بازدید 85276
۲

چرا ربنای شجریان پخش نمی شود؟

شجریان و مواضع سیاسی او قابل تامل است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد و استاد آواز ایران باید پاسخ گوی مواضع و آرایی باشد که در رسانه ها در سال گذشته ابراز داشته است اما اگر بخواهیم عدم پخش ربنا و مناجات شجریان را با مواضع سیاسی او گره بزنیم بی تردید در حق مردم و احساس دینی آنها خوب عمل نکرده ایم.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۳ 15 August 2010
روزنامه آرمان نوشت:

بی‌تردید «ربنا »و«مناجات افشاری» شجریان را می توان جزیی جدایی ناپذیر از ماه مبارک رمضان دانست .

 این نغمات فارغ از آن که خواننده آن کیست و صاحب چه مواضع سیاسی‌ای، ​امروز  به حسی مشترک برای هر ایرانی از ماه رمضان در آمده است  . تکریم از «ربنا» و «مناجات افشاری» تکریم از حس  آسمانی این ماه است و نه خواننده آن .

شجریان و مواضع سیاسی او قابل تامل است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد و استاد آواز ایران باید پاسخ گوی مواضع و آرایی باشد که در رسانه ها در سال  گذشته ابراز داشته است اما اگر بخواهیم عدم پخش ربنا و مناجات شجریان را با مواضع سیاسی او گره بزنیم بی تردید در حق  مردم و احساس دینی آنها خوب عمل نکرده ایم.

در نظر داشته باشیم که امروز این دو نغمه بسیار فراتر از  خود شجریان و شخصیت و مواضع او است .

به گزارش خبرآنلاین، بی شک نغماتی چون ربنا امروز برای همه مردم ایران ،​نغماتی آشنا و احساس برانگیز است و تبدیل به نماد رمضان الکریم شده است .

در حالی که ممکن است بسیاری خواننده آن را نشناسند که کیست و چه مواضع سیاسی دارد .امروز «ربنا» و «مناجات افشاری » نه متعلق به صاحب اثر است و نه متعلق به صدا و سیما .این دو نغمه در کنار اذان موذن‌زاده و بسیار دیگر از  مناجات ها نماد ماه مبارک رمضان هستند  جریان حذف صدای مناجات‌های شجریان از سال گذشته و پس از انتخابات آغاز شد.

 زمانی‌ که محمدرضا شجریان به خاطر رعایت نکردن حقوق مؤلف از پخش بی‌اجازه آثارش از صداوسیما شکایت کرد. این ماجرا تا ماه مبارک رمضان سال گذشته ادامه داشت. در آن زمان شجریان «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست.

اما بعد از این شکایت رسمی این هنرمند از صداوسیما، عده‌ای از مدیران رادیو و تلویزیون اعلام کردند دیگر حتی ربنای استاد را هم پخش نمی‌کنیم. از جمله محمدحسین صوفی، معاون صدا که در واکنشی تند اعلام کرد: «از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود.» او که پیش از این ریاست مرکز موسیقی صداوسیما را به عهده داشت، سال گذشته در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «برای تولید برخی از آثار استاد شجریان سازمان صداوسیما و بعضی دیگر خود ایشان، هزینه کرده‌ است، با این حال از این پس هیچ‌یک از این دو دسته آثار از رادیو پخش نمی‌شود.»

 البته چند روز بعد از اظهار عقیده صوفی، زراعتگر، مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی صداوسیما سعی کرد واکنش تند او را تعدیل کند و اعلام کرد: «تصمیم‌گیری برای پخش یا عدم پخش در مورد آثار مختلف شجریان متفاوت است، اما هرگونه تصمیم‌گیری و مصوبه حقوقی که بر اساس درخواست این هنرمند اتخاذ شود، حتی اگر شامل ادعیه و ربنا نیز باشد، مورد پذیرش مرکز موسیقی نیز قرار خواهد گرفت.» و پرویز فارسیجانی، دبیر شورای معارف سیما هم با تکذیب محدودیت پخش این اثر از رادیو و تلویزیون، گفت: «نگفته بودم که محدود پخش می‌شود. منظورم این بود که ربناهای مختلفی با صدای هنرمندان مختلف پخش خواهد شد که یکی از این کارها به آقای شجریان اختصاص دارد. ما ربناهای مختلفی در سازمان داریم و در گذشته هم پخش می‌شده ولی امسال به خاطر حساسیت زیاد روی آقای شجریان بحث برانگیز بود.»

 او پخش ربناهای جدید در کنار ربنای شجریان را که رویه‌ای متفاوت با هر سال بود چنین توجیه کرد: «به هر حال حساسیت‌هایی از بیرون سازمان نسبت به این موضوع ابراز شده بود و ما وظیفه داشتیم تا این حساسیت را کاهش دهیم.»
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۲
من چند سال پیش در زمان عید که از آقای شجریان وفرزندش در برنامه تلویزیونی دعوت شده بود خود ایشان در پاسخ به سئوال مجری که نظرشان درباره ربنا چیست شنیدم که گفت این اثر در زمانی که تجربه نداشتم درست شده ودارای ایرادات فروانی است
مردم این اثر را بدلیل اینکه ایشان درآن زمان خالصانه خونده است دوست دارند
درضمن طرفداران سینه چاک ایشان نیز کمتر ازآوازهایش استفاده می کنند
1400 سال است مردم روزه گرفته اند و انسانهایی را که اعتقادی به آنچه که می خوانند را مشاهده کرده اند لزومی ندارد آتش بیار معرکه گردید
حديث نگاه نكن چه كسي ميگويد ببين چه ميگويد من خودم از طرفداران استاد بودم ولي بعد از انكه در شبكه هاي معاندكه همواره از دشمنان قسم خورده اين مملكت مثل امريكا و اسرائيل و صدام در زمان جنگ و ...حمايت كرده اند حضور يافت و انگونه نسبت به كشور و نظام موضع گيري كرد خيلي دلخور شدم ولي به قول اين حديث ماميتوانيم از نكات خوب افراد بهره ببريم
والا ما بيست ساله روزه ميگيريم اگر اين ربنا نباشد برامون مهم نيست شما هم از بي خبري به چه چيزهايي گير ميدين
تابناک جون این دفعه رو خوب اومدی اثر وکار این اون چه ربطی مواضعشان دارد .دمت گرم
واقعا جاي ربنا در وقت اذان خاليه، لطفا مسئولين صدا و سيما به سليقه مخاطبين احترام بگذارند. كيفيت برنامه هاي افطار و سحر هم نسبت به سالهاي گذشته پايينتر اومده، انشاءالله يك مقدار بيشتر توجه بكنند.
والا تا اونجائي كه ما يادمونه شجريان همون پارسال هم نذاشت ربناش از صدا و سيما پخش بشه به بهونه ي حق مولف و از اين اراجيف كه خودش و طرفداراش ميدونن!!! حالا ربط دادن اين به صداوسيما درست نيست .
صدا و سيما ميخواد مخاطبش رو زياد كنه حالا مياد ربنا رو قطع كنه؟؟؟؟ خواهشا با مردم روراست باشين...
نگاهی به مصاحبه های ایشان با صدای آمریکا و غیره بکنید تا دلیلش را دریابید.
جای بسی تاسف است اقایان کجای این کشور هستندوبا این مردم چه می کنند
لطفا اگر مردم براي شما مهم هستند و تلويزيون را ملي ميدانيد يک نظر سنجي در اين رابطه انجام دهيد و نظر مردم را هم در مورد پخش ربناي بي بديل استاد شجريان جويا شويد.
تابناک هم ميتواند اين نظر سنجي را انجام دهد به شرطي که بيطرف باشد. و مثل نظرات سانسور نکند؟
باسلام من كاري به سياستهاي استاد ندارم ولي باور كنيد بيش از نيمي از مردم نمي داند اين صداي چه كسي است ،ولي با اين صدا زندگي مي كنند مگر مسئولين نمي گويند صدا وسيما براي مردم هست خواهش مي كنم به خاطر همين مردم ربناي استاد شجريان را پخش كنند
مگر نمي‌گويند خود آقاي شجريان خواسه است تا صدايش از تلويزيون پخش نشود!؟
اصلاً چطور است كه مناجات ذبيحي را در سحرهاي ماه مبارك پخش كنند زيرا اوهم بسيار زيبا مي خواند !!! يك هنرمند بايستي فراجناحي باشد آن وقت است كه مي ماند مانند مرحوم نوري در ايران بسيار كساني هستند كه ربنا را با صداي خاص خود وبسيار زيبا مي خوانند كه بايستي استفاده نمود چه اسراري است كه بايستي فقط صداي آقاي شجريان باشد مگر اذانهاي آقاي موذن زاده هميشه از صدا وسيما پخش ميشود كه بايستي مردم صداي شجريان را هميشه بشنوند وبه ياد همخواني او عليه نظام كه چه بگويم حد اقل عليه جناح مخالف خود خوانده بيفتند .او زيبا خواند ولي عملش زيبا نبود
ببينيم با پخش نشدن ربناي استاد شجريان چيزي عوض ميشه!!!!!!!
خیلی متاسف هستم برای صدا و سیمای به اصطلاح ملی،در ضمن ایشان استاد موسقی ایران هستند بهتر مودبانه صحبت بشه و از نام استاد استفاده کنید
اصلا هم مواضعش قابل تامل نيست
من به عنوان يك بيننده تلويزيون ترجيح ميدم هنگام اذان صدايي رو بشنوم كه صاحبش معروف به داشتن حداقلي از معنويت باشه. من دوست ندارم مناجات ماه مبارك آلوده به صداهايي بشه كه صرفا زيبا هستن و نه معنوي.
شجریان با این رفتارهای خود در طی این مدت نشان داد که رو در روی نظام ایستاده است و با مصاحبه های تند و تصنیفها و سرود های تحریفی علیه نظام چه ضرورتی دارد صدای ایشان پخش شود . مگر قحطی خواندن دعا وجود دارد؟. و ای کاش به جای پرداختن به ظاهر خواندن این دعاها قدری نیز به محتوای آنها توجه میکردیم.
چرا از طرف خودتون تصميم گيري مي كنيد و حكم صادر مي كنيد كه ربنا پخش نشود به قول خودتون اين دعا صرف نظر از خواننده آن (عزيز همه هم مي باشند) يك دعاي ماه رمضاني است خودتون مي گيد خودتون هم نقض مي كنيد بس ديگه چرا دين رو با سياست ادغام مي كنيد؟ اگر هزار نفر ديگر دعاي ربنا را بخوونند ربناي شجريان نمي شه مثل اذاني كه آقايان موذن زاده با آقاتي خوانند و تا بحال مثل اون نيومده
متاسفيم قرآن قرآن است و نداي اسلام نداي حق
متاسفانه قرآن ممکن است از حنجره کسی كه اصلاً‌شيعه را قبول ندارد براي ما پخش ميشود ولي ربنا از حنجره يك شيعه منتقد خارج ميشود براي ما حرام است
البته دشمنان اسلام همين را ميخواهند
حال خود دانيد يا متحجر باشيد يا اسلام واقعي را پياده كنيد ما عواميم و زير پا له خواهيم شد...
ای کاش صدا و سیما روند سیاسی خود را کنار بگذارد و تعادل پیشه کند. کماکان منتظر شنیدن ربنای استاد شجریان در تلویزیون و رادیوی ملی هستیم.
در مملكتي كه همه چيزش سياسي باشد، عبادت خدا و راز و نياز با او هم سياسي مي شود. واي بر ما كه خود را مسلمان و آن هم پيرو اسلام ناب محمدي مي ناميم.
بسيار جالب است كه نظر عموم مردم براي رسانه ملي در اين مورد فاقد ارزش است . من خود يكي از مخالفين آقاي شجريان در موضع گيرهاي سال گذشته نامبرده هستم اما در مورد دعاي ربنا كاري به مسائل سيلسي ندارم وخواهان پخش آن در لحظات ملكوتي افطار مي باشم
اگر صدا و سیما نظر مردم برایش مهم است و به آنها احترام می گذارد باید پخش کند.

خیلی از مردم سال های قبل نمی دانسستند اذان و دعای افطار توسط چه کسانی خوانده می شود.ولی دوست داشتند.
شجريان ديگر جايي در حافظه تاريخي ملت انقلابي ايران ندارد.
خدا را شكر مي كنيم زيرا در صورت پخش ربناي آقاي شجريان با توجه به عملكرد ايشان توهين به مردم است
با نوع برخورد مسئولان صدا و سیما با این مسئله من یاد دعواهای بچه گیهامون افتادم..!!!
من طاقت نياوردم ، يك CD رايت كردم اول مناجات "اين دهان بستي" و بعد "ربنا " و آخرش هم اذان موذن زاده اردبيلي . ده دقيقه مانده به اذان CD را راه مياندازم و منتظر حل و فصل اين دعواها نميشم.
همانطور که هیچ کس دیگر مثل مرحوم عبدالباسط نمیخواند، کس دیگر مثل شجریان "ربنا" را نمی خواند.
هر کس حق دارد مواضع سیاسی خاص خود را داشته باشد و نیازی به توضیح نیست. ولی اینکه موضع سیاسی شخصی سبب غرض ورزی شود، نشان از ضعف فرهنگی برخی از مدیران دارد
با تشکر از صدا وسیما با وجود اینکه از صدای ایشان لذت می بردیم اما ترجیح می دهیم که دیگر صدای ایشان را نشنویم.
کاشکی مسولان محترم کمی بذل توجه به افکار عمومی میداشتند و اینقدر مسائل مختلف بویژه موضوعاتی را که بصورتی پاک و خالص به عواطف و ملاحظات مذهبی ما گره خورده است را ملعبه افکار و مطامع سیاسی خود نمیکردند. البته این درد دین میخواهد و دیگر هیچ . . . .
عندليبان را چه پيش آمد هزاران را چه شد!
هيچ ربنايي از صداي هيچ هنرمندي به زيبايي و معنويت شجريان نيست.استاد شجريان براي ايران است و صداي ربناي ايشان هميشه در گوش ماست. بيخود از نظرات ايشان ايراد نگيريد. ايرادها در جاي ديگر است. فقط كافيست چشم و گوش بصيرتتان! را باز كنيد.
با عرض تاسف از عدم پخش اثار استاد
آوای ربنا یادآور سالها روزه داری ماست ازکودکی که با شنیدن آن ذوق رسیدن به لحظات اقطار و کامل شدن روزه مان بوده تا اکنون که یادآور عزیزان ازدست رفته ای است که ما را به این راه رهنمون شدند و با شنیدن آن فاتحه ای بدرقه آنها مینمودیم
ماه رمضان بدون ربنا صفا ندارد. اقایان سر خود را از یر برف در بیاورید
واقعا باید تاسف خورد بحالشون!!! چرا ربنای استاد رو سیاسی میکنید؟ یک عمر خودتون موقعه افطار گوش میدادین حالا این ربنا بد شده؟؟؟؟
با داشتن استادی که هم شخصیت خود و هم شخصیت مردمی که دوستش دارن را حفظ می کنه به ایرانی بودنم افتخار مکنم از صمیم قلب استاد شجریان دوست دارم چون به واقع یک انسان می باشد زنده باد و نفسش گرم که باعث مباهات ایران و ایرانی است .و مثل بعضی ها به خاطر هیچ شخصیت خود را زیر پا قرار نمی دهد.
بعد می گویند صدا و سیما ، رسانه ای ملی است
ملت می خواهد اما انها نمی خواهند
خدايي امسال دم افطار يا سحر نه راديو گوش دادم و نه تلويزيون نگاه كردم ؛ ترجيح ميدم برم تو حياط و با صداي مناجاتي كه از مسجدميام عشق بازي كنم.
چون تمام دعاهايي رو كه از بچه گي خاطره داشتم پخش ميكنه ، مخصوصا ربنا كه همه لطف قبل از افطار هستش.
ايكاش آقايون يكم به فكر دل مردم باشن كه به هيچ دارن ميسوزن!!
اجركم عندالله
تاكي به خودتون اجازه مي دهيد كه بجاي مردم تصميم بگيريد.
در مبارزه هنر و سياست اين هنر است كه پيروز خواهد شد.
مطمئنم كه 100 سال ديگر هم صدا ربنا در كوي و برزن ايران طنين انداز خواهد بود ول آيا 100 سال بعد نامي از بسياري از سياستمداران باقي مي ماند؟
واقعا" داره به مردم ظلم میشه. چراربنای شجریان رو پخش نمی کنن؟ ماه رمضان و روزه داری با ربنا حس و حال دیگه ای داره. بابا دست بردارید از این مسخره بازی های سیاسی. چرا دین خودتون رو دارید به سیاست میفروشید. حالا اون نظرش مخالف شماست چرا با احساسات دینی مردم بازی میکنید؟
استاد شجريان حافظه موسيقايي همه ايرانيان است. بنده و چند نفر از دوستان كه مي شناسم به وقت اذان صداي ربناي استاد را از ضبط صوت مي شنويم و عطاي صدا و سيما را به لقايش مي بخشيم... زنده باد استاد
اگر براتون امكان داره ربنا را پخش كنيد ما ان را بسيار دوست داريم
همه ایرانیان عاشق این ربنا هستن اگه میشه خواهشا این موضوع رو از مسایل سیاسی جدا کنید
منو همسرم خیلی ناراحتیم که چراربنای همیشگی پخش نمیشه لطفا این صدا رو پخش کنید تاماهم خاطره هامون زنده بشه.
لطفا ربنای استاد شجریان را پخش کنید. صداوسیما شخصی نیست.. واسه ملته. افتاد.
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری