بازدید 33410
۱
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

چگونه حساب ارزی افتتاح کنیم؟

کد خبر: ۸۴۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 07 October 2018

هر چند نگهداری ارزهای خانگی از دغدغه دارندگان است اما حساب ارزی راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است به خصوص اینکه صاحب سپرده کوتاه مدت ارزی می تواند به تناوب به مانده حساب واریز یا از آن برداشت کند.

روند افتتاح این حساب ها مشابه سپرده های بلندمدت است بدین معنی که یک سپرده بلندمدت افتتاح می شود و یک سپرده کوتاه مدت یا قرض الحسنه ارزی که سود سپرده به آن حساب واریز می شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای افتتاح حساب ۱۰۰ یورو یا ۱۰۰ دلار (یا ۵۰۰ درهم امارات) است.

در حال حاضر اما هنوز برخی از بانک های دولتی و خصوصی آمادگی افتتاح حساب به درهم امارات را ندارند اما همه آنها نسبت به افتتاح حساب با دلار آمریکا و یورو اقدام می کنند. همچنین برخی بانک ها حساب های ارزی شش ماهه برای دلار افتتاح می کنند که سود آن بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد عنوان می شود.

مسئول بخش ارزی یکی از بانک های دولتی در این رابطه به خبرنگار ایبِنا گفت که در روزهای گذشته و همزمان با افت قیمت ارزهای خارجی در بازار، روند افتتاح حساب های ارزی توسط دارندگان ارزهای خانگی افزایش یافته است. 

از سوی دیگر برخی از بانک ها برای سپرده های یکساله دلاری تا ۵.۵ درصد سود در نظر گرفته اند که بیش از رقم تعیین شده توسط بانک مرکزی است. از آنجایی که اتباع خارجی نیز امکان افتتاح حساب سپرده ارزی در بانک های ایران با مدارک و مستندات مشخص شده از جمله گذرنامه معتبر و پروانه اقامت دائم یا موقت را دارند، این سپرده جذابیت بالایی برای آنها دارد. البته اتباع افغانستان و عراق مقیم ایران شرایط متفاوتی برای افتتاح سپرده ارزی دارند که می توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک های مختلف از این شرایط با خبر شوند.

از مهم ترین ویژگی های این سپرده می توان به این موضوع اشاره کرد که صاحب سپرده کوتاه مدت ارزی می تواند به تناوب از مانده حساب خود برداشت یا وجهی به آن واریز کند.

همچنین براساس بخشنامه بانک مرکزی اتباع خارجی نیز می توانند با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز اقدام به افتتاح این نوع حساب ها در بانک های ایران کنند.

با این حال بانک ها در پایان دوره سپرده گذاری ارزی یک ساله ۰.۳ درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی کارمزد می گیرند.

همچنین اگر سپرده گذار قبل از پایان دوره سپرده گذاری نسبت به بستن حساب ارزی خود اقدام کند، بانک ها باید از محل منابع خود اصل و سود سپرده را به پرداخت اسکناس ارزی به مشتری پرداخت کنند و سپس ارز پرداختی را از اداره بین الملل بانک مرکزی دریافت کنند.

منبع: ایبنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام ، أيا با اين حساب ارزي واريزي يا برداشت در كشورهاي ديگر امكان پذير هست?
و به جه صورت انجام ميگيردممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر