راه‌آهن جنجالی اصفهان - شیراز + تصاویر

رفع عيب موجود هزينه سنگين مالي و اتلاف‌وقت قابل توجهي در بردارد/از 10كيلومتري ايستگاه شيراز هنوز زيرسازي نشده/افتتاح سمبوليك بود كه بالاخره اين‌هم ‌يك نوع افتتاح است/در اولين سفر مردم به جاي 12ساعت 24ساعت در راه ماندند.
کد خبر: ۸۷۸۹۵
|
۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷ 28 February 2010
|
64228 بازدید
ساليان سال شيرازي‌ها چشم به راه ورود قطار به شهرشان بوده‌اند، قطاري كه قرار بود مسير تهران را به اين شهر برساند اما در زمان پهلوي براي رونق صنعت نفت مسيرش تغيير كرد و از اهواز سر درآورد. از آن زمان به بعد شيرازي‌ها در تكاپو رساندن راه‌آهن به شهرشان بودند، دست‌آخر در خرداد‌ماه امسال در خبرگزاري‌ها اعلام شد، «راه‌آهن به شيراز رسيد»، با گذشت چند ماه در پي حواشي كه راه‌آهن شيرازـ‌اصفهان، مبني بر نمايشي بودن اين افتتاح ساخت،يك خبرگزاري دولتي نوشت «در هواي سرد زمستاني،‌در غروبي زيبا ...»

قطار به شهر شيراز رسيد و توصيفي احساسي از اين اتفاق كه براي شيرازي‌ها جنبه عاطفي ندارد ساخت، راه‌آهني كه هشت ماه پيش افتتاح شده بود، اما پيگيري‌هاي ايلنا به اين‌جا رسيد كه هم توصيف رمانتيك آن خبرگزاري دولتي با آن چند عكسي كه در هر ايستگاه راه‌آهن مي‌شد گرفت كذب بود و هم آن افتتاح پر سر و صدا نمايشي.

آغاز كار در دولت هشتم يا دولت نهم؟!

به گزارش خبرنگار ايلنا، مناقصه عمليات اجرايي اين پروژه در تاريخ 25اسفنماه سال 1380 انجام و قرارداد آن در تاريخ 28اسفندماه همان سال، طي شماره 83048/81 ابلاغ شد، اين در حالي است كه روز افتتاح اين پروژه با حركت نمادين يك قطار در تاريخ 13خرداد ماه سال 88 وزير راه وقت در سخنراني خود آغاز و پايان عمليات اجرايي اين پروژه را در دولت نهم خواند، در حالي‌كه بر اساس گزارش عملكرد قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (پيمانكار قطعات 20و 21 و 22 راه‌آهن اصفهان ـ شيراز)، مورخ آبان‌ماه 1382 ، در مورد بخش ابنيه فني قطعات مورد پيمان، پي‌كني65 درصد، بتن‌ريزي 40درصد، بتن پيش‌تنيده 61درصد، اجراي شمع 87 درصد و در بخش تونل آن قطعات، حفاري 13درصد، شاتكريت13 درصد، آماتوربندي 16درصد، قالب‌گذاري 40 درصد و در عمليات خاكي قطعات، 28 درصد خاك‌ريزي و 21 درصد خاكبرداري انجام شده تا پايان آبان 1382 بوده است كه در گزارش شهريور ماه 1383 مهندسين مشاور پارس (مشاور طراحي و نظارت پروژه راه‌آهن) حجم كار انجام شده در پي‌كني و شمع 83 درصد و بتن‌ 45 درصد، در خاك‌‌ريزي 49 درصد، خاك‌برداري 25 درصد و بتن پيش‌ساخته 86 درصد گزارش شده و به استناد همين گزارش بيش از سه ميليون تن كيلومتر سيمان و ميل‌گرد به پروژه حمل شده است.

افتتاح نمادين

13 خرداد امسال واگن‌هاي راه‌آهن ساعت 9:45 صبح شيراز را به مقصد اصفهان ترك كردند و ساعت 11:20 در حدود 55 كيلومتري از جلوي نقش رستم عبور كردند و ساعت 13:7 دقيقه به ايستگاه سعادت‌شهر در حدود 100 كيلومتري نقطه حركت رسيدند، يعني با يك حساب سرانگشتي با سرعت حدود 30 كيلومتر در ساعت.

يك‌كارشناس راه و ترابري در مصاحبه‌اي با روزنامه افسانه گفته‌است:« بعد از عبور واگن بر روي ريل‌هاي راه‌آهن كافي است، چند كيلومتري را پياده‌ روي ريل‌ها قدم زد و شاهد نشست پي‌درپي ريل‌ها و تراورس‌ها بود و پشت عبور واگن نيز شاهد شكستن بعضي تراورس‌هاي بتني بوديم.

ريل‌هاي بسياري را مي‌توان مشاهده كرد كه در سطح و ارتفاع دچار انحراف شده‌اند و حالت سينوسي به هم زده‌اند كه همه اينها بيشتر بر اساس تعجيل در كار اجرا و عدم زيرسازي مناسب است كه به حق وزير راه و ترابري دولت هشتم قبل از افتتاح متذكر شد اما وزير راه و ترابري دولت نهم به جاي بررسي اين موضوع با حالت تدافعي تذكر ايشان را مزاح و شوخي تلقي كرد و نتيجه آن را اكنون مي‌بينيد.»

پس از حركت اولين قطار جمعي از مهندسين استان فارس در نامه‌اي خطاب به رئيس شوراي فني استان، كميته نظارت بر پروژه‌هاي عمراني، رياست دادگستري استان، دادستان شيراز، رئيس بازرسي استان، دفتر بازرسي مقام معظم رهبري، سازمان نظام مهندسي از افتتاح زودهنگام راه‌آهن شيراز ـ اصفهان در حالي كه پيش از افتتاح مسئولين و كارشناسان بارها بر اجراي عجولانه و غيرعملي و ناايمن اين پروژه خبر داده بودند و حتي نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و يكي ازنمايندگان مردم در شوراي شهر به اين اقدام معترض شده‌ بودند، شكايت كرده و عمق فاجعه را به شرح زير توصيف كردند:

1ـ با حركت اولين قطار و آن هم با سرعت بسيار كم ازحد معمول (حدود 30 كيلومتر در ساعت) بسياري از تراورس‌ها (قطعات بتوني پيش‌تنيده) ترك خورده و بعضا در بستر روسازي (لايه SUB GRADE) فرو رفته و موجب نشست تراورس‌ها شده است.

2ـ خطوط آهن به دليل مشكلات ياد شده و ساير اشتباهات اجرايي، دچار پيچيدگي و جابجايي بسيار خطرناك شده و عبور مجدد قطار از روي آن تا زمان برچيدن ريل‌ها و تعويض آن غيرممكن ساخته است.

3ـ راه‌آهن شيراز ـ اصفهان در شرايطي افتتاح و بهره‌برداري شد كه هنوز بسياري از ايستگاه‌هاي آن فاقد سيستم كنترلي حركت قطار (سيگنالينك) هست، لذا حركت قطار آن هم با مسافر، فاقد ايمني و خسارت‌بار است.

در اين نامه خطاب به مسئولين تاكيد شده است: هر گونه حركت دوباره قطار در شرايط كنوني غيرايمن و برخلاف استانداردهاي ملي و بين‌المللي است و احتمال خروج قطار از مسير خود، قطعي و بروز خسارت جدي است.

در نامه فوق پيشنهاد شده است به منظور رفع عيب موجود، ابتدا مي‌بايست تمام ريل‌ها، تراورس‌ها و بالاست از روي مسير جمع‌آوري شود و سپس زيرسازي نشست پيدا كرده و تغيير شكل داده، مجددا بازسازي و مرمت شود، آن‌گاه پس از اجراي لايه «بالاست» با استفاده از ريل‌ها و تراورس‌هاي جديد كه فاقد پيچيدگي‌ و ترك باشد، ريل‌گذاري دوباره انجام گيرد كه در اين صورت، اين دوباره‌كاري، هزينه سنگين مالي و همچنين اتلاف وقت قابل توجهي در بردارد.

قطار باربري كه فرداي حركت اولين قطار از شيراز، از ريل خارج شد، سند محكمي بود براي صحت نامه فوق.(اين نامه را يكي از مهندسان امضا كننده‌ي آن به ايلنا رساند كه از ارسال آن به مسئولان مطمئن نبود)

راه‌آهن شيراز ـ اصفهان فعال نيست

اكنون با گذشت هشت ماه از افتتاح راه‌آهن شيراز ـ اصفهان و شنيدن حرف‌هاي متعارض فراوان در حالي كه مسئولان دولتي مي‌گويند در هفته يك بار قطاري به سمت مشهد حركت مي‌كند و ليستي از آژانس فروش بليط در شيراز ارائه مي‌دهند، و اين در حالي است كه اين خط قرار بوده شيراز را به اصفهان وصل كند، و در هيچ‌جا اسمي از مسير اصفهان نيست.

هيچ‌كدام از آن دفاتر فروش نيز بليطي از شيراز به مقصد مشهد ندارند، در سايت «رجا» در قسمت فروش بليط نيز هيچ اسمي از شيراز نيست و در مجموع اخبار نواحي از ناحيه‌‌اي در استان فارس خبري ديده نمي‌شود. اين در حالي است كه در واقع ايستگاه‌ موقتي هم كه روز افتتاح قطار از آن حركت كرده در شهرك صدرا در 10كيلومتري ايستگاه شيراز كه واقع در منطقه قصر‌قمشه است بوده و آن منطقه تا ايستگاه شيراز هنوز حتي زيرسازي هم تكميل نشده است.

علي زحمت‌كش، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شيراز به خبرنگار ايلنا مي‌گويد: راه‌آهن شيراز در راستاي مسئوليت من نيست اما آنچه من مي‌بينم اين است ايستگاه اصلي شيراز در قصرقمشه در دست احداث است و هنوز ايستگاه آن كامل نشده كه به بهره‌برداري برسد ضمن اينكه بخش انتهايي خط كه راه‌آهن را به ايستگاه متصل مي‌كند، هنوز در حال انجام عمليات عمراني است.

همچنين مهدي‌‌خاني نايب رئيس شوراي شهر شيراز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا نيز متذكر شد:‌راه‌آهن شيراز ـ اصفهان هنوز شيراز به اصفهان نيست، بلكه شهرك صدرا به اصفهان است كه بليط همين را هم ما هنوزنتوانستيم تهيه كنيم!!

مهدي‌خاني مي‌گويد: يك افتتاح سمبوليك بود كه خب بالاخره يك نوع افتتاح است، ديگر.

وي درباره مشكلات اين راه‌آهن به عدم حضور شركت‌هاي مسافربري اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه اگر در اين خط اتفاقي براي مسافرين بيافتد مسئوليت آن با شركت‌هاي مسافربري است، طبيعي است كه با توجه به شرايط غيراستاندارد اين خط،‌هيچ شركتي اين ريسك را قبول نمي‌كند.

وي تاكيد كرد: بايد روند مثل باقي كشورها پيش مي‌رفت، كه نرفت، هنوز 20 درصد كار باقي‌ مانده بود كه راه‌آهن شيراز- اصفهان افتتاح شد، بايد در حركت اولين قطار مسافربري كه پس از حركت چند قطار باربري است پيمانكارها و خانواده‌هايشان با سلامت از روي ريل سفر كنند كه در اولين سفر اولين قطار مردم را به جاي 12 ساعت 24 ساعته به تهران رساندند.

نايب رئيس شوراي شهر شيراز نيز مي‌گويد: ما به عنوان مقامات محلي شيراز مي‌گوئيم هنوز راه‌آهن شيراز ـ اصفهان فعال نيست.

شهردار شيراز درباره راه‌آهن شيراز ـ اصفهان حرف نمي‌زند ، او اين موضوع را سياسي مي‌داند.

مسئولان دولتي نيز پس‌از ايجاد شبهات در باره‌ي افتتاح راه‌آهن شيراز-اصفهان براي توجيه اين افتتاح آن را افتتاح اتصال راه‌آهن شيراز به خط راه‌آهن كشور خوانندند.































اشتراک گذاری
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
براي تبليغات شب قبل از انتخابات كه خوب بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
بدبخت ها، بازتابی ها خیلی بیچاره اند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
فقط دکتر اطاعت دروغ می گفت بقیه راست میگن!!!!!!
اكبري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
مثل پروژه تهران پرديس كه فعلا بسته شده درحاليكه حدود 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است افتتاح نمادين شد ما تا كي بايستي پروه هاي نيمه تمام را افتتاح كنيم اگر ما دولتهاي قبلي را انتقاد مي كنيم چرا باز هم در اين زمينه راه آنها را با قوت ادامه دهيم به نظر من نمايندگان مجلس بايستي خيلي در موراد سختگير باشند و نسبت به اين موضوعات با وزيران مربوطه شديد برخورد نمايند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
خوب کاری ندارد می دهند از اول بسازند پول مفت گنجشک مفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
راه آهن راه انرازی شده . فقط باید زحمت کشیده خطوط را نگاه کنید و پیاده دنبال کنید حتما به شیراز می رسید .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
قابل توجه حجت السلام حسینیان که ادعا می کردند راه آهن فعال است !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
تاکنون چندباردراین مورد مطلب نوشته اید و هیچ پاسخی ازطرف دولتمردان شنیده نشده وباز مثل گذشته هزینه این قبیل ندانم کاریهارا مردم باید بپردازند
-
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
باور کنید فعاله. اسنادش هم تو وزارت خارجه موجوده !!!!!!!!!111
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
ببخشید همین شما نبودید که بهد از مناظره دکتر اطاعت یک گزارش کامل از این خط تهیه کردید و حتی با کارکنان قطار هم مصاحبه کردید و دکتر اطاعت را به دروغگویی متهم نمودید؟ قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
با اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی موافق هستید؟
الی گشت