بازدید 26133
۶

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه‌های جهانی به حملات تروریستی اهواز

حادثه تروریستی (شنبه) در اهواز بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهانی داشته و واکنش‌های متفاوتی نسبت به این اقدام گروه تررویستی و جدایی طلب «الاحوازیه» از سوی رسانه‌ها و مقامات کشور‌های مختلف را شاهد بودیم.
کد خبر: ۸۳۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ 22 September 2018

حادثه تروریستی صبح امروز (شنبه) در اهواز بازتاب بسیاری در رسانه های جهانی داشته و واکنش های متفاوتی نسبت به این اقدام گروه تررویستی و جدایی طلب «الاحوازیه» از سوی رسانه ها و مقامات کشورهای مختلف را شاهد بودیم.

به گزارش «تابناک»؛ تاکنون سه واکنش عمده و متفاوت از سوی رسانه های جهانی در برابر حادثه تروریستی اهواز را شاهد بوده ایم؛

یک طیف از واکنش ها، با تروریستی اعلام کردن حمله به رژه نیروهای مسلح و مردم در اهواز، این اقدام را محکوم کردند.

در همین زمینه، خبرگزاری «کیودو» ژاپن در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: «چندین تن در حمله تروریستی به رژه در ایران کشته شده‌اند. این را تلویزیون دولتی ایران گزارش کرده است».

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

خبرگزاری «تاس» روسیه نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده و نوشته است: «حمله تروریستی به رژه ارتش ایران، دست‌کم 10 کشته بر جای گذاشت».

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارش خود نوشت: «چندین تن در حمله تروریستی به رژه نظامی در ایران کشته شدند. افراد مسلح ناشناسی حین یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران به روی مردم آتش گشوده و چندین تن کشته شدند».

در همین زمینه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (شنبه) نیز خطاب به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران گفت، مسکو آماده تقویت همکاری با تهران در خصوص مقابله با تروریسم است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال حمله تروریستی صبح امروز هنگام برگزاری رژه ارتش ایران در اهواز، به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تسلیت گفت.

طبق اعلام کاخ کرملین، پوتین در این پیام به روحانی تأکید کرد: «آنچه در اهواز اتفاق افتاد، یک بار دیگر ضرورت مبارزه سرسختانه با تروریسم را در تمام شیوه‌های بروز و تجلی آن یادآور می‌شود».

رئیس‌جمهور روسیه در پیام تسلیت خود افزود: «ما نیز آمادگی خود را برای تقویت همکاری با شرکای ایرانی در مبارزه با تروریسم اعلام می‌داریم».

وی ادامه داد: «حمله اهواز یک جنایت خونین است و ما امیدواریم تمام عاملان آن مجازات شوند.»

راب مک کایر، سفیر بریتانیا در تهران نیز حملات امروز در اهواز را محکوم کرده است. او در پیامی که در توئیتر منتشر کرده نوشته است: یک حمله تکان دهنده تروریستی. هر جایی (این حمله) اتفاق بیفتد باید محکوم شود. تمامی تسلیت ما به خانواده‌های قربانیان.

طیف دوم که بیشتر رسانه های غربی، عربی و اسرائیلی را شامل می شود، به تروریستی بودن حادثه نپرداختند و از واژگانی چون «حمله» (به جای حمله تروریستی) و «شبه نظامیان الاحوازیه» (به جای تروریست های الاحوازیه) در خبررسانی خود استفاده کردند. از سوی دیگر، این طیف بیش از هر چیز به هدف قرار دادن زنان و کودکان و غیرنظامیان اشاره ای نداشتند و صرفا هدف قرار دادن نیروهای مسلح ایران را بازتاب خبری دادند.

استفاده از عبارت «حمله به رژه اهواز» به جای حمله تروریستی تیتر یک بی بی سی فارسی بود که سبب اعتراضات گسترده  از سوی کاربران این شبکه خبری شد؛ از جمله یک شهروند ترکیه ای که خطاب به این رسانه نوشت: بر شما یزیدیان لعنت ایران سرت سلامت باد...

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

در همین راستا، خبرگزاری «فرانسه» نیز به دنباله‌روی از «بی بی سی» نوشت: «رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که شبه‌نظامیان به یک رژه نظامی در جنوب غربی ایران در روز شنبه حمله کرده و دست‌کم 8 نظامی را کشته و حدود 20 نفر دیگر را نیز زخمی کردند.»

«آسوشیتدپرس» نوشت: «خبرگزاری ایرانی اعلام کرد که 8 نیروی سپاه در حمله کشته شدند. افراد مسلح به رژه ارتش ایران در منطقه نفت خیز جنوب غربی ایران حمله و دست‌کم 8 تن از اعضای سپاه پاسداران را کشته و 20 تن دیگر را نیز زخمی کرده‌اند».

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

خبرگزاری «رویترز» در خبری که در ساعات ابتدایی پس از این حادثه منتشر کرد، نوشت: «چندین تن پس از آتش گشودن افراد مسلح ناشناس حین رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران روز شنبه کشته شدند». این خبرگزاری بعدا خبر خود را به روزرسانی و صرفا شمار کشته‌ها را 11 تن از میان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد؛ اما نامی از «حمله تروریستی» نبرد!

وبسایت شبکه «سی ان ان» هم به پوشش این خبر پرداخت و تأکید کرد: «دست‌کم 10 تن کشته و 21 تن دیگر از جمله یک زن و یک کودک در یک حمله به رژه نظامی در شهر اهواز در استان خوزستان ایران زخمی شدند.»

شبکه سی ان ان با اینکه نقل قولی از «غلامرضا شریعتی» فرماندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» منتشر کرد که گفته بود، «تروریست‌ها در پوشش نیروهای سپاه و بسیج به روی مقامات و مردم از پشت آتش گشودند»، باز هم از این حمله با عنوان «حمله تروریستی» یاد نکرده و صرفا به انتشار این نقل قول بسنده کرد.

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

شبکه «فاکس نیوز» هم در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: «حمله به رژه ارتش ایران دست‌کم 8 کشته از میان نیروهای سپاه بر جای گذاشت: این را رسانه های دولتی ایران می‌گویند»؛ در شرایطی که تمام رسانه‌های ایران و مقامات ایرانی از لفظ حمله تروریستی برای صحبت کردن درباره این رویداد استفاده کرده‌اند.

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

وبسایت روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز نوشت: «حدود 9 تن از نظامیان ایران در حمله به رژه ارتش کشته شدند. این را خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است. شبه‌نظامیان ناشناس طی رژه ارتش در جنوب غربی ایران تیراندازی کردند. این مطلب را یک مقام ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته است».

شبکه خبری «دویچه ووله» آلمان نیز گزارشی درباره این حمله تروریستی منتشر کرد، اما این شبکه نیز با دنباله‌روی از دیگر رسانه‌های غربی، اصلا اشاره‌ای به تروریستی بودن این حمله نداشت و فقط نوشت: «به دنبال تیراندازی در رژه نظامی در جنوب غربی ایران، تلفاتی نیز گزارش شد». این گزارش ادامه می‌دهد: «حمله کنندگان ناشناس به روی رژه ارتش در شهر اهواز در جنوب غربی ایران آتش گشودند و چندین کشته و زخمی در این حمله گزارش شده است».

روزنامه «گاردین» چاپ لندن نیز در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرد، نوشت: «نظامیان رده بالای ایرانی در حمله به رژه نظامی کشته شدند»، این روزنامه نیز گزارش کرد: «دست‌کم 8 تن پس از آنکه دو فرد مسلح به روی نیروهای سپاه در اهواز آتش گشودند، کشته شدند».

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نیز نوشت: «افراد مسلح به رژه ارتش ایران حمله، 8 نظامی را کشته و 20 تن را نیز زخمی کردند».

شبکه «الجزیره» قطر نیز گزارشی در وبسایت خود در این رابطه منتشر کرد، اما فقط نوشت: «حمله مسلحانه مرگبار رژه نظامی در ایران را هدف گرفت. رسانه‌های دولتی ایران گزارش کردند که پس از آنکه افراد مسلح از پشت به رژه ارتش در اهواز تیراندازی کردند، چندین تن زخمی و کشته شده‌اند».

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

طیف سوم نیز علاوه بر نپرداختن به جنبه تروریستی حادثه و تلفات غیرنظامی، به صورت تلویحی از این اقدام تروریستی حمایت کردند.

رسانه های عربستان سعودی و در رأس آن ها شبکه خبری العربیه عمده ترین نماینده این طیف بود که از دقایق اولیه حادثه ضمن پوشش گسترده حمله تروریستی گروه الاحوازیه اعلام کردند که سپاه پاسداران ایران، گروه الاحوازیه را به دست داشتن در حادثه اهواز متهم کرده است.

العربیه به گونه ای اقدام به پوشش حادثه تروریستی اهواز کرده که گویی گروه الاحوازیه در این حادثه دست نداشته و تنها از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در حادثه متهم شده است.

سه واکنش و رویکرد متفاوت رسانه های جهانی به حملات تروریستی اهواز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۶
مرگ بر انگلیس و فرانسه تروریست پرور
از شبکه خبر توقع بیشتری داشتیم، اصلا پوشش مناسبی ندادن، در خبر کوتاه ساعت 12 ظهر که هیچ اشاره ای به این حادثه تروریستی نکرد.
آقا الان داعش رو کجای دلمون بذاریم؟؟ کی به کیه؟؟؟
از همه مهم تر تلویزیون ایران در خبر ساعت 14 لعد از حدود 25 دقیقه اخبار مختلف از رژه در شهرهای مختلف سخنرانی رئیس جمهور و رئیس مجلس و دیگران انگار اتفاقی نیفتاده باشد به اصل خبر اشاره نکرده می گوید عوامل حمله تروریستی به هلاکت رسیده اند بعد از 5 ساعت از حمله جنایتکاران می گوید حدود 10 نفر شهید شده اند و تعدای زخمی که احتمال افزایش شهدا هم هست در حالی که تعداد شهدا تا 24 نفر معلوم و رخمی ها قریب 60 نفر نیز مشخص شده اند . بعد انتظار دارید بی بی سی دشمن چه بگوید
باید با تمام ققوا و با هزاران موشک به عربستان یورش برد
برای اکثر مردم معلوم شده که کدوم کشور ها حامی تروریست ها هستن :

آمریکا + اسرائیل و عربستان سعودی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار