بازدید 21466

چگونه از اطلاعات رايانه‌ خود محفاظت کنيم؟

کد خبر: ۱۱۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴ 26 July 2010
شايد شما مطالب بسيار محرمانه و سري را برروي رايانه‌ شخصي خود نگه‌داري نكنيد ولي حداقل فايل‌ها و عكس‌هايي داريد كه به آن‌ها علاقه‌منديد و از پاك شدن يا تغيير يافتن ناخواسته و ناگهاني آن‌ها اندوهگين مي‌شويد و احتمالا دوست نداريد اين فايل‌ها به دست غريبه‌ها بيفتد.

به گزارش ايسنا، راه‌هاي بسياري براي حفاظت از فايل‌ها و فولدرها برروي رايانه‌هاي شخصي وجود دارد كه در اينجا به شش روش مهم‌تر و عملي‌تر اشاره مي‌كنيم:

*محافظت در برابر ويروس‌ها و ابزار جاسوسي

ويروس‌ها و ابزارهاي جاسوسي از طريق اي‌ميل يا مرورگر وب منتقل مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند انواع خرابي‌ها از تغيير و حذف فايل‌ها گرفته تا قرار دادن در اختيار افراد سودجو را به بار بياروند.

براي مقابله با آن‌ها لازم است يكي آنتي‌ويروس و يك ابزار ضد جاسوسي (Anti-Spyware) را بر روي يارانه‌ خود نصب كرده و مرتب آن‌ها را به‌روزرساني كنيد.

*نصب فايروال

اگر معمولا آنلاين هستيد، فايروال به شما كمك مي‌كند تا مانع از ورود مزاحمان و دسترسي آن‌ها به رايانه‌تان شويد. در بيش‌تر سيستم عامل‌هاي ويندوز يك فايروال پيش فرض نصب شده است ولي مي‌توانيد از فايروال‌هاي ديگري هم استفاده كنيد.

*به‌روزرساني نرم‌افزارها

زماني كه يك حفره امنيتي در نرم‌افزاري كشف مي‌شود، شركت‌ توليد‌كننده آن اصلاحيه‌اي را منتشر مي‌كند كه اگر كاربران آن را دانلود كرده و نصب كنند، مشكل حل مي‌شود بنابراين همواره نرم‌افزارهاي خود را به موقع به‌روزرساني كنيد تا دچار مشكلات بعدي نشويد.

 تهيه نسخه پشتيبان

هر چه‌قدر هم شما مراقب باشيد، ممكن است اتفاق بدي براي رايانه يا فايل‌هاي شما رخ دهد، پس بهتر است عادت كنيد مرتبا از فايل‌ها و فولدرهاي مهم خود نسخه‌ پشتيبان تهيه كنيد. براي اين كار راه‌هاي مختلفي وجود دارد مانند ريختن فايل‌ها برروي CD يا DVD، استفاده يا حافظه‌هاي فلش يا حتي استفاده از ذخيره‌سازي آنلاين، هم‌چنين مي‌توانيد يك هاردديسك خارجي خريده و اطلاعات خود را به‌صورت موازي با هارد رايانه بر روي آن ذخيره كنيد.

*استفاده از رمز عبور

در صورتي كه فايل‌هايي داريد كه نمي‌خواهيد در معرض چشمان كنجكاو ديگران قرار بگيرد، از رمز عبوري قوي براي نام كاربري خود استفاده كنيد و عادت كنيد زماني كه مقابل رايانه خود نيستيد Log Off كنيد.

*محافظت از فايل‌ها و فولدرهاي شخصي

ابزارهايي وجود دارند كه به شما امكان رمزگذاري برروي فايل‌ها و فولدرهايتان را مي‌دهند تا آن‌ها را در برابر مشاهده و يا تغيير توسط ديگر كاربران محافظت كنيد. براي مثال در نرم‌افزار 2007 Office شما مي‌توانيد با انتخاب منوي Office و سپس كليك برروي گزينه Prepare و سپس Encrypt Document براي فايل خود سطوح دسترسي تعريف كرده و براي ديدن يا ويرايش آن رمزهاي جداگانه تعريف كنيد.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بهترین رویه برای حفظ اطلاعات کامپیوتر این است که در کامپیوترهای متصل به اینترنت هیچ نوع اطلاعات محرمانه یا شخصی نداشته باشیم .رعایت تمام این نکات فوق لازم است ولی کافی نیست چون تمامی این رمز گذلری ها قابل بار شدن است بنابر این توصیه می شود اطلاعات با ارزش روی هارد اکسترنال ذخیره شده و در زمان اتصال به اینترنت آن را از سیستم جدا نماییم .ضمنا استفاده از آنتی ویروس های کرک شده نیز توصیه نمی شود آنتی ویروس باید اصلی و قابلیت بروز رسانی داشته باشد .
آخه با این سرعت اینترنت مگه میشه آنتی ویروس آپدیت کرد
من هر وقت با کامپیوترم به اینترنت متصل میشم احساس میکنم تمام سیستمم برای دیگران در دنیا قابل دسترسه . واقعا نمیدونم بعضی ها چطور مطالب محرمانه عکس های خانوادگی و یا ... راحت در سیستمشان نگه میدارند. نه آنتی ویروس کرک نشده داریم نه ویندوز قابل اعتماد و نه ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی