بازدید 4842

آب و برق گران فروشان قطع می شود

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به تمامی واحدهای اقتصادی توصیه می‌شود که از هرگونه افزایش قیمت خودسرانه خودداری و با توجه به ضوابط و اختیاراتی که به سازمان بازرگانی استان‌ها ابلاغ شده، می‌توانند درخواست خود را به سازمان بازرگانی در محدوده استقرار محل تولید تسلیم کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۷۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷ 10 July 2011
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح جزئیات جرایم متخلفان گرانفروشی، گفت : مجازات واحدهایی که دارای سابقه محکومیت و تکرار جرم با فاصله کمتر از دو سال هستند، طبق قانون تعزیرات حکومتی 5 تا 8 برابر میزان گرانفروشی، قطع تمام یا برخی خدمات دولتی مانند آب و برق و تلفن از یک تا شش ماه و مهمور نمودن پروانه واحد به مهر تخلف دوم تعیین شده است.

به گزارش شبکه خبر مولاخواه در مورد استمرار تخلف گرانفروشی یک واحد تولیدکننده بستنی گفت: با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، و ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی ، این واحد تولید کننده بستنی 54 میلیارد ریال جریمه شد .

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به تمامی واحدهای اقتصادی توصیه می‌شود که از هرگونه افزایش قیمت خودسرانه خودداری و با توجه به ضوابط و اختیاراتی که به سازمان بازرگانی استان‌ها ابلاغ شده، می‌توانند درخواست خود را به سازمان بازرگانی در محدوده استقرار محل تولید تسلیم کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: استفاده از تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده و بهره وری و عدم دریافت تسهیلات دولتی از شروط اولیه پذیرش افزایش قیمت است.

در همین زمینه رییس اتحادیه‌ میوه و سبزی‌فروشان نیز گفت : متاسفانه هم اكنون در جامعه برخي از صنوف مختلف نسبت به كم فروشي در محصول خود مبادرت مي ورزند كه اين كم فروشي در كالاهاي مختلف در جامعه مشهود است ، بخصوص پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها برخي از توليد كنندگان به جاي افزايش قيمت و يا ثابت نگه داشتن قيمت ها كم فروشي مي كنند و به اصطلاح از ميزان واقعي يك محصول كمتر آن را عرضه مي كنند تا سود بيشتري ببرند.

مهاجران اظهار داشت : وقتی همه چیز فراوان است، از مسئولان تا مصرف‌کننده دیگر تنش و نگرانی ندارند، اما همچنان بارها در میدان با کارتن فروش می‌رود که خلاف شرع و عرف است؛ باید خالص ‌فروشی کنند که این کار را انجام نمی‌دهند.

وی با بيان اينكه باید مدیریت میدان در دست افراد مومن باشد که طمع نداشته باشند افزود: متاسفانه طمع افراد کنونی به مال دنیا بیشتر از این است که فکر کنند و تا وقتی که بارفروشان ميوه و تره بار علاقه‌مند نباشند، نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود.

افراد كم فروش چه صنف خرد فروش و چه صنف توليد كننده و عمده فروش غافل از اينكه چه ظلم و ستمي به جامعه و مردم مي كنند خود نيز در اين موج غرق خواهند شد و به عذاب الهي نيز دچار خواهند شد.

در همين راستا در خصوص كم فروشي احاديث زيادي در آيات و روايت الهي آمده است. از آن جمله در قرآن مجید روى مساله مبارزه با كم فروشى و تقلب در وزن و پیمانه تكیه و تاكید شده است. و آمده: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ؛"خداوند آسمان را برافراشت و میزان و حساب در همه چیز گذاشت، تا شما در وزن و حساب تعدى و طغیان نكنید" (سوره رحمن آیه 7 و 8).

"واى بر كم فروشان! آنها كه به هنگام خرید، حق خود را بطور كامل مى گیرند، و به هنگام فروش از كیل و وزن كم مى گذارند، آیا آنها گمان نمى كنند كه در روز عظیمى برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا" (سوره مطففین آیات 1- 4).

بسیار جاى تاسف است كه گاه مى بینیم غیر مسلمانان در رعایت این اصل از بعضى از مسلمانان وظیفه ناشناس، پیشقدمترند، و سعى مى كنند اجناسشان را درست با همان وزن و پیمانه اى كه روى آن نوشته اند بى كم و كاست به بازارهاى جهان بفرستند و اعتماد دیگران را از این راه جلب كنند.

آرى آنها مى دانند كه اگر انسان اهل دنیا هم باشد راهش همین است كه در معامله خیانت نكند. این موضوع نیز قابل توجه است كه از نظر حقوقى كم فروشان ضامن و بدهكار در برابر خریداران هستند و به همین جهت توبه آنها جز به اداى حقوقى را كه غصب كرده اند ممكن نیست، حتى اگر صاحبانش را نشناسند باید معادل آن را به عنوان رد مظالم از طرف صاحبان اصلى به مستمندان بدهند.

کم فروشی به عنوان یكى از مفاسد اقتصادى

خداوند در آیات 84 تا 86 سوره هود با اشاره به یکی از مفاسد اقتصادی کم فروشی می فرماید: «وَ إِلى مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْیالَ وَ الْمِیزانَ إِنِّی أَراكُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْكُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ *وَ یا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْیالَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ * بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْكُمْ بِحَفِیظٍ؛

و به سوى (اهل) مدین برادرشان شعیب را فرستادیم، گفت اى قوم من!" اللَّه" را پرستش كنید كه جز او معبود دیگرى براى شما نیست و پیمانه و وزن را كم نكنید (و دست به كم فروشى نزنید) من خیر خواه شما هستم و من از عذاب روز فراگیر بر شما بیمناكم!. و اى قوم من!، پیمانه و وزن را با عدالت وفا كنید و بر اشیاء (و اجناس) مردم عیب مگذارید و از حق آنان نكاهید و در زمین فساد مكنید. سرمایه حلالى كه خداوند براى شما باقى گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من پاسدار شما (و مامور بر اجبارتان به ایمان) نیستم».

 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان