بازدید 40293
نقد و بررسی «پایتخت» از نگاهی دیگر؛

بسیاری از اهالی پایتخت همان حس غریب باباپنجعلی را دارند

در سالیان اخیر به میزانی درباره طبقه متوسط و بالای شهری در رسانه های گوناگون فیلم و گزارش و مستند و... ساخته شده که به تدریج فراموشمان شده بود، طبقه متوسط روستایی و حتی شهرستانی هم در این کشور وجود دارد، طبقه ای که متأسفانه به جبر روزگار و اقتضای زمانه برخی از آنان به شهرهای بزرگ کوچ کرده اند و زیر فشار رسانه ای طبقات متوسط و بالای شهری گویی له شده اند و...
کد خبر: ۱۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸ 01 April 2011
پس از انتشار نقد و تحلیل «تابناک» از وضعیت برنامه های نوروزی رسانه ملی و به ویژه تلویزیون، یکی از همکاران رسانه ای در یادداشتی کوتاه به برخی انتقادات به ویژه درباره سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم پاسخ داده است که به شرح زیر می آید:

آنچه در چند روز اخیر در برخی محافل رسانه ای ـ اعم از هنری و غیرهنری درباره یک اثر هنری مطرح شده عمدتا مربوط به مجموعه «پایتخت»، آخرین ساخته سیروس مقدم است که هم اکنون در حال پخش از شبکه یک تلویزیون می باشد.

 ایراد اصلی که گروهی به ویژه برخی از مقامات استان مازندران و یا تشکل های فرهنگی و دانشجویی این استان به این مجموعه وارد کرده اند، لهجه شمالی بازیگران این مجموعه و به ویژه لهجه محسن تنابنده و علیرضا خمسه است.

این در حالی است که عموم بینندگان این مجموعه تاکنون در جایی نگفته اند که لهجه موجود در فیلم باعث خنده آنان شده است، بلکه در واقع بر عکس استفاده از لهجه شیرین مازندرانی، اتفاقا چنان بر صمیمیت فضای فیلم افزوده است که استفاده از هیچ لهجه دیگر از اقوام مختلف ایرانی، نمی توانست صمیمیت، یکدلی و سادگی این مجموعه را تا بدین حد برساند.

 در این چند روز کسانی که مجموعه پایتخت را از تلویزیون دیده اند، مجذوب سادگی و بی تکلفی شخصیت های اصلی، اطمینان و توکل بر خدا داشتن آنان که اتفاقا یکی از ویژگی های اصلی مردم استان مازندران است، شده اند.

هرچند مجموعه پایتخت به مناسبت ایام نوروز، رگه هایی از طنز هم در آن دیده می شود، در واقع طنزی خالی و خشک نیست، قصه ای است گذرا که اغلب کسانی که از شهرستان به این پایتخت دود و ماشین هجرت کرده اند با این قصه آشنا هستند به ویژه اینکه غلبه فرهنگ «اصالت کار و سرمایه و پول» در این درندشت تهران، در جای جای آن دیده می شود و کیست که نداند که اگر در عالم واقع هم کسی با مشکلی که برای خانواده معمولی پیش آمده برخورد کند با سرنوشتی بعضا بدتر از آنچه به تصویر کشیده شده روبروست.

متأسفانه در این قیل و قال های پیش آمده درباره مجموعه پایتخت، کمتر از بازی فوق العاده علیرضا خمسه و محسن تنابنده سخن گفته شده است. کارگردان در این مجموعه، دردها، غم ها و حتی عصیان های افرادی را نشان داده است که از طبقه متوسط روستایی هستند که به ندرت سرنوشت آنان در فیلم ها، داستان ها، کتاب ها و روزنامه ها به تصویر درآمده است. عصیان های محسن تنابنده در این سریال به همراه گریه ها، دلتنگی ها، ناراحتی ها و حتی خنده هایش، برای یک بار هم که شده مخاطب روستایی را مجبور کرده است که با او هم ذات پنداری کند و به خنده هایش بخندد، با گریه هایش بغض کند و با هیجاناتش، هیجان بگیرد.

این در حالی است که در سالیان اخیر به میزانی درباره طبقه متوسط و بالای شهری در رسانه های مختلف فیلم و گزارش و مستند و... ساخته شده است که به تدریج فراموشمان شده بود که طبقه متوسط روستایی و حتی شهرستانی هم در این کشور وجود دارد؛ طبقه ای که متأسفانه به جبر روزگار و اقتضای زمانه برخی از آنان به شهرهای بزرگ کوچ کرده اند و تحت فشار رسانه ای طبقات متوسط و بالای شهری گویی له شده اند و کیست که نداند که جامعه ایرانی تا همین بیست سال پیش جامعه ای عمدتا روستایی بود؛ جامعه ای که هسته مرکزی آن در روستا و شهرهای کوچک شکل گرفته و اصلا چیزی به معنای کلان شهر امروزی وجود خارجی نداشت.

هرچند در این مورد تحقیق مستندی وجود ندارد، ولی می توان گفت در درصد بالایی از مردمی که هم اکنون در تهران ساکن هستند، آن حس غریب «بابا پنجعلی» ـ با بازی درخشان علیرضا خمسه ـ برای بازگشت به دیار خود وجود دارد و اینان اتفاقا درصد کثیری از جمعیت کلان شهرها و از جمله تهران را تشکیل می دهند.

گویا سیروس مقدم در این کار به احیای طبقه متوسط روستایی و شهری پرداخته است که رسانه ندارند، در مناصب دولتی حضور ظاهری ندارند و حتی در خیابان ها هم دیده نمی شوند.

کار سیروس مقدم و بازیگرانش هرچند قطعا نواقص و نقاط ضعفی هم دارد، اما بدون شک جای تقدیر و تشکر هم دارد، چرا که پرداختن به این حوزه به خاطر خیل منتقدانی که رسانه، نفوذ و قدرت دارند، به قول معروف دل شیر می خواهد.

هرچند تلویزیون دیر اما سرانجام به این حقیقت پی برد که سال هاست بخشی از مردم این کشور در همه رسانه فراموش شده اند و برای همین، ساخت و حمایت از چنین سریالی جای تقدیر دارد. مردم استان مازندران هم دل خوش بدارند که همه ما از یک خون و یک گل هستیم و در ظرفی همچون ایرانمان گرد هم آمده ایم که با هم بخندیم و به هم نخندیم... .
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۶۷
تحلیل تابناک حرف نداشت...شما برو بخون عزیزم....گفته بود ایده یک فیلم سینمایی رو کش داده به 14 قسمت...راست می گه دیگه...واقعا چند قسمت از این سریال هیچ حرفی برای گفتن نداشت؟ حرف اینه که مجموعه پایتخت می تونست نهایتا با این فیلمنامه در 6 قسمت پخش بشه...در اون تحلیل حرفی از لهجه و بازی ها هم نبود...
پاسخ ها
صفوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
این ایده یک فیلم سینمایی بود؟ فیلم های سینمایی امروزی به جز تعدادی اندک اصلاً ایده دارند؟ این یک سریال جذاب بود که اگه بقیه بودن 99 قسمت می ساختنش. حرفی واسه گفتن داشتن یعنی چی؟ سریال یک روال طبیعی و لذت بخش داشت. شما از بازی بی نظیر هنرمندانش و سختی هایی که کار داره گذشتید؟ هر قسمت یه جا! دیالوگ تکراریو افتادن تو یه حلقه اصلا تو این سریال دیده نشد. شما هر شب با استرس نگران این خانواده بودی که باز کارشون به پلیس نکشه! کار تنابنده، مهرانفر و ریما رامین فر و خمسه تو این چندین ستل گذشته یه شاهکاره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
عزيزم به نظر شما بقيه سريال هاي آبكي عيد چندقسمت حرف براي گفتن داشتن؟
من یک مازنی هستم
این سریال فوق العاده بوده هم بازی بازیگرانش و هم متن سریال و تمام جزئیات مربوط به یک فرد مازنی رعایت شده
این اقایون هم بهتره کمی سعه صدر داشته باشن و نیمه پر لیوان روببینن
پاسخ ها
امین کان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
دوست عزیز، خواهش میکنم کمی نگاهتون رو بالاتر ببرید. البته حق هم دارید! مقصر شما نیستید مقصر تی وی هست که سطح انتظار مردم رو هر روز و هر روز پایین تر آورده تا حدی که این مجموعه ها رو خوب میدونید!!!!!!!!
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
البته نباید از موسیقی بسیار زیبای کتولی که مختص به شهرستان علی آباد کتول گذرا رد شد
سلام. موضوع خوبی داشت این فیلم و از بازی بسیار عالی محسن تنابنده واقعا لذت بردیم.
پاسخ ها
پرستو(تهران شهر منه)
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
واقعا بازی آقای تنابنده ،مهران فر و خانم رامین فر حرف نداشت بهتره مردم کمی ظرفیتشونو بالا ببرن.نمیشه که هر کارگردانی که دست روی هر شهرستانی گذاشت بگیم به اهالی اون منطقه توهین کرده.پس ما تهرانی ها هم که هزار جور فیلم به زبان ما ساخته میشه و انواع خلافا رو توش نشون می ده باید اعتراض کنیم.با این کارا لهجه ها نابود میشه پس بهتره این قدر اعتراض نکنیم.وقتی سطح فیلم سازی شهرستانا این قدر پایینه.
با سلام
ای کاش اقای سیروس مقدم قبل از تهیه فیلم چند جلسه به همراه بچهاش به کلاس جغرافیا میرفت تا متوجه شود که علی اباد کتول در استان گلستان است نه مازندران از رامسر تا بهشهر حریم مازندران است. از دهه 1350 به دلیل خشک سالی شدید در سیستان اطراف زابل دولت وقت مردم زیادی را به اطراف علی آباد کوچ داد که احتمالا نوسینده و تهیه کننده فیلم نشست و بر خواست زیادی با آن اهالی داشتند که منجر به برداشت اینچنینی شده . شخصا به این فیلم اعتراض داشته هر چه اعمال قرون وسطی بوده را به مردم مازندران نسبت دادند
پاسخ ها
roja
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
منظورنویسنده دراین سریال علی آبدکتول نبوده بلکه یک روستای فرضی در منقه ای کوهستانی مازندران هست گذاشتن موسیقی کتولی هم لابد سلیقه کارگردان بوده ضمن اینکه معرفی موسیقی کتولی که دارای بسیارغنی میباشد برای کسانی که با موسیقی علی آبادکتول آشنانبوده اند توفیق اجباری بود.
امین کان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
بابا این فیلم انقدر ایراد داره که این ایراد کوچیک رو میشه ندید اصلا!!!!!!!!!!!
ولی باز منم معتقدم از مجموعه های دیگه ی امسال بهتره لااقل!!!!!!
ناشناس
| United Kingdom |
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
آقاي نوايي كمي بيشتر بررسي كن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
كدوم اعمال قرون وسطايي؟؟ شما خودتون هم شديدا به كلاس جغرافيا و مردم شناسي احتياج داريد. اگه واقعا يك سر به علي آباد كتول مي زدي ،مي فهميديد كه فقط 10 درصد جمعيت علي آباد را زابليها تشكيل مي دهند و شايد به قول شما اعمال قرون وسطايي دارند، (كه ندارند) و ليكن اهالي علي آباد كتول و ساير اقوام ايراني سبك زندگي آنها پذيرفتند و تفاوتها را قبول كرده و با همديگر زندگي مي كنند.گيرم كه يك چند نفري هم مثل شما عادت دارند از بالا به همه نگاه كنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
باسلام
100%مطمئن هستم شما از موسيقي اصيل شمالي چيزي بارتون نيست كتولي يكي از اصيلترين آواها شمالي هستش و اهنگ پاياني اهنگ كتولي است كه يه ترانه ديگه رو اجرا كردن فقط نوازندهاش و خواندهاش كتولي هستن همين!!
ضمنا لهجه كه تو فيلم اجرا ميشه مازني ولي به صورت افتضاح دارن اجرا ميكنن
ولي اين نظر شخصيه خودمه از لحاظ لباس پوشيدن شماليها خوشتيپ ترين و خوش لباس ترين هستن
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
نوایی جان حرف نزن که آبرو رو بردی، شما هم سعی کن یه سری به کلاس جغرافیا... نه یه سری به نقشه بزنی تا ببینی که علی آباد در مازندران هم هست و قبلاً سه استان مازندران و گیلان و گلستان تحت مجموعه ی واحدی بودند، که حالا از هم جدا شدند.
در مجموع سریال بسیار جالبی بود. آقا سیروس ممنون
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
واقعا برای تفکرت متاسفام. به نظرم آدمهای مثل شما و با این تفکر عقده های خودشون را بازگو می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
اتفاقاً مردمی که نشون داد باصفا، دست و دلباز و باهوش بودن و برعکس خیلی سریال ها آدمها رو ساده لوح و احمق و خیلی بد و خیلی خوب نشان نداد. یا نگفت آدمهای بدبختی هستند ، برعکس نشان داد که با خرج کردن مشکلی نداشتن
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
از اون اسمي كه بالا نوشتيد معلومه چقدر به اصالت خودتون معتقديد
من اصليت آذريم چند تا دوست خيلي خيلي خوب در علي آباد دارم و اونا نظرشون در مورد اين سريال مثبته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ولی منکر این نمیشه شد که علی اباد تو استان گلستان نه مازندران ولی لهجه بازیگران بیشتر به مازندران شباهت داشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
شما دو نفر که اینقدر بی اطلاعید چطور له و علیه این فیلم اعتراض می کنید ، علی آباد اشاره شده در این فیلم از روستاهای حوالی سنگده از توابع ساری ست.
ضمنا حرکات سبک و سخیفی که به مازنی ها نسبت داده شده به شدت محکومه...
آقایان اینکه از گویش ها و لهجه های محلی استفاده شود بسیار زیبا و دل نشین می شود درست است ولی این که مردم شهرستانی را بی فرهنگ نشان دهند و پایتخت نشینان را با کلاس و مهمانواز نشان دهند واقعا جای تاسف دارد.
در زمانی که استانهای مهمان نواز شمالی میزبان هزاران مهمان نوروزی خود بود پخش این برنامه به مخاطبان القا می کرد که این مردم به ظاهر مهمان نواز هستند و برای فرار از دست مهمانان هر کاری را انجام میدهند.
این سریال نه فیلم نامه ی قوی داشت نه کارگردانی خوب چون با واقعیت امر خیلی فاصله دارد.
ضمن این که اگر مهاجرت از شهرستان ها به پایتخت کار نادرستی هست (که من هم قبول دارم) پس چرا خود آقای سیروس نامقدم توی تهران زندگی میکنه!!!؟
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
مطمینا مهجرت به خود خودی خود امر بدی محسوب نمیشه، منظور مهاجرت بی رویه و بدون در نظرگرفتن نیازهای واقعی یه جامعه.
من بسیاری مازنیها رو میناسم که لذت میبردن از دیدن این فیلم.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آخه کجای فیلم اومده بی فرهنگی مردم خطه شمال رو نشون بده؟؟؟!!!
شما یکمی عصبی هستی! اروم که شدی دوباره کامنت بزار!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
و من بسیاری رو میشناسم که نگاه نمیکردن و بسیاری هم با غضب به تماشای اون مینشستن
یک ساروی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
نامقدم یعنی چی؟! ... واقعاً متأسفم
من فقط موندم چرا فیلم سازان این مملکت در تمام آثارشون نشون میدن که شهرستانی ها ساده هستند. والا بلا شهرستانی ها زرنگ تر و هفت خط تر از تهرانی ها هستند! تهرانی ها فقط زبون بازهای خوبی هستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
شما بچه تهرونی از آمریکا کامنت گذاشتی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آي دمت گرم...آي دمت گرم ...مدتها بود چنين حرف حسابي نشنيده بودم...خدا پدرت رو بيامرزه
کاملا موافق تحلیل و نظر نویسنده هستم ، سالهاست که قشر میتضعف و یا روستائی هیچ جائی در تلوزیون ندارند ، تمام سریالها حول و حوش مشکلات خانواده های ثروتمند و مشکلات ارث و میراث آنها میگردد و یا عشق یکنفر از طبقه بالا به یکنفر از قشر فقیر ، دکورهای آنچنانی و منازل و سفره های شاهانه ، نمیدانم این سریالها و فیلمها چقدر از مشکلات و یا تمایلات مردم را منعکس کرده که همواره صدا و سیما پیگیر ساخت این فیلمها بوده است .
ولی در این سریال به لطف دیالوگهای بسیار زیبا و صمیمی و واقعی ، بازیهای بسیار عالی و دیالوگهای کاملا خودمانی و حقیقی و درواز پیرایه های مرسوم سینما و تلوزیون ، عشق ، توکل به خدا ، نوع دوستی ، شرافت ، وفای به عهد ، مشکلات شهر نشینی ، مشکلات اجتماعی ، اقوام ایرانی در قالب ایران بزرگ ، شخصیت پردازی بسیار مناسب و بسیاری موارد دیگر به تصویر کشیده شده است و من که سالهاست سریالهای تلوزیونی را نگاه نمیکنم آنچنان پای این سریال مینشینم که خانواده ام تعجب کرده اند .
در این سریال ما زندگی خودمان را میبینیم ، زندگی واقعی مردم ایران که در عین پرداختن به مشکلات تلخ نیست ، زندگی ما ایرانیها علیرغم مشکلات و کمبودها تلخ نیست ، خودمان آنرا تلخ میکنیم ،
ممنونم از دست اندکاران ساخت این مجموعه
واقعا خدا قوت
درسته، تی وی خیلی وقته که از زندگی ثروتمندان میگه و نشون میده، ولی هر از چندگاهی هم که میاد از شهرها و روستاهای کوچیک بگه بد میگه!!!!!! من خودم مازنی هستم و شوخی با لهجه ها رو چیز بدی نمیدونم، اتفاقا لهجه ی آقایان تنابنده و خمسه بسیار نزدیک به لهجه ی ما بابلی ها بود.
درسته که حرفایی زده شد که باید گفته میشد ولی من احساس میکنم با مسخره کردن همراه بود! سادگی با خنگی فرق داره!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
sسلام . من یک مازندرانی و ساروی هستم.لهجه آقای تنابنده کاملا به لهجه مازندرانی نزدیک بود،ولی لهجه آقای خمسه زشت و تمسخر آمیز بود.در ضمن ما شمالی ها و شهرستانی ها از شاید ساده باشیم ولی بی فرهنگ نیستیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
به عنوان یک مازنی حرف دو نفر فوق رو تایید می کنم
سر خودتونو شیره بمالین بابا!

حالا ما مازندرانی ها مث بقیه قومیت ها نیستیم که تا بما گفتن بالای چشمتون ابروهه بریم رئیس جمهور ممالک دیگه رو بپرستیم و ازشون قدیس بسازیم و داعیه جدایی از ایران عزیزمونو سر بدیم!
ولی اینقدر هم دیگه مارو گاگول فرض نکنین!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
کسی که چیزی نگفت، نکنه شما به خودت شک داری!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
دمت گرم
تحت تاثیرییییی
پاسخ ها
يك مازندراني
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
صحبت كردن زبان مازندراني اون هم با هنرمندهاي تهراني كه حتي نمي تونند لهجه روستايي مازندران رو هم مثل اون ها ادا كنند، واقعا جاي تاسف داره. اين وسط فقط راه براي كسايي باز شد كه بيشتر از قبل، لهجه مازندراني رو مسخره كنند
سریال پایتخت بهتر از دیگر مجموعه های نوروزی است ، سریال شبکه دو که واقعا حال بهم زن و بدردنخور است ، سریال شبکه 3 که دقیقا کپی کارهای قبلی خودشونه ، سریال شبکه تهران هم که سریال نیست ، فقط و فقط تبلیغات مزخرف و آماتوری و سطحی است
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
درخت بی ثمر را چوب نزنند.
سیروس جان نگران نباش که کارت درست بوده.
ایرج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
با نظر شما موافقم.درسته.
واقعا من شخصا از مردم خوب مازندران عذر میخوام. به عنوان یک شهرستانی از تمام غیر پایتخت نشینان. محسن تنابنده بازیگر درجه یکیه ولی امیدوارم دیگه نویسندگی نکنه اقای مقدم هم که مدتهاست تکلیفش معلومه. اگه کلاه قرمزی نبود تلوزین رو به کل جمع میکردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
واقعا برات متاسفم. وقتی قدرت درکت این قدر پایینه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
منم برات متأسفم! نکنه تو هم مازنی هستی؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
عقل که نباشد جان در عذاب و محنت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
لطفاً از طرف خودت نظر بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
منم برای تو متاسفم که این قدر زود به دیگران توهین می کنی.
خدمت نویسنده محترم عرض کنم هیچ یک از مردم مازندران نسبت به استفاده از لهجه مازندرانی در این سریال اعتراض ندارند بلکه نمایش غیر واقی وتوام با لودگی و مسخره نمودن این لهجه اصیل و زیبا باعث ایجاد جو اعتراضی وسیع گردیده است. لهجه و زبان مازندرانی بسیار زیبا و اصیل میباشد که شناخت ان کار امثال سیروس مقدم نمیباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
کاملا موافقم
سورن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
باهات موافقم اساسی داداش
کل این همه بحث و جدل نقادانه رو تو 3 خط تماما" رسوندی. دست مریزاد
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
من هم كاملا موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
ته حرف راسته بزویی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آخه چه مسخره كردني؟ كي و كچا لهجه مسخره شده؟ شماها مثل اينكه دوست دارين به همه چي گير بدين؟
سچاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
لهجه یه چیزه مسخره کردن یه چیز دیگه

خمسه رو فقط برای مسخره کردن آورده بودن
با همه احترامی که برای آقای خمسه قائلم ولی فقط برای جذب تماشاگرو لودگی آورده بودنش
من كه از بي آلايشي اين خانواده در داستان لذت بدم. از روابط زناشويي و رابطه نقي با پدر و دختراش همه الگو بودن .... واقعاً سريال بود پر از نكات ظريف كه همه بازيگرها بخوبي ايفاي نقش كردند
پاسخ ها
دیوید فینچر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
خوشم اومد چه اسم جالبی انتخاب کردی .افرین به این همه خلاقیت....
باید سعی شود نکات آموزنده هم قاطی فیلم کنند و به مشکلات هم سری زده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
عمو جان بیدار شو رسیدیم!
مشتي مزخرف و توجيه


مثل بقيه كارهاتون. خدا رو شكر بجز 20ثانيه اين مجموعه در كل چيزيش رو نديدم!!!!
پاسخ ها
پويا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
تو كه 20 ثانيه بيشتر از يك مجموعه 7-8 ساعته رو نديدي بي خود مي كني نظر ميدي!
برو بشين همون مردان آهنينتو ببين!
ناشناس تر از تو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
لیاقت نداری!!!
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
لطفا شما در مورد فیلمی نظر بده که بیشتر از 20 ثانیه دیده باشی
طالبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
شما که اصلا سریال و نگاه نکردی نمیدونم چرا این پست رو مطالعه کردی و کامنت هم گذاشتی؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
آفرین به هوش و ذکاوت تو که با 20 ثانیه نگاه کردن می تونی نظر کارشناسی بدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
همون 20 ثانیه که میگی مشتی مزخرف بود؟
چقدر باهوش بیدیه!!
محسن تنابنده اولین بازیگری بود که رفتم در موردش تو سایتهای مختلف تحقیق کردم.اصلا نمیشناختمش با بازی خوبش باعث شد بیشتر بشناسنش
مازندرانی ها دوستون داریم
کرمانشاه
پاسخ ها
سورن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
ماهم کرد کرمانشاهیم و مقیم مازندران. خدایی انسانهای بزرگوار و دوست داشتنی هستن
سریال بسیار با حالی بود
این توجهات به قشرهای فراموششده
ناگزیر سلیقه ایست - سلیقۀ خاص عده ای آدم معدود
چراکه آزادی بیان در رسانه وجود ندارد
و فقط عده ای خاص هستند که بهمه چیز و همه کس نگاه از بالا دارند
لذا وقتی هوس میکنند به چیزی توجه کنند
و این برنامه ها از حقیقت برنمیخیزه
موافقم
تابناکی های پایتخت نشین ببخشید که تا امروز نمی دانستیم که استفاده از لهجه های اقوام مختلف باعث ایجادصمیمیت، یکدلی و سادگی این سریال ها می شود و به هیچ عنوان به عنوان طنز و تمسخر ازاین لهجه ها استفاده نمی شود اما نمیدانیم چرا یکبار از لهجه شیرین تهرانی جهت ایجاد حس سادگی و صمیمیت و یکدلی استفاده نشده است و نمی شود. نمی خواهید که بگوئید تهرانی ها ساده و یکدل و صمیمی نیستند و یا نمی توان از لهجه این عزیزان استفاده ابزاری نمود و این حس طنز فقط با لهجه های غیر تهرانی ممکن است و لا غیر شهریار شعری سروده است وصف حال شما آنرا زمزمه کنید تا خودتان هم باورتان شود ما اعتقادمان این است الا تهرانیا انصاف میکن
پاسخ ها
ناشناس تر از تو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
شما چشمت رو باز کنی می بینی سریال کانال دو و سه و پنج کلا داره تهرانی ها رو به تمسخر میگیره
انصاف نداری
چشم داشته باش و ببین
ضمنا سریال پایتخت به هیچ عنوان مازندرانی ها رو به تمسخر نگرفته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
متاسفانه شما توجه نمی کنید که تمام سریال های طنزی که لهجه ی خاصی ندارند همان لهجه ی تهرانیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
عقده ای تحت تاثیرییی؟ زنده باد شهر خودم تهران. کاش پاییتخت جابجا می شد از دست همتون راحت می شدیم. همه ریختن تو شهر ما بابا برید تو شهر خودتون دانشگاه برید همونجا کار کنید همونجا هم زن بگیرید همنجا هم بمیرید چی می خواهید تو تهرون آخه!
سریال خوبیه. اون معاونی که هم از سریال انتقاد شدید کرده ، نه به آرای مخاطب عام اعتقاد داره نه شرایط یک مخاطب خاص رو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
محمد آقا
منم جای شما بودم همین حرف رو میزدم چون از آرای مخاطب عام شمالی خبر نداشتم
تمام شمالی ها مخالف این سریال هستند بعد شما این حرف رو می زنید
در ضمن فقط یک معاون نه بلکه صدای خیلی از علما و فرهیخته ها و کارشناسان را هم در آورد شما در جریان نیستی یک چیز میگی
در نيومده اصلن، مثل مقواست
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
ههههههههههههه.

اقای سفارتی عزیز شما هم اره؟
محمد آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
آقا مسعود! زنده ای! دوستت داریم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
خوب اومدی فراستی جان، کم پیدایی؟!!!
در مجموع سریال خوبیه و من خودم به عنوان یک مازنی اصلا احساس اینکه دارن لهجمو مسخره میکنن بهم دست نداد و به آنهایی که میگم به رگ غیرتشون برخورده ، یک خورده به رگ غیرتشون برای شیعیان مظلوم بحرین و یمن بربخوره و یه کاری کنن !!!
من تتتاثیر بازی محسن تنابنده، علیرضا خمسه و احمد مهرانفر قرار گرفتم. حسوس نشو حسوس نشو.
از كل اين سريال فقط يك جمله "ناهار نخردمه" مازني بود . وگرنه بقيه ديالوگها مربوط به منطقه گرگان و علي آباد كتول بود. زياد هم شلوغش نكنيد.
همه جای ایران سرای من است.
ممملکت جالبی داریم!هر سریالی که ساخته شود عده ای شدیدند گله مند پیدا می شوند؛پرستار،پزشک ،مازندارانی ،صنف آرایشگر ،صنف چه و چه و چه
ای بابا اگر قرار باشد مثلا در هیمت سریال لهجه تهرانی باشه و همه هم ادما زبر و زرنگ که دیگه قصه قصه نمی شد
مازندرانی ها دوستون داریم. داود از تهران خراب شده.
بابا چرا خودتونو به اون راه می زنید؟ مسئله جماعت منتقد نه استفاده از لهجه است نه هیچ استدلال قابل قبولی. مسئله این است که چرا ما مردم خنده ای بر لبانمان بیاید. همان جماعتی که می خواستند نوروز را هم ممنوع کنند.
خیلی از تهران بد تعریف نکنید تهران مجتمعی از قومیتهای ایرانی با خورده فرهنگ های مختلف که با روابط خوبشان باعث یک پارچگی ایران عزیز می شوند و اگر خدای ناکرده این اتحاد قومیتها خدچه دار شود چونکه اکثر قومیتها دارای خویشاوندانی در ان طرف مرزها دارند خطر بزرگی انوقت تمامیت ارضی کشور را تهدید خواهد کرد
سریال پایتخت نماینگر صفا و صداقت مردم سرزمین سبز مازندران است از همه عوامل این برنامه تشکر می کنم به خصوص از آقای محسن تنابنده که بازی ماندگاری در این مجموعه داشتند
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها..
سریال قشنگیه. خیلی از مردم دوستش دارن. بیخود جو سازی نکنید.
این متن ایجاد اختلاف میکنه ! تابناک حیا کن
این سریال فوق العاده بوده
عالی بود واقعا عالی بود
طنزي دو طرفه بسازيد يكي به نعل بزنيد ويكي به ميخ
عالیه
باسلام
سريال شبكه سه وسريال شبكه يك از سريال شبكه پنج بهتراست.

11 ساله_تهران
یاد بگیریم درس بگبریم نه ایراد
بهترین کار این هست که لهجه آمریکایی رو در بیارن چون ما همه چیز رو خارجی دوست داریم
بابا پنجعلي كه خيلي خنده دار بود
اون 2 نفر هم كه آخر خنده به نظر من بيشتر مسخره كردن اين بيچاره شمالي ها تو سريال بود. چرا وقتي از پولدارها فيلم مي سازيد مسخره نمي كنيد. هميشه مردن ساده و بدبخت مايه خنده ديگران بايد باشند!
در کل آیا به نظر مازندرانی های هموطن عزیز این سریال مشکلی از جهت بد نمایاندن لهجه شیرین مازندرانی و خود مازندرانی ها داشت یا نه؟ (لطفاً فقط مازندرانی ها رای بدهند)
واقعا سزیال خیلی قشنگی بود
من مدت ها بود که اصلا تلویزیون نگاه نمی کردم ولی این سریال کاملا تمام خصوصیات یک برنامه جذاب رو داشت طوری که اگه هر کسی حتی به صورت اتفاقی چند لحظه از قسمت های اول سریال رو میدید دیگه نمی تونست تماشا نکنه!
به نظر خانواده ما در این سریال به هیچ کسی یا قومیتی توهین نشد تنها بخشی از واقعیت های جامعه به زبانی شیرین و نافذ نشان داده شد.
از بازی بسیار زیبای آقای علیرضا خمسه و محسن تابنده بسیار لذت بردیم. آقای سیروس مقدم از زحمات شما ممنونیم. گیلان
باسلام
بنده بعنوان يك مازندراني از نقد بعمل آمده كاملا" دفاع مي كنم. اينقدر تعصب خشك نداشته باشيم
حالا شما حساسس نشدید حساس نشید، سریال خوبیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
من تت تثیر قرار گرفتم
به نظر من انتقاد مسول مازندرانی بجا نیست زیرا اگر قرار بر شرمندگی باشه رفتار برخی از همشهریهای تهرانی بیشتر مایه شرمساری تا مپلا لهجه جای خاصی از این سر زمین
واقعا سريال مردمي و قشنكي هست كه با بازي بسيار زيباي اقاي خمسه و تنابنده همراه شده فارسي زبانان فنلاند هم اين سريال را دنبال ميكنند
موضوع کلي فيلم خوب بود اما يک سري طنز هاي آن بي احترامي به شهرستاني هاست.که نه به خاطر لهجه بلکه ساده لوحي و احمقيت شهرستاني ها .
از اینجا می خام از معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران تشکر کنم و بگم تنها این کافی نیست، از شبکه 1 اگه امکانش بود شکایت کنید به جرم نشر اکاذیب و یا یه چیز مربوط و برای مازندران تقاضای غرامت کنید، با تشکر
طبرستان حق سنگینی به گردن فرهنگ و تمدن این مرز و بوم دارد. از تاریخ تشیع گرفته تا ایران باستان و شاهنامه. من به عنوان یک مازنی از شکل لودگی ان سریال ناراحتم. امیدوارم مردم مازندران این قسمت حرف مرا درک کنند
يكي از با حال ترين سريالهاس كه ديدم
اگر چه علی آباد جزو استان گلستان ولی نگاه فیلم به فرهنگ مازندرانیه و علی رغم موضوع و بازی جالب بازیگران اصلا شایسته نبود که آقای خمسه که در نقش یک پیر مرد شمالی بازی میکنه این قدر خنگ و مریض و موقعیت نشناس باشه و به طور کلی وجه ی باصفا و لطیف پیر های شمالی رو شدیدا خدشه دار کنه به شکلی که اصلا یکی از قسمت های به اصطلاح طنز که اگر خنده ای بر لبهای مخاطبین قرار است بیندازه که آن هم از روی تمسخره بر عهده ی این پیر مرد شمالی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
اقا چه اشکال داره مگه ادم مریض نمیشه؟ پدر منم الزایمر داره و بعد از دیدن بابا پنجعلی و رفتار نقی رفتم دستاشو بوسیدم
حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
دوست عزيز بهتره شما نيمه پر رو ببينيند ، يكي از بهترين نكات اين مجموعه اين بود كه افراد نشون داده شده عليرغم تمام مشكلاتي كه برايشان پيش مياد و مشكلاتي و بيماريهايي كه والدين شان دارند ، از احترام و تكريم والدين كم نمي گذارند و كوچكترين بي حرمتي رو روا نمي دارند
افتضاح بود افتضاح............مخصوصا خمسه
تنهاسريالي بود كه ارزش ديدن داشت واز ديدنش لذت مي برديم.
مجموعه کلاه قرمزی ویژه کودکانه.. حالا چرا بعضی بزرگتر ها بهش علاقه نشون میدن معلوم نیست.
دمت گرم محسن تنابنده
تنابنده دوست داررررررررررررررررررررریم...
با سلام
بنده بعنوان یک مازندرانی مطالبی را خدمت شما عرض می کنم .
در ابتدا تشکر از عوامل سریال پایتخت بعنوان یک اثر هنری زیبا
اما مسئله ای که برخی افراد را نگران کرده است اعتراض به لهجه نبوده بلکه اعتراض به بعضی از حرکاتی است که اصلا شایسته و بایسته مردم پاک و با شعور استان مازندران نیست .
صداقت مردم این خطه برای همه هموطنان خوبمان روشن است . اما اینکه بخواهیم از یک شهرستانی که حتی نمیداند که باید مقوای زیر یقه خود را در بیاورد به عنوان یک مازندرانی نام برده شود یا شخصی که به واسطه لهجه و کارهای غیر واقعی او که در عالم واقعیت اصلا امکان خارجی ندارد مردم را بخندانیم کار عبث و توهین به همه شهرستانیها و نه فقط مردم مازندران است .
صدا و سیما در پخش بعضی برنامه ها باید دقت داشته باشد تا خدای ناکرده توهین به کسی نشود .
استفاده تمسخر آمیز از لهجه به فرموده مقام معظم رهبری ممنوع بوده و مورد نکوهش است .
دقت بفرمایید در تبلیغات تلویزیونی هم به این موضوع یا توجه نشده است یا هدفدار بوده .
در یکی از این تبلیغات در مورد مسائل مربوط به آب و آبخیزداری چند روستایی را نشان می دهد که گویا هیچ چیز نمیدانند و فقط این شخص تهرانی است که با کلاس و مهندس است .
از دست اندر کاران صدا و سیما خواهش میکنم تحقیقی در مورد مشاهیر استان مازندران و دیگر مشاهیر کشور داشته باشند .
در خاتمه امیدوارم که حرمت همه اشخاص حفظ گردیده و خدای ناکرده توهینی به شخصی یا کسی نگردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
کسی نگفت نمیدونه مقوای یقه رو باید برداره تو اون صحنه میخواست بگه اونقدر دلباخته و محو دلبرش بود که فراموش کرد مقوا رو برداره چرا مغلطه مکنی داداش؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
بسیار عالی گفتی
ممنون
من به عنوان یک گیلانی از اینکه با لهجه مازندرانی که ریشه در تبری باستان دارد و زبان برادر و یاور گیلکی، تالشی و تاتی است، بازی شده و سطح فکری و فرهنگی این مردم پایین نشان داده شده است، ناخشنود و ناخرسند هستم. خدا همه را به راه راست هدایت نماید
اتفاقا قشر متوسط واقعی هم سالهاست مورد غفلت است ، سریالها یا در مورد افراد بسیار فقیر است یا کاخ نشین هایی که درد و غم نان ندارند طبقه متوسط شهری هم که همیشه عامل صهیونیسم بوده و باهاش کاری ندارین
قشنگترین نکته این سریال احترام و نگه داری بود که نقی از پدرش می کرد.این سریال اگه همین یک نکته رو تونسته باشه جا بندازه خیلی کار کرده.من هم بعنوان مازندرانی هیچ اعتراضی به استفاده از لهجه مازندرانی ندارم.5 تا شبکه داشتیم همه شبکه تهران بودن.انگار ایران فقط در تهران خلاصه شده.
محسن تنابنده....پدیده
سلام علی اباد که جزو استان گلستانه ربطی به مازندران نداره اغلب مردمش هم از سیستان وبلوچستان به این استان مهاجرت کردن
بنده اهل علی آباد کتول هستم.در فیلم پایتخت فقط از موسیقی علی اباد کتول استفاده شده ولاغیر.نه لهجه نه مکان ...
حساس نشید . حساس نشید
پاسخ ها
میر حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
همین دیگه!
الان ببینین همین قشر تهرانی ها با همین 2 تا تکیه کلام چه بلایی سر مازندرانی های تهران میارن.
وقتی جنبه نداشته باشیم(که نداریم) نباید این موضوعات رو مطرح کنیم
چرا اینقد حساس میشن... یه سریال بود دیگه... مردم شمال کشور خیلی باحال تر از اینان که ناراحت بشن
من اهل علی آبادکتولم
به اقای مقدم بگیدعلی آبادکتول روستا نیست که این جوری نشون دادن.لهجه هم معلوم نیست مال کجاست.فقط موسیقی مال علی آبادکتول بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
جدی؟ من فکر می کردم علی آباد باید روستا باشه.
از تهرون مظلوم تر هیچ جا نیست . نه غلاممممممممممم
در کل فیلم خوبی بود اما اشکالاتی هم داشت که بهتر حساس نشیم ........ ناهار نخردمه....
÷ایتخت سریال خوبی بود . نصویر بسیار درخشانی از نیک نفسی و خوبی علی آبادی ها به ما داد.
تابناااااااااااک ناهار نخوردیم!
یا امام رضا*
سلام، من مازندرانی نیستم، ولی سریال پایتخت من رو به شدت یاد هم اتاقی‌های مازندرانیم می‌ندازه. متاسفانه رسانه‌ی ملی اونقدر از لهجه‌ی تهرانی اشباع شده که تا از لهجه‌ی دیگه‌ای در سریال‌ها استفاده می‌شود، همه حساس می‌شوند.
حساس نشو... حساس نشو...
.
.
.
در قسمت نظر سنجی ها
جایی برای
"ثبت نظر "
وجود نداشت
جوا ب من :
هیچکدام
است
انگار ما ایرانی ها از مرگ دلقک ها
بیشتر از
مرگ دانشمندان
...
می شویم
سپاس از آقایان:
مقدم ، تنابنده، خمسه ، الوند و ...
همچنین خانم:
غفوری و رامین فر
سلام
همیشه عادت داریم ایراد بگیریم، چون با ایراد گرفتن ژست روشنفکری کامل میشه و آزادی خواه و ز این جور چیزا جلوه می کنیم.
وقتی تمام سریال ها در تهران ساخته میشه میگیم شهرستانها دیده نمیشه وقتی هم یه کارگردان خوب از یکی از قومیت ها بهره می بره همه جوره شاکی میشیم.
به نظر من خیلی سریال خوبی بود.
بازیها هم فوق العاده مخصوصا آقای خمسه و مهرانفر، تنابنده هم که جای خود داره.
مگه میشه سریال طنز ساخت و با کسی شوخی نکرد ؟ باید ظرفیت ها بالا بره، باید تحمل حرف و انتقاد بالا بره، تا بتونیم با هم زندگی کنیم.
آقای مقدم خیلی ممنون
با سلام

چند روز پيش يادداشتي فرستادم و اشاره اي داشتم به تمسخر لهجه هاي يعني مرگ فرهنگ ملي كه در جاي خود درست است و تابناك هم بك بار به آن پرداخته بود. من سريال پايتخت را نديده بودم . بعد از ديدن بخشهايي از اين سريال اتفاقا در اين سريال تمسخر مصداق نداشت. نبو
ازاین سریال کمال تشکر را دارم من خودم یک روستایی هستم درمنطقه بند پی وجدانا اگر یک خانواده کاملا روستایی به شهر خودمان بیاید گم وگیج می شود چه بسا که به تهران رفته باشد .اتفاقا این سریال صاف ویکدل بودن شهرستانی ها وحقه باز بودن وشیطنت تهرانی ها که سر اموال پدری به یکدیگر خیانت می کردند را بطور واضح نشون داد.اگر کارگردان از یک نویسنده مازندرانی قوی کمک می گرفت کیفیت کار بالاتر می رفت
تنها سریالی بود که ترکیب قشنگی از غم و شادی را در کنار هم آورده بود..این سرایل به آدم یاد میداد که میتونی تو اوج بدبختی باز هم زندگی کنی و شاد باشی............
کار عبیرضا خمسه حرف نداشت...او همیشه فوق العادست.
استفاده از لهجه های محلی در فیلم ها برای احیا، شناسایی و معرفی آنها بسیار ارزشمند است. در این فیلم هم ماشاهد این رویکرد ارزشمند بودیم. دست مریزاد.
من یک سوال داشتم. بالاخره در این فیلم منظور از علی آباد کجا بود. در انتهای فیلم تنها اسامی نوازندگان علی آباد کتول میآید و در بقیه جاها از استان مازندران به اسم می آید. ما که نفهمیدیم منظور از علی آبا, علی آباد ساری بود یا علی آباد کتول واقع در استان گلستان. در ضمن لهجه موجود در فیلم مخلوطی از لهجه کتولی و گرگانی بود که بعضی مواقع تپق های زده می شد. اگه منظور علی آباد ساری بود به نظرم این لخجه اصلاً مناسب آنجا نبود.
اگرواقعا"تهران این همه گرفتاری ومشکلات داره چراواقعا"این همه جمعیت دراون جاخوش کردندوتهران راترک نمی کنند.
1- سریال با داستان و محتوی نسبتاً خوبی بود.
2- به جلوه کشیدن یک لهجه در رسانه ای مثل تلویزیون ، کار بسیار ظریفی است که به نادرستی انجام شد.
محسن م. از مازندران
سلام سریال حرف نداشت بعدازسالیان سال یک سریال طنزواقعی دیدیدیم بازی هنرمندان بسیارعالی بودآیا این سریال باسریال سخیف وپوچ وبی معنای رادرروی سعیدآقاخانی قابل مقایسه است؟برای صداوسیما متاسفم که بیت المال راصرف کارهای چرت وبیهوده ای چون رادرو میکنند
با سلام به همه دوستان اين سريال نسبت به بقيه سريالها خيلي خوب بود چون موضوع تازه اي داشت آموزنده بود برعكس بسياري از خانواده ها كه در هنگام مشكلات و سختي ها توجه و مراقبت از بزرگترها را فراموش مي كنند در اين سريال به پ
خیلی سریال باصفائی بود. از بازی بسیار زیبای آقایان تنابنده و خمسه لذت بردیم. دست کارگردانش درد نکنه.
زندگي بي غل و غش و صميميت و عشق در خانواده و احترام به پدر از طرف پسر و عروس از مهمترين نكات سريال بود.
صرف نظر از نقاط ضعف و قوت این سریال به نظر من برای ایام نوروز مناسب نبود
با سلام خدمت کلیه هم میهنان عزیزم.در زمان پهلوی مرسوم بودبه کلیه قومیت ها به غیر از مازنی ها (بخاطر پهلوی ها) توهین می شد و برایشان از ترک و لر تا اصفهانی جوک می ساختند و می سازند(البته حالا کمتر شده)اکنون وظیفه همه است اگر می خواهند وحدت ملی حفظ بشه باید با احترام به کلیه فرهنگ ها رفتار کرد و به زبان ؛لهجه و آداب و رسوم همدیگه بی احترامی نکرد. والسلام هم وطن آذری عاشق ایران....
با سلام واقعا تحول جدیدی در طنز با این سریال ایجاد شد با این سریال امسال کلی لذت بردیم و از هر کسی میپرسیدی از دیدن این سریال راضی بود
سریال عالی بود شبکه های دیگه گند زده بودن فقط همین یکی ارزش دیدن داشت بعضی ها الکی گیر میدن ها مثلا وقتی ارسطو مقوا رو از پشت یقش بر نمی داره یهنی بخاطر دیدن گلرخ هول شده نه اینکه نمی دونه که باید اونو برداره- هیچ توهینی در کار نبود چرا جنبه های مثبت رو نمی بینیم؟ روابط خوب نقی و هما ، نگهداری وحمایت از پدر پیر نقی و ..... واقعا دستشون درد نکنه من که از دیدنش لذت بردم
سريال پايتخت بسيار جذاب و ديدني بود و از همه تلاشگران اين سريال تشكر مي نمايم
من ایران نیستم ولی این سریال را دیدم واقعا برا ما غریبا همین مسائل شاید به گونه ای دیگه وجود داره ادم را دگرگون میکنه سریال جالبی بود منم دوست دارم برگردم وطنم
واقعا" بازی محسن تنابنده و علیرضا خمسه و خانم رامین فر محشر بود .

برای اولین بار با محسن تنابنده اشنا شدم . واقعا نقشش را عالی بازی کرد.
به نظر من در سریال یک ظرافت های زیبایی وجود داشت که هرکسی نمی تونه اون رو درک کنه
این فیلم به نظر من واقعاً عالی بود و آموزنده. صبر و تحمل و توکل به خدا رو نشون می داد و اتفاقاً به نظر من هیچ کدوم از شخصیت های فیلم بی فرهنگی نکردن که بعضی از دوستان از نمایش اون دلگیر بشن. آقای مقدم اگه نگیم همیشه اما اغلب کارهای قابل قبولی ارائه می دن که پایتخت هم یکی از اونها بود. آقای تنابنده هم انصافاً همیشه و همیشه احسنت دارن. بقیه هنرپیشه های این سریال هم همینطور. به نظر من ما یاد گرفتیم با روحیه اعتراضی به همه چیز نگاه کنیم. کمی هم مثبت اندیش باشیم تا نکات ظریف و زیبا برامون جلوه کنند.
توهين به مردم يك استان براي خنداندن تماشاگران نه تنهاهنرنيست بلكه لودگي محض است.
بوریم مشههههد
کار خوب رو باید تحسین گفت حتی اگه از دریچه رسانه ملی باشه!
دست مریزاد
به نظر من سریال پایتخت فوق العاده بود.بازی بازیگران مخصوصا" آقایان خمسه و تنابنده و خانم رامین فر عالی بود. دیگه از سریالهایی که آخر همشون ازدواجه خسته شدیم.این سریال صمیمیت خانواده های شهرستانی رو نشون داد و از همه سریالهای نوروزی بهتر بود.
اين سريال بخشي از واقعيتهاي اجتماعي طبقات ضعيف جامعه را در قالب طنزبه تصوير كشيده بود شاد باشيد و سالي موفق در پيش.
نقی ناراحته!!!!!!!!!!!!!!!!!
منظور از علي آباد شهر علي آباد در گلستان نيست اشتباه نشود كما اينكه فيلم مربوط به روستاي سنگده ساري است
اینا پنپاژ نفرت در اجتماع است
منظور از علی آباد قائمشهر است نه علی آباد کتول.نام قبلی قائمشهر علی آباد بود.
لهجه؟!دروغ!
حيف كه تمام شد و درود بر عوامل به بهترين وجهي سريال را به اتمام رساندند قربانت يا امام رضا و امام زاده روستاي ما
در مقایسه با دیگر سریالهای مشابه بسیار بهتر بود متشکریم
عالی بود داداش عالی بود.داداش
دستتان درد نکنه آقای تنابنده,آقای مقدم,آقای مهرانفر,خانم رامین فر.به خدا گل کاشتید. مازندرانیهای محترم هم بهتر است حساس نباشند . به اصل سریال توجه کنید عزیزان من.
نكات برجسته اين سريال ازجمله بازي هاي بسيارخوب وروان تنابنده،خمسه ومهرانفر وروابط انساني بسيار زيبائي كه در لايه لايه فيلم تنيده شده به قدري است كه آن را از بسياري از سريال هاي مناسبتي متمايز مي سازد.پس اگر ضعف هايي دارد بايد با ديده اغماض از آنها گذشت.
با سلام
من نمیدونم چرا بعضی ها فکر میکنند که ساده و بی ریا بودن یا با لهجه محلی صحبت کردن بده و مایه ننگ و تمسخر دیگرانه....!
به نظر من خود اونایی که اعمال و رفتار اتفاق افتاده تو این فیلمو قرون وسطایی می دونن طرز تفکرشون قرون وسطاییه
سریال عالی بود، به چند دلیل:
1. فیلم نامه بسیار باکیفیت و خوب که مدتها جلش در تلویزیون خالی بود
2. شخصیت پردازی عالی برای شخصیت های داستان
3. بازی فوق العاده هنرمندان سریال مخصوصا محسن تنابنده و خانم رامین فر
4. استفاده به جا از زبان شیرین مازنی که مدتها در صدا و سیما از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده میشده اما در این سریال کاملا به جا و در مسیر فیلم نامه و مطابق با شخصیت های فیلم درنظر گرفته بودند
5. پایان سریال بسیار عالی، تاثیر گذار و درخشان بود
* البته در هر کاری کم وکاستی دیده میشه اما چیزی که مهم ((معدل کاره)) که در مورد این کار خیلی خوب بود *
** لهجه مازندرانی اصلا خاصیت گزندگی که در برخی تبلیغاتهای تلویزیونی همه ی ما دیده ایم و مارو ناراحت کرده نداشت
سریال و بازیها بخصوص اقای خمسه فوق العاده خوب بود نشان داد که در علی اباد به تحصیلات اهمیت میدن و روابط خانوادگی و فامیلی بسیار عمیق است و خلاصه علی اباد واقعا شهر است.
با سلام/بعد از مدتها یک کار پر معنی/با مفهوم/اموزنده/وسراسر درس زندگی/دیدیم/به نظر من کسانی که منفی گفته اند اصلا سریال را ندیده اند
این کار مانند کارهای مهران مدیری متفاوت بود/
تمامی شبکه ها دچار یکنواختی و موضوعات سطحی شده اند
به هیچ عنوان به سادگی علی اباد یها
توهین نشده/بلکه دوز و کلک و قالتاق بازی های پایتخت نشینان روشن گردیده/
حرف بسیاره در مورد عالی بودن این سریال
خدا قوت محسن خان تنابنده.
با تشکر فراوان از عوامل این مجموعه جذاب، و آموزنده.خداوند به شما وخانواده محترمتان سلامتی و طول عمر عنایت بفرماید.ما که در ایام نوروز تفریحی جز تماشای تلوزیون نداشتیم، از این سریال فوق العاده لذت بردیم...
من يك شهرستاني هستم كه 15 سال است در پايتخت مقيم هستم/ به نظرم در اين فيلم، يكدلي، محبت، احترام به پدر (پدري كه سالها بدون هوش و حواس است) صفا و صميميت شهرستانيها و روابط خشك و بدون درك مقابل و خودبيني تهراني ها به تصوير كشيده شده بود/
من كه با ديدن اين فيلم علاقه ام به علي آباديها بيشتر شد
شوخي و خنده بله ، ولي چرا توهين و القاي نفهمي و عقب ماندگي غير پايتخت نشينان؟ خنده به چه قيمتي؟ قرآن را بخوانيد تمسخر زدن ويژگي چه كساني است؟
حقير نتوانتسم بيش از سه يا چهار قسمت اين سريال را ببينم . آنچه كه دوتستان از مسخره كردن لهجه‌يك شهر يا استان خاص گفته‌اند به عنوان يك غير مازني يا گلستاني همچين حساسي نداشتم و به نظر مي‌رسد اين نوع احساسها ناشي از تفكر همذات پنداري با شخصيت هاي داستان است . ضمنا اين سريال برشي از قصه‌ي يك خانواده است و هيچ دليلي نداريم كه اين خانواده را نمونه خانواده‌هاي شمالي و .... بدانيم و از اين موضوع احساس ناخرسندي كنيم . پير مردي با وجود آسيب‌هاي ذهني آنچنان بارورهاي مذهبي در دل و جانش ريشه دوانده كه در حاق بارورهاي خود دائم مشهد و نماز و غيره را مد نظر دارد . يا اين خصلت نيكوي خانواده مع به مجرد ايجاد يك مشكل در پي محكوميت يكديگر نيستند و باراستي و همدستي تلاش مي‌كنند مشكل را حل كنند و دهها نمونه از اين دست كه متاسفانه ديده نمي شود .
با سلام،
تجربه نشان داده ساخت هر گونه سریال و فیلم درشبکه های ملی و سراسری که در آن لهجه ای استفاده بشود اشتباه است. برای من بیننده همیشه جالب بوده که ما به لهجه دیگران می خندیم اما قطعاً لهجه خودم مقدس است .
از طرفی شبکه های استانی را ببینید. در شبکه استانی ما در کنار برنامه های جدی، نمایش ها و مسابقات طنز سرشار از لودگی و مسخرگی وجود دارد که مجری یا هنرپیشه آن با لهجه محلی صحبت می کند و من (همانند غالب همه مردم) آنرا با لذت نگاه می کنم .
نتیجه اینکه ما همچنان گول سر خودمان بمالیم. و شبکه های ملی و سراسری هم قید ساخت سریال دارای هر گونه لهجه را بزند.
ایراد احتمالی: بچه من وقتی با یک هموطن غیر استان ما صحبت می کند فکر می کند طرف افغانی ، پاکستانی .. است. بنده خدا حق هم دارد.
حساس نشو حساس نشو
من از نويسنده وبازيگر قادر آقاي تنابنده تشكر ميكنم وهمچنين از بازي عالي آقاي خمسه
تمنا ميكنم نقدها را برروي انصاف مطرح كنيد
سريال پايتخت عالي بود
همیشه از نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی و آگاهی جامعه سخن گفته شده است. تاثیرپذیری آن در آحاد جامعه راهمه قبول داریم اما بارها این رسانه پرمخاطب این رسالت بزرگش را فراموش می کند.در نوروز امسال نیز شاهد برنامه های مختلف از این رسانه بودیم که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را داشت. در این مقوله سخن از سریال طنز پایتخت است. و آنچه که نظر من را به خود جلب کرد نقش سالمندان این سرمایه های با ارزش در این سریال بود. به راستی طنز و هجو مرزی باریک دارد. خنداندن تماشاچی(اگر خنده ای در کار باشد ) به چه قیمت؟آیا نقش سالمند در خانواده به تکرار یکسری جملات محدود(شام نخوردیم یا بریم مشهد) خلاصه می شود؟ایا حرمت این عزیزان با سخره گرفتن ناتوانایی های فیزیولوژیکی (مانند پیرگوشی) که ممکن است برای هریک از ما ایجاد شود حفظ می گردد؟آیا عزت نفس آنان با نمایش وابستگی های جسمی و اقتصادی خدشه دار نمی شود؟به یاد داشته باشیم که همه ما روزگاری حتی از پراندن مگسی از خود ناتوان بودیم و سالیان سال از نظر اقتصادی و جسمی و...به این عزیزان وابسته بودیم و هیچگاه با نیشخند به سخره گرفته نشدیم. کاش برای این خنده های گذرا از سالمندان و معلولین دست بکشیم و با دیدی بازتر به طنز و اثرات سازنده و مخرب أن در جامعه بنگریم.البته جا دارد به نکته مثبت این سریال که رابطه خوب عروس با پدرشوهرش و احترام بین آندو بود نیز اشاره شود.

به امید فردایی بهتر برای جوان و سالمند کشور
سریال اینهمه حرف برای گفتن داشت بعد یه سری افراد سطحی نگر فقط به لهجه سریال گیر دادن ... کلا تو ایران هر کی سریال بسازه یه سری افراد پیدا میشن که بهشون برخورده باشه ! بعد از سالها بالاخره یه سریال دیدیم که توش به شعور بیننده احترام گذاشته شده بود ولی متاسفانه همیشه اینگونه افراد سطحی نگر میان تخریب میکنن .
سلام . من بعنوان يك مازني كه سابقه حضور ما ... در مازندران به 200 سال مي رسد...
از سريال بسيار زيبا ، خودماني و حرف دل ، پايتخت ، تقدير مي كنم و به هنر نمايي ، خالي از هر گونه تمسخر و عناد
هنرمندانش را احسن مي گويم ...
البته به هم شهريان عزيز و منتقد خود نيز عرض مي كنم كه اگر غيرت مازني مان قراراست فعال و پويا باشد بر اي كساني باشد كه در داخل همين استان چشم ديدن همديگر را ندارند ...!؟
بر فرض محال اگر فرض كنيم كه اين سريال زبان تمسخر داشته است ..؟! لا اقل خودمان بعنوان مازني غيرتمند در محافل و مجالس خصوصي و بعضا مذهبي ؟!! زبان به طنزويا .... هم ولايتي هاي غرب كشور !!! نداشته باشيم .
اونایی که میگید یه سریال بود تموم شد و رفت الکی حساس شدید چطور میشه حساس نبود؟تا حالا چندین سریال از شبکه های ملی !1!!پخش شده که شهرستانی ها رو مسخره کردن مثل فاصله ها و همین پایتخت و ...یکی نیست به این مدیران و کارگردانان مثلا محترم بگه سادگی با بی فرهنگی و هالو بودن فرق میکنه . اقای خمسه و مقدم باید از این سریال پر از توهین خجالت بکشن .باید حساس بود چون این اخریش نیست.یه ماه دیگه هم یه سریال می سازن که یه شهرستانی با بقچه پا میشه میاد تهران و ... امیدوارم تابناک ردش نکنی
-سریال پایتخت عالی بود ..از همه بازیگران وکارگردان.تهیه کننده وعوامل ... تشکرمیکنم.پیامهایی همچون توکل. تتور.اداب ورسوم شرعی. گذشت وایثار .ودرسهای زندگی .اجتماعی وفرهنگی بسیار داشت .اگر هم ضعفی هم بوده خیلی کم بود
به نظر من که از اهالی مازندران نیستم این سریال بسیار بی آلایش، صمیمی ونشان دهنده گرمی روابط در یک خانواده مازندرانی ( یا گلستانی) بود. از دید من هیچ نوع بی فرهنگی خاصی که بعضی از دوستان به آن اشاره کرده بودند در سریال دیده نمیشد. برعکس سطح بالایی از درک و شعور هم در زنان و هم در مردان شمالی این سریال نشان داده شده بود. در کل سریال بسیار دوست داشتنی و دلنوازی بود.
خداراشكركه بالاخره يكي پيدا شد تو فيلمش سادگي وصداقت وتوكل جاي رياومدومصرف رابگيره
با سلام و خسته نباشيد
به نظر من عالي بود هم لهجه هم موضوع داستان
به نظر من نكات مثبت بيشتر از نكات منفي بود بايد دقت كرد در تمام سريال ها مخصوصا طنز مواردي براي خنده استفاده مي شود كه اين ربطي به تركي ، مازي يا لري ندارد به حق از احترام عروس به پدرشوهر يا همكاري با مشكلات شوهر ( كه از همسران امروزي كمي بعيد است زود قهر و خانه پدرو ... ) و همكاري فاميلي از پيدا كردن پول تا به دندان كشيدن وسايل براي رساندن به مقصد توي اين دور و زمان از برادر بعيد است چه برسد به پسر خاله كه از خصوصيات خوب و بارز شهرستاني هاست اميدوارم آقاي مقدم و تنابنده موفق و مويد باشند عيد خوبي را با اين سريال براي ما رقم زدند
سریال پایتخت را باید یکی از شاهکارهای تلوزیونی برشمرد البته جناب آقای سیروس مقدم پیش از این نیز ثابت کرده اند که از توان بالایی برای ساخت سریالهای تلوزیونی برخور دار هستند همچنین بازی قوی و گیرای محسن تنابنده - و آقای مهران فر و همچنین استاد علیرضا خمسه در اذهان سالیان سال به یادگار خواهد ماند به کسانی که ایراد وم انتقادات غیر اساسی به این سریال می گیرند با ید عرض کنم که با این همه محدودیت در ساخت سریالهای طنز و دست و پا بسته بوده عوامل ساخت اینگونه سریالها وجود چنین برنامه هایی بسیار عالی است
من مازندرانی هستم و دانشجوی ارشد دانشگاه تهران.همین امروز وقتی تو بی آر تی بودم،بارها شنیدم که بعضی از دوستان تهرانی بلند میگفتن"نقیییییییییییییی" "نهار نخردمه" و ... و بعد میخندیدن.این به سخره گرفتن مازندرانی ها نیست؟
سلام
من ساکن بندرعباس هستم
اتفاقا بیشترین حرفی که در شهر ما از این سریال هست اینه که شمالیها چقدر بچه و خانواده شونو دوست دارند
اتفاقا با این فیلم من بیشتر از شمالی ها خوشم آمد
نقی.......
واقعا سریا جالب و زیبایی بود خیلی لذت بردیم
سلام علي آبادروستايي است بين قائمشهروبابل با علي آباد كتول اشتباه نگيريد
سریال پایتخت باهمه حواشی نشان دهنده مشکلات شهرستانیها در تهران بود پس با دید دیگری نگاه کنیم .سریال بدی نبود.
ناهار نخوردمه، دختر محمود نقاش
..چند جلسه فیلم را دیدم ترجیح داذم وقتم را تلف نکنم
سلام،

ما مازني ها بخاطر لهجه اعتراضي نداريم بلكه به سادگي بيش از حد و عقب مانده نشان دادن ما در فيلم و عقل كل دانستن تهرانيها معترضيم.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كلاً يه عده بيكار نشستند ببيند از چه لهجه و شغلي تو فيلم استفاده ميشه تا ايراد بگيرن بابا اين همه فيلم درموردتهروني ها ساخته شده انقدر بي جنبه بازي در نياوردن بعدش به جاي ايراد گرفتن نكاتي را نگاه كنيد كه سادگي و صفا صميميتي رو نشون ميده كه تو پايتخت كمتر مي بيني و من واقعاً بهشون غبطه خوردم
اگر شما فکر می کنید که درک مردم ما از یک خطه و یک قومیت محدود به یک سریال است کاملا در اشتباه هستید در ضمن که نکات مثبت و آموزنده فیلم بسیار بیشتر از نکات منفی بود. حساس نشید
خیلی عالی بود واقعا" سپاسگذاریم از آقای تنابنده بالاخره بعد از چند وقت یه سریال درست و حسابی پخش کردن. ولی من کلی سر یه قسمت از این فیلم گریه کردم
افتخار بیشتر تهرانی ها این است که علی آبادی و حسن آبادی و ... هستند . دود و ماشین و سیمان که افتخاری ندارد .
باتشکر از آقای مقدم که سریالهایش حرف ندارد و مخصوصاً از آقای تنابنده که خیلی خیلی دوستش دارم i love you
من که بعد از سالها یه برنامه ای رو غیر 90 از صدا و سیما ! دیدم.
دم همه ی بچه های سریال پایتخت گرم...
این سریال ما را از فارسی وان و من وتو دور کرد .
خمسه یه نموره باعث شده بود که حس مسخره کردن به وجود بیاد
تنابنده که خود ِ خوده شمالی بود
یه جا یه زن شمالی اومد مثلا علی آبادی بود ولی لهجه گیلانی داشت

نکته مثبت و باحالش این بود که این مازندرانی ها جنم داشتند
هر جا میرفتند کارشونو پیش می بردند
میگم مازندرانی چون همه چیش مازندرانی بود از پلاک ایران 62 تا رفتار و کردارشون

نمیدونم شاید ترسیدن که بگن از آمل بابل اومدن
مجبور شدن بگن علی آباد که جمعیت بومی کمتری داره

آره داداش
پیر مردهای مازندرانی شکم پرست نیستند آقای مقدم.
خیلی خوب بود خسته نباشید
سریال پایتخت خیلی عالی بود باتشکر ازعوامل سازنده سریال
نقيييييييييييييي..... ناهار نخردمه....
محسن تنابنده بعنوان بازیگر ،نویسنده فیلمنامه ، انتخاب بعضی بازیگران وبازیگردان نقش بسزایی درتولید باکیفیت و ساختار محکم سریال داشتند. البته سیروس مقدم نیز با توجه به سریالهای قبلی بخصوص چاردیواری و زیر هشت بسیار پخته تر شده و این در روند کارهایش بسیار ملموس است.
من شخصاازديدن اين سريال بسيار لذت بردم وازهمه دست اندر كاران خوصصا بازيگران خوش نقش اين سريال كمال تشكروقدرداني رادارم واميدوارم درآينده هم اين چنين سريالهايي كه قشر متوسط به پايين را به تصويرميكشند ساخته شود.من هم يك شهرستاني هستم وهيچ گله وشكايتي از نوع لهجه بازيگران فيلم ندارم درواقع بسيار شيرين وعالي صحبت ميكردنندواصلا فكرنميكنم توهيني به كسي شده باشد وبرعكس من ديدم نسبت به علي آباد ومردم عزيز مازندراني بسيار مثبت است.
واقعا که سریال بسیار زیبایی بود . باید به اقای سیروس مقدم دست مریزاد گفت با این سریال زیبا و آموزنده. از اون سریال مزخرف و تکراری مجید صالحی و سعید اقاخانی خیلی بهتر بود هم شیرین جذاب طنز سرگرم کننده و قشنگ بود مخصوصا پایان بسیار زیبایی داشت و خیلی شسته رفته تمام شد. با تشکر
فکرمیکنم واقعا بازیگران خوب و هنرمندی رو برای این نقشها انتخاب کرده بودند، آقای تنابنده و خانم رامین فر خیلی به هم میومدن، آقای مهرانفر هم که دیگه بینظیر بودن، خسته نباشن همگی کارشون عالی بود.
آخه من موندم این چه مملکتیه که تا یه فیلم یا یه سریالی و میسازند همه شهرستانیا بهشون بر میخوره . پس اگه اینطوره ما تهرانیا هم باید بگیم چرا لهجه ما هارو تقلید میکنید . ؟؟؟
محسن تنابنده چون اهل دامغان هست بواسطه نزدیکی با مازندران لهجه بهتری داشت و البته طبیعی که یک مجموعه بازیگر نمی توانند براحتی ودر مدت کئتاه لهجه یک محل را یاد بگیرند این نقیصه را نباید به مسخرگی ربط بدهیم . در مجموع قابل قبول بود مخصوصاً بازی روان وزیبای نقی وهمسرش و بابا پنجعلی البته نقش آقای خمسه ایراداتی داشت که احتمالاً از نوشتار بود . گاهی سفیه بود گاهی بسیار عاقل. گاهی فراموشکار گاهی بسیار حواس جمع .
نقـــــــــــــــــــــــــــــــــی بخوابونم تو دهنـــــــــــــــــــــش
دیکته نا نوشته غلط ندارد . ممنونیم از اقای مقدم که مارا کمی از فیلمهای تجملاتی در خانه های اشرافی و از مرفهین بی اصالت دور کردند . سادگی و بی الایشی در کمال متانت و آرامش چی بهتر از این
سلام ! مايك داماد مازني داريم كه 40 سال در تهران ساكن است و مازني صحبت نمي كند حتي با مازني ها . خيلي كم! ول ي از ديدن اين سريال خوشحال شد
در خصوص نوشته بالا توجه به این نکته ضروری است که در 30 سال گذشته آنکه در تهران له شده است تهرانیهای قدیمی بوده اند که زیر هجوم مهاجران شهرستانی مدفون گردیده اند . مهاجرانی که با خود فقر و خشونت ، زاغه نشینی ، اعتیاد ، مشاغل کاذب ، راننگی خطرناک و بیسوادی را به این شهر آوردند . البته به جز معدودی از ایشان که تحصیل کرده و از خانواده های با فرهنگ شهرستانها بوده اند . در مورد به کار گیری مهاجران بیسواد و کم فرهنگ روستایی در ادارات و سازمانهای دولتی نیز واقعیت خلاف نظر نویسنده متن خبری فوق است . اگر سری به ادارات دولتی بزنید به وضوح می بینید بسیاری از مدیران دولتی بچه های روستاها و شهر های کوچک و گمنام هستند که حتی پس از 30 سال زندگی در تهران هنوز فارسی را درست و بدون لهجه صحبت نمی کنند .دانش تخصصی ندارند . با زد وبند خود را نگه داشته اند . کارایی ضعیفی دارند و اولویت کارشان ثروت اندوزی است و این در حالی است که تهرانیهای قدیمی و با فرهنگ یا به خارج از کشور مهاجرت کرده اند یا بازنشسته و خانه نشین هستند و یا علی رغم بهره مندی از تحصیلات دانشگاهی و تجربه کاری در ادارات دولتی زیر دست روستاییان عزیز فرمانبری می کنند .
قبل از هرچیز از آقای مقدم و آقای تنابنده و همه عوامل سریال پایتخت تشکر می کنم و خسته نباشید می گم.
اما ناراحتی بعضی دوستان از لهجه و هر چیز دیگه دور از انتظار نبود ولی مشکلات این خانواده را بیشتر مردم ایران دارند و این مهاجرت برای چیه؟برای اینکه تهران شهر خوبیه؟هرگز
فقط اینکه تهران داره حق کل اقوام ایرانی رو می بلعه و بعضی از تهرانی های گرامی که اصلا" تهرانی هستند از این مهاجرت ناراحتند ولی اگر خوب به خودشان نگاه کنند اصلا" خودشان و هرکس دیگری که تو تهرانه واقعا"تهرانی؟
کرد و لر و مازن و گیل و بلوچ و جنوبی و خراسانی زحمت می کشند و کمترین امکانات و دارند و تهرانی های دیگه فقط مصرف کنند و به آلودگی جو بیافزایند.
ولی جدا از این تعصبات کور نژادی بیاییم به فکر ایران باشیم نه لهجه و قوم و تنها شهر خود.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی