بازدید 27131
تحریم «الزویر» با چه توجیهی...؟!

انحراف بزرگ در بخش علمی کشور با خودتحریمی!

از افتخارات ما ایرانیان این است که در دوره شکوفایی پس از اسلام، ما تولید و منتشر کننده علوم روز بوده‌ایم و برای نمونه، به تدریس کتاب قانون ابن سینا در دانشگاه‌های اروپایی در قرون گذشته می‌بالیم؛ حال چگونه است که با تحریم کردن بیش از دو هزار ژورنال اثرگذار جهانی به منافع ملی و اعتلای نام ایران اسلامی کمک کرده‌ایم؟
کد خبر: ۱۹۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱ 24 October 2011
نزدیک یک هفته پیش، خبری منتشر شد که به شدت ناامید کننده و آزار دهنده بود.

به گزارش «تابناک»، بر پایه این خبر، پایگاه علمی «الزویر» و بنا بر طرح ارایه شده از سوی فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران و رأي بیشتر رؤساي دانشگاه‌ها و اعضاي بلندپایه وزارت علوم، تحقیقات و فناوري، تحریم شد و هیأت ممیزي دانشگاه‌ها در صورت دیدن مقالات علمي در این پایگاه، امتیاز پدیدآورندگان را منفي و صفر قلمداد خواهند كرد.

رئیس دانشگاه تهران (دانشگاه مادر کشور) گفته است: فرستادن مقالات علمی برای چاپ از طرف اساتید ایرانی به ژورنال‌های خارجی، به منزله «ساخت قصر علمي بیگانگان توسط خشت‌هاي دانشمندان ایراني است و این بنا با تحریم كردن دانشمندان كشور فرو مي‌ریزد».

در این باره، «ناصر انصاری پور»، محقق فوق دکترای مؤسسه تحقیقات سرطانی انگلستان در گفت‌وگو با «تابناک»، چند نکته مهم را یادآوری کرده است:

1.  الزویر (Elsevier) یک ناشر بین‌المللی است که نزدیک دو هزار ژورنال یا مجله علمی را به چاپ می‌رساند که بیشتر این ژورنال‌ها دارای ضریب تأثیر بالایی هستند؛ یعنی به طور تقریبی، از هر شش ژورنال علمی در دنیا، یکی از آنها توسط این ناشر به چاپ می‌رسد.

2. افرادی که کمترین اطلاعی نسبت به چاپ مقاله علمی دارند، می‌دانند که مقالات باید مستقیم به ژورنال مورد نظر فرستاده شود و ناشر (همچون الزویر) هیچ گونه دخالتی در چاپ کردن یا نکردن آن ندارد؛ در نتیجه، تحریم یک ناشر، کاری کاملا غیر منطقی و غیر عقلانی است، چون در این صورت نزدیک دو هزار ژورنال علمی را تحریم کرده ایم.

3. بر پایه آخرین آمار از مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، ایران در سال 2008 از همه مقالات علمی چاپ شده در دنیا، سهمی حدود 1.02 درصد را از آن خود کرده است که در جای خود ستودنی است و به آن خواهم پرداخت؛ بنابراین، بر پایه تحلیل رئیس دانشگاه تهران، در عرصه بین‌المللی، بیگانگان مشغول ساختن 99 درصدی «قصر» ما هستند و ما تنها 1 درصد برای بیگانگان «خشت» تولید کرده‌ایم!

4. گویا، هدف دیگر از این تحریم در نگاه رئیس دانشگاه تهران، گرایش اساتید داخلی به چاپ مقالات خود در ژورنال‌های داخلی باشد. این هدف با این وسیله یعنی تحریم الزویر دست نایافتنی است، چون:

الف) اساتید برای شناساندن خود و ایران در جامعه علمی دنیا که حق مسلم و وظیفه آنهاست، ترجیح می دهند که تحقیقات خود را به ژورنال‌های خارجی بفرستند.

ب) متأسفانه ایران هنوز در بسیاری از رشته‌ها، ژورنال‌هایی صاحب نام و بین‌المللی ندارد که بتوان به آنها رجوع کرد و دست رد بر معادل‌های بیگانه آن زد.

پ) در همه کشورهای دنیا، تحقیقات حساس و نسبتاً محرمانه‌ای هست که به طور منطقی، نتایج آن چاپ شدنی نیست. پس برای مابقی تحقیقات که ویژگی امنیتی ندارند، چاپ کردن نتایج در ژورنال‌های داخلی و خارجی که به راحتی برای همگان قابل دسترس است، یکی است.

ت) محدود کردن فضای علمی کشور به درون ایران؛ یعنی خودتحریمی که دقیقاً خواسته شوم دشمنان این کشور است و این یعنی بازی کردن در پازل بیگانگان معاند.

ث) از افتخارات ما ایرانیان این است که در دوره شکوفایی پس از اسلام، ما تولید و منتشر کننده علوم روز بوده‌ایم و برای نمونه، به تدریس کتاب قانون ابن سینا در دانشگاه‌های اروپایی در قرون گذشته می‌بالیم؛ حال چگونه است که با تحریم کردن بیش از دو هزار ژورنال اثرگذار جهانی به منافع ملی و اعتلای نام ایران اسلامی کمک کرده‌ایم؟!

5. نکته بسیار مهم و به زعم بنده، انحراف بزرگ در اینجاست که رؤسای دانشگاه‌های کشور، فراموش کرده‌اند که یكی از برگ‌های زرین دوره پس از انقلاب اسلامی ایران، تولید علم روزافزون و فزاینده دانشمندان ایرانی است. به اذعان همین بیگانگان، ایران اسلامی رتبه نخست در رشد تولید علم را داراست که بزرگترین مؤلفه آن، شمار مقالات چاپ شده در ژورنال‌های بین المللی است؛ برای نمونه، در سال 2003 سهم تولید علم ایران 0.29 درصد جهان بوده و پس از پنج سال به 1.02 درصد رسیده که به اذعان دوست و دشمن رشدی فوق العاده است.

جالبتر این که به ظاهر مدیران علمی جمهوری اسلامی، هیچ توجهی به آرمان‌ها و سیاست‌های کلی نظام ندارند و سخنان پی‌درپی آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی را ـ که به تازگی در جمع مردم کرمانشاه نیز بیان کرده‌اند ـ نمی‌شنوند که رشد علمی حاصل از تلاش اساتید متعهد در تولید مقالات قوی بین‌المللی را همیشه تأیید و تصدیق کرده و از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌دانند.

6. نکته پایانی هم که به ذهن می‌رسد، این است که آیا در جمع رؤسای دانشگاه‌های کشور و مسئولین وزارت علوم که قاعدتا از نخبگان علمی کشور هستند، کسی نبود که نسبت به این حرکت واکنش جدی نشان دهد؟

گفتنی است، در یک هفته گذشته، شمار فراوانی از دانشجویان، اساتید و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علمی، با رجوع به «تابناک» از بروز این رویداد به شدت گلایه داشته و خواستار بررسی آن شده‌اند، که امیدواریم مسئولان تصمیم‌گیر، دست‌کم پاسخی درخور داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
در قسمت ششم یک سوال پرسیدید. جوابتان را در این عبارت "در جمع رؤسای دانشگاه های کشور و مسئولین وزارت علوم که قاعدتا از نخبگان علمی کشور هستند" از سوالتان می توانید بیابید.
تصميم بسيار احمقانه اي بود. مانند اي است كه اعلام داريم چون به فرض مثال انرژي الكتريسيته توسط كافران اختراع شده كسي ديگر حق استفاده ان را در كشور ندارد
بنده با شنیدن این خبر از فرط تاسف بار ها بر سر و صورت کوفتم و تاسف خوردم از طرز فکر رئیس دانشگاه تهران و بقیه روسایی که به این طرح رای دادن!برای بنده سوال است که به فرض جای دیگری چاپ شود آیا حضرات بامفاهیم اینترنت و دانلود آشنایی دارند؟خوب بابا میره دانلودش می کنه!از یه طرف فشار میارید که استاد باید آمار مقالات ما ،ایران را بالا ببرد از یه طرف مصوبات احمقانه و سطح پایین و پوچ تصویب می کنین و بعد یه مدتی می گین اه چه کار احمقانه ای! وبعدم دست از پا دراز تر لغوش می کنین!شرم آوره!کاش این آقایون به جای سیاست بازی و ملیجک بازی یه ذره علمی تر فکر می کردن!تابناک بچاپ جان مادرت که دلم خونه!
به به گل بود به سبره نیز اراسته شد
من اطمینان دارم افرادی که این قانون رو تصویب کرده اند نمی دونند مقاله علمی یعنی چه
با سلام
این آقای رئیس خودش با رانتی که داره مقاله چاپ می کنه. من یک مقاله به مجله مدیریت صنعتی دانشگاه تهران فرستادم اما بعد از 3 سال گفتن که رد شده. با این حساتب ایشان بفرمایند که چه کار کنیم.
کاملا
من واقعا موندم این آقایان اصلا فکر می کنند و تصمیم می گیرند یا نه؟؟ حالا همین پایگاه الزویر بیاد و بگه اصلا حالا که این طوره شما اصلا نمی تونید مقاله از پایگاه ما دانلود کنید. اون وقت اصلا خشتی می مونه که بخواد چیزی ساخته شه؟؟ واقعا ما دانشجوهای داخل ایران یکی از بدبخت ترین قشرهای این مملت هستیم که انواع و اقسام تصمیمات نابخردانه دامن گیر ما می شه.
من دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک یکی از دانشگاههای تهرانم و بعد خوندن این خبر تا حد مرگ خندیدم!! الزویر الان دچار بحران کمبود مقاله شده و احتمالا تا یه ماه دیگه به خاطر نداشتن مقاله درشو تخته میکنه!!!
آقا شنیدید میگن "یارو دست پیش گرفت که پس نیافته" ؟
این قضیه به همین ضرب المثل برمیگرده! الان حدود دو هفته هست که دسترسی به دانلود مقالات موجود در الزویر نداریم یعنی اونا اول ما رو تحریم کردن !!!
دانشجوی دکتری موظفه دوتا ژورنال بده تا بتونه دفاع کنه این جور که نمیشه
تصمیمات جالبه والا
امان!! امان!!!
فکر کنم برنامه این است که این چند نفری هم که از اساتید و دانشجویان نخبه موندن یه کاری کنن که از کشور برن دستشون درد نکنه
عزیزم غصه نخور شاید مستر همفر انگلیسی با یک اسم دیگه دارد به بیگانگان خدمت می کنه و چند سال بعد هم می رود در ویلایش در اروپا یا کانادا
خداییش پشت این تصمیم چقدر فکر شده؟؟؟؟
وجدانا چقدر فکر شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من که دیروز این خبرو شنیدم گفتم شاید جوک باشه!!!!
این همه نبوغ باورکردنی نیست
با این حرف شما که گفته اید از نخبگان علمی هستند مخالفم
با توجه به آگاه بودن بسیاری از تحصیل کرده های کشور و اساتید ..چرا باید کسانی بدون مشاوره با آنها نظراتی دهند که شاید زحمت سی ساله انقلاب را به زیر سوال برده و وجهه کشور را زیر سوال ببرد؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای انصاری پور و آقایان با نظرات مشابه محترم، سلام علیکم، احتراما از نظر اینجانب که 40 مقاله بین المللی چاپ کرده ام اقدام به تحریم Elsevier را کاملا درست و البته اقدامی بسیار تاخیری (تاخیر 10 ساله) میدانم. دوست داشتم یک تریبونی بود یا میز گردی که بشود باهم گفتگو کنیم ولی به همین موضوع بسنده میکنم که حضرت رسول (ص) وقتی پیمانی میبست و طرف مقابل آنرا نقض میکرد حتما مقابله به مثل میکرد و قرآن کریم هم میفرماید القو الیهم ما القی الیکم
البته اگر تصور بر این است که نوشته های این مقالات معجزه میکند باید بگویم قطعا چنین نیست و نبوده و نخواهد بود

ما باید دنبال عمل باشیم ما باید دنبال اجرا باشیم ما باید ازکلام پردازیهای بیحاصل و واژه چینی های آراسته و بی عمل و بی نتیجه جلوگیری کنیم.
این کارهای به ظاهر علمی هیچ آوردی برای کشور ما نداشته است. یک شاخصی گذاشته اند از ISI که هر کشوری چقدر سهم در مقالات جهانی دارد!! البته جهان را هم وقتی معنی میکنند منظور فقط خودشان است!! بعد با اعلام این شاخصها کشورهارا تشویق میکنند که مشغول باطل گویی باطل نویسی مهمل بافی بیحاصل گری بی عمل گری بی نتیجه گرایی گرایش یافته و به آن دلخوش باشند.
ویعبدون من دون الله اوثانا ما لم ینزل به علیکم سلطانا
----------------
قل هل ننبئكم بالا خسرین أ عمالا (103)
الذین ضل سعیهم فى الحیوة الدنیا و هم یحسبون أ نهم یحسنون صنعا (104)
أ ولئك الذیـن كـفـروا بـایـات ربـهـم و لقـائه فـحبطت أ عمالهم فلا نقیم لهم یوم القیمة وزنا (105)
ذلك جزاؤ هم جهنم بما كفروا و اتخذوا ءایاتى و رسلى هزوا (106)
إ ن الذین ءامنوا و عملوا الصالحات كانت لهم جنت الفردوس نزلا (107)
خالدین فیها لا یبغون عنها حولا (108)
ترجمه :
103 - بگو آیا به شما خبر دهیم كه زیانكارترین (مردم ) كیانند.
104 - آنـهـا كـه تـلاشـهـایـشـان در زنـدگـى دنـیـا گـم (و نـابـود) شـده ، بـا اینحال گمان مى كنند كار
105 - آنـهـا كسانى هستند كه به آیات پروردگارشان و لقاى او كافر شدند، به همین جهت اعمالشان حبط و نابود شد، لذا روز قیامت میزانى براى آنها برپا نخواهیم كرد.
106 - ایـنگونه كیفر آنها دوزخ است ، بخاطر آنكه كافر شدند و آیات من و پیامبرانم را به باد استهزاء گرفتند.
107 - اما كسانى كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند باغهاى فردوس منزلگاهشان است .
108 - آنـهـا جـاودانـه در آن خـواهـنـد مـانـد و هـرگـز تـقـاضـاى نقل مكان از آنجا نمى كنند.
-----------------------------------------
عمل و نتیجه خیلی مهم است وما مشغول مهمل بافیهای بیحاصل!!

برای عمل هم نباید برویم سراغ این مقالات ببینیم چه باید بکنیم طرح کلی و برنامه کلی را تهیه کنیم و سپس بررسی کنیم در راه اجرا و عمل چه چیزی به درد ما میخورد آنرا استفاده کنیم و بکار بگیریم
یقین دارم اگر آن روز بیاید مطمئنا مختوای این مقالات خیلی برایمان مفید نخواهد بود چه آن 99 درصد دیگران و چه آن 1 درصد خودمان شاید احتمالا درحد 0/00001 درصد این مقالات مفید برایمان باشد آنهم فقط به شرطی که ما برنامه کلی و استراتژی کلی حرکت و برنامه های عمل و اجرا را داشته باشیم
ایکاش مجالی برای گفتگو بود فقط برای اینکه باهم بفهمیم که چقدر با جایگاهی که میباست میبودیم فاصله داریم و چقدر مسیرمان با مطلوبیت فاصله دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر