بازدید 14718
علاوه بر برخی سهل‌انگاری‌های داخلی؛

تفرقه‌افکنی کلینتون با به‌کارگیری نام جعلی برای خلیج‌فارس

این در حالی است که سران این کشورها، اگر عاقلانه و به دور از القائات و شیطنت‌های دولت‌های مستکبر و زورگو به این مسأله بیندیشند، درخواهند یافت که ایران نه تنها هیچ خطری برای آنان در منطقه نیست، بلکه خواهان عزت و سرافرازی همه منطقه است.../ از جمله شبکه خبری انگلیسی «بی بی سی» در بخش بین‌المللی خود به زبان انگلیسی همواره از نام جعلی و ابتر خلیج به تنهایی استفاده می‌کند و ...
کد خبر: ۸۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷ 18 February 2010

بی‌تردید هر نام جغرافیایی از پشتوانه تاریخی برخوردار است که کشور و ملت منتسب به آن برای اثبات و پایداری دوام و بقای هویت ملی خود در دنیای به هم ریخته و پیچیده امروز سخت بدان نیازمندند.

به گزارش «تابناک»، در این میان، در حالی که جغرافیا و تاریخ سرزمین‌ها، کرانه‌های آبی، رودها و دریاهای منطقه فلات ایران و سرزمین‌های کرانه‌ای خلیج فارس و دریای پارس (که به عمان تغییر داده شده است) بسیاری از نشانه‌های تمدن دیرپای ایرانی را در خود جای داده‌اند، برخی کشورها همواره از هیچ کوششی برای تحریف تاریخ و جغرافیای خلیج فارس و تغییر هویت آن فروگذار نکرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در یکی از میزگردهای پربیننده ماهواره‌ای در روزهای اخیر در منطقه خلیج فارس با حضور هیلاری کلینتون، برخی از حاضران تحت تأثیر القائات تفرقه افکنانه، به زعم خود با زیرکی در هر یک از پرسش‌های خود از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کردند که بر این پایه، وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ‌های خود از همین واژه مجعول بهره برد. این در حالی است که مقام‌های همه دولت‌های آمریکا، پیش از این، بدون توجه به اختلافات سیاسی با ایران از واژه کامل خلیج فارس در مکالمات، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده می‌کردند تا این که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی اوباما این رویه تغییر کرد.
باراک اوباما بر خلاف رویه دیگر رؤسای جمهور پیشین آمریکا در سخنان خود، خطاب به مسلمانان جهان در ژوئن 2009 در قاهره از واژه بی معنا و ابتر خلیج به جای خلیج فارس استفاده کرد.

پس از این تغییر رویه و کاربرد نام مجعول برای خلیج فارس توسط مقامات رسمی آمریکا، ایرانیان مقیم آن کشور اقدام به اعتراض گسترده به این کار جاعلانه و غیراخلاقی و امضای طومار اعتراضی به اوباما کردند، با این حال با وجود انتظاری که از ایرانیان داخل کشور می‌رفت، پاسخ قاطع و حساسیت لازم را از سوی دولتمردان و رسانه‌های داخلی ندیدیم، چرا که در این زمینه، اعتراض رسمی و احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران کمترین کاری است که از دست دولت جمهوری اسلامی برمی‌آید... .

البته باید توجه داشت که در جریان رخدادهای اخیر در ایران، حذف نام فارس و یا کاربرد واژه عرب به جای خلیج فارس در شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و رسانه‌های گروهی انگلیس و کشور‌های مشترک المنافع با آن از جمله استرالیا و کانادا ـ با این تصور که ایران دیگر آن قدرت منطقه‌ای سابق را ندارد ـ متداول شده که هیچ واکنشی را از سوی دولت ایران به همراه نداشته است.

از جمله شبکه خبری انگلیسی «بی.بی.سی» در بخش بین‌المللی خود به زبان انگلیسی، همواره از نام جعلی و ابتر خلیج به تنهایی استفاده می‌کند و در برابر اعتراض گسترده و پیوسته سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی مدافع نام خلیج فارس، پاسخ‌های مبهم و غیرقابل قبولی می‌دهد، مبنی بر این که چون ما نمی‌خواهیم دل دوستان عربمان را به درد آوریم، نام فارس را از نام خلیج حذف می‌کنیم!

همچنین به تازگی نیز حاکم بحرین در واکنش به کاربرد نام درست خلیج فارس توسط آقای متکی در اجلاس منامه گفت، چرا ایرانیان این گونه حساسیت به نام این دریا دارند(!؟) سپس سخاوتمندانه(!) پیشنهاد داد ایرانیان برای اثبات برادری با اعراب، دست از نام خلیج فارس بشویند که این امر منافع بسیاری برای دولت ایران از سوی دولت‌های عربی در پی خواهد داشت

پایان سخن این که:

با توجه به حجم گسترده هجمه به این نماد اقتدار و امنیت ملی در کنار القائات دروغین صهیونیست‌ها و دولت آمریکا، مبنی بر خطر بزرگ ایران برای منطقه و تحرکات همزمان در تقویت ایران‌هراسی و تخطئه نام خلیج فارس:

1 ـ چرا پس از انتشار خبر اشتباه فاحش اخیر وزیر راه، هیچ پاسخی دست کم برای اصلاح این خطای نابخشودنی از سوی شخص وزیر و هیأت محترم دولت صورت نگرفته است؟ چرا ایشان مشخص نکرده‌اند که منظورشان از آوردن نام خلیج کدام منطقه بوده؛ خلیج مکزیکو، خلیج گوانتانامو، خلیج عدن یا خلیج بنگال؟
چرا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به عنوان منتشر کننده نخستین خبر که متوجه این خطای گفتاری شده در متن خبری که به سراسر دنیا فرستاده، آن نام ناقص را به شکل درست خلیج فارس اصلاح نکرده است؟ پاسخ ما به تبلیغات رسانه‌هاي گروهي منطقه که از این اشتباه فاحش شیخ الوزرای دولت جمهوری اسلامی به عنوان عقب نشيني ايرانيان از کاربرد نام خليج فارس و يک پيروزي بزرگ براي خود تلقي کرده‌اند، چه بوده است؟
چرا فلان روزنامه چاپ تهران که چندی پیش در نقشه خلیج فارس در صفحه نخست و زیر تیتر یک خود از نام جعلی استفاده کرد، تعطیل یا دست کم توبیخ نشد؟

 برنامه‌ریزی بلندمدت دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران زمین در دامن زدن به کاربرد نام جعلی و ابتر خلیج به جای خلیج فارس برای کمرنگ کردن تدریجی حساسیت ملی مردم و مسئولان ایرانی و جایگزینی نام عرب به جای فارس تلقی می‌شود، همان گونه که صد سال پیشتر از این نیز نام دریای پارس یا دریای مکران در جنوب بلوچستان بی سر و صدا به دریای عمان تغییر داده شد.

2 ـ بی‌تردید تلاش پیگیر برخی كشورها براي تغيير نام خليج‌فارس به نام‌هاي ديگر، به جز تعصب نژادي، هيچ‌گونه بار علمي، تاريخي و فرهنگي ندارد و پاره‌اي سازمان‌ها،‌ ارگان‌ها، خبرگزاري‌ها و مراكز فرهنگي سياسي كه با بهره‌گيري از كمك‌هاي مالي و دريافت رشوه از اين كشورها بر اين ‌گونه جعليات دامن مي‌زنند، بايد در برابر وجدان بيدار جهانيان و نيز ملت ايران، به اشتباه خود اعتراف و آن را اصلاح کنند، زیرا روح واقع‌نگري بين‌المللي و نداشتن تعصب نژادپرستانه، سبب شده است که نام‌هاي تاريخي قديم، جايگاه و كاربرد خود را حفظ کنند، همان‌گونه كه برای نمونه، با وجود اين‌كه سه چهارم كرانه‌هاي خليج مكزيكو را سواحل آمريكا در بر گرفته، اين خليج هيچ‌گاه به نام خليج آمريكا تغيير نام داده نشده است... .

آیا در حالی که در سند چشم انداز بیست ساله، ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی علم و فناوری با هویت اسلامی تعریف شده، یکی از راه‌های رسیدن به این جایگاه و منزلت، حفظ هویت ملی و تاریخی ایران از جمله زنده نگه داشتن نام خلیج فارس و جلوگیری از تحریف نام آن نیست؟

3 ـ نباید فراموش کرد که هر گونه سهل‌انگاری و عقب‌نشینی درباره صیانت از نام خلیج فارس، بی تردید هویت ملی ما را در معرض خطر جدی قرار داده و عقب‌نشینی‌های پی در پی بعدی را در جزایر سه‌گانه، حاکمیت ملی بر اروندرود و مرزهای عراق و ... را به دنبال خواهد داشت، زیرا پیشتر نیز دیدیم که مسامحه در برابر نام خلیج فارس، نه تنها هیچ واکنش مثبتی از سوی همسایگان جنوبی ما در پی نداشت، بلکه تأکید بیش از پیش آنان بر یک توهم تاریخی را موجب شده و این در حالی است که سران این کشورها، اگر عاقلانه و به دور از القائات و شیطنت‌های دولت‌های مستکبر و زورگو به این مسأله بیندیشند، درخواهند یافت که ایران نه تنها هیچ خطری برای آنان در منطقه نیست، بلکه خواهان عزت و سرافرازی کل منطقه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
شما هم از فردا اعلام کنید الاسکا مال کانادا است
یک چاوالدوز به خود و یک سوزن به دیگری
شايسته است ما نيز شروع به بكاربردن درياي ايران به جاي درياي عمان كنيم بلكه اعراب نيز از اين موضوع دست بردارند .
اقا وقتی چین داریم مشکلی نداریم که
از که نالیم ....؟؟؟
این سیاست از زمان آغاز دولت اوباما بکار گرفته شده و عبارت شبه جزیره عرب نیز به جای خیلج فارس به تازگی از سوی مقامات امریکایی زیاد بکار برده می شود.
آمريكا با ما دشمني دارد و اين را همه ميدانند ما هم هميشه مرگ بر آمريكا ميگوييم بنابراين خيلي وقته كه كار از احضار سفير و اعتراض گذشته است در ضمن شما مسئله را خيلي بزرگ ميكنين
خیلی بد بخت هستید شما تبناکی ها
اين حساسيتها منطقيه ولي در نهايت هركس قدرت و علم بيشتري داره پيروزه
اگر خانم كلينتون در ايران در ميزگرد شركت مي كرد حتما" از كلمه خليج فارس استفاده مي نمود .
هركس منافع خودش را مي خواهد و امروز منافع آمريكا با منافع اعراب پيوند خورده است و در كشورهاي عربي پايگاه دارد
من همان كسي هستم كه نظر درياي ايران به جاي درياي عمان را داده ام . در نظرات ارسال شده غالبا" بي تعصبي ديده مي شود و تنها مي توان تاسف خورد .
اولاً اون جوالدوزه نه چاوالدوز! دوماً مگه ما چه چیزی از تاریخ آمریکا رو تحریف کردیم که حالا بقول شما بخواهیم به خودمون چاوادوز یا هر کوفت دیگه که هست بزنیم؟
خلیج فارس خلیج پارس
ما تا آخر ایستاده ایم و با خون خود می نویسیم خلیج فارس برای همیشه
کو غیرت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه گویم که نا گفتنش بهتر است زبان در دهان پاسبان سر است
گفتا ز چه نالی که از ماست که بر ماست!!!!!!!!!!!جواب هایم هویهههههههه قابل توجه مسئولین
بهترين راه مقابله به مثل است به جاي درياي عمان درياي هرمز يا درياي عجم به كار ببريم زماني موفق مي شيم كه همه با هم باشيم.
چرا این قدر مسوولان بی خیال هستند؟؟؟ واقعا مساله اینقدر بی اهمیته واسشون؟
اون مسوولی که با ابراز نظر درباره دریای مازندران باعث خشم مردم شد بیاد از طریق دفاع از خلیج فارس حد اقل دید نسل های آینده رو در مورد خودش بهتر کنه
حالامتوجه می شوید وقتی که نام مناطق قومی خودمان در آذربایجان وکردستان و...را تغییر میدهیم و نام فارسی یا پاسی انتخاب می کنیم مردمان آن مناطق چه حسی دارند آیا می دانید نام اصلی و تاریخی شهرهای پارس آباد اردبیل نقده میاندوآب مهاباد چه بوده است؟
شما هم از فردا به جای جزایر فالکلند بگویید جزایر لاس مالویناس یا خلاصه تر : مالویناس.
اون بانــــــــــــــــــــــــــــــــــــو!
به ما نمی خوره؛ ایشان را همان کیلینتون و بس!
به نظر شما خانم کلینتون باید غم خلیج فارس ما رو بخوره یا وزیر خارجه ما؟؟
زماني شمال خليج فارس استان فارس بود از بوشهر گرفته تا بندر عباس كه فرمانداري كل بودند همگي استان فارس بود و خليج هم هميشه فارس. اما چه شد كه هر روز قسمتي از استان فارس گرفته شد و استان جديدي نام گذاري شد.ايا در آن زمان كسي فكر چنين روزي مي كر د كه وقتي خليچ فارس از فارس فاصله گرفت فرصت طلبان از اين موقعت سوء استفاده مي كنند. اينجا چه كسي مقصر است ما و يا همسايه هاي فرصت طلب.
marg bar rosiyeh
درکشوری که رنگ پرچم آنرا خودیها عوض میکنند میخواهید دیگران به خلیج فارس خلیچ ع ر ب ی نگویند
زنده باد خلیج همیشه فارس
ایرانی ها نباید از واژه دریای عمان استفاده کنن و باید در نقشه ها دریای پارس را بنویسند.
وقتی به جای دریای خزر دریای مازندران!!!!!!!!!!! می گویید
عزت بی سابقه ای که دولت مهرورز نان 1000تومانی در سطح جهان ایجاد کرده همین بود؟
اگر این جور باشه باید معنی عزت و اقتدار را عوض کنیم
خلیج همیشگی فارس طوفان های سهمناک تر از این را در کرانه های خود پشت سر گذاشته است و جاودانه خواهد بود ولی فراموش نکنید که کشورها برای نام گذاری آب های سرزمینی خود 12 مایلی اختیار دارند
خلیج فارس
چه خوبه اگه فیلم سازان بزرگ ما برای جشنواره های بین المللی مثل جشنواره کن یک فیلم با این موضوع و ثبت هنری این نام اقدام کنند.
خلیج همشیه زیبای فارس
بجای کل کل بایستی حرکتهای اصولی انجام بدیم مثلا اسم استادیومهای ورزشی را به خلیج فازس و دریای پارسی تغیر نام دهیم یا اسم کشوری که از اسمی جز اسم خلیج فارس استفاده کرد را با اسامی پارسی نام ببریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان