بازدید 6819

دود ممنوعیت‌های صادراتی یک شبه دولت در چشم صادرکنندگان

در نوزدهم مهر ۱۳۹۷ خبری مبنی بر قاچاق گوجه فرنگی در رسانه‌ها منتشر شد که در نوع خود جالب و تأمل برانگیز بود. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که محصول کشاورزی، چون گوجه فرنگی از کشور قاچاقی صادر شود! حالا پرسش این است ریشه این قاچاق گوجه فرنگی به آن سوی مرز‌ها به کجا بازمی‌گردد؟
کد خبر: ۸۴۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 12 October 2018

دود ممنوعیت های صادراتی یک شبه دولت در چشم صادرکنندگاندر نوزدهم مهر ۱۳۹۷ خبری مبنی بر قاچاق گوجه فرنگی در رسانه‌ها منتشر شد که در نوع خود جالب و تأمل برانگیز بود. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که محصول کشاورزی، چون گوجه فرنگی از کشور قاچاقی صادر شود! حالا پرسش این است ریشه این قاچاق گوجه فرنگی به آن سوی مرز‌ها به کجا بازمی‌گردد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در نوزدهم مهر 1397 خبری مبنی بر قاچاق گوجه فرنگی منتشر شد؛ خبری که در نوع خود جالب بود و ذهن هر شنونده و خواننده ای را به خود مشغول می کرد. تاکنون خبر قاچاق کالاهای مختلفی را شنیده بودیم اما این موضوع که یک روزی محصول کشاورزی چون گوجه فرنگی به کالایی تبدیل شود که بخواهد قاچاقی از مرزهای کشور خارج شود، دور از ذهن بود. اما پشت قضیه قاچاق گوجه فرنگی گذشته ای نهفته است که شاید با بررسی آن گذشته، اندکی موضوع قاچاق گوجه فرنگی قابل درک باشد.

با آغاز سال جاری تکانه های بازار ارز شدیدتر شد و یکباره قیمت دلار و سایر ارزها شروع به رشد چشمگیری نمودند. ارزش پول ملی روز به روز با کاهش مواجه شد و صادرات کالا رفته رفته نسبت به توزیع آن در بازار داخلی، توجیه اقتصادی پیدا کرد. تولیدکنندگان و تجار ترجیح دادند که کالاهای خود را به آن سوی مرزهای ایران بفرستند تا از این طریق سود بیشتری کسب کنند. صادرات بی رویه محصولات مختلف آغاز شد و این در حالی بود که در نبود آمارهای دقیق از میزان تولید محصولات و میزان مصرف داخلی آن ها، دولت دل خوش به افزایش میزان صادرات کالاهای غیرنفتی بود و مسئولین مربوطه با ذوق و شوق فراوانی اقدام به انتشار اخبار مربوط به افزایش میران صادرات کالاهای غیرنفتی می کردند. زمان گذشت و کمبود برخی کالاها در بازارهای داخلی رفته رفته با افزایش قیمت آن کالا و مشتقات آن در بازار به چشم آمد. یکی از آن کالاها، گوجه فرنگی بود.

با افزایش قیمت گوجه فرنگی و رب آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه ای به تاریخ 27 شهریورماه 1397، صادرات گوجه فرنگی را جهت تنظیم قیمت آن در بازار داخلی از دوم مهرماه تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

دود ممنوعیت‌های صادراتی یک شبه دولت در چشم صادرکنندگان

این ممنوعیت صادرات یک شبه که در برخی از اقلام دیگر نیز در طی چند ماه گذشته بعضاً مشاهده شده، بر خلاف قانون بود.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات طی مصاحبه ای در چهارم شهریور ماه 1397 در این زمینه، گفت: براساس قانون بهبود فضای کسب و کار باید نظریات بخش خصوصی در این زمینه اخذ و سپس تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: همچنین براساس قانون رفع موانع تولید، ممنوعیت باید در کمیته ماده ۳ سازمان توسعه تجارت طرح و در شورای اقتصاد تصویب شود و سه ماه بعد از تصویب لازم ‌الاجراست. رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: از سوی دیگر قانون حقوق مکتسبه را داریم که براساس آن اگر دولت به هر دلیل تصمیم گرفت که شرایط ماده ۳۷ و قانون بهبود فضای کسب و کار را رعایت نکند، باید ضرر و زیان تولیدکننده و صادرکننده را پرداخت کند.

حالا پرسش این است که با رعایت نشدن قانون ممنوعیت صادرات و مهلت سه ماهه به صادرکنندگان گوجه فرنگی چه اتفاقی رخ داد؟

در آغاز درست روز بعد از اجرای بخشنامه ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی (سو مهر 1397) صادرات این محصول کشاورزی از گمرکات کشور شد و به میزان یک میلیون و 655 هزار و 61 کیلوگرم گوجه فرنگی به ارزش 762 هزار و 77 دلار صادر شد. این صادرات به این دلیل بود که صادرکننده گوجه فرنگی قبل از ممنوعیت صادرات آن، قرارداد خود را منعقد کرده و پولی نیز از این بابت دریافت کرده و حالا ملزم به انجام تعهدات خود بود که ناگهان یک شبه ممنوعیت صادرات بدون در نظر گرفته شدن مهلت سه ماهه اعمال شد.

پس از آن که آمارهای مربوط به صادرات گوجه فرنگی در روزهای بعد از ممنوعیت صادرات آن منتشر شد، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ‌ای گلایه‌ آمیز به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از بی توجهی به ممنوعیت صادرات گوجه‌ فرنگی و رب آن گلایه کرد. این نامه گلایه آمیز، در نهایت باعث شد تا نظارت بر صادرات گوجه فرنگی از گمرکات کشور شدیدتر شود و در نتیجه، صادرکنندگان مجبور شدند برای انجام تعهدات خود به قاچاق گوجه فرنگی روی بیاورند.

این روند در بسیاری دیگر از کالاهای صادراتی نیز طی چند ماه گذشته دیده و نبود آمار دقیق از میزان تولید و مصرف یک محصول و همچنین تصمیمات یک شبه دولت برای ممنوعیت صادرات کالا باعث شده است تا دود این بی تدبیری های دولت به چشم صادرکنندگان و تولیدکنندگان برود. در این وضعیت، اگر صادرکنندگان به تعهدات بین المللی خود عمل نکنند، رفته رفته بازارهای صادراتی را از دست می دهند و اگر به تعهدات خود عمل کنند، بخشنامه های ممنوعیت صادرات را زیر پای گذاشته اند و جریمه خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
دیگه جرات نداری تابناک نظرات مردم رو چاپ کنی???
پاسخ ها
کیوکامبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
صادرات گوجه باعث ایجاد تولید و افزایش کاشت گوجه میشه.. بشرطی که درست مدیریت بشه.. و فقط آقا دلاله سود بنره.....
گوجه درسته یا گورجه؟ یا گوبجه؟ اصلاً این کلمه گوجه چرا اینقدر بی معنی به نظر میرسه؟ دکتر حداد عادل به دادمون برس!
اینقدر نمی دانند که نمی توانند که اینده را پیش بینی کنند ولو با احتکارهایی که صورت گرفته
با آن کارخانه ای که یک شبه قیمت رب گوجه را سه برابر می کنه باید چه برخوردی بهتر از این بشه ؟ گوجه اش خارجی بود ؟ اگه جلوی صادرات را نگرفته بود الان یک مثنوی صدمن کلمه از تابناک منتشر می شد که دولتیا چرا به فکر رب مردم نیستند ! یک نگاه به دوره افزایش ارز و رفتار خودتون و مطالب منتشرتون بکنید ببینید چه اتشی سوزاندید دیروز پوشک و امروز رب و ...
این حسن روحانی و کابینه اش جز خسارت برای تمام اقشار جامعه و همه صنوف هیچ دست آوردی نداشته اند
پاسخ ها
متین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
معلومه خیلی برات گرون تموم شده که دیگه نمیتونی اونور دلار های گوجه فرنگی رو به جیب بزنی ، مردم دارن از زیر بار گرونی مایحتاج اولیه میمیرن تو فکر صادرات و جیب خودتی
ریشه اش در بی ارز ش کرد ن پول ملی ازسوی دولت تدبیر وامبده
این موضوع گوجه فرنگی دقیقا تقاص وانتقامی بود که بابت تمسخر کردن احمدی نژاد برای دولت بنفش پیش آمد والبته چندین برابر آبروریزی بیشتر ...مثل دهها مورد دیگر !
نه تولید زیاد شده ونه مصرف مردم برای گوجه کم شده .تره بار را هم مگه میشه سلف بفروشی ؟ جالبه
کشوری که با بحران بی آبی درگیر است و دشتها درحال نشست هستند صادرات محصولات کشاورزی با چه منطقی انجام میشود
گوجه وسیب زمینی رانمیتونن قیمتش راثابت نگه دارند .خدایاوقته ظهورحضرت مهدی فرارسیده ایشان رابفرست مارا نجات بده
نمردیم و معنی تدبیر و امید رو هم فهمیدیم.علی برکت الله.
همین بلا را معاون اول احمدی نژاد به سر پسته آورد و یکشبه صادرات آن را ممنوع کرد هنوز تولید کنندگان پسته و اقتصاد مربوط به آن نتوانسته اند از آسیب این کار کمر راست کنند. و آمریکا بازارهای صادراتی پسته ایران را تصرف کرد.
بسمه تعالی
بخاطر گرانی دلار و دریافت ارزی قیمت محصولات صادراتی درآمد خوبی نصیب دلالها شده است.
با صادرات گوجه نمی توان به جایی رسید به علاوه کدام تولید کننده گوجه ،خودش صادر کننده آن است که متضرر بشود یا نشود گوجه فرنگی را به ثمن خس از کشاورز میخرند و با ارتباطاطی که دارند صادر میکنند به قیمت بالا ارز آن را هم میدهند اتومبیل های لوکس وارد میکنند مردم و کشاورز بازنده واقعی هستند
در وقتی که مردم خودمان نیازمند هستند هیچ کس حق ندارد برای دلار چیزی از کشور خارج کند ............این ضغرا وکبرا هم بهم نبافید .که مردم این گرانی را تحمل نمیکنند که شما ....بله شما ...به نوایی برسید از صادارت مواد غذایی که زحمت انرا کشاورز میکشد واب ان و زمین انرا مال مردم ایران است نه بیگانه .......به کشورهای عربی و میلیادر بشوید .بس کنید این دعواهای زرگری را ............................خجالت بکشید ....بوی گندم .مال من .هرچی میکارم مال تو .دلال ..............وطن فروش
خدا خیرشون بده.کار خوبی کردن.چه خبره گوجه ۸ تومن موز ۷ تومن.حالا کمی بهتر شده
عذر می خواهم شما هم بعضاً مواضعتون متناقض هستش مگر نه اینکه چند روز پیش از منتقدین ممنوعیت سیب زمینی انتقاد کردید و نوشتید که آنها به جای که به فکر مردم باشند به سود و ضرر صادرکنندگان هستند طوری از صادرکننده نوشتید که من فکر کردم اونها هم مثل دلالها فعالیتهای اقتصادیشونن باعث ضرر کشور هست
وقتي كه صادر كنندگان ما به فكر مردم نيستند و وقتي قيمت جنسي در آنسوي مرزها بالاميرود تمام آن را صادر ميكنند آنچنان كه براي مردم داخل هيچ چيز نميماند بايد هم دولت يكدفعه وارد معركه شده و صادرات را ممنوع كند .حقشان است
ما چی صادر میکنیم انها چی صادر میکنند ما یک تریلی جنس صادر میکنیم میشه 1500 دلار اونها دو تا لیتاب صادر میکنند میشه 2000 دلار حال گمرک و پول حمل بار و فساد پذیری کالا و ... را هم بهش اضافه کنید محصولات کشاورزی را باید در سرزمینهای پر آب مهندسین کشاورزی ما با شرکتهای کشت و صنعت تولید و به اقصی نقاط جهان صادر کنند نه در بحران کم آبی افتخار به صادرات کشاورزی داشته باشیم مگر به صورت گلخانه ای با حد اقل آب و مکانیزه کرده آبیاری و حرکت به سوی تولیدات صنعتی و صادرات خدمات مهندسی و .....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان