاق گرفت ورفت.آیا این انصاف است؟آیا این قانون است که دختر نیامده براحتی مرد را بنا بر هر دلیلی تحت فشار بگذارد ؟من بعد ازدواج دوباره کردم و زندگی بسیار موفقی دارم ؟بعد خواهرم را با مهر عندالستطاعه راهی خانه شوهر کردیم.حالا هم زندگی بسیار خوبی دارند.این رو بگویم که همه چیز در دست خود مرد است.دختری که از اول عندالمطالبه زد معمولا اهل زندگی نیست.پسرها باید عاقلانه و نه احساسی با این قضیه برخورد کنند.خواهش میکنم این نظر را بگذارید.
پس بعضی از این مردهای نامرد رو چه جوری باید ادب کرد.مهریه سبک واسه مردهای بی ظرفیت یعنی بی ارزش بودن زن.خود من برای اینکه فشار روی مرد نیاد 200سکه به عنوان مهر پذیرفتم باز نامرد منو با اجبار برد محضر تا ببخشم .بعد از ان هم دادخواست طلاق فرستاد.
سنت صداق يا مهريه كه در فقه براي مرد نسبت به همسر خود تكليف شده بخودي خود نه مشكلي دارد نه خطري را متوجه مردها مي كند چون ديني است كه هر مردي به زن خود دارد. 1400 سال اين سنت رعايت شده و مسئله اي ايجاد نكرده اما مشكل را كساني درست كردند كه عدم پرداخت مهريه را مساوي با اتكاب جرم گرفته اند و براي آن مجازات زندان قايل شده اند. كجاي دنيا يك نفر بدون اينكه جرمي مرتكب شده باشد صرفا بخاطر اينكه توان پرداخت بدهي خود را ندارد به زندان مي اندازند آنهم زندان نامحدود يعني تا روزي كه بتواند بدهي خود را بدهد. چنين مجازاتي خلاف اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاق حقوق اقتصادي و اجتماعي و ميثاق حقوق مدني و سياسي است كه از قضا ما عضو همه اين عهدنامه ها هم هستيم. چنين قوانيني سبب شده كه مهريه تبديل به وسيله اي براي شارلاتان بازي بعضي افراد و فرار جوانها از ازدواج شود و لاغير.
با سلام
من نيز يكي از مردان داراي مشكل مهريه مي‌باشم.
اين واقعاً جاي سئوال چرا مردي به جهت عشق و علاقه بايد زير بار چنين ديني (مهريه) برود؟ و گاهي اوقات طعم زندان را بچشد؟
قوانين ازدواج در كشور ما طوري طراحي شده كه به زيان هم مردان و هم زنان مي‌باشد. چراكه بر اساس قوانين و عرف اشتباه جامعه، مردان مي‌بايستي زير دين مبلغ بسيار زيادي بروند و زنان نيز بطور عادي حق طلاق ندارند. اين موضوعات سبب كشمكش بسيار زياد براي زوجهاي كه در زندگي مشترك به بن بست رسيده‌اند مي‌شود و جريان جدايي را وارد فازهاي مختلف درگيري مي‌نمايد.
طالق بد است وليكن مي‌تواند به عنوان آخرين راه حل، نجات بخش زندگي دو نفر باشد. با سخت كردن فرآيند جداي نه تنها سبب حفظ نظام خانواده نمي‌شويم بلكه مانع از رهايي از مشكلات بوجود آمده و شروع مجدد زندگي زوجهاي داراي مشكل مي‌شويم.
روزي نيست كه در صفحه حوادث، جنايات يا اسيد پاشي‌هاي را ببينيم كه ريشه آنها در همين سخت كردن فرآيند جداي نباشد.
شاید بهتر باشه بگیم : به امید ان روز که زنان و مردان ایران از نظر حقوقی به برابری برسند تا بتوانند در شرایطی برابر و انسانی در کنار هم قرار گرفته و هر دو در برار قانون یکسان بوده و از حمایت یکسان قانون برخوردار باشند و هیچ زنی دیگر برای رهایی از دست یک شوهر بد متوسل به قانون مهریه نشود و هیچ مردی بخاطر طمع یک همسر بد به زندان نیفتد . زیرا ارزش زندگی زناشویی به تعدادی سکه نیست بلکه به تعهدیست که هر دو طرف تاکید می کنم هر دو طرف به هم می دهند تا به هم وفادار بوده و در خوشحالی و سختی در کنار هم بمانند . (مردی که با شرایط کاملا برابر با همسرش ازدواج کرده)
اول باید حق طلاق به زنان داده بشه و در ازای آن خواستار تغییر در قانون مهریه شد.
اینی که گفتین: "بر ساس آمار زوج‌هایی که با مهریه‌های نامتعارف و سنگین زندگی خود را آغاز می‌کنند، بیش از سایرین دچار اختلاف شده و سرانجامشان به دادخواست طلاق و جدایی می‌کشد."
شاید به این خاطر باشه که زنی که مهریه نداره که با اون بتونه بعد از طلاق رندگیشو اداره کنه مجبوره که با همه مشکلات زناشویی کنار بیاد.بسوزه و بسازه!
پیشنهاد به همه ی آقایون: روز خواستگاری مهریه بالا بریدن بلند شین برین! بابا تو که ماهی 300 400 تومن درآمدته و چه به این کارا؟! مهریه مثه چک بدون تاریخه. جیبتو ببین مهریه بده. 100 تا سکه همین الان 60 میلیونه تو اگه داشتی اینو که نمیرفتی مستاجری.
بعضی خانمها که تعدادشون هم کم نیست ، بدون عشق و علاقه به همسرشون پا به زندگی مشترک میذارن و هدفشون کسب مال و آزادی بیشتره . قانون نباید به همچنین خانمهائی اجازه بده که بتونند حتی یک ریال مهریه بگیرند ، اما متاسفانه چه بسیار بی عدالتی هائی که در زمینه رخ داده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی