بازدید 7381

حضورقدرت‌های فرا منطقه‌ای در سوریه و پیامد‌های آن

حسین محمدی فومنی
کد خبر: ۸۳۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 25 September 2018

امروه جهانیان شاهد حضور قوای نظامی فرا منطقه‌ای کشور‌هایی مانند روسیه و چین در آب‌های مدیترانه‌ای در سواحل سوریه به منظور مقابله با تحرکات نظامی آمریکا و هم پیمانان آن به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه علیه ساکنان ادلب آخرین پایگاه تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، بطوریکه این حضور و مانور نظامی بنا به موافقت دولت قانونی سوریه برگزار می‌شود. این رزمایش نشان خواهد داد که آمریکا قدرت مسلط بر منطقه نیست و در صورت بروز هر گونه درگیری علیه سوریه نیرو‌های آمریکایی آسیب خواهند دید.
سایکس – پیکو دوم در خاورمیانه
پیشینه تاریخی تحولات خاورمیانه پس از جدا شده از دولت عثمانی بر اساس قرار داد سایکس – پیکو تقسیم خاورمیانه و کشور‌های عربی و دولت‌های انگلیس و فرانسه سبب احتمال شگل گیری سایکس -پیکو دوم را فراهم آورده است. بطوریکه قدرت‌های فرا منطقه‌ای غربی اهداف چند گانه زیر را دنبال می‌کنند عبارتنداز:
ایجاد و راه اندازی گروه‌های افراطی و تروریستی حمایت و سازماندهی آنان.
ایجاد اختلاف به بهانه شیعه و سنی و مهار اندیشه انقلابی بهار عربی.
مقابله با مقاومت حزب الله لبنان به منظورحمایت از رژیم صهیونیستی.
تقسیم بندی و تجزیه کشور‌های این منطقه به منظور تضعیف کشور‌های مسلمان و سهم خواهی از آنان.
راه اندازی جنگ و کشتار ما بین مسلمانان به منظور جلوگیری از رشد جمعیت مسلمانان و همبستکی آنان با یکدیگر مانند جنگ عربستان علیه مردم یمن، کشتار مردم عراق و سوریه توسطه گروه‌های تروریستی.
انگیزه‌ها و اهداف واقعی روسیه در سوریه و خارومیانه
چرایی حضور روسیه در منطقه خاورمیانه بویژه در سوریه را می‌بایست در پیشینه تاریخی این کشور و نگاه دولتمردان این کشور به حوزه خلیج فارس وا کاوی کرد روسیه همواره بدنبال گسترش نفوذ و حضور قوای نظامی خود در آب‌های مدیترانه و خلیج فارس بوده است، با بروز و ظهور انقلاب اسلامی ایران اسلامی استکباری سیتزی و ظلم ستیزی علیه دول بیگانگان و ایجاد امنیت در منطقه را دنبال می‌کندف به همین منظور زمینه همگرایی راهبردی و همسویی سیاسی ا. روسیه با ایران اسلامی را فر اهم آورده است. ومضاعفا روسیه منطقه آسیا و خاورمیانه را به لحاظ راهبردی منطقه ممنوعه خود می‌داند و به مقابله با حضورو گسترش کمر بند ناتو به شرق می‌پردازد.
چرایی حضور روسیه در سوریه
روسیه هموراره به دنبال حل و فصل سریع سیاسی بحران در سوریه است؛ از این رو با ایجاد یک کمپین سیاسی رسماً اعلام کرد که هدف این کشور از حضور نظامی در سوریه دستیابی به راه حل دیپلماتیک در کوتاه مدت است. روس‌ها مدعی شده اند که برای کمک به کرد‌هایی که مورد هجمه تروریست‌ها قرار گرفته اند و نیز کمک به دولت مشروع و قانونی سوریه در مبارزه با تروریسم به سوریه آمده اند؛ و در این زمینه در خصوص سرکوب گرو ههای افراطی تروریستی داعشی بهمراه ایران اسلامی موافق بوده است.

احیای ابر قدرتی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی
آنچه هم اکنون حائز اهمیت است با نگاهی به گذشته، نگاه ژئوپلیتیک روسیه به منطقه راهبردی خاورمیانه به عصر کاترین دوم برمی گردد. روسیه تحولات خاورمیانه‌ای را در ارتباط با نزدیک شدن آمریکا به مناطق مرزی خود تلقی می‌کند. هر روندی که مرزها، امنیت ملی روسیه و حوزه کشور‌های مستقل مشترک المنافع را تهدید کند، از نظر روس‌ها نوعی تزلزل قدرت در مقابله با آمریکا به شمار می‌رود.
روسیه همواره در دکترین خود به دنبال احیای قدرت و اقتدار خود بر آمده و تحولات خاورمیانه این بهانه را به روسیه داده است به عبارتی خودی نشان دهد مانور و حضور قوای نظامی روسیه بهمراه هم پیمانان آن مانند چین در آب‌های مدیترانه‌ای بنوعی هشدار به آمریکا در خصوص تحرکات نظامی این کشور علیه سوریه و هشدار به حضور آمریکا و ناتو در حوزه اکراین و کریمه، بحران کرجستان و مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده است. کرملین با موفقیتی که در مدیریت بحران اوکراین به دست آورد، در یک اقدام ماهرانه امنیت دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل و در واقع این پیام را ارسال کرد که اگر بخواهید ناوگان دریای سیاه روسیه در «سواستاپول» (در کریمه) را مورد هدف قرار دهید، امنیت مدیترانه یعنی امنیت اروپا نیز به خطر خواهد افتاد.
حضور قوای نظامی کشور‌های هم پیمان غربی آمریکا (انگلیس، فرانسه، آلمان و...) با هم پیمانان روسی مانند (چین با همگرایی ایران و ترکیه) پس از اجلاس رهبران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ایران اسلامی به منظور مقابله و عقب نشاندن گروه‌های تروریستی در منطقه وآمریکا در منطقه بویژه در سوریه بیانگر افول قدرت آمریکا در این خاورمیانه می‌باشد. در صورت اقدام نظامی آمریکا در سوریه سرعت فروپاشی هیمنه آمریکا در جهان با توجه همزمانی جبهه جنگ اقتصادی این کشور علیه چین و نیز با هم پیمانان سنتی و غربی خود مانند کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک با شکل گیری گروه‌های اقتصادی جدید در جهان بیشتر خواهد شد.

پیامد‌های احتمالی حضور نظامی روسیه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای در سوریه
تثبت روسیه به عنوان یک قدرت جدید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جهان.
تاثیر گذاری روسیه در روند سیاست‌های کشور‌های اسلامی خاورمیانه
تاثیر گذاری روسیه در روند سرنوشت گروه‌های تروریستی.
تاثیر گذار در تجزیه یا جلوگیری از تجزیه کشور‌های منطقه خاورمیانه عربی.
افشای ناتوانی نقش آمریکا در حل مسائل خاورمیانه و افول ابر قدرتی این کشور به جهانیان.
در صورت عدم بروز جنگ با آمریکا در سوریه پیگیری روند گفتگوی‌های چند جانبه به منظور حل بحران سوریه و گروه‌های تروریستی بهترین گزینه خواهد بود. دراین زمینه می‌بایست شاهد شکل گیری نظم نوین جهانی و منطقه‌ای از سوی طرف‌های فرا منطقه‌ای در خاورمیانه و جهان باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل