بازدید 28130

فاتحه صنعت خودرو خوانده مي‌شود

اگر خودروسازان، قادر به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود نباشند، باید به نحوی وضعیت پیش آمده را کنترل کرده و از سود خود بکاهند.
کد خبر: ۱۷۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰ 19 June 2011
افزایش هزینه های تولید و قیمت کالاهای مصرفی، نخستین پیامد نگران کننده افزایش نرخ ارز به شمار می رود که بیش از هر چیز دیگری، دامن مصرف کنندگان را می گیرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، خودرو هم یکی از مهم ترین کالاهای مصرفی است که در حالت تولید داخل و یا وارداتی بودن، به انحای گوناگون تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار می گیرد.
با افزایش نرخ ارز که اخیرا توسط بانک مرکزی اتفاق افتاد، تولید کنندگان ناچارند هزینه بیشتری را برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید محصول نهایی و مشتریان نیز، پول بیشتری برای خرید خودرو پرداخت کنند.

صنعت خودروسازی ایران مانند صنایع خودروسازی تمام دنیا، برخی قطعات و مجموعه های مونتاژی را از منابع خارج از کشور تامین می کند، زیرا صنعتی سازی و داخلی سازی برخی قطعات از نظر اقتصادی به صرفه نیست. ادامه حیات بسیاری از خودروهای برند های مختلف خارجی نیز که به صورت سی کی دی وارد و در ایران مونتاژ می شود، به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، مختل و یا منتفی می شود. شرکت های خودروساز بزرگ نیز ناچارند بهای بیشتری برای خرید از منابع خارجی پرداخت کنند که ضمن فشار وارد آوردن بر خودروساز، منجر به افزایش قیمت محصول نهایی خواهد شد. در چنین شرایطی اگر افزایش قیمت محصول، توسط قوانین منتفی باشد، خودروسازان ناچارند فشار بیشتری را تحمل کنند.

شوک جدید
در حالی که هنوز از شروع هدفمندسازی یارانه ها مدت زیادی نگذشته و خودروسازها مدت زیادی نیست که با ابزارهای مدیریتی و مهندسی هزینه ها، خود را با هدفمندسازی یارانه ها هماهنگ کرده اند، ناچارند شوک هزینه ای دیگری را که در اثر افزایش نرخ ارز بر آنان وارد می شود، مدیریت کنند و از سر بگذرانند، مگر این که اجازه افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند، که آسیب آن بیش از هر چیزی مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد.
اگر خودروسازان بخواهند برای رهایی از آسیب های افزایش نرخ ارز، خود را از قطعات خارجی بی نیاز کنند، هم به زمان نیاز دارد و هم به سرمایه گذاری، آن هم برای محصولات و قطعاتی که پیشتر غیر اقتصادی بودن تولید آن ها به اثبات رسیده است. لذا چنین امری منتفی است و تامین از منابع خارجی بایستی ادامه داشته باشد و افزایش قیمت نیز به نظر اجتناب ناپذیر می رسد.

مشتری، متضرر نهایی
هر اندازه سطح فناوری خودروها بالاتر باشد، میزان وابستگی آن ها به منابع خارجی و ارزبری آن ها بیشتر است، افزایش قیمت آن ها نیز بیشتر است و در صورت کاهش قدرت خرید مشتریان، باید منتظر روزی باشیم که بازار خودروی ایران از خودروهایی آکنده شود که از سطح فناوری پایین تری برخوردارند و تعداد خودروهای مدرن روز به روز کم تر و یا تقاضا جا به جا شود.
کارشناسان پیش بینی می کنند که با افزایش نرخ ارز، خودروهای خارجی حداقل 5درصد و خودروهای داخلی نیز به نسبت میزان ارزبری تولید، افزایش قیمت خواهند داشت. کارشناسان هم چنین بر این باورند که خودروسازان خصوصی، بیشترین تاثیر را بابت افزایش نرخ ارز تجربه مي‌کنند، زیرا درصد داخلی سازی اندک آن ها، به معنای ارزبری بیشتر بوده که رشد هزینه تمام شده تولید را در پی خواهد داشت. خودروسازان این بخش با محدودیت‌هاي خاص روبه ‌رو هستند و گران شدن ارز، مشکلات آن ها را بیشتر خواهد کرد، چرا که بر مبنای دلار هزار و 50 تومانی برنامه ریزی کرده اند و افزایش یک باره قیمت توسط بانک مرکزی را پیش بینی نمی کردند.
قطعاتی که هم‌ اکنون خودروسازان خصوصی سفارش‌گذاری مي‌کنند، چند ماه بعد وارد خط تولید خواهد شد، اما چون باید متناسب با قیمت فعلی ارز، پول به گمرک کشور بدهند، افزایش نرخ ارز بسیار زودتر تاثیر خود را بر قیمت محصولات آنان خواهد نهاد. این بخش نیز با توجه به افزایش نرخ ارز، ناچارند و مایلند به گونه ای قیمت محصولات خود را متعادل کنند.

پیامدها در صادرات
توجیه پذیری صدور محصولات تولید داخل، تنها پیامد مثبت افزایش نرخ ارز است، زیرا درآمد بیشتری را برای صادر کنندگان محقق می سازد و آن ها می ‌توانند از آن راه، بخشی از هزینه‌هاي بالای تولید را جبران کنند. اما از ان جا که هنوز راه صادرات در صنعت خودروسازی هموار نشده است ، با در آمد اندکی که از راه صدور محصولات به دست می آید، امیدی به استفاده از مزیت‌هاي صعود نرخ ارز نیست. علاوه بر این ها، با رشد تورم که از دیگر پیامدهای افزایش نرخ ارز به شمار می رود، صادرات موجود نیز کاهش پیدا می کند.

هزینه مضاعف
افزایش نرخ ارز، نه تنها خودروسازان را وادار می کند تا بهای بیشتری برای قطعات و یا خودروهای وارداتی بپردازند، بلکه از آن جا که هزینه های گمرکی که بر اساس نرخ ارز محاسبه می شود، نیز در این میان افزایش می یابد، این بخش نیز به بار سنگین هزینه هایی که خودروساز یا وارد کننده باید بپردازد، افزوده می شود. در حال حاضر تعرفه گمرکی قطعات وارداتی، بین 25 تا 64 درصد است که بسته به قیمت ارز افزایش می یابد.

خواندن فاتحه صنعت و تولید
کارشناسان معتقدند تا کم تر از یک ماه دیگر افزایش نرخ ارز اثرات ابتدایی خود را بر صنعت خودرو کشور خواهد گذاشت و برای مدیریت بر پیامدهای آن بر قیمت خودرو، اگر خودروسازان، قادر به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود نباشند، باید به نحوی وضعیت پیش آمده را کنترل کرده و از سود خود بکاهند.

از آن جا که بسیاری از مواد اولیه تولید قطعات، از منابع خارجی تامین می شود، با افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت در این بخش هم قابل پیش بینی است که به منظور جبران آن، قطعه‌سازان و خودروسازان باید بر سر قیمت‌هاي جدید به توافق برسند. در حال حاضر مذاکره بین این دو شروع شده، تا اثر افزايش قيمت تمام شده قطعات جبران شود. براي ادامه توليد اقتصادي در صنعت قطعه‌سازي، بايد حداقل افزايش بابت تأمين مواد اوليه اين صنعت جبران شود.

استفاده از ابزارهایی مانند نرخ ارز، عمدتا نشان دهنده یک نگرش بازرگانی است تا تولیدی و افزایش قیمت ارز، در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که می خواهند بر مبنای تولید و صنعت رشد کنند، کارساز نیست، چرا که نرخ ارز پایه اقتصاد کشور است و با ایجاد تورم کاذب ناشی از افزایش نرخ ارز، نقدینگی محدود شده و صنعت در معرض تهدید رکود جدی قرار می گیرد. رشد نسبی که در حال حاضر در بخش صنعت خودرو و قطعه سازی حاصل شده، حاصل دوران های تثبیت نرخ ارز است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
همین الان 5-6 برابر قیمت واقعی می فروشن شما نگرانشون نباش
عزیزان خیلی وقته که فاتحه این صنعت در ایران خوانده شده، همه می دانند که هیوندایی هم با ما شروع کرد، حالا آن کجا و ما کجا؟!
تمام نوشته فوق بهانه ای بیش نیست.
حداقل حقوق کارگر کارخانه های خودرو سازی آمریکا و اروپا 3000 دلار ( 3 میلیون و ششصد هزار تومان) است ولی حقوقی که به کارگر خودرو سازی در ایران می دهند چقدر است؟!
آنگاه قیمت فروش خودروهای ساخت داخل را با خودرو های ساخت خارج مقایسه کنید!
کیفیت را هم فراموش نکنید!
آبی که از سر گذست چه یک وجب چه صد وجب. ما که پول نداریم ماشین بخریم حالا شما قیمت ماشین هر چی می خواین بکنین.
کشور ما در تولید خودرو مزیت نسبی رقابتی نداره ولی ما به خاطر شیرین شدن کام برخی اصرار به تولید خودروهای بی کیفیت مونتاژی نه تولیدی داریم
سالانه هزاران ایرانی به واسطه همین خودروهای غیر استاندارد جان خودشون رو از دست میدهند که مثلا ما تولید خودرو داشته باشیم
دقیقا همینطوره من یک ماشین ثبت نام داشتم و تاریخ تحویلش اردیبهشت 89 بود و تکمیل وجه هم شده بود. حال که بعد از بیش از یکسال تاخیر می خواهند آن را تحویل بدهند می گویند به دلبل تحریم ها تاخیر داشتیم و الان برای تحویل گرفتن باید 9100000 تومان باید بیشتر بدهید وگرنه به هرجا دلتون می خواد شکایت کنید
اینه که فقط مشتری متضرر می شود
نظر ناصر خسرو درباره صنعت خودرو كشور : بسوزند چوب درختان بي بر سزا خود همين است مر بي بري را
ان موقع که اصرار بر افزایش نرخ ارز می بود و برای این موضوع هزار و یک دلیل می اوردنذ باید به این فکر می افتادند البته راه کار وجود داره بر اسا میزان افزایش نرخ ارز تعرفه واردات قطعه کم بشه و الا راهی که خودروسازا میره همیشه همین بوده بالاتر بردن دیوار انحصار و به هر نحو افزایش قیمت وارداتی ها در نتیجه با خیال اسوده قیمت ها رو زیاد کنند و در واقع مانند گذشته مصرف کننده ایرانی بدون حق انتخاب را از روی ناچاری بازهم باید از انها خرید کند با هر قیمتی!!!
خوب!حالا که قبلا صرفه نداشته قطعات رو در داخل تولید کنند الان با این نرخ ارز شاید براشون صرفه بکنه البته اگه بشه دست راند خواران انحصار گر واردات کن را بست.ایرادی هم نداره فاتحه شرکتهایی که حتی قدرت تولید انژکتور و موتور بالابر آنتن رو ندارند خونده بشه! در عوض صنعت فرش و کشاورزی خشکبار و ...که چیزی از خارج وارد نمیکنه نمیکنه قدرت صادرات پیدا میکنه.صنعتی که قدرت تولید یک لامپ ال ای دی رو نداره نبودنش بهتر هست
باسلام
احتراما در خصوص خبر خودرو های داخلی تا زمانی که از خودرو به اصطلاح تولید داخل حمایت کنیم و جلو بازار رقابت را ببندیم هر اتفاقی که پیش اید زایده همین حمایت یک طرفه از خودرو به اصطلاح تولید ایران هست خواهش میکنم چشم باز کنید و از دفاعیات بیمنطق دست بردارید
اگر واقعا شما به فکر مصرف کنده و سلامتی ان را دارید خبر قیمت کالاهای تولید ایران را در خارج از کشور با داخل و گارانتی که ارائه میکنند را بگوید با خودرو های که به مردم خودمان می دهند
خواهش میکنم واقع بین باشید نه احساس و ....
فقط کمی حاشیه سودشون کم میشه! به عبارت عامیانه تر از سود ضرر میکنند
قیمت واقی مثلا پراید بیشتر از 4 میلیون نیست 4میلیون سود کمی هست اقایون با انصاف؟
فاتحه تمام صنایع خونده شده منتها بزرگترینش صنایع خودرو سازیه
جناب تابناک در طی دو مقاله تاکنون از افزایش نرخ ارز که منجر به بهبود صادرات خواهد شد بدگویی کرده ای. تا کی می خواهید با این دستاویزها صنعت داخلی را با واردات خرد کنید
کاملاً معلوم است که این نظریه یک روزنامه نگار یا خبرنگار است نه نظر یک کارشناس.
لطفاً در این زمینه نظزات کارشناسان را پرسیده و منعکس نمایید.
اقاین کارشناس این را بدانید فاتحه صنعت خودروی ایران خوانده نمیشود میگویید چرا؟
1- خودروی پراید 3میلیونی را مردم بالای 9میلیون میخرنند یعنی چند برابر 300
2- قطعات خودرو تماما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند پس هزینه انچنانی سایپا متحمل نمیشود
3- خدمات پس از فروش عملا زیر20درصد پس در این راستا خذمات قابل توجه ایی به مشتریانش عرضه نمیکند
4- هیچ وقت خودروی ساخت داخل دست سازننده باد نکرده است
5- مشتری حق اعتراض ندارد بناچار باید خودروی داخل را بخرد
6-با نصب یک اپشن وتعقیرات خیلی جزیی مثل چراغ و داشبود حداقل 1میلیون به قیمت قبل اضافه میشود
7- و....... بقیه اش را شما بگویید
صنعتی که فرسوده کاملا زیان ده و بدون توجیه اقتصادی است همان بهتر که جمع شود. چه کسی گفته که ما باید هر صنعتی را درون کشور و به هر بهایی راه اندازی کنیم؟
به حول و قوه الهي فاتحه اين صنعت هم خوانده شود اما اين دفعه به نفع مردم است
به جاي 9 ميليون بدي يه پرايد بگيري كه تو سرعت 120 تو حالت پرواز بري با 6 الي 7 ميليون ماشيني سوار مي شي كه تا سرعت 150 را هم احساس نمي كني
وقتی خودروی 4 میلیونی را 8 میلیون می فروشند، وقتی توجیه می کنند که ABA حدود 140000 تومان هزینه را بالا می بره و تا مدت ها نصب نمی کنند، وقتی آنتن برقی ماشین ها را به خاطر اینکه 20000 تومان روی هر ماشین سود کنند به آنتن دستی تبدیل می کنند، و... مردم هم مجبورند با هر ساز آقایون هم برقصند، فاتحه این صنعت از خیلی قبل خونده شده .
واقعا براي شما درك اين مطلب كه تثبيت فرمايشي نرخ ارز پيامدهاي اقتصادي ناگواري از جمله اسيب اساسي به توليد داخلي دارد مساله اي دشوار است. تثبيت فرمايشي نرخ ارز جز به ضرر توليد داخل و به نفع وارد كنندگان نيست
اگر در جريان باشيد خيلي وقت است در حق مشتريان خودرو ايراني اجحاف مي شود و لازم نيست شما از آن ها دفاع کنيد.در ضمن با بالا رفتن دلار قيمت خودروهاي وارداتي هم بالا مي رود و اينگونه مي توان از توليد داخلي که کاملا در ايران ساخته مي شود دفاع کرد.
قیمت ارز 3 برابر که نشده است هنوز هم ایران بهشت بی نظیر خودرو سازان ایرانی است و ملت بد بخت...........
اين اخبار نه تنها به درد مصرف كنندگان و هموطنان اين مرز و بوم نميخوره كه فقط به درد همين خودرو سازها مي خوره و بس.به نظر مياد زماني كه خودروي ال 90 كليد خورد با 6 تا 7 ميليون تومان توليد بشود كه هدفمند سازي نبود ولي به دست مشتري چند رسيد 10 تا 14 ميليون تومان چرا نيومدي بگي اين چه وضعشه مشتري چرا بايد ضرر بكنه.
شما را به خدا، از سایت تابناک و سایر خبرگزاری ها انتظار می رود کمی معقولانه تر به این موضوع نگاه کنند. شرکت های خودرو سازی داخل وقتی پای تعرفه و دریافت کمک های دولتی پیش می آید، دم از داخلی بودن می زنند. وفتی ارز گران می شود دم از وارداتی بودن.
به عنوان مثال این ها نیسان مورانو را از ژاپن 23 هزار دلار می خرند و خوبی می دانیم که به بیش از سه برابر قیمت به مردم ایران تحمیل (.....) می کنند اگر شما قیمت بنز را به این شرکت های برای تحویل پراید بپردازید، آن ها پراید را باز هم با کیفیت پائین تر به شما با منت خواهند فروخت. دلیل آن رقابتی نبودن و انحصاری بودن این این صنعت است.
همین پراید فکستنی رو به سوریه می دین 2 میلیون واسه ما 9 تومن آب میخوره تو کشور همسایه با 9 تومن میشه بهترین ماشین ژاپنی رو سوار شد
خدا شاهده یکی بیاد بگه چرا تو ایران با در نظر گرفتن اینکه حقوق کارمندان یک چهارم کشور های اروپایی است ولی قیمت خود رو در ایران تقریبا دو ونیم برابر ان کشور هاست .شما مسئولین بیایید ما را با مردم افغانستان مقایسه کنید . همه چیز در ایران ازاد کنید حقوق هم جهانی کنید قیمت همه چیز هم جهانی کنید. خلاص
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی