بازدید 6145

ممنوعیت واردات پالونیا به کشور

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است،گفت:کشت این محصول غیرقانونی است.
کد خبر: ۸۳۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 25 September 2018

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است،گفت:کشت این محصول غیرقانونی است.

احمد چراغیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خطرات کشت درخت پالونیا در کشور، اظهارداشت: از نظر سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور کاشت این درخت بدون مطالعه و بررسی های دقیق به صلاح نیست. 

وی اضافه کرد: ما جلسات متعددی را در این زمینه با اساتید دانشگاه و محققان، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان محیط زیست و ... برگزار کردیم اما در نهایت با واردات و کاشت این گونه موافقت نشد. 

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اساتید دانشگاه گلستان بر روی  دو گونه پالونیا فورتون و پالونیا تومنتوسا تحقیقات و مطالعاتی را انجام داده اند، گفت: نظر آنها این است که می توان این دو گونه را در مناطق شمالی کشت کرد. اما سازمان جنگلها و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع به دلیل مهاجم بودن این گونه و عدم مطالعات کافی این مساله را رد کرده اند. 

وی گفت: این دو گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال قبل به صورت محدود وارد شده بودند و در باغ بوتانیک ( گیاه شناسی) برای کارهای تحقیقاتی و آموزش دانشجویان استفاده می‌شود. 

به گفته چراغیان گونه  پالونیا برگ های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می کند به درختان و گیاهان دیگر  فرصت رشد نمی دهد و آنها را از بین می برد. 

وی با اشاره به اینکه واردات بذر،قلمه و نهال پالونیا به کشور ممنوع است، افزود:در زمینه کاشت آن نیز همانطور که اشاره شد میان سازمان جنگلها و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با دانشگاه گلستان اختلاف وجود دارد و این دو سازمان با دانشگاه گلستان در این زمینه مخالفت کرده اند.

این مقام مسئول دولتی درباره اینکه هم اکنون شاهد کشت این نوع درخت در کشور هستیم، گفت: ما هیچ مجوزی برای واردات پالونیا صادر نکرده ایم و کشت آن نیز قانونی نیست.

وی اضافه کرد: برخی این گونه را به صورت قاچاق وارد می کنند و در نتیجه تولید و توزیع آن غیرقانونی است و گواهی بهداشت برای آن صادر نمی شود.

چراغیان درباره اینکه آیا درختانی که به صورت غیرقانونی کشت شده اند، امحاء خواهند شد؟،افزود: تاکنون از ما چنین درخواستی نشده که برای امحای این درختان اقدام کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی