بازدید 4163

تشریح جزييات جشنواره‌ي موسيقي فجر

رياحي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با ارائه آماري از تعداد گروه‌هاي شركت كننده در اين دوره از جشنواره گفت: در بخش رقابتي شاخه‌اي كلاسيك ايراني 52 گروه ( 20 گروه تهراني و 32 گروه شهرستاني) در بخش كلاسيك غير ايراني 14 گروه ( 6 گروه شهرستاني و 8 گروه تهراني) در بخش آواز جمعي 11 گروه ( 6 گروه تهران و 5 گروه شهرستاني) در بخش آهنگسازي 53 گروه ( 28 گروه تهراني و 25 گروه شهرستاني) و در كل 130 اثر و گروه شركت كرده‌اند كه از ميان آنها 62 گروه تهراني و 68 گروه شهرستاني هستند.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷ 23 January 2011
يك ماه به برگزاري بيست و ششمين جشنواره‌ي بين‌المللي موسيقي فجر به دبيري حسن رياحي، جزييات اين‌جشنواره تشريح شد.

به گزارش ايسنا، در نشست خبري كه صبح امروز ــ 3 بهمن ـ در تالار وحدت برپا شده بود، علي ترابي ـ سرپرست دفتر موسيقي ـ گفت: در سال جاري با توجه به تغيير مديريت دفتر موسيقي براي انتخاب دبير، زمان را از دست داديم و خوشبختانه آقاي حسن رياحي با توجه به سابقه‌ي دبيري جشنواره‌هاي متعدد در سالهاي گذشته، پيشنهاد ما را براي اين مسووليت پذيرفتند.

او اضافه كرد: جشنواره موسيقي فجر در طول تاريخ شكل‌گيري و ادامه مسير ديدگاه‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته و تغييرات متعددي داشته كه برخي بر اساس سياست‌هاي كلي و برخي ديگر بر اساس سياست‌هاي دبير هر دوره از جشنواره مشخص شده است.

 وظيفه‌ي اصلي جشنواره‌ي شناسايي گروه‌هاي موسيقي

ترابي وظيفه اصلي جشنواره موسيقي فجر را شناسايي گروه‌هاي موسيقي و حمايت از آنها دانست و افزود: تمام تلاش ما بر اين است تا گروه‌هايي كه خودگردان نبوده و به تنهايي نمي‌توانند در سيستم بازار موسيقي حضور داشته باشند مورد حمايت مناسب خود قرار داده و زمينه شناسايي آنها را فراهم كنيم. به همين دليل هم ترجيح داديم گروه‌هايي كه در طول سال حضور مستمر دارند و مخاطب خود را شناخته‌اند در جشنواره شركت ندهيم. البته در اين دوره از جشنواره نيز گروه‌هاي سرشناس حضور خواهند داشت.

 حضور موسيقي پاپ در بخش جنبي

وي در بخش ديگري از نشست درباره حذف موسيقي پاپ از بخش رقابتي و حضور آن تنها در بخش جنبي توضيح داد: موسيقي پاپ يك شاخه‌ي كاملا مستقل است كه سرمايه‌گذاران فعالي در آن مشغول به كار هستند و حجم كنسرت‌هاي برگزار شده در طول سال، سالن‌ها و مخاطبان آن قابل مقايسه با گونه‌هاي ديگر موسيقي نيست، اما نبود موسيقي پاپ در بخش رقابتي جشنواره به منزله ارزش‌گذاري آن محسوب نمي‌شود، بلكه تلاش ما بر اين است كه تا با سرمايه‌گذاري بخش دولتي آن بخش از موسيقي را مورد حمايت قرار دهيم كه در طول سال نمي‌تواند خودش را ارائه دهد و معرفي كند.

او اضافه كرد: موسيقي پاپ يك موسيقي ستاره‌ساز است كه در هر شرايطي مخاطب خود را دارد، اما اين نكته منافاتي با آن ندارد كه اگر بخش خصوصي خواستار برگزاري اين شاخه در بخش جنبي جشنواره باشد ما با آن مخالفت كنيم. در عين حال كه حذف موسيقي پاپ از بخش رقابتي جشنواره به معناي انكار آن از صفحه موسيقي كشور محسوب نمي‌شود.

سرپرست دفتر موسيقي در بخش ديگري از صحبتهاي خود درباره موسيقي پاپ خاطرنشان كرد: قرار نيست هر سال اين موسيقي در بخش جنبي حضور داشته باشد، به همين دليل هم امسال به شكل كمرنگ‌تر و با حضور چهره‌هايي كه كمتر در طول سال كنسرت داشته‌اند شاهد حضور موسيقي پاپ هستيم.جشنواره در بخش رقابتي سياست‌هاي مدون‌تري دارد كه به شناسايي استعدادهاي جوان مربوط مي‌شود و وظيفه ما حمايت از بدنه‌ي موسيقي‌اي است كه ضعيف‌تر است و در عين حال براي دفتر موسيقي اهميت بيشتري دارد. ما بايد كاري كنيم كه جشنواره كوچكتر و در عين حال تخصصي‌تر برگزار شود.

ترابي در پايان سخنان خود درباره حمايت دفتر موسيقي از گروه‌هاي حاضر در جشنواره گفت: اختصاص فضا براي تمرين، فراهم كردن شرايط اجراي عمومي و اعزام به خارج از كشور از جمله فعاليت‌هايي است كه دفتر موسيقي از گروه‌هاي شركت كننده در جشنواره انجام مي‌دهد و به ويژه اين حمايت مربوط به گروه‌هاي جوانتر مي‌شود.

 رياحي:

مي‌خواهيم چهره‌هاي جوان را معرفي كنيم

حسن رياحي ـ دبير بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست خاطرنشان كرد: يكي از شروط بنده براي پذيرش دبيري جشنواره بر اين اساس بود كه چهره‌هاي جوان را بتوانيم به جشنواره موسيقي فجر معرفي كنيم تا اين جشنواره از اين پس به عنوان جشنواره‌ي اميد معرفي شود.

او خاطرنشان كرد: آموزش موسيقي طي سالهاي گذشته موفق بوده و نتيجه‌ي آن تربيت افرادي است كه مي‌توانند آينده موسيقي كشور را بسازند. به همين دليل هم سعي شده در بخش رقابتي از پايان‌نامه‌هاي دانشجويان در رشته‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد استفاده كنيم و قدم اول ما بر اين است كه نسل جوان در اين جشنواره حضور پويايي داشته باشد تا از ميان آنها استعدادهاي خوب پيدا شود.

اين آهنگساز و مدرس موسيقي در بخش ديگري از صحبتهاي خود متذكر شد: موسيقي امروز نياز به نسل جوان با كارهاي جديد دارد. اين جوانها بايد نظراتشان را ارائه دهند و ما بايد فراتر از مرزهاي موجود به موسيقي فكر كنيم. خوشبختانه نسل جوان ما با ايده‌هاي جديد و طرح‌هاي نو حضور پيدا كرده و بايد به كمك ما بيايد. امروز تمام پشتوانه موسيقي كشور جوانان هستند كه بايد روي آنها سرمايه‌گذاري صورت بگيرد.

او تصريح كرد: اين جشنواره نيز يك جشنواره جوان است به طوري كه وقتي ما با اساتيد براي اجراي برنامه وارد مذاكره شديم آنها نيز معتقد بودند كه بهتر است شاگردانشان در صحنه حاضر شوند. لذا لازم است ما به اتفاق‌هاي جدي در اين عرصه بپردازيم.

 آمار گروه‌هاي شركت‌كننده

رياحي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با ارائه آماري از تعداد گروه‌هاي شركت كننده در اين دوره از جشنواره گفت: در بخش رقابتي شاخه‌اي كلاسيك ايراني 52 گروه ( 20 گروه تهراني و 32 گروه شهرستاني) در بخش كلاسيك غير ايراني 14 گروه ( 6 گروه شهرستاني و 8 گروه تهراني) در بخش آواز جمعي 11 گروه ( 6 گروه تهران و 5 گروه شهرستاني) در بخش آهنگسازي 53 گروه ( 28 گروه تهراني و 25 گروه شهرستاني) و در كل 130 اثر و گروه شركت كرده‌اند كه از ميان آنها 62 گروه تهراني و 68 گروه شهرستاني هستند.

به گفته رياحي، بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر در بخشهاي متعددي همچون بين‌الملل، بانوان، رقابتي، غير رقابتي، كودكان، پژوهش و جشنواره جشنواره‌ها برگزار مي‌شود.

دبير اين‌ دوره از جشنواره درباره انتخاب و اعضاي هيات داوران توضيح داد: تمام تلاش خود را به كار بسته‌ايم تا چهره‌هاي جديد و به ويژه از نسل جديد دانشگاهي براي داوري آثار انتخاب كنيم، به طوري كه در بخش آواز جمعي افرادي همچون عمران‌لو، كاظم‌زاده و اوحانيان، در بخش موسيقي كلاسيك: فرهت، تفضلي، مشايخي، صاحب‌نصب و بكان، در بخش موسيقي ايراني: ثابت،‌آذر هاشمي و مسعود شعاري، در بخش كلاسيك ايراني: اكبر محمدي، نادر مرتضي‌پور و امير صراف حضور دارند.

 بخش پژوهش با همكاري جهاد دانشگاهي

او درباره حوزه پژوهش و همكاري ستاد جشنواره با خانه موسيقي توضيح داد: از آنجا كه طرح و موضوع مطرح شده براي بخش پژوهش از سوي پژوهشكده جهاد دانشگاهي جالب بود، ترجيح داديم اين بخش را با همكاري آنها برگزار كنيم، اما خانه موسيقي در سال آينده در بخش پژوهشي جشنواره موسيقي حضور خواهد داشت.

بابك رضايي ـ مديرعامل انجمن موسيقي ايران ـ نيز در ادامه اين نشست خبري با ارائه آمار كلي‌تري از بخش‌هاي مختلف جشنواره و برنامه‌هاي اين دوره توضيح داد: جشنواره امسال در 10 سالن برگزار مي‌شود و هر روز شاهد 13 نوبت برنامه خواهيم بود كه در مجموع 72 نوبت برنامه در كل جشنواره خواهيم داشت.

به گفته‌ي دبير اجرايي جشنواره موسيقي فجر، در بخش گروه‌هاي داخلي و تك‌نوازي اساتيد 90 گروه، در بخش بين‌الملل7 گروه حضور خواهند داشت و بليت‌فروشي جشنواره از 16 بهمن ماه به صورت اينترنتي آغاز مي‌شود. بليت‌هاي جشنواره از 8 تا 40 هزار تومان با توجه به وضعيت سالن‌ها قيمت‌گذاري شده و 40 هزار صندلي در كل جشنواره در اختيار است كه دانشجويان رشته موسيقي با 50 درصد تخفيف، دانشجويان غير موسيقي با 30 درصد و هنرمندان با 25 درصد مي‌توانند بليت‌هاي اين دوره را خريداري كنند.

 معرفي سالن‌هاي اجرا‌كننده

او ادامه با معرفي سالن‌هاي ميزبان جشنواره ادامه داد: سالن‌هاي وحدت، رودكي، سالن اصلي تئاتر شهر، فرهنگسراي نياوران،‌تالار انديشه و سوره حوزه هنري، ايوان شمس، ارسباران،‌برج ميلاد و پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي امسال ميزبان جشنواره هستند و نشست‌هاي تخصصي با عنوان «موسيقي و رسانه» زير نظر پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي در محل اين موسسه برگزار مي‌شود.

رضايي متذكر شد: تقسيم‌بندي قيمت بليت‌ها به گونه‌اي بود كه از همه اهرم‌ها براي جذب مخاطبان به سالن‌ها استفاده كنيم، به همين دليل هم به برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي سوبسيد بيشتري داديم و قيمت بليت ساير بخشها را بالا برديم و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي شكل گرفته كارها به خوبي پيش بروند و به خوبي اطلاع‌رساني كنيم تا مخاطبان ما به درستي برنامه‌هايشان را انتخاب كنند، البته نبايد فراموش كرد كه ما در قياس با جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر تا حدود زيادي زمان را از دست داده‌ايم اما خوشبختانه 2 تا 8 اسفند به لحاظ جوي و همچنين بعد از دوماه تعطيلي موسيقي فرصت بسيار خوبي براي جذب مخاطبان است.

هنوز رقم پيشنهادي تصويب نشده است

مديرعامل انجمن موسيقي درباره‌ي بودجه‌ي بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر گفت: برآورد ما براي اين دوره از جشنواره رقمي معادل يك ميليارد و 200 ميليون تومان بود كه البته برآوردهايمان را به معاونت هنري و دفتر موسيقي اعلام كرده‌ايم. اما اين رقم هنوز تصويب نشده است، ولي نسبت به سال گذشته با 20 درصد رشد در اين بخش روبه‌رو بوده‌ايم.

رضايي همچنين درباره گروه‌هاي شركت كننده در بخش بين‌المللي توضيح داد: كشورهاي يونان، ارمنستان،‌هند و اسلواكي حضورشان در جشنواره قطعي شده است. از كشور يونان يك گروه موسيقي فولك حضور دارد و از كشور ارمنستان يك گروه زهي به رهبري رازميك اوحانيان قرار است قطعاتي از چكناواريان را اجرا كند. از كشور هند نيز سه نوازنده سيتار، طبلا و ويولنسل حضور خواهند داشت كه در زمان اجرا در جشنواره با همكاري يك گروه ايراني به شكل تلفيقي قطعاتي را مي‌نوازند. كشور اسلواكي نيز با يك گروه بادي حضور پيدا مي‌كند كه اين انتخاب به دليل ضعف گروه‌ها و اركسترهاي ايراني در شاخه‌ سازهاي بادي و برنجي است.

او در پاسخ به انتخاب‌هاي جشنواره در سال گذشته در حوزه موسيقي بين‌الملل توضيح داد: سال گذشته به دليل حضور دكتر ايوبي در موسسه فرهنگي هنري اكو، ارتباط و تعاملي را از خيلي قبل‌تر با جشنواره برقرار كرده بوديم به همين دليل هم در بخش بين‌الملل سراغ گروه‌هاي ديگري جز گروههاي حوزه‌ي كشورهاي اكو نرفتيم. هر چند كه اين بخش در سال گذشته نياز به تعقيب و بررسي بيشتري داشت و به دنبال آن تلاش كرديم تا امسال با نگاه ريزبينانه‌تر و كارشناسي‌تري حركت كنيم تا گروه‌هايي دعوت شوند كه با ذائقه موسيقيايي كشور هماهنگي بيشتري داشته باشند. ما سعي كرده‌ايم گروه‌ها و نوازندگان معتبر را در حد بالا براي جشنواره انتخاب كنيم.

رضايي خاطرنشان كرد: باوجود آنكه فراخوان بخش داخلي كمي دير منتشر شد، اما در بخش بين‌الملل ستاد جشنواره در طول سال فعال بود و گروه‌هاي مختلفي نيز اعلام آمادگي كرده بودند از سوي ديگر طي سفرها و ارتباطات بين‌المللي كه با ساير كشورها داريم، گروه‌هاي مختلفي را به شوراي سياست‌گذاري معرفي كرديم و فكر مي‌كنيم انتخاب‌هايمان در اين دوره خوب باشد.

او اظهار اميدواري كرد كه اين گروه‌هاي بين‌الملل در طول حضورشان در ايران كارگاه‌هاي آموزشي نيز برگزار كنند.

دبير اجرايي جشنواره موسيقي فجر در بخش ديگري از سخنان خود با معرفي برخي از گروه‌هاي ايراني شركت كننده در اين دوره از جشنواره گفت: اركستر سمفونيك تهران، اركستر موسيقي ملي، اركستر سمفونيك صدا وسيما، اركستر مجلسي فيلارمونيك نياوران، گروه كر و اركستر فيلارمونيك به رهبري شفقي‌نژاد،‌گروه رودكي با حضور عبدالحسين مختاباد، خاچيك باباييان با گروه آرام تالاليان و دو نوازنده ديگر از ارمنستان، گروه رستاك، گروه رومي از جمله گروههاي شركت كننده هستند.

او خاطرنشان كرد: در بخش موسيقي پاپ حضور نيما مسيحا قطعي شده است و چهار خواننده ديگر نيز در حال هماهنگي هستند. در بخش تك‌نوازي اساتيد نيز هنرمنداني همچون هادي منتظري، حبيبي، فرهنگ شريف،‌حسن ناهيد و ... حضور خواهند داشت.

او اضافه كرد: در بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر به غير از استان تهران از 10 استان ديگر نيز گروه داريم كه مي‌توان به استان‌هاي فارس، كرمانشاه، خوزستان،‌البرز، اصفهان،‌همدان، آذربايجان شرقي، كرمان و مازندران اشاره كرد. امسال چهارمين سالي است كه جشنواره به صورت رقابتي برگزار مي‌شود و جاي خوشحالي دارد كه 10 تا از استانها در بخش رقابتي حضور دارند و قطعا استانهاي بيشتري گروه‌هايشان را معرفي كرده بودند.

رضايي با اشاره به ديگر اتفاقاتي كه در طول جشنواره موسيقي فجر مي‌افتد اينچنين ادامه داد: امسال براي جشنواره يك بولتن روزانه برنامه‌ريزي‌كرده‌ايم و در روز اختتاميه نيز كتابي منتشر خواهيم كرد كه پنج دوره جشنواره گذشته را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. اميدواريم همچون دوسال پيش كتابچه‌اي براي معرفي گروه‌هاي جشنواره منتشر شود و همزمان با جدول جشنواره براي علاقمندان توزيع گردد.

او در بخش ديگري از صحبتهاي خود درباره حضور گروه‌هاي نواحي در اين جشنواره توضيح داد: با توجه به اينكه جشنواره نواحي اردبيهشت‌ماه سال 90 به صورت مستقل توسط مركز موسيقي برگزار خواهد شد، ترجيح داديم تمام گروه‌هاي نواحي در همان جشنواره اجرا داشته باشند.

رضايي در بخش پاياني اين نشست درباره پوستر طراحي شده توسط هنرمندي به نام رجبي توضيح داد: بحث اين مطرح شده بود كه براي فراخوان طراحي پوستر جشنواره موسيقي فجر هيات داوري انتخاب شود، اما از آنجايي كه نمي‌خواستيم به لحاظ ترافيكي به پوستر نمره بدهيم و تنها مي‌خواستيم براي جشنواره يك اثري را كه مي‌تواند براي تبليغ و ارائه كار نظر ما را تامين كند، يكي از اين آثار را انتخاب كرديم. البته اميدواريم همزمان با برپايي جشنواره بتوانيم 150 پوستري را كه بر اساس فراخوان به دست ما رسيده بود به نمايش عمومي بگذاريم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل