بازدید 28385

تجليل از مقام علمي آيت‌الله حسن‌زاده آملي

مجمع عالی حکمت اسلامی از سال 84 در قم با 5 گروه علمی، عرفانی، کلام، فلسفه، معرفت شناسی و فلسفه های مضاف با نظارت حضرات آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی فعالیت می کند که به پاس 70 سال فعالیت علمی و تدریس در رشته های مختلف علمی و متون سنتی و انتشار بیش از 200 کتاب و رساله از آیت الله علامه حسن زاده آملی قدردانی کرد.
کد خبر: ۱۶۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۰ 09 June 2011
از سوي بزرگان حوزه و همزمان با سومین همایش استادان دروس علوم عقلی، طي مراسمي از تلاش‌ها و خدمات علمي علامه بزرگوار آيت‌الله حسن حسن‌‌زاده آملي تجليل شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملي كه چهارشنبه شب در مجمع عالي حكمت اسلامي قم برگزار شد، در حالی که ایشان به علت كسالت نتوانسته بود در اين مراسم حضور داشته باشد، از سال‌ها تلاش و مجاهدت علمي این استاد فرزانه تجليل و قدردانی به عمل آمد.

در این مراسم، آیت الله جوادی آملی ضمن تأکید بر لزوم حفاظت از حریم دین و معارف اسلامی و حساس دانستن وظیفه عالمان و حوزویان در این زمینه، در سخنانی شخصیت علمی آیت الله حسن زاده آملی را ستود و گفت: ایشان از حکمای ذوفنون معاصر به شمار می رود.

بنابر این گزارش، در اين مراسم لوح تقديري كه با امضاي حضرات آيات‌ جعفر سبحاني، عبدالله جوادي آملي و محمدتقی مصباح يزدي رسيده بود، تقديم فرزند آيت‌الله حسن‌زاده آملي شد.

مجمع عالی حکمت اسلامی از سال 84 در قم با 5 گروه علمی، عرفانی، کلام، فلسفه، معرفت شناسی و فلسفه های مضاف با نظارت حضرات آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی فعالیت می کند که به پاس 70 سال فعالیت علمی و تدریس در رشته های مختلف علمی و متون سنتی و انتشار بیش از 200 کتاب و رساله از آیت الله علامه حسن زاده آملی قدردانی کرد.



شايان ذكر است آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي در اواخر سال 1307 هجري شمسي در روستاي ايراي لاريجان آمل متولد شد. در حالي كه شش ساله بود، به مكتب‌خانه رفت و در خردسالي تمام قرآن را به خوبي ياد گرفت.

وي پس از فراگيري علوم ديني در شهريور 1329 هجري شمسي به تهران عزيمت كرد و چند سالي در مدرسه مبارك حاج ابوالفتح به سر برد و باقي كتب شرح لمعه از عام و خاص قوانين تا آخر جلدين آن را در محضر شريف مرحوم آيت الله آقا سيد احمد لواساني فراگرفت.
وي در 22 مهر 1342 هجري شمسي به قصد اقامت در قم، تهران را ترك كرد و بعد از ورود به قم، تدريس معارف حقه الهي و تعليم فنون رياضي را آغاز كرد.

وي همچنين از محضر اساتيدي همچون حكيم الهي قمشه‌اي، حاج ميرزا احمد آشتياني، حاج شيخ علي محمد جولستاني، علامه طباطبايي و ديگر بزرگان بهره برد.

ایشان  در 9 زمینه: عرفان و اخلاق؛ فلسفه و منطق؛ فقه؛ تفسیر؛ کلام اسلامی؛ حدیث و روایت؛ ریاضی و هیوی،  ادبی و مباحث متفرقه آثاری ارجمند نوشته یا تصحیح کرده اند که برخی از آنها از این قرار است:
الهی نامه، انسان در عرف عرفان، شرح فصوص الحکم، شرح طایفه ای از اشعار و غزلیات حافظ، نامه ها برنامه ها، نهج الولایه، اتحاد عاقل به معقول، تصحیح اسفار اربعه، هزار و یک کلمه، معرفت نفس، تصحیح و تعلیق کتاب نفس شفاء، انسان و قرآن، انسان کامل از دیدگاه نهج الیلاغه، شرح زیج بهادری، تصحیح کلیله و دمنه، و دیوان اشعار.

توصيه‌اي از علامه حسن زاده آملى:

انسان دو دهان دارد؛ يكى گوش كه دهان روح او است و ديگر دهان كه دهان تن او است. اين دو دهان خيلى محترم‏ اند. انسان بايد خيلى مواظب آنها باشد. يعنى بايد صادرات و واردات اينها را خيلى مراقب باشد. آنهايى‏كه هرزه خوراك مى‏ شوند، هرزه كار شده و كسانى كه هرزه شنو مى‏ شوند، هرزه گو مي‌شوند.

تصاویر مراسم تجليل از مقام علمي آيت‌الله حسن‌زاده آملي
































سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۸۸
خدا حفظش کنه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
خداوند علماي راستين و بدون ادعاي اسلام را حفظ نمايد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
بزرگ مردا که تو باشی!
سلام خدا بر تو که خود صلح و سلامی!
خدا انشالله عمر طولانی به ایشان عنایت فرماید
خدا انشاء الله حضرت علامه و شاگردانشان را حفظ بفرمایند برای ما
خدا حفظش کند این پیر طریقت حق را که به واقع آبرویی برای اسلام است
حضرت علامه نفرمودند "صادرات" گوش دیگه چیه؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
آنچه پس از شنیدن و شکل گرفتن در ذهن و اندیشه به صورتهای مختلف عمل یا بیان می شود، صادرات گوش است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
به متن دقت کن عزیز من
هرزه شنو شوی هرزه گو میشوی!!
حالا فهمیدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
باسلام واحترام به نظرات بینندگان محترم سابت باید بگویم کسی که صحبت ایشان را متوجه نمی شود می بایست اول در مورد ان فکر کند سپس مطلب بیان کند تا در نظر سایرین بد جلوه نکند
مدادالعلما افضل من دماء الشهدا
خداوند بر عمر پربركت ايشان بيافزايد و مارا لايق بهره مندي از ارزشهاي علمي و معنويشان قرار دهد. آمين يا رب العالمين
خدا حفظشان کند.
به دوستان توصیه می شود آثار ایشان به خصوص دروس معرفت نفس، الهی نامه، هزار و یک کلمه و دیوان ایشان را مطالعه بفرمایند.
//همه یار است و نیست غیر از یار--واحدی جلوه کرد و شد بسیار//
خدا همون که میدونه در حقش بکنه؛ با این جان که از آب زلالتر و از آفتاب روشنتره!
لازم است درباره زندگی و حالات و کرامات ایشان مطالب مفیدی برای اطلاع علاقه مندان مطرح شود.
"دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس
که چنان زو شده ام بی سرو سامان که مپرس"
من دین ابا اجدادی که داشتم گذاشتم کنار . این شخصیت با کتاباش داره حالا یه دین جدید به نام اسلام محمد(ص) رو به من یاد میده که تواون حرفی به غیر قران ظاهری و باطنی با تفسیر ائمه معصومین نیست.
اه اگر این حجت خدا نبود من یقینا میمردم.
خداوند تبارك و تعالي به وجود شريف اين عالم فاضل و عامل سلامتي و طول عمر عنايت فرماييد ؛ تا ما گمراهان از نور پر بركت ايشان بهره مند شويم . الهي ، شب پره را در شب پرواز باشد و حسن در خواب .
خاطره‌ای از حاجی آقا دارم :ایشون که خیلی ساده و بی‌ تشریفات بی‌ اسکورت و غلام و ترک و آستر هستند همیشه هم دوروبرشان مردم عادی هستند در راه زادگاه ایشان که در قدیم قسمتی از آن ماشین رو نبوده و باید یک قسمتی‌ از مسیر تا آبادی پیاده طی‌ میشد حاجی آقا و طبق معمول افراد عادی پیاده در مسیر راه به ده‌‌‌ یکی از متمولین آبادی که در کنار آقا بود برای خود شیرینی‌ ناگهان گفت: حاجی آقا اون زمین هم مال منه.....یکمرتبه آقا ایستاد همه هم ایستادند سکوت شد ...**آقا نگاهی به زمین پس از آن نگاهی به گوینده کرد و گفت: اون زمین مال شماست یا شما مال اون زمین هستید؟؟؟ الباقی مسیر چند بار نگاهی‌ اندختم اثری از گوینده نبود.....
خداوند به ایشان طول عمر عنایت بفرماید
انشاا.. خداوند به ایشان سلامتی عطا کند
خدا انشااله وجود این گونه آیات الهی را از روز زمین کم نگرداند
الهی از من آهی و از تو نگاهی
الهی بر توفیقات این شخصیت فرزانه و شخصیت ممتاز حکمت ، ریاضیات ، هیئت ، طب فلسفه ، علوم عقلی و نقلی حضرت علامه ذوالفنون بیفزاید و ما را در مسیر و بر مسیر حرکت این بزرگوار قرار دهد.
خداوند خودش بهتر می داند که حق علمای راستینی که در راه اسلام ناب گام بر مد دارند
چطوری عطا کند به امید خدا
من به آملی بودنم افتخار می کنم.
Yeki az Salehin
وای بر ما که بازدیدکنندگان 4 تا عکس میشه 70000 نفر و بازدیدکنندگان این خبر میشه 3000 نفر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
... که یک مرد جنگی به از صد هزار!
درود بر بندگان راستین مکتب اسلام که با رفتارشان و منش شان درس انسانیت و اسلامیت به جهانیان می دهند.
ماه درخشنده چو پنهان شود شب پره بازیگر میدان شود عزیزان اگر در زمان ملاصدرا بودیم چه ها می کردیم اگر علامه طباطبایی اگر سیدعلی قاضی طباطبایی بود باید چه ها می کردیم اف بر ما اف بر ما اف برما بیخبران که این انسان کامل این استاد ذوالفنون که علامه طباطبایی در مورد ایشان فرمود حسن زاده را کسی نشناخت جز خدا و امام زمان و خاک پایش توتیای چشم طباطبایی....ایشان در همه علوم ذوالفنون است کار اصلی ایشان آدم سازی است کدوم آدم آدمی که متصف به اله است متصف به معصومین است برویم در خدمت کتابهایش در خدمت معرفت نفسش در خدمت فص فاطمیه اش اینها مظاهر وجودی اش هست اگر الان در این جامعه مشکل داریم از هر نظر فقط یک راه وجود دارد و آن هم اداره این جامعه با منش تفکر رفتار سلوک عرفان فلسفه هیئت و ریاضی ایشان است. الان در دانشگاههای آمریکا همین عرفان و فلسفه اسلامی حقیقی ما دارد دانشجویانش را شیعه 12 امامی می کند اونهم برهانی و نه احساسی و درد بزرگتر از این صدا و سیمای ماست هر کسی آن جا جا دارد جز حسن زاده چرا نمیدانم چند ساله پیش اومدند آقا را راضی کردند که بیایید برای ما هیات اسلامی تدریس در سیما کنین آقاجان به سختی اونهم با شرط قبول فرمودند که 100 جلسه مقدمه است بعد وارد بحث اصلی می شویم آقایان به ظاهر قبول کردند یک جلسه آمدند ضبط شد رفتند همون رو با نجوم هندی و خارجی قاطی کردند و در جند برنامه پخش کردند و خداحافظ و به اسم نجوم اسلامی تقدیم جوانان کردند بعد انتظار داریم جوان ما اسلامی بشه حضرت آقا در نجوم و هیات و ریاضی نفر اول جهان اسلام است این رفتارها است که می خواهیم روز فطر رو پیدا کنیم باید دوربین به دوش تو کوهها دنبال ماه شوال باشیم در حالیکه ایشان در درس هیات با جند فرمول ساده پیدایش می کنه اف بر ما اف بر ما که دوران ایشان را درک می کنیم ولی عزیزان حداقل برویم معرفت نفس ایشان را که جمع بین آقایون عرفا و فلاسفه است بخونیم و ترویج کنیم نترسیم از فلسفه و عرفان همین امام عزیز ما عارف و فیلسوف بودند ایران ما با عرفان و فلسفه اسلامی به سر منزل مقصود می رسد برویم در محضر ایشان بگوییم آقاجان آخه تو علم رو از امام رضا گرفتی آخه تو بوی علی و فاطمه می دی بیا دست ما جوونها رو بگیر گمراه نشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
جوان عزیز خداوند از علما بر هدایت مردم پیمان گرفته است کدام پیغمبر و امامی ایستادند تا مردم به سوی آنها بیایند اینان خود به سراغ مردم و هدایت ان رفتند رسول مکرم اسلام فرمودند خدا لعنت کند عالمانی را که هرگاه بدعت ها در جامعه رواج پیدا کند علمشان را آشکار نکنند (دور از جان ایشان هدف انتقال معارف امامیه است ) الان وضعیت جامعه طوری است که مردم برای رفع حوائج دینی و عرفی اشان به رمال و جن گیر مراجعه میکنند عالمان همانطور که امام زمان فرمودند بایستی حجت ایشان بر مرد م باشند و در حوادث گمراه کننده پاسبان حریم دین آنچه که نیاز جامعه امروز ماست و معلمان دین در خوابند و غافل انحراف کودکان و نوجوانان ما از اخلاق و عقاید اسلامی است که توسط یک پروژه صهیونیستی - آمریکائی نزدیک به 20 سال است در کشور اجرا می شود . امام صادق فرمودند مغز کودکان و نوجوانان را از اسلام و عقاید قران و ما اهل بیت پرکنید قبل از اینکه کافران با کفر ان را پر کنند حال برای جلوگیری از چنین هجمه فرهنگی علما چه کرده اند. و ما چقدر به امثال علامه حسن زاده مراجعه کرده ایم یا از او خواسته ایم که از ما در یافتن صراط هدایت دستگیری کند. او با کتابها و کلاسها و شاگردهایش به میان ما آمد اما ما چقدر دیدیم و شنیدیم و خواندیم و عمل کردیم؟ علامه حسن زاده هم خود عامل به دین است و هم ما را به عمل عالمانه و مخلصانه و عاشقانه دعوت می کند. آیا ما این دعوت را دریافته ایم؟
آیا کسی در مقابل برنامه هایی که از صدا و سیما به اسم برنامه کودک پخش می شود دقت میکند کدام یک از این برنامه ها با تعالیم دین سازگاری دارد که هیچ تعارض ندارد ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
حسن زاده آملی، روستایی زاده عاشقی است که فانوسی در دست دارد و شوق تماشایی در دل؛ در کوچه ها می گردد و همصدا با فانوسش از باران می گوید: بشنوید مردم باران را!
اما ما وقت و بخت شنیدن نداریم. داریم؟
خدا عمرشون رو طولانی کنه
برای سلامتیشون یه حمد شفا بخونیم...
اگر استاد بزرگ علوم حوزه ایران آنقدر کسالت داشتند که نتوانستند در مراسم حضور داشته باشند بهتر بود برگزار کنندگان بزرگداشت به عیادت ایشان تشریف می بردند وبزرگداشت را واقعی می نمودند
الهی همه از حسن وحدت خواهند و من کثرت
نی توان دست از تمنای وصال او کشیدن
نی به وصلش هیچ کس را راه امکان است یاران.
ولا یمسه الالمطهرون...
انشاء الله حوزه در راه پرورش چنين علماي اقدام كند نه پرداختن به نمره ودانشگاهي كردن سيستم حوزه.
با سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای این استاد عزیز
هرچند اظهار نظر در مورد این استاد گرانقدر باید بسیار محتاطانه باشد ولی فکر نمی کنم دلیل اصلی عدم حضور ایشان کسالت بوده باشد، چرا که حضرت ایشان معمولاً در اینگونه مراسمات شرکت نمی کنداگر خاطر مبارک دوستان باشد ایشان چند سال قبل که در مراسم چهره های ماندگار حضور یافتند از رفتن به روی جایگاه خودداری فرمودند و زمانی که شاگرد بزرگوار ایشان جناب آقای لاریجانی هدایا را به محضر ایشان آورده و تقدیم نمودند،حضرت آقا از دریافت جوایز نقدی امتناع فرموده آن را به موسسات خیریه بخشیدند.
درک ایشان برای امثال ما که بسیار ثقیل است امیدوارم سایر بزرگوارن و دانشمندان سعادت بهره مندی از این بزرگوار را داشته باشند.
باسلام
استاد دست شمارا میبوسم و برایتان آرزوی شفای عاجل دارم
كاش مي شد لحظه اي فقط در محضر ايشان باشم.
ما كه حضور شاگرد ايشان را اندكي درك كرديم از دين و اسلام قرائتي تازه ديديم به گورايي آب.
خوش به حال آناني كه در محضر آقا عاقبت به خير شدند.
ياد استاد گراميم افتادم كه بعد از ده سال حتي يك لحظه را بي يادش نيستم.
بزرگ مردان اين سرزمين در خفا زندگي مي‌كنند و گوهر پروران اين مرز و بوم بي ادعايند
سلامتي ايشان را از پروردگار مسئلت دارم
هر چند كه پروردگار از كرم ايشان بايد گوشه چشمي به ما كنند.
آنان كه خاك را به نظر كيميا كنند
آيا شود كه گوشه چشمي به ما كنند.
خدايا اين بزرگ مرد سرزمين ما را به سلامت بدار و به او عمر طولاني عطا كن
اگر كسي ايشان را زيارت كردند
به ايشان بفرماييد
آقا جان التماس دعا.
آمين
باسلام وعرض ادب به محضر فرزانه زمان "" علامه "" يگانه دوران ما مي باشند لذا نگارش در وصف وتوصيف مردان خدا زبان قاصر ، قلم ناتوان خواهد ماند الها ، ياربا مردان خدا را براي بندگان خود نگهدار ....


ما ها همگي رفتني هستيم اما نام ورسم انسانهاي بزرگ الگو ونشانه خواهد بود براي نسل آينده اين مرز وبوم شايسته است نشانه ها را درست انتخاب کنیم
جهت اطلاع عرض میکنم برگزار کنندگان مراسم قبل از مراسم جهت کسب اجازه ودعوت ایشان وعیادت ایشان خدمت علامه رسیدن وقرار شد درصورت امکان در مراسم حاضر شوند ولی متاسفانه به خاطر کسالت ایشان توفیق زیارت ایشان در مراسم نشد.
كاش صدا و سيماي ما و شبكه 4 ما از اين همه برنامه هاي بي خاصيت اقلا بعد از 31 سال از انقلاب اقلا شبي 31 دقيقه بحث علمي از ايشان مي گذاشتند
اي کاش مسئولين ما، صدا و سيما ما و ... با دقت نامه حضرت امام خميني به گورباچف را مطالعه نمايند، چيست محتوي آن نامه ، جز اين که کمونيسم را دعوت به بررسي و مطالعه علوم ابن سينا، ابن عربي، ملا صدرا و سلسله عرفا و فلاسفه مي کند. خوب حالا عصاره تاريخ علم و دانش و عرفان آنهم ذوالفنون نزد ماست پس به احترام امام و انقلاب اي مسئولين راه سعادت جامعه و بشريت راه استاد علامه حسن حسن زاده آملي را آغاز نماييد،راهي که نه تنها از مرتبه علم اليفين. عين اليقين، حق اليقين مي گذرد بلکه آدمي را سکون برداليقين مي رساند.
من یه ایشان به دلیل ولایتمداری ارادت خاص دارم
خداوند انشالا به این دو عالم ربانی ، سلامتی و طول عمر عنایت کنه...
کاش میشد عموم مردم از محضر این بزرگواران بیشتر استفاده کنن، نه فقط حوزوی ها و شاگردان خاص...
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

نیشکر با همه شیرینی اگر لب بگشایی
پیش نطق شکرینت چو نی انگشت بخاید
گر مرا هیچ نباشد نه به دنیا نه به عقبی
چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید
من حضرت آیت الله حسن زاده آملی را از دوران نو چوانی خودم می شناسم. بیاد دارم ایشان هر سال در ماه مبارک رمضان و همچنین ماه محرم از شهر قم برای ایراد سخرانی در مسجدی بنام سبزه میدان به شهرستان آمل تشریف می آوردند. بنده یکی از مریدان و مخلصان واقعی ایشان می باشم. بیاد ندارم که مجلس ایشان را آگاهانه شرکت نکرده باشم. بعد از انقلاب اسلامی ایشان از معدود روحانی واقعی و الهی بودند که علی رغم صلاحیت و کفایت بسیار بالا در مناصب عالی کشور حاضر به پذیرش آن نشدند. بسیار محتاط و معتقد بود که خدای نا خواسته حرفی بزند یا قدمی بردار ویا قلمی انشا نماید که رضای خداوند سبحان در آن نباشد و در پیشگاه ذات اقدس حق روزی پاسخگو باشد. این است ذات انسان وارسته و الگوی انسانیت و معرفت. خداوند سبحان ایشان و همه رهروان راستین اسلام را عمر طولانی عنایت فرماید و سایه پر فروغ شان بر سر جامعه جاودان و مستدام بدارد. انشاا...
خداوند به ايشان طول عمر و به ما توفيق استفاده از علم ايشان را عطا فرمايد بحق پنج تن آل عبا
علیرغم ارادت قلبی اینجانب به ایشان، عقیده دارم که اینقدر افراط در تعظیم ایشان که کامنت گذاران اعمال کرده اند، ما را به بیراهه خواهد کشاند. مرز میان معصوم و غیر معصوم را نگهدارید لطفاً.
سالها عشاق خاکم را زیارتگه کنند / چون که من روزی طواف کوی جانان کرده ام
ميشه به جاي اينهمه تعاريف کلي ( که وقتي ميخواهيد يکي رو ببريد به عرش اعلي همينا رو تکرار ميکنيد) دو کلمه از اين عالم بزرگوار که من خيلي ازشون تعريف شنيدم بذاريد؟ خواهشا نگيد برو کتاباشو بخون.
مسلما ايشون نظريه ها و روشها و ايده هاي جديد و جالبي دارند که نام بردن از اونها ميتونه بهتر ايشون را بشناسونه ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر