بازدید 44423

تبدیل «اغتشاشگر» به «مطالبه گر» سخت تر از تبدیل «مطالبه‌گر» به «اغتشاشگر» است اما غیر ممکن نیست!

همان گونه که مطالبه داشتن و پیگیری صحیح از نشانه‌های یک جامعه قانونمند و سالم است به تبع آن پاسخ سریع و قانع کننده به این مطالبات هم از دیگر نشانه‌های این گونه جوامع است؛ لذا آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» هر دو باید از خطری به نام رفتن «مطالبه گری» به سمت «اغتشاشگری» پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۱۴۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 27 September 2022

تابناک _ همان گونه که مطالبه داشتن و پیگیری صحیح از نشانه‌های یک جامعه قانونمند و سالم است به تبع آن پاسخ سریع و قانع کننده به این مطالبات هم از دیگر نشانه‌های این گونه جوامع است؛ لذا آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» هر دو باید از خطری به نام رفتن «مطالبه گری» به سمت «اغتشاشگری» پرهیز کنند، چون به تجربه ثابت شده در این مسیر هیچ خیر عمومی وجود نداشته و آن گاه است که دشمن خارجی و سودجوی داخلی با مسلط شدن بر اوضاع و با غبارآلود کردن فضا موجب خواهند شد که حرف «مطالبه گر» و عمل «مطالبه شونده» دیده نشود و متاسفانه اقدامات غیرقابل بازگشتی رخ دهد؛ اما برای اینکه این خطر بوجود نیاید باید چه کرد؟

آنچه در وهله اول به نظر می آید این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» بر اساس معیارهای عقلی و منطقی و قانونی که حاکم بر عرف جامعه است حرکت کنند و این حرکت همراه و همزمان باشد، زیرا تاخیر در حرکت هر یک موجب می شود که افراد ذینفعی وارد این مسیر شده و مانع بیان مناسب «مطالبه گر» و دیدن اعمال متناسب «مطالبه شونده» شوند.

موضوع مهم دیگری که می تواند از خطر تبدیل «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» پیش گیری نماید رعایت اصل «صراحت در بیان مطالبه و صداقت در پاسخ به مطالبه» است زیرا فقدان هریک موجب خواهد شد راه ارتباطی و گفتگوی مطالبه گر و مطالبه شونده دچار ایراد گردد و ماحصلی جز «بی اعتمادی» طرفین به یکدیگر نداشته باشد.

واقعیت این است که ذات دشمن خارجی و سودجوی داخلی اقتضا می کند از بی اعتمادی که در این مسیر بوجود می آید حداکثر استفاده را جهت رسیدن به اهداف و منافع خود نماید و اینکه همیشه این عوامل به عنوان عامل اصلی معرفی شوند برای افکار عمومی که بارها آنها را به عنوان مقصر شنیده اند حتی اگر سخنی متقن و قطعی هم باشد چندان قانع کننده نیست زیرا افکار عمومی در این اوضاع تا حد زیادی تحت تاثیر جوسازی ها قرار گرفته و به جای اینکه منطقی و عقلانی به اوضاع توجه نماید از مسیر انصاف خارج شده و به گونه دیگری که خارج از نیات «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» است به اوضاع توجه می دارد.

واقعیت غیر قابل انکار دیگر این است که به دلیل تاخیر در اجرای برخی از اصول قانونی و عدم آموزش به «مطالبه گر» «مطالبه شونده» برای بیان سخن مناسب و اقدامات متناسب خویش و همچنین بی توجهی به برخی انتقادات کارشناسان و لجاجت در عدم اصلاح یا تغییر برخی روندهای آسیب زا؛ تبدیل «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» در کمترین زمان ممکن رخ دهد و به خاطر همین امر دیده می شود در تجمعاتی که در سال های اخیر برپا شده، اکثرا حاشیه هایی رخ می دهد که متن و اساس آنان را زیر سوال می برد و موجب می شود به جای اینکه این مطالبات یک به یک دیده و شنیده شود و پاسخ متناسبی به آنها داده شود همه آنها تجمیع شده و به مانند زخمی کهنه هرازچندگاهی سر باز کنند.

سوال مهم این است که آیا جاده حرکت از «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» باند برگشت هم دارد یا خیر؟ یعنی می توان فردی را که به بهانه مطالبه گری وارد فاز اغتشاشگری شده است به نقطه ابتدایی بازگرداند و او را از یک اغتشاشگر به یک مطالبه گر تبدیل کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بر اساس آنچه در سال های گذشته و در حوادث این چنینی رخ داده این امر بسیار سخت و دشوار است و اکثر افرادی که در این مسیر قرار گرفته اند، از یک سو به خاطر اعمال خلاف قانونی شدید که مجازاتی در پی دارد و همچنین فشارهای افراد یا جناح یا گروه های حامی خود که بازگشت از مسیر تندروی و حرکت بر اساس معیار قانون و منطق را نوعی عقب نشینی یا حتی ترس و .. می دانند ترجیح می دهند، بر همان روال افراطی خود طی طریق کنند و از سوی دیگر هم این افراد می بینند که در اکثر مواقع مراجع مطالبه شونده هم هیچ اقدام متناسبی که توجیهی برای تغییر رفتار آنان باشد ابراز نشده است.

لذا باید گفت اگر بخواهیم باند برگشتی برای حرکت از اغتشاشگری به مطالبه گری باز بگذاریم، لازم است در وهله نخست نوع نگاه جامعه و قانون و مجریان قانون تاحدی اصلاح و در مرحله بعد هم سعی شود به جای جمع کردن موضوعات به فکر حل کردن آنها باشیم و فراموش نکنیم آنچه می تواند به یادگار بماند و از وقایع بعدی جلوگیری نماید، همین امر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۳۳۰
انتشار یافته: ۱۹
بهتر بود که عنوانتون رو اینجوری می نوشتید: تبدیل اغتشاشگر به مطالبه گر شاید سخت باشد، ولی آسانتر از تبدل اغتشاشگر به مطالبه گر است
مطلب درسته، کاش برای تجمعات اعتراضی خم یک زمینه و مجوز صادر بشه، به شرطی که امنیت معترضین تضمین شود و متهم به انواع و اقسام اتهامات نشوند.
تا حالا چنین چیزی نبوده که لااقل معترض و مخالف هم حرفشون رو بزنن و انها را در تصمیم گیری ها شریک کنند
با سلام
حق ما که پول دادیم بسته خریدیم و اینترنت قطع هست بیشتر اوقات چی میشه؟؟ ارشد میخونم و نیاز به نت دارم صبح ها سر کارم
تبديل " اختلاسگر " به " كارگر " سخت تر از تبديل " كارگر " به " اختلاسگر " است ولي غير ممكن نيست
لطفاً به اخبار صدا و سیما مراجعه کنید . فقط صحبت از اغتشاشگران است! یعنی مردم ناراضی از شرایط اقتصادی و ....همه یاغی و اغتشاش گر هستند؟!
شما هم چقد به مطالبات مردم اهمیت میدین
اگر روزنامه ها و رسانه های آزاد داخلی در نقد و بیان نظرات مردم چه اقتصادی ، چه سیاسی و چه اجتماعی وجود داشت،
اگر شورای نگهبان اجازه حضور نمایندگان واقعی مردم در مجلس را میداد تا صدای بحق مردم در مجلس باشند،
اگر رفراندوم در تصمیمات بزرگ مثل حجاب ، مثل سیاست خارجی ، مثل تعیین حدود اختیارات ارکان قدرت و ... وجود داشت،

هیچ کدام از اعتراضات و بقول شما اغتشاشات ابجاد نمیشد
چون نیازی به فریاد و کتک کاری نبود

چون قانون چتری حمایتی و ابزاری کارآمد در اختیار مردم میگذاشت تا مطالباتشون رو بیان کنند و حس کنن حاکمیت باهاشون غریبه نیست
مطالبه مردم خیلی زیاد است. در این مورد حداقلش «توقف گشت ارشاد». به همین سادگی... کلی هم در موردش کارشناسها بحث کردند.

حال ببینم چطوری پاسخ داده خواهد شد!!!‌ مشکل اینه که دولت خودش رو موظف به پاسخ به مطالبات نمی داند.
بفرمایید مطالبه گر کجا حرفش را بزند ؟؟؟؟؟ کدام میدان .پارک .یا استادیوم را در اختیارشان گذاشته اید ؟ کدام وقت را در شبکه های تلویزیونی در اختیارشان گذاشته اید ؟؟ حرف بس است ..عمل عمل
باشه تو فعلا 4 تا نظر رو تایید کن ، خیلی بابا شما ها جالبید اصلا یه وضعی
اینهمه‌ که فرهنگیان‌ مطالبه‌ کردند‌ و صد البته‌ با کمال‌ ادب‌ و رعایت موازین‌ هم‌ اینکار را انجام دادند‌ ایا‌ کسی کوچکترین ترتیب اثری داد‌ ؟!
کسانی که ۳۰ سال جوانی و عمر خود را همپای همه گرفتاریهای سالهای انقلاب‌ مصروف داشتند و حالا پیر و بازنشسته شده اند‌ و دریافتی خود را بهیچ وجه کافی یک معاش معمولی نمی بینند و با بهترین و ارامترین شکل مطالعه کردند آیا کسی توجه کرد‌ ؟؟؟
مشکل اصلی ایران الان اقتصادی و در اقتصاد هم تورم است قبلا ثابت شده که تورم عامل مشترک همه شورش های اجتماعی بوده تا زمانیکه تورم رو کنترل نکنید امواج این نوع شورش ها و اعتراضات خواهید داشت
هیچ راه اعتراض موثری در کشور نمانده بود. حرف مردم به هیچ وجه شنیده نمیشد. به روشهای مختلف گفتند و اعلام کردند و نشنیدید …
اگر راه های قانونی و قابل دسترس برای عموم افراد جامعه برای مطالبه گری وجود داشته باشد
قطعاً هیچ مطالبه گری مجبور به اغتشاش نخواهد شد
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که افراد خاموش فکر بر صندلی قدرت نشسته اند
مطلب خوبی نوشتید باید یک بستر وفضای قانونی برای مطالبات منطقی وبه حق مردم مهیا بشه. موضوع دوم اینکه از مسئولین محترم درخواست میشه به موضوع ازادی دانشجویانی که نه سلاح حمل کردند نه شعار ناهنجار به کاربردند هر چه زودتر ازاد شوند وبرگردند سرکلاس ودانشگاه به خصوص الان که در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم. چون الان جو دانشگاه ها وخانواده های این عزیزان بسیار غم زده وناراحت این اتفاق ها هستند
متاسفانه افرادی که بر صندلی قدرت نشسته اند و کارهای اشتباه میکنند و مردم را در تنگ نا قرار میدهند .
تنها راهکار این مورد اجرای قانون در سطوح بالای کشور است.هانطور که به یک طیف اجازه اعتراض وراهپیمایی میدید وامکانات ابراز برایشان فراهم میکنید به کسانی که مخالف تفکرات شما هم هستند این اجازه را بدهید.همانطور که درر قانون اساسی کشور امده .این استاندارد دوگانه شما باعث سئواستفاده کسانی خواهد شد که منافع دیگری در سر دارند.
سلام
لطفا مطلب قبلی که ارسال کردم را منتشر کنید...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل