بازدید 27737

استفاده از سنگ بجای مهر در مسجد جمکران

کد خبر: ۱۶۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۵ 13 May 2011
شیعه آنلاین نوشت: در بین بهت و تعجب زائران شب های چهارشنبه مسجد مقدس جمکران، جا مهری های مسجد در هنگام برپایی نماز بجای تربت سید الشهدا علیه السلام مملو از سنگ هایی بود که برای نماز گزاران تهیه شده بود.

این صحنه به گونه ای غیره منتظره بود که برخی از نمازگزاران حاضر به اقامه نماز جماعت بر روی این سنگ ها نشدند.

گفتنی است در پی پرسش برخی از زائرین از خادمین مسجد جمکران، آنان این اقدام را دستوری از سرشیفت مسجد اعلام کردند.

در نهایت با پیگیری برخی از روحانیون و اعتراض شدید حاضرین به معاونت مسجد جمکران، ایشان اظهار بی اطلاعی کرده و فورا دستور به جمع آوری سنگ ها نمود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۳
با سنگ هم میشود نماز خواند و قابل شستوشو هم هست حساسیت در این حد هم لازم نبوده از طرفی بیشتر مهرها هم خاک معمولی است و تربت سیدالشهدا نیست
.
.
.
هیچ فرقی بین مهر و سنگ نیست مهم پاک بودن چیزی است که بر روی آن پیشانی و بدن نمازگزار قرار داده میشود.
.
.
.
چه فرقی میکنه آخه
توضیح المسائل رو بخونین اول نوشته بر سنگ و خاک و ...
سنگ تمیز تر و بهتر از خاک پختس
خیلی عجیبه که مردم اعتراض شدید کردن !!!

مگه چه فرقی میکنه؟

مهر هیچ فضیلتی به سنگ یا خاک نداره

تمام علما هم این رو در رساله شون نوشتن
تا اونجا که من می دونم خوندن نماز رو سنگ(به شرط تزئینی نبودن) از نظر شرعی مشکلی نداره و در تعریف مهر هم نیومده که حتما باید از گل خیس خورده به هم چسبیده باشه.....
پس چه ایرادی داره استفادش؟اتفاقا برای جاهایی مثل مسجد هم خوبه که نمی شکنه و کثیف هم نمیشه....شستنش هم راحته....پس خرجش هم کمتره...حالا مشکلش چیه؟
سنگ از مهر بهداشتی تر و زمین خالص تر است.
تنها خاک کربلا ارجح است.
عجب حکايتي داريم ما
سلام بر مهدي (عج)
افرادی که نماز را ترک کرده اند نشان داده اند که اهل تفکر نیستند. نماز جماعت افضل است و مهر هم واجب نیست. باید خرافات را پاک کنیم. من وقتی یک بار روی کاغذ سجده کردم دیدم که اطرافیانم شاخ در آوردند! (مهر نبود)
با سلام
بد نیست بدانید مهرهایی که دربارگاه ثامن الائمه قرار دارد ساخت کارخانه آجرپزی آستان قدس رضوی است و از خاک بیابانهای اطراف مشهد بوده و قبل از ساخت هیچ تمایزی نسبت به سایر خاکها ندارد و پس از ساخت و همجواری با این بارگاه ملکوتی ارزشمند میگردد. ولی سنگ مرمر دارای تمایزات بیشماری است که قابل شست شو بودن و نیز زیبایی و سادگی نهفته در آن ارزش بالایی به آن میبخشد. مضاف بر اینکه دوام و ارزش مادی بسیار بالاتری نیز دارد و میتواند باعث این گردد که افراد بیشتر مراعات کنند. در ضمن به سنت رسول اکرم(ص) نیز نزدیکتر است.
برادر من سجده بر روی سنگ هم مشکلی نداره. تعجبم از کسایی است که در نماز جماعت شرکت نکردند.
چند ماهی است در اکثر مساجد زنجان و امامزاده ابراهیم این شهر هم به شکل مرموزی سنگهای مرمر یک شکل و یک اندازه جایگزین مهرهای تربت سیدالشهدا و غیره شده است
عزیز من سنگ هم یصح السجود و مهر است و فرقی با مهری که از خاک معمولی باشد ندارد. البته بدون شک فضیلت با تربت کربلا است.
سلام این موضوع را پی گیری کنید در اصفهان هم چنین کاری در مساجد و بعضی ارگانها اتفاق افتاد که هنوز هم ادامه دارد یک جریان خاص با هدفهای خاص که یکیش همین است این کاررا انجام میدهد
باسلام. 1- تربت امام حسین آنقدر زیاد نیست که با این وفور همه جا باشد. این مهرهایی که روی آنها تربت امام نوشته شده درست نیست. 2- هیچ ایرادی ندارد که به جای خاک از سنگ استفاده شود. هم اکنون در بسیاری از مساجد و مصلاها از سنگ استفاده می شود.
3- تاسف آور آن که چنین مساله عادی را بزرگ کرده و در سایت خود منعکس می کنید که انگار حادثه ای تلخ و توطئه روی داده است.
4- همیشه به حاشیه ها بیشتر از اصول اهمیت می دهیم. اگر کسی نماز نخواند این قدر برای شماها عجیب نیست که یک کار مباهی اتفاق افتاده است. عاقل باشید و شعائر دینی را اصل بدانید و اهمیت دهید.
انسان سجده در مقابل خدا مي كند وگرنه سنگ و خاك و... فرقي ندارد .
سلام
البته این کار در بسیاری از مساجد تهران باب شده و اتفاق جدیدی نیست .
مثل مسجد امام بازار تهران و بسیاری دیگر .
شاید این کار به علت نظافت بیشتر و جلوگیری از شکسته شدن و از بین رفتن مهر ها انجام پذیرفته.به هر صورت نماز بر تربت امام حسین ع لذت دیگر و ثوابی بسیار دارد.
اتفاقا وجود سنگ در اینگونه مکان ها که جمعیت زیادی دارد بسیار مناسب است چون به علت استفاده مکرر از تربت، مهرها سیاه میشود و احتیاج به تمییز کردن یا تعویض دارد و نکته دیگر در استفاده در حجم وسیع از تربت بی احترامی به آن است که هم اکنون در مساجد اتفاق می افتد مثلا افتادن زیر دست و پا یا وسیله بازی بچه ها و...
و به دوستانی که بدون تربت نماز نمی خوانند توصیه میشود که خود یک تربت تهیه کرده و همراه خود داشته باشند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی