بازدید 2382

از ترخیص کالا چه خبر؟

ترخیص کالا از گمرک پس از اجرای مصوبات اخیر دولت، سرعت گرفته و کالاهای مشمول معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی که ۳۶۳۷ قلم است در حال ترخیص هستند و قرار است به زودی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی دیگر از کالاهای مشمول این قانون را اضافه کند که به گفته یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، دیگر کالاها نیز با تعهد از صاحبان کالا باید ترخیص شود چون حبس کالا در گمرک بسیار زیان‌آور و غیرمنطقی است.
کد خبر: ۸۳۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶ 26 September 2018

ترخیص کالا از گمرک پس از اجرای مصوبات اخیر دولت، سرعت گرفته و کالاهای مشمول معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی که ۳۶۳۷ قلم است در حال ترخیص هستند و قرار است به زودی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی دیگر از کالاهای مشمول این قانون را اضافه کند که به گفته یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، دیگر کالاها نیز با تعهد از صاحبان کالا باید ترخیص شود چون حبس کالا در گمرک بسیار زیان‌آور و غیرمنطقی است.

به گزارش ایسنا، پس از ابلاغ بسته ارزی جدید که از نیمه مردادماه امسال اعلام شد، واردکنندگانی که کالاهای خود را قبل از این بسته، ثبت سفارش کرده و از گمرکات کشور ترخیص نکرده بودند، ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شدند؛ یعنی اگر این کالاها مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و در بسته‌ جدید ارزی در ردیف کالاهای اساسی منتشر شده قرار نمی‌گرفت، باید واردکننده برای آن مابه‌التفاوت نرخ ارز بین دو بسته قدیم و جدید را پرداخت می‌کرد. همین عامل سبب شد حجم زیادی از کالاهای وارد شده در گمرک رسوب کند و گلایه بسیاری از تجار و بازرگانان را به سبب متضرر شدن‌شان به همراه داشته باشد، چراکه علاوه براین که برخی کالاها فاسدشدنی بودند، هر روز ترخیص نشدن کالاها منجر به پرداخت هزینه انبارداری، دمواژ و ... می‌شود.

در همین راستا به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران،  ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی می‌شود که طبق اعلام نایب رییس اتاق بازرگانی روزانه یک میلیون تومان هزینه تحملی هر کانتینر است.

این موضوع علاوه‌براین که تجار را دچار مشکل کرده، کارخانه‌ها را نیز یکی پس از دیگری به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه و نداشتن آن به تعطیلی یا تعدیل نیرو کشانده و در نهایت امر این شرایط هزینه تمام شده کالا را برای مصرف‌کننده بیشتر می‌کند.

به دنبال این مشکلات و ایجاد هزینه‌ها، برخی کالاها از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی معاف شدند و کم کم بر تعدادشان افزوده شد .همچنین قرار شد ترخیص کالاهایی که تاریخ صدور ثبت سفارش آن‌ها اول مرداد ماه سال جاری است،بدون رعایت سقف ارزشی واردات بلامانع باشد. همچنین طبق اعلام رئیس کل گمرک به طور میانگین روزانه ۴۷۰۰ کامیون و در برخی روزها تا ۶۰۰۰ کامیون کالا از گمرکات کشور ترخیص می‌شوند.

در این راستا در نشست بررسی مسائل و مشکلات واردات و صادرات که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رییس بانک مرکزی و رییس گمرک برگزار شد، اعلام شد که بخشی از مشکلات ترخیص کالاهای موجود در انبارهای گمرکی مربوط به تخصیص ارز است و برخی دیگر مشکل تامین ارز را دارند که مقرر شد بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکلات را برطرف کنند.

در این رابطه حمیدرضا صالحی - نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران - به ایسنا گفت: باید در نظر داشت که برای ترخیص کالا از گمرک سعه صدر داشت و تعهداتی از صاحبان کالا گرفته شود؛ لذا طی این ۲۴ ساعت تعیین شده می‌توان تعداد زیادی از کالاها را ترخیص کرد. ضمن اینکه با روحیه‌ای که از رییس بانک مرکزی سراغ داریم و همکاری‌هایی که با بخش خصوصی در این مدت داشته‌اند حرکت‌های خوبی صورت خواهد گرفت. به خصوص برای کالاهایی که زمان‌دار هستند نباید ترخیص‌ دیر شود که منجر به ضرر و زیان شود.

وی افزود: دلیل رسوب کالا در گمرکات، طبق آنچه رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده این است که بخشی از کالاها به خاطر ترانزیت به کشور دیگر در بنادر کشورمان وجود دارند. برخی از کالاها نیز منتظر مجوز از دستگاه‌های فنی چون سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و... هستند و همچنین سومین دلیل این است که متقاضی یا واردکننده کالا، منابع مالی کافی ندارد و به‌دنبال منابع ریالی است. از سوی دیگر کالا وارد کشور شده اما فعال اقتصادی ارز آن را پرداخت نکرده و منتظر تأمین ارز از سامانه نیما یا بازار آزاد است و از آنجاکه اسناد لازم را ندارند، امکان ترخیص کالا فراهم نمی‌شود.

بر اساس وعده‌های داده شده وهماهنگی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های ذیربط امید است این مشکلات متفاوت که هر یک به نهادی مربوط می‌شود برطرف گردد تا تجارت تسهیل و تولید از ایستایی خارج شود و در نهایت بازار مصرف نیز با التهاب در عرضه و قیمت مواجه نباشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان