بازدید 9136
به بهانه افزایش بودجه نهادهای فرهنگی؛

همان آش و همان کاسه با وجود افزایش 10 برابری بودجه فرهنگی!

به نظر می رسد بازدید روزانه «هزار نفر» از یک «خبرگزاری» دینی که نام مساجد را نیز با خود یدک می کشد و صرف هزینه های هنگفت سالیانه از سوی یک نهاد مذهبی خود بیشترین ضرر را به ترویج امور دینی می زند. به عبارتی ثابت می کند که در حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی، مشکل اصلی از نداشتن برنامه، مدیریت و نبود نیروی انسانی کارآمد است وگرنه با افزایش بودجه ها باید حداقل برخی تغییرات ظاهری را در جامعه و گروه های هدف آن نهاد دینی دیده شود.
کد خبر: ۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۱ 21 February 2010

سرویس فرهنگی ـ با وجود افزایش بودجه نهادهای فرهنگی در دو دولت نهم و دهم، همچنان شاهدیم که اغلب این بودجه به جای آنکه صرف تولید و خلاقیت و رفع کاستی‌ها شود بیشتر به پرداخت حقوق کارمندان و چاق شدن نهادها می‌شود و در کنار این قضیه نیز تهیه امکانات رفاهی برای کارمندان با بودجه‌ها همچون مسکن و بن‌های رفاهی در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
به گزارش خبرنگار «تابناک»، با وجود ده برابر شدن بودجه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در دولت نهم، کارکرد این ستاد از سال‌های اصلاحات فراتر نرفته و همچنان بر مبنای همان اعتبار و هزینه در سال‌های 75 تا 84 در جریان است.
 
بنا بر اطلاع خبرنگار ما، این ستاد در دوره اصلاحات، دارای حدود سه هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور بود که به گفته مدیران، خوشبختانه این تعداد در پایان کار دولت نهم، به شش هزار کانون رسیده و همچنین تعداد کتابخانه‌های مساجد که در دوره اصلاحات حدود 2200 کتابخانه بود، هم‌اکنون به حدود چهار هزار کتابخانه رسیده است که البته با میزان افزایش بودجه به هیچ وجه سازگاری ندارد.

بنا بر این گزارش، این در حالی است که با وجود بودجه بسیار کم ستاد عالی در دوره اصلاحات دبیرخانه‌های این ستاد در مراکز استان‌ها با فعالیت‌های چشمگیر ـ البته در راستای اهداف و با نگاه فرهنگی خاص خود ـ روبه‌رو بوده است، اما هم‌اکنون و بنا بر گفته اغلب دبیران استانی این ستاد، فعالیت‌ها رنگ باخته و ضعف مشهودی در فعالیت‌های این ستاد دیده می‌شود، به گونه‌ای که در دوره‌های قبل بسیاری از نهادهای دولتی با پرداخت بودجه‌هایی، خواستار برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌هایی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بودند که این مهم در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته و نشانی از شور و هیجان کانون‌های مساجد در برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها دیده نمی‌شود.

همچنین این نهاد در چهار سال گذشته، تقریبا هیچ کار پژوهشی در حوزه مساجد نداشته و منتشر نکرده و دو مجموعه سخنرانی جدیدی هم که در این ستاد منتشر شده، آکنده از اغلاط تایپی و ویرایشی است.
 
در کنار اینها «خبرگزاری شبستان» که توانسته بود جایگاه خوبی میان رسانه‌ها و مطبوعات به دست آورد، به مرور و به خاطر مدیریت غیر حرفه‌ای، نه تنها جایگاه رسانه‌ای خود را از دست داده بلکه با دریافت مجوز رسمی و اعتبارات ویژه و راه‌اندازی سی نمایندگی در سراسر کشور با بدترین شیوه حرفه ای خبری در حال ادامه راه است و ...
 
به نظر می‌رسد، بازدید روزانه «هزار نفر» از یک «خبرگزاری» دینی که نام مساجد را نیز با خود یدک می‌کشد و صرف هزینه‌های هنگفت سالیانه از سوی یک نهاد مذهبی، خود بیشترین ضرر را به ترویج امور دینی می‌زند؛ به عبارتی ثابت می‌کند که در حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی، مشکل اصلی از نداشتن برنامه، مدیریت و نبود نیروی انسانی کارآمد است، وگرنه با افزایش بودجه‌ها باید دست‌کم برخی تغییرات ظاهری را در جامعه و گروه‌های هدف آن نهاد دینی دیده شود؛ اتفاقی که در ستاد عالی نیفتاده و با مدیریت جدید هم گویا عزمی برای آن نیست.
 
شایان ذکر است، بودجه معاونت توسعه قرآنی در وزارت ارشاد نیز در دولت نهم، هفده برابر شد که این رقم تنها و تنها صرف پرداخت پول به برخی مؤسسات مردمی خاص و برگزاری نمایشگکاه قرآن شد و فضای قرآنی کشور در حوزه‌های گوناگون نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به نسبت عدد هفده برابر، تغییر چشمگیری نکرده است.
 
اطلاعات خبرنگار ما حاکی از آن است، برخی کج‌سلیقگی‌ها و سوء مدیریت‌ها در این نهادهای مذهبی و مسئول در امور فرهنگ دینی، عامل اصلی این بی‌تحرکی شده است؛ چیزی که باید دید در دوره مدیریت جدید و تأکید ویژه شخص رئیس‌جمهور به حوزه فرهنگ تغییر خواهد کرد یا خیر.
 
گفتنی است، «تابناک» به زودی گزارش‌های مفصلی از فعالیت‌های فرهنگی ـ در حوزه‌های گوناگون اعم از کتاب، سینما، میراث فرهنگی، رسانه و... که متأسفانه بنا بر شعارهای اصولگرایانه دولت محترم نیست ـ از جمله خبرگزاری‌های تخصصی دینی در کشور منتشر می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بجای " بازدید روزانه «هزار نفر»" باید گفت "هزار بازدید" در روز (که به معنای هزار "نفر" نیست. )
اینکه نوشتید ؛ بودجه مرکز توسعه و ترویج اختصاص به نمایشگاه و کمک به بعضی مراکز خاص داره ، کاملا صحیح است . بیشترین مبالغ مربوط به نمایشگاه است و حمایت هایی هم از بعضی موسسات ویژه می شود و هیچ مرکزی هم بر چگونگی توزیع رسیدگی نمی کند
این بوجه فرهنگی نیست ضدفرهنگی است
عملکرد دولت اصلاحات ودولت اصولگرا رادرکفه ترازو قرارمیدهید امامتاسفانه بازهم مغرضانه برخورد میکنید کمی انصاف به خرج دهید وبه فکر این مملکت باشید........
سلام علیکم
متاسفانه این مکان با وجود افراد غیر مرتبط با فرهنگ و هنر فقط به محلی برای برگزاری برنامه هایی بسیار سطحی و گذری شده است.مثلا بارها همایش ازدواج برگزار کرده اند که گویا، انشالله ، هنوز این وظیفه بر عده سازمان ملی جوانان است و معلوم نیست یک همایش با موضوعی اجتماعی، چه ربطی به کانون های فرهنگی هنری دارد، البته اگر کارشان را انجام می دادند شاید می شد این نوع برنامه ها را نیز با اغماض از آنها پذیرفت اما در حالی که سال هاست هیچ فعالیت و اقدام هنری از اینها شاهد نیستیم این کارها به جز بهانه هایی برای حیف و میل بیت المال نخواهد بود.
اما متاسفانه گویا گوش وزیر ارشاد فعلی سنگین است و یا این که خودش هم با این نوع هدر دادن ها میانه دارد. الله اعلم.
سلام علیکم
با تشکر از این که بی طرفانه چشم بر بسیاری مراکز که بودجه ی بیت المال را می گیرند و هیچ نمی کنند، درباره فعالیت این ستاد در سال های اصلاحات باید بگویم اآنها در آن سال ها به قدری با شور کار می کردند که حتی تا لالی، شهرستانی کوچک و مرزی در خوزستان هم آمدند و ما که جمعی علاقه مند به کار تئاتر بودیم را بسیار تشویق کردندحتی نمایش مان را انتخاب کردند و در جشنواره که اسم زیبایی داشت نیایشگران هم شرکت مان دادند. شغل من تئاتر نشد اما آن تشویق از شوی یک مرکز دولتی در من و دوستانم نسبت به کشور علاقه ی خاصی به وجود آورد. اما اکنون که از جوانترها می پرسم همه چیز راکد مانده و خاک می خورد و فقط افسوس.
ازتحلیل خوب وواقعی شمابسیارممنونیم البته این راهم بدانید6هزارکانون و4هزارکتابخانه دروغ محض می باشد
کاش به کارمندانشون میدادند اینجا اشتباه کردید جای دیگه خرج میشه ما کارمنداش بی اطلاعیم
تو رو خدا بگوييد جلوي بودجه هاي كلاني كه براي نهادهايي پژوهشي فرهنگي مذهبي در كشور و مخصوصا در قم صرف ميشه گرفته بشه يا حداقل مديريت صحيحي روي اونها اعمال بشه.من با چند تا از اين نهادها همكاري داشتم و دارم.اكثرشون موازي كاري ميكنن و خروجي هاي كارآمدي ندارن.هيچ تاثيري هم تو فرهنگ كشور ندارن.به خدا يه پژوهش صحيح و حساب شده و كارآمد كه در نحوه رسوندنش به مخاطب هم مديريت باشه بهتر از هزار تا كتاب پژوهشيه كه اينا چاپ ميكنن و خريدار و مخاطبي نداره و انبار ميكنن.حتي شنيدم برخي شون كتابهاي چاپ شده شون رو بعد از چند سال انبار ميفرستن براي بازيافت كاغذ.اونم كتابهايي كه كلي هزينه چاپ و پژوهشگر براش داده شده.دارم نون خودم و آجر ميكنم ولي چاره اي نيست!!
دقیقا نکته درستی را گفته اید من خودم از نزدیک با این ستاد همکاری می کنم واقعا همه چیز بدتر از قبل شده و در ازای دریافت بودجه های کلان حتی نیروهای متخصص هم استخدام نمی شوند و برخی آدم های بازنشسته و رفقای آقای مدیر می آیند و می روند و حقوق می گیرند...حتی دریغ از چاپ یک کتاب و یا تحول در خبرگزاری...واقعا از اینکه حواستان به نهادهای مذهبی هست متشکریم
متاسفانه بودجه های فرهنگی هم بجای صرف امورات فرهنگی جامعه خصوصاجوانان ونوجوانان ، باجهت دادن به مسائل سیاسی وجناحی صرف خواسته هاوامیال اشخاص ویااحزاب خاصی می شودوماشاهدهستیم بجای اینکه باافزایش بودجه های فرهنگی فرهنگ اسلامی درجامعه شکوفاترشود ، جای خودرابه فرهنگ غربی وبیگانه داده است .برعلماءومسئولین فرهنگی جامعه است بجای اینکه برای حذف یکدیگرتلاش کرده وازهیچ کوششی هم دریغ نمی ورزند، ازاین اعتبارات درجهت وفاق وهمدلی وارتقاء فرهنگ اسلامی درجامعه بکوشندواسلام واقعی رادرجهان معرفی نمایند.
پیشنهاد می کنم با کانون ها مصاحبه کنید
مطمئن باشید حقیقتی غیر از این را خواهید یافت
باسلام بنده از استان زنجان هستم در دبیرخانه استان این آمادگی را داریم تا هرکسی از این خبرگزاری نسبتاً محترم تشریف بیاورد پاسخگو بوده و از کانونهای استان بازدید نماییم.
یادت باشه تابناک خبلی تناقض گویی کردی ها . نگی که نگفتی . ی کم کارشناسی تر حرف بزن .
به آن بنده خدای زنجانی باید گفت پسر جان زنجان همه ی کشور نیست اگر به فرض محال، یکی هم آباد باشد، که نیست 29 تای دیگر ول معطل هستند.
ماهميشه در اكثر كشورهاي شرقي در كثر زمينه هاشون با مشكل برنامه ريزي و مديريتي مواجهيم چيزي كه نه مردم و نه نهاد هاي دولتي نسبت به ان بي تفاوتند
در کارهای فرهنگی ظرافت ودقت ومطا لعه وهمچنین نیاز سنجیباید در دستور کار مسئولین باشد بنظر میرسد اهتمامی در انتخاب مدیران شایسته بعمل نمیاید همه مسئولیم بویزه وزیر محترم ارشاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار