بازدید 15612
گزارش «تابناک» از برنامه‌هایی که هنوز عملی نشده‌اند؛

دریاچه ارومیه همچنان در محاق!

در سال‌های گذشته، دولت با جدیت مشغول برگزاری انواع نشست‌های کارشناسی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، اعزام متخصصان به منطقه و تنظیم طرح‌ها و معاهده‌های قانونی و الزام‌آور به هدف نجات دریاچه ارومیه است؛ در این مدت، شاید بیش از سی همایش علمی ملی و منطقه‌ای با همین موضوع برگزار شده است، اما...
کد خبر: ۱۹۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳ 01 October 2011
سرویس اجتماعی ـ نزدیک سه سال پیش، وزيران وقت نيرو و جهاد کشاورزي، رئيس وقت سازمان حفاظت محيط زيست و استانداران آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و کردستان، سند همکاري را به امضا رساندند که بر پایه آن، باید در پنج سال، تراز آبي درياچه ارومیه را به «تراز اکولوژيک» برسانند.

به گزارش «تابناک»، در اين مدت نه تنها سطح آب درياچه به حدي نرسيد تا درياچه را از بحران نجات دهد، بلکه روز به روز کاهش يافت و شوره‌زارهاي بيشتري را در حاشيه درياچه بر جاي گذاشت.

بنا بر «برنامه جامع مديريت زيست بومي تالاب اروميه»، وزارت نيرو مکلف شده بود تا حقابه تالاب را از طريق سدهاي منطقه تأمين کند. عمليات انتقال آب از حوضه‌هاي ديگر را عملي و روي پروژه بارورسازي ابرها سرمايه‌گذاري کند. حتي فاضلاب‌هاي صنعتي نيز قرار بود پس از تصفيه به درياچه سرازير شوند.

وزارت جهاد کشاورزي نيز مکلف شده بود تا نسبت به اصلاح روش‌هاي آبياري و افزايش راندمان آبي زمين‌هاي منطقه، اقدام جدي انجام دهد. سازمان حفاظت محيط زيست نيز مکلف به نظارت بر انجام اين تعهدات و اطلاع رساني بود.

در سال‌های گذشته، دولت با جدیت مشغول برگزاری انواع نشست‌های کارشناسی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، فرستادن متخصصان به منطقه و تنظیم طرح‌‌ها و معاهده‌‌های قانونی و الزام‌آور به هدف نجات دریاچه ارومیه است؛ در این مدت، شاید بیش از سی همایش علمی ملی و منطقه ای با همین موضوع برگزار شده است، ولی متأسفانه هیچ کدام از این رخدادها به طور کامل روی نداد تا اینکه وضعیت دریاچه ارومیه به حالت بحرانی درآمد و علاوه بر نابودی صنعت توریسم، انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، با گسترش شوره‌زارها به مراتع طبیعی، کشاورزی منطقه را نیز به خطر بیندازد.

جزایر زیبا، حیات وحش، پرندگان مهاجر و نیز چشمه‌های آب معدنی شامل آب‌های گوگردی، گازدار، قلیایی، نمکی و... و گل و لای و لجن‌های پیرامون دریاچه که هر یک پتانسیل بسیار مناسبی برای گسترش صنعت اکوتوریسم و بخش‌های بسیار درآمدزا و هماهنگ با محیط زیست آن از جمله طبیعت بینی و پرنده بینی بودند که متأسفانه با وضعیت کنونی به نابودی کشیده شدند.

حمایت مالی از پروژه‌های احیا

در این وضعیت، پرسش این است که چه باید کرد؟ گروهی از نمایندگان و همچنین دولت با تصویب بودجه و طرح در صدد حمایت مالی از اقدامات لازم هستند. به تازگی معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، از تصویب اختصاص هشتصد میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه توسط هیأت دولت خبر داد.

وی خاطرنشان کرده بود: این بودجه در راستای اجرای طرح‌های مصوب برای احیای دریاچه ارومیه در اختیار استان‌های آذربایجان غربی و شرقی قرار می‌گیرد، در حالی که درباره چگونگی هزینه‌کرد این بودجه خبر زیادی منتشر نشده است.

از سویی، هفته گذشته در خبرها آمد که طرح احیای دریاچه ارومیه پس از بحث و بررسی لازم در کمیسیون‌های کشاورزی و برنامه بودجه، به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

بنا بر این گزارش، این طرح در کمیسون کشاورزی به عنوان کمیسیون اصلی و در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون فرعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. این طرح، دولت را موظف به اعمال اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه می‌کند.

انتقال آب ارس

با اینکه هنوز هزینه کرد بودجه‌های مصوب دولت و جزییات طرح مصوب در کمیسیون کشاورزی مجلس، هنوز دقیقا مشخص نیست برخی مقامات راه‌هایی را پیشنهاد دادند. برای نمونه، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته است: با تدابیر وزارت نیرو و دستگاه‌های ذیربط، آب از حوزه ارس و آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

محمد رضا عطارزاده خاطرنشان کرده است: 63 تا 67 درصد مشکل کنونی دریاچه ارومیه در حال حاضر مربوط به خشکسالی است و بنابراین، نمی‌توان در کوتاه مدت علاج بخشی سریعی برای دریاچه ارومیه در سطح وسیع داشت.

 مشابه همین حرف را محمدی زاده ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور گفته است. او در در گفت‌وگوی زنده با سیما در مورخ چهاردهم شهریور 90 اذعان کرد که در بروز بحران کنونی دریاچه ارومیه 40 درصد ما مقصر بوده ایم و 60 درصد آسمان!

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: وزارت نیرو تدابیر ویژه ای را برای دریاچه ارومیه با کمک دستگاه‌های ذیربط در نظر گرفته است که به صورت یک طرح بلندمدت عملیاتی خواهد شد.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: انتقال آب از حوزه ارس و آذربایجان غربی در درازمدت راهکاری است که وزارت نیرو برای حل مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه در نظر گرفته است.

به هر حال، امیدواریم این طرح‌ها و پیگیری‌ها همچون بسیاری از موارد دیگر مقطعی نبوده و نتیجه ای مطلوب منجر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
تا شما مسئولين به خودتون بيان ، درياچه خشك شده و به تاريخ ميپيونده ، الان بيش از 60 درصد درياچه خشك شده ، اينو ميگن نوش دارو بعد مرگ سهراب
معمولا حال مريض وقتى به مراحل علاج نا پذيرى مى رسد اطبا از اطرافيان او مى خواهند كه برايش دعا كنند.براى نجات درياچه اروميه از نابودى كامل اكنون فقط بايد دعا كرد.
با اون 3000ملیارد میتونستید با خریدن آب معدنی دریاچه ارومیه رو پرآب کنید
اگر خشکسالی است چرا دریاچه وان ترکیه در فاصله کوتاه و آب و هوای مشابه دچار این مشکل نشده است ؟ لطفا سد ها و آبگیر ها را باز کنید طبیعت مشکل خود را حل می کند؟تا آنجا که اطلاع حاصل شده آب سدها بی خودی درخاک فرو میرود و هیچ عایدی به کشور ندارد!!
آقا جان این دریاچه بصورت طبیعی در حال خشک شدن است شما چرا اینقدر جوش میزنی در دنیا دریاچه های زیادی یا خشک شده یا در حال خشک شدن است پس باید ملتشان از این امر طبیعی یک معضل سیاسی برای دولت بسازند خجالت هم حدی دارد شما بیش از این جوش نزن شیرت خشک میشود.
بابا یکی یه کاری بکنه/ یتیش امداده یا الله
khaile khoob
در چند ده سال اخير هر رودخانه و شهر كشور كه با مشكل كم آبي مواجه مي شد اولين گزينه آب رودخانه كارون بود. بطوري كه رودخانه كارون در اهواز بسيار كم آب شده و در سرتاسر رودخانه جزيره هاي بزرگي نمايان شده اند. خواهش من اين است كه يك نفر هم به فكر رودخانه كارون باشد.
اخرش معلومه چي ميشه گفتن تاثيري نداره
با این حرفها دریچه ارومیه نجات نمیابد. دریاچه ارومیه به آب نیاز دارد نه به پول واعتبار وحرف زدن که آب مورد نیاز هم پشت سدها جمع شده اگر سدها باز شوند فکر میکنم دریاچه ارومیه سرریز هم بشود . طبق معمول مینویسی تا 24 ساعت دیگه بررسی میشه و نظر منو درج نمیکنی
اینکه از دست رفت ... فکر جنگلهای شمال کشور باشید....فکر طوفان گرد غبار در جنوب کشور ... فکر حیوانات وحشی باقیمانده در مراتع ....کو گوش شنوا ... کو مسوول ادم حسابی ....بی صاحب این مملکت بدبخت....فقط وقتی چیزی مرد.... مرده پرستیمون گل میکنه....
سلام .
مشکل با باز کردن اب سدها در ارومیه حل می شود.
2- رطوتب هوای منطقه ارز ابهای پشت یدها تامین می شود ومشکلی برای کشاورزی پیش نمی اید.
3=اگر منظور کاهش گردشگری است.خدارا شکر که سواحل ابی در ایران زیاد است.می توانند از طریق باغها نسبت به جذب گردشگر اقدام نمایند.
4=مثل اینکه اهای تابناک اهل ارومیه هستنند که زیاد به مسایل دریاچه می پردازند.
این دولت هفت سال سر کاره 25 سال قبل از اون را هم بگید بد نیست ها
دمکراسی توی روز روشن
آب ارس را نخواستيم سد ها را بازكنند
.
.
.
کی تو این فاجعه دزدی سه هزار میلیارد تومانی به فکر محیط زیسته؟
.
.
.
حضراتی که نشستند و گفتند و برخاستند یادشون رفته بود وقتی که از منابع آب دریاچه صحبت می کنند سفره زیرزمینی آب رو هم لحاظ کنند. به همین دلیل یادشون رفت برداشت از سفره های زیرزمینی رو توی حساب کتاباشون بیارن. از طرف دیگر حواسشون نبود که تاثیر سد سازی هایی که طی سالیان دراز انجام شده به این زودی قابل جبران نیست. خیلی باهوش هستناااااااا
چقدر این تقصیرها عددشان روند در اوده است . پس قیمتش زیاد میشه
تجربه شخصی من ثابت کرده است که در ادارات دولتی و در کل سیستم دولتی چنانچه درخواستی توسط صاحب حق و یا درخواست کننده پیگیری نشود، در اغلب موارد به فراموشی سپرده خواهد شد!
در نتیجه پیگیری های سایت ها و رسانه ها و مهم تر از آن مردم ارومیه منجی دریاچه خواهد بود.
وگرنه خداحافظ دریاچه ارومیه!
مشخص نيست بالاخره جوابگوي كم كاريهاي دولت و مسئولان در قبال محيط زيست كيست؟احتمالا مردم بايد يقه اسمان و زمين و ابرها و....... رابگيرن وگرنه اقايان وخانمهاي مسئول هيچ تعهد و وظيفه اي رو دوششون سنگيني نميكنه!
از تابناك هم ممنونم كه به محيط زست اهميت ميده فقط خواهشا راجع به واگذاري سه جزيره حفاظت شده در جنوب كشور هم مطلب بنويسين تا حداقل مردم خبردار بشن چه بلايي داره سر محيط زيستشون مياد.............
اونوقت اقايون از اسمون گله ميكنن!!!!!
انتقال آب ارس طرحی بسیار پرهزینه وزمانبر است و به سختی قابل اجراست.امیدوارم این طرح مصداق "سنگ بزرگ نشانه نزدن است" نباشد.
انتقال آب از رود زاب که از ایران سرچشمه میگیرد و بی هدف و بدون استفاده به عراق وارد میشود هم به صرفه تر است هم عاقلانه تر و هم عملی تر.
بس کن تابناک اینقدر کشش نده مشکوک میزنی
واقعا جاي تاسف است كه يك مسئله مهم و ملي سالها فقط درباره اش حرف گفته مي شه و جلسه گذاشته ميشه و هيچ عملي انجام نمي شه
واقعا ادم از اين همه سرعت عمل به حيرت در مياد اگه اين مديريت تو ايران محدود بشه حيف ميشه
بحران دریاچة ارومیه دیگر تنها یک خبر شده است و ای کاش عمق فاجعه درک می شد.
لعنت خدا برتابناک خائن دو رو و مزور سدگتوند خوزستان رو نابود کرد وتابناک به فکر ارومیه است.
وزارت نيرو به فكر اب اشاميدني مردم ابادان و خرمشهر باشه كه دارن اب فاضلاب استفاده ميكنن
در کنار راه حلهای دیگر راه حل زیر هم پیشنهاد میشود: کاهش سطح تبخیر با جدا کردن بخشهای کم عمقی که در بهار زیر اب میرود وتابستان از زیر اب خارج میشود در نواحیی که ازنظر اقتصادی قابل قبول است.
واقا خسته شديم اين همه گفتيم چرا كسي به فكر ما نيست يل بايستي دست دراز به كشورهاي همسايع بندازيم درحالي كه كشور ثروتمندي هستيم ما همان اذري زبانهايي بوديم كه از خاك وطن دفاع كرديم وباز مي ايستيم
همواره در تصمیمات اجرایی دیدگاه اقتصادی حاکم است که بلافاصله قرارداد مطالعه با شرکتها و دانشگاههای طرف قرارداد اجرا شود. بدون اینکهارزیابی و نظارت و بازخواست مطرح باشد بر مطالعه و اقدام و نتایج.
اکنون مجدد جلسات و اعتبارات برای مطالعه حق آبه در جریان است. در واقع 98 درصد اعتبارات بیهوده است.
رو که نیست،سنگ پای قزوینه ........ مادربزرگ90 ساله بنده هم اینارو میدونه، ناسلامتی شماهارو مبیر و مسئول کردن چاره برای کارها پیدا کنین، نه اینکه با پول بیت المال دور گردنتونو کلفت کنید و برا آقازاده هاتون ماشین بوگـــــاتی کادو بگیرین.......
تا خوشك شدنش وقت زياده يه جوري ميشه ديگه
بنويسيم طرح باروري ابر بخوانيم طرح باروي جيب برخي آقايان
جنگلهای لرستان چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابناک عوضی 24 ساعت گذشت ولی نظر منو درج نکردی .دریاچهارومیه به آب پشت سدها نیازداره سدها را باز کنید تا دریاچه ارومیه نجات پیداکنه
همش حرف است خدا ایرانی را آفرید و ایرانی شعار دادن را آفرید
1) مشکل اگر خشکسالی است چرا دریاچه وان چنین مشکلی را تجربه نکرد؟ (مرجع: عکس ماهواره ای درایچه ارومیه و وان، سایت تابناک نگاه شما)
2) همایشهایی که به صورت علمی جمع بندی نشوند و هر کسی به مذاق خودش شبهه ای در طرحها بیاندازد که جواب نمی دهد.
3) به جای 20هزار هکتار زمینی که درسال 89 استان تهران تحت آبیاری تحت فشار رفت می شد در باغات ارومیه چنین طرحی اجرا کرد و مصرف آب حوزه دریاچه را بهینه مصرف کرد و باقی طرح ها ...

خدا به داد مردم ایران برسد
با یاری خداوند متعال و همت بلند دولت مردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با دعای خیر مردم مسلمان ایران اسلامی دریاچه ارومیه به حالت اولیه خود خواهد بر گشت.به دشمنان داخلی و خارجی فرصت ندهیم که از این موضوع بهره برداری سیاسی نمایند این دریاچه متعلق به کل ملت ایران است نه مخصوص آ.غ و آ.ش.مرگ بر دشمنان ملت با فرهنگ و با غیرت ایران اسلامی .برادران و خواهران دینی آگاه باشید قدر خون مقدس شهیدان خود را بدانید و از تفرقه دوری کنید و با وحدت و همدلی از مجلس و دو لت خود حمایت کنید و فریب دشمنان خود را نخورید باید پیشرفت کنیم و عزت و عظمت خودمان را حفظ کنیم و با اطاعت از رهبر و ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت ا... العظمی امام خامنه ای این انقلاب را تحویل صاحب اصلیش حضرت مهدی موعود (عج) بد هیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار