بازدید 2764

برچسب ها همچنان چهره شهر را زشت مي کنند

وي اين اقدام را ناشي از اهمال کاري مسوولان شهري در برخورد با متخلفان مي داند و مي گويد: معتقدم اخطارها و اقدامات مقطعي است و همين باعث مي شود که متخلفان به کار خود ادامه دهند.
کد خبر: ۸۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷ 02 March 2010
انگار در و ديوار اين شهر بي در و پيکر قرار نيست روي پاکي و تميزي را به خود ببيند و هرچه هزينه براي پاکسازي تبليغات از چهره شهر مي شود، اما باز هم برچسب ها و تبيلغات آشفته بر در و ديوار، چشم را مي آزارد.
   
به گزارش خبرنگار شهري ايرنا، با آنکه مديران شهر ، به دفعات و در طرح هاي ضربتي ، پيکره شهر را از انبوه برچسب هاي تبليغاتي و تراکت هايي که بر در و ديوار آويزان است، پاک مي کنند اما عده اي متخلف، همچنان با نصب خلاف گونه تبليغات در شهر، آشفتگي بصري را ايجاد مي کنند.
اين درحالي است که بر اساس ماده 92 قانون شهرداري ها، تبليغات بر روي معابر شهر به جز در اماکني که شهرداري آنها را مجاز شناخته ممنوع بوده و متخلفان از اين امر خاطي و تعدي کننده به حقوق عمومي و قانون محسوب مي شوند.
اما سودجويي برخي افراد، ضعف آگاهي هاي شهروندي و از همه مهمتر عدم بازدارندگي اين قانون سبب شده تا تخلفات نصب تبليغات بر پيکره شهر ادامه داشته باشد.

** شب تا صبح تبليغ مي چسبانند
تخليه چاه ، لوله بازکني فقط در اين محل، تاکسي سرويس شبانه روزي و ... برچسب هاي تبليغاتي است که در سياهي شب تهران از ديوار تا درهاي منازل را در مي نوردند و در روشنايي روز آه از نهاد صاحب خانه ها بر مي آورد.
از سال ها پيش به اين سو افراد بسياري که در زمينه هاي مختلف اعم از لوله کشي ، تخليه چاه ، آژانس و ... به خدمات رساني به شهروندان مشغول هستند ، روش برچسب زدن را براي تبليغات خود برگزيده اند.
خدمات دهندگان اين روش با صرف هزينه اندک و با کمک گرفتن از چند نفر ، يک محدوده نسبتا وسيع را در چند ساعت پس از نيمه شب تحت پوشش تبليغات خود قرار مي دهند.
امير گودرزي ساکن منطقه اکباتان در غرب تهران در اين باره مي گويد: هر روز که از خانه خارج مي شوم دستکم دو تا پنج برچسب جديد به در و ديوار منزل ما نصب شده است.
وي اين اقدام را ناشي از اهمال کاري مسوولان شهري در برخورد با متخلفان مي داند و مي گويد: معتقدم اخطارها و اقدامات مقطعي است و همين باعث مي شود که متخلفان به کار خود ادامه دهند.
وي با ابراز نارضايتي نسبت به اين عمل ، نصب برچسب ها را باعث کثيفي شهر دانسته و معتقد است: دهها برچسب با شماره تلفن هاي ريز و درشت در منطقه ما نصب شده است . اين شهروند تهراني خواستار آن شد تا مقامات انتظامي با هماهنگي شرکت مخابرات بدون هرگونه اخطاري شماره تلفن ها را قطع کنند تا متخلفين به شهروندان و شهر ضرر نرسانند.
صدرا صدفي يکي ديگر از ساکنان غرب تهران نيز در اين باره تاکيد کرد: نصب اين برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار خانه هاي مردم بعد از نيمه ها شب صورت مي گيرد و به نظر من پليس و ماموران شهرداري که وظيفه حفاظت و نظافت شهر را در شب ها برعهده دارند ، بايد با اين معضل برخورد جدي داشته باشند.
وي افزود: ساکنان مجتمع مسکوني که من در آن زندگي مي کنم کمتر از يک ماه است با صرف هزينه و در جهت تميزي محله در و ديوارها را رنگ آميزي کرده اند، اما نصب چندين برچسب تبليغاتي تمام اين زحمت و هزينه را به باد داده است.

** آگاهي مردم بايد افزايش يابد
مسوولان شهري معتقدند پايين بودن سطح آگاهي مردم از قوانين و حقوق شهروندي تاثيري بسزا در تکرار تخلفات تبليغاتي در تهران دارد.
سعيد طلوعي، شهردار منطقه پنج تهران در اين باره به خبرنگار شهري ايرنا گفت: با فرهنگ سازي و آموزش به متخلفين مي توان معضل برچسب هاي تبليغاتي را حل کرد، شهرداري مکان هايي را براي نصب برچسب هاي تبليغاتي مشخص کند تا عموم افراد بتوانند بدون هزينه از آن استفاده کنند.
وي نصب برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر را تجاوز به حريم محل زندگي شهروندان دانست و افزود: بايد با متخلفين به صورت جدي برخورد شود تا ديگر شاهد نصب برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر نباشيم.
اين مسوول شهرداري قوانين اين سازمان را دراين زمينه قديمي خواند وتصريح کرد:درقوانين شهرداري براي امر تبليغات با خلا قانوني مواجه هستيم و قانون جديدي براي جلوگيري از ادامه تخلف متخلفين وجود ندارد.
طلوعي با اشاره به ميزان جريمه تعيين شده توسط سازمان زيباسازي گفت: ميزان جريمه بايد باتوجه به هزينه اي که شهرداري براي پاک سازي محل متحمل شده، تعيين شود. ميزان جريمه بايد به اندازه اي باشد که شخص متخلف نتواند آن را به راحتي پرداخت کند.
وي خاطرنشان کرد: شرکت هايي که برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوارشهر نصب مي کنند، علاوه برتخريب منظر شهري بدون مجوزبه فعاليت اقتصادي مي پردازند و از اين طريق به اقتصاد کشور نيز آسيب وارد مي کنند.

** چمران: قوانين بازدارندگي لازم را ندارند
رييس شوراي اسلامي شهر تهران، انجام کار حقوقي را از جمله راهکارهاي مناسب براي جلوگيري از نصب تراکت ها و برچسب هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر دانست.
"مهدي چمران" تاکيد کرد: براي پايان دادن به اين معضل اجتماعي پيش آمده بايد پيشنهادات و نقطه نظرات مختلف ارايه و بررسي شود.
وي، به زشت شدن چهره شهرها به دليل چسباندن برچسب هاي مختلف تبليغاتي بر روي در و ديوار منازل و معابر اشاره و انجام اين امر را پديده زشت و نادرستي دانست.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران، خاطر نشان کرد: تاکنون بحث هاي زيادي در اين خصوص صورت گرفته، لذا بايد يک بحث حقوقي روي اين کار صورت گيرد.
چمران همچنين تعيين مجازات لازم و برخوردهاي قانوني با افراد متخلف را از جمله ديگر راهکارهاي لازم براي کاهش اين امر ذکر کرد.

** شهرداري: با 500 شرکت متخلف برخورد قضايي شد
مديرعامل سازمکان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده براي پاکسازي شهر از برچسب ها و تبيلغات تراکتي در شهر گفت: بيش از 90 درصد از مناطق شهر تهران از اين گونه تبليغات پاکسازي شده اند و تنها در برخي مناطق غربي و شرقي پايتخت شاهد تدام تخلفات تبليغي هستيم.
حجت الله ملاصالحي با بيان اينکه در سال 88، با بيش از 500 شرکت متخلف در نصب برچسب هاي تبليغاتي برخورد قضايي شد تاکيد کرد: دربرخي مناطق تهران شرکت هاي خصوصي اقدام به نصب برچسب روي لوله هاي گاز، پلاک منازل، تاسيسات شهري و چراغ هاي راهنمايي ورانندگي کرده اند که شهرداري به شدت با آنها از طريق مراجع قضايي برخورد مي کند.
وي افزود: ازآنجا که اغلب متخلفان شرکت هاي "تخليه چاه و کلاس هاي کنکور" هستند، شهرداري اسامي آنها را به مراجع قضايي اعلام کرده که در مرحله اول خطوط تلفن آنها مسدود و در صورت تکرار تخلف، پلمپ مي شوند.
به گفته ملاصالحي، بر اساس ماده 92 قانون شهرداري ها، نصب برچسب بر در و ديوار شهر تخلف بوده و مشمول مجازات و جريمه هاي مختلف مي شود.

وي گفت: اين قانون متخلفين نصب بر چسب هاي تبليغاتي را تا پنج ميليون ريال جريمه تخلف محکوم کرده که شهرداري علاوه بر آن، ارتباط تلفني شرکت هاي متخلف را نيز قطع مي کند.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با بيان اينکه شهرداري در سال گذشته با صرف هزينه هاي بسيار، چهره شهر را از برچسب هاي تبليغاتي زدود، گفت: اين هزينه ها از جيب شهروندان مصرف شده و شهرداري اجازه نخواهد داد عده اي سودجو بار ديگر به شهر خسارت وارد کنند.
وي اظهارداشت: 860 هزار ورودي واحدهاي مسکوني در تهران وجود دارد که اغلب آنها درگذشته به محل تاخت و تاز موسسات مختلف به ويژه شرکت هاي ارايه کننده خدمات تخليه چاه و نشت يابي قرار گرفته بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار