بازدید 3409

یک حقوقدان: قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال فدراسیون فوتبال می‌شود

کد خبر: ۸۴۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱ 13 October 2018

غلامرضا رفیعی حقوقدان ورزشی اعتقاد دارد فدراسیون فوتبال شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود.

به گزارش تابناک ورزشی، روز گذشته احمدرضا براتی رییس کمیته‌حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال گفته بود: «همه مدیران فدراسیون فوتبال خود را تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و در مقابل هر قانونی که شامل فدراسیون بشود تمکین می‌کنند اما نکته مهم این است که بر اساس ماده یک اساسنامه این فدراسیون، فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی است و هیچ قید دیگری اعم از عمومی و غیره هم ندارد. بنابراین واضح و روشن است که فدراسیون فوتبال مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیست».

بر همین اساس غلامرضا رفیعی حقوقدان ورزشی که اعتقاد دارد این قانون شامل حال مدیران فدراسیون فوتبال هم می‌شود در گفت‌و‌گو با رادیو تهران گفت: «ما در مملکت قانونی داریم به نام قانون محاسبات عمومی کشور که مصوب سال ۱۳۶۶ است. در این قانون گفته شده است موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه‌ی عمومی دارد تشکیل شده یا می‌شود. در تبصره‌ی این قانون هم گفته شده فهرست این موسسات و نهادها با توجه به قوانین و مقررات مربوط از طرف دولت پیشنهاد و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. در سال ۱۳۷۳ مجلس قانونی را به نام قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی را تصویب کرد. در سال ۱۳۷۶ به این نتیجه رسیدند که یک بند یازده به همین قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی اضافه کنند و آمدند و گفتند فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران. تبصره این قانون هم می‌گوید اساسنامه فدراسیون‌های مذکور حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون بنا به پیشنهاد سازمان تربیت بدنی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. در تمام دنیا فدراسیون‌های فوتبال کشورها نهاد عمومی غیر دولتی‌اند و از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند. مگر می‌شود شما شرکت یا نهاد خصوص باشید و از میلیاردها تومان امکانات مربوط به دولت استفاده کنید؟ دوستان در فدراسیون اگر ادعا دارند خصوصی هستند بگویند سهام‌داران فدراسیون چه کسانی هستند؟

ماده‌ی یک همین اساسنامه‌ای که می‌گویند مصوبه‌ی هیات دولت را دارد، گفته است فدراسیون فوتبال نهاد غیر دولتی است. آیا سواد آقایان و هیات دولت اینقدر نبود که بنویسند فدراسیون فوتبال موسسه خصوصی است؟ اصلا کسی در ایران می‌تواند بیاید و بگوید که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که برای عموم است، خصوصی است؟ اگر خصوصی است پس به چه دلیل در ماده ۲۲ بند یک و بند دو اساسنامه فدراسیون فوتبال گفته شده است که رییس مجمع وزیر ورزش و جوانان و معاون ورزش‌های قهرمانی است. در همین اساسنامه‌ی مورد عمل آقایان گفته شده در صورت انحلال فدراسیون کلیه‌ی دارایی‌های فدراسیون فوتبال به وزارت ورزش و جوانان منتقل خواهد شد. وقتی گفته می‌شود فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یعنی یک نهاد عمومی غیر دولتی هسنید و تابع قانون.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفته شده است همه‌ی مردم در برابر قانون مساوی هستند. قانون منع به کارگیری بازنشستگان که تصویب شده شامل حال فدراسیون فوتبال هم می‌شود. نکته‌ی ظریفی که البته وجود دارد این است که می‌فرمایند از نظر فیفا حتما باید فدراسیون فوتبال خصوصی باشد. فیفا هیچ وقت نگفته حتما خصوصی باشد فیفا می‌گوید که باید عمومی غیر دولتی باشد. شهرداری‌ها الان عمومی غیر دولتی هستند و مشمول این قانون می‌شوند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار