بازدید 7679

تعیین زمان ظهور عملی ممنوع است

نکته نخستی که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد این است که مسئله ظهور جزء مسائل پیچیده عقیدتی و فکری محسوب می شود باور به اینکه انسانی در یک زمانی متولد شده، توسط خداوند تبارک و تعالی صیانت می شود تا در زمانی بتواند حکومت جهانی تشکیل دهد، جزء مسائل غامض عقیدتی است که نیاز به فهم موضوع و فهم درست این مسئله دارد.
کد خبر: ۱۵۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸ 16 April 2011
رئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به اینکه توقیت و معین کردن زمان برای ظهور عملی ممنوع است،گفت: تطبیق آثار و نشانه‌ها با مصادیق کار هر کسی نیست، انطباق مفاهیم مبهم بر مصادیق امروزی که احیانا رخ می‌دهد، زمینه تردید را فراهم می‌‌کند.

آیت الله دکتر مهدی هادوی تهرانی رئیس مؤسسه رواق حکمت در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ضرورت استفاده از منابع معتبر برای تبیین مباحثی چون انتظار و ظهور اظهار داشت: نکته نخستی که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد این است که مسئله ظهور جزء مسائل پیچیده عقیدتی و فکری محسوب می شود باور به اینکه انسانی در یک زمانی متولد شده، توسط خداوند تبارک و تعالی صیانت می شود تا در زمانی بتواند حکومت جهانی تشکیل دهد، جزء مسائل غامض عقیدتی است که نیاز به فهم موضوع و فهم درست این مسئله دارد.

ضرورت مراجعه به منابع معتبر

وی افزود: عقیده شیعه در این زمینه که عقیده صحیح است، باید به مدارک معتبر و مطالب قابل قبول از منظر اعتقادی در منابع شیعه مستند باشد که با این مستندات می توان چنین اعتقادی را به وجود آورد و مستحکم کرد.

آیت الله هادوی تهرانی گفت: اصل این اعتقاد که امام زمان(عج) فرزند امام عسکری(ع) در ورای پرده مخفی بوده، آخر الزمان ظهور خواهند کرد و جهان را پر از عدل و داد می کنند از نظر مباحث اعتقادی شیعه جزء مسلمات است. در رابطه با نشانه های ظهور حضرت، روایاتی وارد شده که برخی به لحاظ سندی معتبر نیستند و از روایات معتبر نیز برخی به لحاظ مفهوم و مدلول روشن نیستند و یک سری مفاهیم در آنها ذکر شده که مقصود دقیق آنها برای افراد قابل درک نیست.

رئیس مؤسسه رواق حکمت یادآور شد: تطبیق این مفاهیم مبهم بر مصادیق امروزی که احیانا رخ می دهد، زمینه تردید را فراهم می کند تا مردم نسبت به مسئله ظهور که جزء محکمات عقیدتی ما است دچار بحران شوند.

تطبیق آثار و نشانه ها با مصادیق کار هر کسی نیست

وی با اشاره به اینکه یک بخش از معتقدات ما در حوزه ظهور جزء محکمات و مسلمات است گفت: بخش دیگر آن به روایاتی مربوط می شود که آثار و نشانه هایی را بیان کرده، اما تطبیق آثار و نشانه ها بر مصادیق کاری نیست که هرکس بتواند انجام دهد و در بسیاری از موارد کسانی که در طول تاریخ این اقدام را انجام داده اشتباه کرده و اغراض آنها سیاسی بوده است. این مسئله به زمان ما اختصاص ندارد و درگذشته نیز چون در دوران صفویه چنین موارد مشابهی با اهداف و اغراض سیاسی بوده است.

حقیقت ظهور امری روشن و بدیهی است

آیت الله هادوی تهرانی تأکید کرد: در معتقدات شیعه این نکته بیان شده که زمان ظهور بر هیچ کس معلوم نیست، حتی امام زمان هم نمی دانند که چه زمانی مأموریت پیدا می کنند برای تشکیل حکومت جهانی از غیبت خارج شوند.

معین کردن زمان ظهور عملی ممنوع است

وی تصریح کرد: توقیت و معین کردن زمان عملی ممنوع است. این که کسی برای ظهور وقت مشخص کند و بگوید که فلان زمان ، بعد از فلان حادثه تا فلان تاریخ ظهور صورت می گیرد، خلاف مسلمات اعتقادی ما در مباحث مربوط به ظهور است. حتی خود ائمه و امام زمان هم چنین کاری نکرده اند.

توسعه خرافات

دکتر مهدی هادوی تهرانی اظهار داشت: واقعیت این است که آنچه امروز با آن رو به رو هستیم توسعه برخی خرافات در حوزه ظهور مثل بقیه زمینه های اعتقادی است و هدف کسانی که این خرافه ها را توسعه می دهند بخشی تضعیف اعتقادات اصلی مردم است ، وقتی بطلان این خرافه ها آشکار شد مردم نسبت به اصل معتقدات که نسبت به محکمات و مسلمات است تردید پیدا کنند.

آیت الله هادوی تهرانی گفت: مردم باید نسبت به این مسائل توجه داشته باشند. اعتقادات صحیح اسلامی را باید از منابع صحیح اسلامی و از دانشمندان معتبر اسلامی جستجو کرد و نباید در این مسائل به هر منبعی رجوع کرد. توجه به این نکته بسیار مهم است که اعتقاد به اصل ظهور حضرت جز محکمات و مسلمات اعتقادی ما است که ادله فراوانی بر آن وجود دارد و جای هیچ گونه شک و تردیدی در آن نیست.

رویکرد مسئولان

وی در رابطه با رویکردی که مقامات باید در مقابله با افرادی که در مباحث مربوط به ظهور خودسرانه اقدام کرده و خرافات را ترویج می کنند داشته باشند، گفت: کسانی که چنین کارهایی انجام می دهند اگر از تبعات کار خود مطلع نیستند و از سر حسن نیت چنین کاری انجام می دهند باید هدایت شوند، اما اگر افراد با اغراض سوء دست به چنین اقدماتی می زنند باید با آنها برخورد شوند. امنیت اعتقادی مردم باید  در جامعه اسلامی حفظ شود و با کسانی که امنیت اعتقادی مردم را برهم می زنند برخورد شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی