با آزاد شدن نرخگذاری بلیط هواپیما از دست ستاد تنظیم بازار صعود قیمتها از سال گذشته تاکنون ادامه دارد؛ این درحالی است که با نزدیک شدن به ایام تعطیلات تابستان و ایام محرم تعداد زیادی از مردم به دلیل گرانیها قادر به پرداخت این هزینهها نیستند.
وزیر اقتصاد به عنوان مسئول اصلی مدیریت و هدایت سیاستهای اقتصادی دولت، وظیفه دارد با فراهم آوردن شفافیت اطلاعاتی و تعادل در بخشهای مختلف اقتصاد، زمینهساز ثبات و رشد پایدار شود. بدون دسترسی به دادههای شفاف و قابل اتکا، هرگونه تصمیمگیری اقتصادی با ریسک خطا و ناکارآمدی روبهروست.
در یک ماه اخیر قیمت نان با افزایش قیمت قابل توجهی روبهرو بوده که بخش عمده آن به صورت غیررسمی و به دلیل افزایش هزینههای نانوایان اتفاق افتاده است. این درحالی است که استانداریها زیربار افزایش قیمت نمیروند.
تابستان سال گذشته بود که نرخ سقف افزایش اجاره بها در استان تهران ۲۶ درصد تعیین شد و برای سایر استانها این سقف ۲۵ درصد بود درحالی که این نرخ به عنوان یک قانون و برای کنترل بازار اجاره در نظر گرفته شد، اما واقعیت بازار و مشاهدات میدانی نشان می دهد که نرخهای اجاره بها بیشتر از این سقف تعیین شده است.
پس از آن که نامه مدیرعامل ایران خودرو به وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای افزایش قیمت خودروها به جایی نرسید، این شرکت اعلام کرده است که به دلیل تاخیر در پاسخ به این درخواست هیات مدیره آن اقدام به افزایش قیمت می کند.
دلایل غیرمنطقی وزیر جهاد کشاورزی درمورد بالابودن مصرف شکر و روغن در کشور درحالی خبرساز شده است که چرا یک مقام مسئول به جای پرداختن به مشکلات درونی و ارائه راهکارهای عملی در حیطه مسئولیت خود، به دنبال انداختن انداختن توپ تقصیرها بر گردن مردم است؟
بانک مرکزی بیش از ۲ سال است سقف نرخ سود سپردهها و تسهیلات را تعیین کرده، اما معاونت نظارتی این بانک نتوانسته مانع تخلفات گسترده در شبکه بانکی شود. بانکها، چه خصوصی و چه دولتی، بارها سقفهای اعلامشده را نادیده گرفتهاند و سودهایی فراتر از مجاز ارائه میدهند.
با نزدیک شدن به تعیین تکلیف وزیر اقتصاد و دارایی، زمزمهها درباره برکناری حجتالله صیدی، رئیس سازمان بورس قوت گرفته است؛ مدیری که عملکردش در کنترل بحران بازار سرمایه با انتقادات فراوانی همراه بوده است.
جلسه اخیر هیأت واگذاری با تصمیماتی جدید در خصوص فهرست شرکتهای مشمول خصوصیسازی برگزار شد؛ تصمیماتی که شامل حذف موقت برخی بنگاهها از فهرست واگذاری است و در عین حال، ابهاماتی درباره مسیر آینده این واگذاریها ایجاد کرده است.
تکلیف صدها هزار میلیارد تومان بدهی مشکوکالوصول بانکی، ماهها و حتی سالهاست که روشن نشده است؛ مبلغی که اگر در مسیر توسعه اقتصادی کشور هزینه شده بود، میتوانست چالشهای بزرگی مثل کمبود برق، بحران مسکن و بیکاری را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
شرکت خودرویی سیباموتور در سال گذشته با کاهش قابل توجه سودآوری و افزایش چشمگیر هزینهها روبهرو شد؛ روند نزولی عملکرد مالی و رشد بدهیها، نگرانیهای جدی درباره آینده این شرکت ایجاد کرده است.
بررسی ها نشان می دهد با افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا و تنشهای روسیه و اوکراین قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش گذاشت که بر بازار داخلی هم اثر گذاشته و قیمتها را صعودی کرده است.
با افزایش نرخ دلار تقاضا برای خرید خودرو جان گرفت و همین مساله باعث شد تا قیمت بسیاری از خودروهای داخلی دستخوش تغییرات اساسی شود.
ضرر و زیان ایران خودرو و سایپا فقط زیان حسابداری در صورتهای مالی نیست. این دو شرکت متوسط سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان واردات قطعات به کشور داشته اند که معادل بیشترین مصرف ارزی است، این دو شرکت با تولید خودروهای پرمصرفی که تولید کردند سالی بیش از ۱۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان مصرف اضافی بنزین روی دست کشور گذاشتند، با آلودگی که ایجاد کردند سالی ۶۰.۰۰۰ میلیارد تومان خسارت جانی و مالی خلق کردند،
قیمت مواد شوینده برای سومین بار متوالی گران شد و مسئولان مربوطه توپ را درزمین دیگری انداخته و مسئولیت افزایش قیمت را نمیپذیرند؛ این درحالی است که واقعیت بازار حکایت از گرانی مجدد انواع محصولات شوینده دارد و به نظر میرسد به طور خودسرانه و بدون مجوز از سازمان حمایت توسط تولیدکنندگان اعمال شده است.
چندسالی است که بازار خرید و فروش پرندههای شکاری و زینتی در ایران و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس حسابی گرم شده است و صیادان پولهای هنگفتی به جیب زده که البته سود بیشتر نصیب دلالانی است که پرندگان را از صیادان خریده و آن را در بازارهای صادراتی به قیمت دلاری به فروش میرسانند.