بازدید 34896
۸

فروش آیفون با دلار ۴۲۰۰ تومانی، به قیمت ارز آزاد

کد خبر: ۸۳۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 21 September 2018

از نتایج تخصیص ۲۲۰ میلیون یورو ارز دولتی به واردات گوشی به ویژه آیفون این است که باوجود وقفه در عرضه کالا و محدود شدن تعداد و مدل‌‌های گوشی‌ در بازار، هنوز آیفون‌های وارد شده با دلار 4200 تومانی با گارانتی رسمی در بازار موجود است.

به گزارش فارس، آمار واردات رسمی گوشی تلفن همراه در سال 97 و سال 96 از کاهش میزان واردات به یک سوم در سال جاری حکایت دارد و با استناد به این آمار گفته می شود بازار گوشی تلفن همراه با مشکل کمبود کالا مواجه هست.

طبق آمار قبلی، حدود ۷۰۰ هزار گوشی در گمرک معطل مانده و حدود ۱۲۰ هزار گوشی نیز در انبار شرکت‌های متخلف در انتظار تعیین تکلیف توقیف شده است.

با این وضعیت برخی علاوه بر افزایش نرخ ارز، کمبود کالا در بازار را را دیگر دلیل افزایش قیمت گوشی موبایل می‌دانند و خواستار تسریع در ترخیص کالاهای در گمرک مانده شدند که مراحل ترخیص گوشی‌های دارای ارز آزاد از گمرک از شنبه هفته گذشته آغاز شد.

اما علیرغم محدود شدن گوشی‌های موجود در بازار از نظر تعداد و مدل‌ در پی وقفه طولانی در عرضه کالا به بازار، مشاهدات خبرنگار فارس در بازار تلفن همراه نشان می دهد هنوز آیفون‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اند با گارانتی شرکت‌ رسمی واردکننده در بازار موجود است که می‌تواند نشانه‌ حجم زیاد واردات یا حتی بیشتر از نیاز این کالا یا کاهش خرید توسط مردم باشد.

در زمان تخصیص ارز دولتی به واردات، ۲۲۰ میلیون یورو به واردات گوشی اختصاص یافت که بسیاری از آنها از برند اپل بوده‌اند؛ پس از شناسایی تخلفات‌ ارزی، این موضوع با انتقادات زیادی رو‌به رو شد؛ همچنان که وزیر ارتباطات پرسید: «وقتی من نتوانستم برای اپراتورهای موبایل ارز بگیرم چگونه برای واردات گوشی اپل ارز گرفته‌اند؟»

در نهایت خریداران هنوز گوشی‌های آیفونی را که به تعداد زیاد با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اند را می‌خرند و پاسخ استعلام از سامانه همتا ورود گوشی با ارز ۴۲۰۰ تومان را تایید می‌کند، تنها تفاوت این است که علیرغم تمام برخوردهای قضایی و قهری، این گوشی نه با ارز ۴۲۰۰ تومانی بلکه با ارز روز به فروش می‌رسد.

علاوه بر این، پس از اجرای طرح رجیستری واردات گوشی آیفون برای یک دوره تقریبا طولانی تنها از طریق شرکت‌های واردکننده رسمی انجام شد و تمام کالاهای موجود در بازار دارای گارانتی و وارد کننده مشخص بودند اما در مقطع فعلی که بازار موبایل با مشکلات متعددی دست به گریبان است و فعلا اثرات رجیستری بر بازار موبایل و اقتصاد کشور برای مردم قابل مشاهده نیست، بار دیگر گوشی های آیفون بدون گارانتی و بدون شرکت واردکننده به بازار برگشته و حتی زیاد شده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸
چرا باید موبایل آمریکایی که تحت تحریم آنها هستیم را با نرخ نجومی وارد کنیم کی مسول این ندانم کاری هاست ؟
ارز دولتی برای دارو ضروری تست یل گوشی موبایل ۱۰ میلیونی
خدا عقل به مسئولین ما بده
جسارت نباشه. ممكنه بفرمايين كجا؟ بريم بخريم!!
وای بر مدیریت دولت. مردم مواد اولیه ندارند اونوقت ایفون وارد میکنند
در روز روشن دزدی میکنن بعد یک سری از اصلاح و تغییر حرف میزنند.
خوده دولتیها این ارز 4200 رو راه انداختن برای اینکه ذهن مردم عوض شه و کسی از رانت و حقوق های کلان نپرسه.بهتره دولت شعبده بازی رو جمع کنه دستش واسه همه رو شده.دولت خودش با چند نرخی کردن عامل فساد هست.
مردم نون ندارن بخورن ایفون بخوره توی سرمون
امروز رفتم ستمال کاغذی بخرم از عمده فروشان خیابان باستان ،دیدم دستمال کاغذی ها گرانتر و حتی دوبرابر قیمت روی کالا به فروش میرسد .گفتم غیرقانونیه .گفت من فاکتور خرید دارم و مسئولان باید برن سراغ کارخانه دار و محتکرین ... قیمت روش مال اوایل سال بود.....

مسئولین و مخصصصوصا سازمان تعزیرات کجا هستند؟ بحث فقط دستمال کاغذی نیست .... اگر کارمندانتون رو میفرستید بازار و وضع اینه بهتره چندتا مامور مطمئن تر هم به صورت نامحسوس بفرستید برای نظارت روی کار کارمندان
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی