بازدید 13239

پايان ماموريت کردان در قرارداد کرسنت

در روزهاي گذشته با حضور مديرعامل شرکت کرسنت در ايران، مذاکرات اين قرارداد به ميزباني وزارت کشور و به رياست علي کردان دنبال شد.
کد خبر: ۱۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳ 11 September 2008
مأموريت علي کردان، وزير کشور، در مذاکرات قرارداد خط انتقال گاز ايران به امارات به نام «کرسنت» پايان يافت.
يک منبع آگاه در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور با تشکر از تلاش‌هاي علي کردان در مذاکرات قرارداد خط انتقال گاز ايران به امارات به مأموريت وي در اين بخش پايان داد.
به گفته وي، احمدي‌نژاد خواستار شده است که از اين پس، روال مذاکرات قرارداد کرسنت از وزارت نفت دنبال شود.
 
در روزهاي گذشته با حضور مديرعامل شرکت کرسنت در ايران، مذاکرات اين قرارداد به ميزباني وزارت کشور و به رياست علي کردان دنبال شد.
پيش از اين، غلامحسين نوذري، وزير نفت، علي کردان را به عنوان رئيس هيأت مذاکره کننده در قرارداد کرسنت برگزيده کرده بود.

بنا بر اين گزارش، شركت اماراتي كرسنت در سال2001 با شركت ملي نفت ايران تفاهمنامه واردات گاز از ميدان سلمان از طريق خط لوله ‌را امضا كرد. بر پايه مذاكرات انجام ‌شده، مقرر شد كشور امارات در اين سال خريد پانصد ميليون متر مكعب گاز را از ايران آغاز كرده و اين ميزان را به تدريج به هشتصد ميليون متر مكعب در روز افزايش دهد.

اما اجراي اين پروژه در سال 84 با دلا‌يل ارايه ‌شده از سوي ديوان محاسبات متوقف شد. در آن زمان از سوي اين ديوان ايراداتي در راستاي اجراي پروژه مطرح شد كه مهمترين آن تغيير نيافتن بهاي گاز صادراتي و ثابت ماندن آن در هفت سال اول اجراي قرارداد است.

بر پايه قرارداد گذشته، انتقال گاز به امارات قرار بود که بايد روزانه سيزده ميليون متر مکعب گاز به امارات صادر ‌شود و قيمت نفت حدود هجده دلار در هزار متر مکعب گاز تعيين شده بود.

بنا بر آن قرارداد، ايران بايد در سال 2005 تا 2006 روزانه 195 ميليون فوت مکعب، سال 2006 تا 2007 روزانه 230‌ميليون فوت مکعب، در سال چهارم سيصد ميليون فوت مکعب، در سال پنجم 350 ميليون فوت و در سال ششم 450 ميليون فوت مکعب گاز به امارات صادر مي‌کرد و از سال هفتم به بعد سقف صادرات روزانه به هفتصد ميليون فوت مکعب مي‌رسيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار