بازدید 40714
تکمیلی 1 و 2؛

در شب 22 بهمن، بالاخره «مبارک» مجبور به عقب نشینی شد

«مبارک» پیش از کناره گیری طی چندین سخنرانی و نیز انحلال کابینه و انجام برخی تغییرات در ساختار قدرت کشورش، تلاش کرده بود همچنان در قدرت باقی بماند، ولی موج اعتراضات به قدری زیاد بود که وی نتوانست در برابر آن مقاومت کند. از همین روی، سرانجام زمام امور را به شورای عالی ارتش مصر سپرد.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰ 10 February 2011
اخبار رسیده از قاهره، پایتخت مصر حاکی از آن است که «حسنی مبارک»، رئیس جمهور مادام العمر این کشور، سرانجام پس از 27 سال از قدرت کناره گیری کرد، ولی کناره گیری از قدرت به گونه ای متفاوت صورت گرفت.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، عصر امروز، نخستین نشست شورای عالی نیروهای مسلح مصر به ریاست «محمد طنطاوی» وزیر دفاع این کشور برگزار شد. نکته قابل توجه این بوده که این نخستین جلسه شورای عالی در سی سال گذشته است که بدون حضور حسنی مبارک برگزار شده است.

بنا بر این گزارش، در بیانیه شماره یک نیروهای مسلح اعلام شد: این نشست برای تصمیم گیری سرنوشت رژیم مصر ادامه دارد و نتایج آن تا دقایقی دیگر اعلام خواهد شد. تشکیل چنین نشستی بدون حضور «مبارک» نشان دهنده پایان قدرت سیاسی این دیکتاتور بر زمام امور مصر است.

در همین حال، شبکه خبری «الجزیره»، لحظاتی پیش به نقل از یک منبع آگاه نظامی در مصر اعلام کرد که حسنی مبارک تا ساعاتی دیگر مصر را ترک خواهد کرد.

شایان ذکر است، این کناره گیری مبارک از قدرت، در حالی صورت گرفت که وی نزدیک هفده روز در برابر موج اعتراضات شهروندان مصری ـ که خواهان کناره گیری اش بودند ـ مقاومت کرده است.

«مبارک» پیش از کناره گیری در چندین سخنرانی و نیز انحلال کابینه و انجام برخی تغییرات در ساختار قدرت کشورش، تلاش کرده بود همچنان در قدرت باقی بماند، ولی موج اعتراضات به قدری زیاد بود که وی نتوانست در برابر آن مقاومت کند. از همین روی، سرانجام زمام امور را به شورای عالی ارتش مصر سپرد.

در همین باره، ساعتی پیش خبرنگار شبکه «العالم» از قاهره گزارش داد، دبیر کل حزب حاکم مصر اعلام کرد که احتمالا مبارک امشب از قدرت کناره گیری کند. نخست وزیر مصر هم دقایقی پیش از احتمال کناره گیری مبارک و واگذاری قدرت به ارتش خبر داد. خبرنگار العالم افزود: ساعات آینده سرنوشت ساز خواهد بود و چه بسا ساختار سیاسی مصر تغییر یابد.

قابل ذکر است، تظاهر کنندگان در سه روز گذشته بر فشار خود علیه رژیم حاکم در مصر افزوده بودند، به گونه ای که روز گذشته دفتر نخست وزیر مصر و مقر مجلس شورا و امروز کاخ ریاست جمهوری این کشور را محاصره کرده بودند.

گفتنی است، در این هفده روز بر اثر درگیری میان نیروهای دولتی حامی دیکتاتور مصر با معترضین، بیش از سیصد نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. این آمار رسمی اعلام شده از سوی دفتر سازمان ملل متحد در قاهره است.

این در حالی است که تلوزیون رسمی مصر تعداد کشته شدگان را 30 نفر اعلام کرده است.

تکمیلی 1:

«بی بی سی» عربی لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از ایمن نور، رئیس حزب الغد مصر اعلام کرد ، حسنی مبارک سواربر هواپیما شد و به طرف نامعلومی رفت.

ایمن نور گفت: این اطلاعات را از منابع نزدیک به حزب حاکم به دست آورده است.

برخی اخبار حاکی است، مبارک به آلمان گریخته و برخی دیگر حکایت از فرار مبارک به شرم الشیخ دارد.


تکمیلی 2:

سخنان دیکتاتور مصر از تلویزیون دولتی مصر پخش شد.

این سخنان در حالی پخش شد که بیشتر خبرگزاری ها بر این باور بودند، این سخنان غیر مستقیم و از پیش ضبط شده است.

دیکتاتور مصر در این سخنرانی با رد کناره گیری از قدرت مدعی شد: حتی یک روز هم به خاطر قدرت و به دست آوردن شهرت تلاش نکرده ام، اطمینان دارم بیشتر مردم مبارک را می شناسند.

حسنی مبارک در سخنان فریبکارانه اش گفت: اختیاراتم را بر پایه قانون اساسی به عمر سلیمان معاون خود واگذار می کنم.

وی از تغییر پنج ماده قانون اساسی و لغو ماده ششم خبر داد و مدعی شد: تعهد می دهم شرایط را برای برگزاری انتخابات سالم فراهم کنم.

مبارک با هشدار به مردم مصر درباره پیامدهای کناره گیری اش از قدرت مدعی شد: ای مردم مصر، همه ما در یک سنگر هستیم، ما باید مصر را بالاتر از همه چیز قرار دهیم و منافع و مصالح ملی را بر همه چیز ترجیح دهیم، باید گفت وگوی ملی را آغاز کنیم، لحظه کنونی متعلق به مبارک نیست.

وی در ادامه سخنان فریبکارانه اش برای همراه کردن جوانان با خود گفت: من هم زمانی مثل شما جوانان امروزی، جوان بودم، تمام عمرم را در راه خدمت به مصر گذراندم، شاهد پیروزی ها و شکست ها در جنگ های گوناگون به خاطر مصر بودم.

مبارک ادعا کرد: من بارها مرگ را پیش چشمان خود دیدم، ولی حتی یک روز هم تسلیم فشارهای خارجی نشدم.

وی مدعی شد: حتی یک روز هم به خاطر قدرت و کسب شهرت تلاش نکرده ام، اطمینان دارم بیشتر مردم مبارک را می شناسند.

وی گفت: من به خاطر این کشور زندگی کرده ام و این مصر است که می ماند.

به این ترتیب، دیکتاتور مصر همچنان اراده مردم را به مبارزه طلبیده و بر کناره نرفتن از قدرت به طور مسالمت آمیز پافشاری می کند.

حسنی مبارک پیش از اعلام کناره گیری رسمی، جداگانه با عمر سلیمان، معاون خود و احمد شفیق نخست وزیر انتصابی اش نشست برگزار می کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
مبارکه! اما هنوز اول ماجراست چی مشه آخر این ماجرا خدا داند. اما اینکه ارتش بخواهد باز هم تکلیف رو مشخص کنه میشه همین آش و کاسه
باشد که زورگویان و ظالمان عبرت بگیرند .
مو امیر از مشد مقدس اول کسی هستوم که رفتن مبارک ره بهتان تبریک موگوم..............
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
یره کی گفته تو نِفر اولی؟!
الله اکبر
حضور مبارک در مصر برای مردم مبارک نبود ولی این اتفاق مبارک برای مردم مصر مبارک باد.
ممنون استفاده کردم
البته شاید این خبر ترفندی باشه برای ارام کردن تظاهرات فردا پس باید مردم مصر اگاه باشند تا سرشون کلاه نره. پس تا این خبر بطور رسمی اعلام نشده نمیشه زیاد روش حساب کرد.
پاسخ ها
ایوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
امشب خیلی خوشحالم
لا يغير ما بقوم حتي يغير ما به انفسهم
چرا دروغ میگی ؟؟؟؟ کجا استعفا کرده هنوز هیچ سخنرانب نکرده
اینقدر سطحتون رو با خبرای ابکی پایین نیارین
تا این لحظه که ساعت 20.8 دقیقه هست
مبارک سر قدرت هست
بیخودی جوگیر نشین. خبر تکذیب شده!!!
به نظر ميرسد توطئه اي از پيش طراحي شده در حال وقوع است.
الله اکبر!
اسرائیل دیگه کارت تمومه، الله اکبر
رفتن مبارك خيلي مهم نيست ، اينكه كي جاش مياد مهم .
خدا رو شكر كه امسال 22 بهمن «مبارك» نيست.
خاورمیانه در تب و تاب دموکراسی است.
شب 22 بهمن
ساعت 21
الله اكبر
باشد كه در چنين شب جمعه اي لبيك مولايمان را فرياد برآوريم.
دیو چو بیرون رود فرشته دراید
پس یوم الله 22 بهمن بر ملت مسلمان مصر هم مبارکه انشاالله
معجزه را باید باور کرد.22 بهمن یوم الله است.
الحمدلله و المنة...
خدا رو شکر، واقعا شب عزیز ما عزیزتر شد.... واقعا دلمون شاد شد....
خیلی خوشحالمون کرد این خبر....
چرا دروغ بار ملت شهید پرور میکنید بزن کانال Nile news حداقل اخبار جدید و بگو مبارک سر جاش نشسته داره به ریش مردم میخنده اونوقت شما مردم ما رو گمراه میکنید. صبر کنید بگه رفتم کنار اونوقت این پست رو بگذار
تازه اولشه به زودی خاور میانه ای که سالها منتظرش بودیم شکل خواهد گرفت درود بر مردم حق طلب مصر.
مویم از مشهد تبریک موگوم رفتن مبارکه
خیلی خوشحالم
پايان كار نامبارك.............
يعني 22 بهمن اينقدر باتبركه......
اسراييل باي باي...........
به امید روزی که تمام ملت های منطقه در بهمن ماه پیروزی خود را جشن گیرند
یا علی
مویم از مشهد تبریک موگوم رفتن مبارکه
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
فی نفسه کنار رفتن مبارک از فدرت امر میمونی برای ملت مسلمان مصر خواهد بود. ولی مهم اینست که این مبارزه به نتیجه اصلی برسد و مبارزین مسلمان مصر تا حصول این نتیجه که همانا حاکمیت اسلام در آن کشور است، دست از مبارزه بر ندارند. به امید حاکمیت جهانی اسلام و آرزوی توفیق برای همه مسلمانان.
الله اكبر
ااااااااااااالف مممممممممبروووووووك
به نظر من تا زمانی که قدرت در دستان ارتش و سران طرفدار حزب حاکم است تغییرات عمیق اجتماعی و سیاسی در مصر کان لن یکن باقی خواهد ماند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار