بازدید 15977
تأملی موشکافانه بر تغییرات «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان»؛

قانونی که در یک سالگی‌اش «تغییر» کرد، ولی «مبهم» ماند!

اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، به رغم سر و صدا‌های زیادی که به پا کرده، چیز جدیدی نیست. شاید باورش دشوار به نظر برسد؛ اما بررسی اسناد مربوطه، حکایت از این مهم دارد که قانون جدید نیز به ابهاماتی قدیمی مبتلاست که ممکن است بار دیگر آن را در مسیر تصحیح قرار دهد!
کد خبر: ۸۳۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 21 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، به رغم سر و صدا‌های زیادی که به پا کرده، چیز جدیدی نیست. شاید باورش دشوار به نظر برسد؛ اما بررسی اسناد مربوطه، حکایت از این مهم دارد که قانون جدید نیز به ابهاماتی قدیمی مبتلاست که ممکن است بار دیگر آن را در مسیر تصحیح قرار دهد!
به گزارش «تابناک»؛ به رغم آنکه مصوبه مجلس شورای اسلامی در اصلاح قانون یاد شده یک بار از شورای نگهبان قانون اساسی اعاده شد، تغییر یافت و با تصویب در آن شورا، به قانون تبدیل گشت و روند ابلاغ را نیز پیمود. شواهد حکایت از آن دارد که ماجرا پایان نیافته و شاید دوباره و به زودی شاهد بازگشت این قانون به مجلس برای تفسیر یا حتی تصحیح باشیم؛ این را می‌شود از کنکاش در چگونگی رقم خوردن تغییرات اخیر دریافت که عملا با اعلام وصول این طرح در تاریخ ۱۳۹۶/۴/۲۶ در هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کلید خورد. این در حالی بود که قانون قبلی در ۱۳۹۵/۲/۲۰ به تصویب مجلس رسیده و با تأیید در شورای نگهبان در ۱۳۹۵/۲/۲۹، در مسیر اجرا قرار گرفته بود. (تصویر ۱)
 
تصویر (1)
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک نمایید
تصویر (1) برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک نمایید

بدین ترتیب، مشخص می‌شود که «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان»، به فاصله چهارده ماه از تصویب در مسیر تصحیح قرار گرفته است. عمری بسیار کوتاه برای قانونی که اهداف بزرگی را دنبال می‌کرد؛ اهدافی که برخی از آن‌ها در مقدمه (یا دلایل توجیهی) طرح جدید آمده و به امضای ۱۱۶ نماینده مجلس رسیده است. (تصویر ۲)
 
تصویر (2)
تصویر (2)

آن گونه که در مقدمه طرح جدید آمده، «تفسیر ناصحیح» از قانون قبلی، موجب «نقض غرض قانون گذار و به کارگیری حداکثری بازنشستگان و در نتیجه، تخصیص اکثر گردیده» بود که به باور خیل نمایندگانِ خواستار تصحیح قانون، «بر مبنای اصول فقهی و حقوقی، قبیح بوده و قطعا مورد نظر قانونگذار نیز نبوده است»؛ رویدادی که نتیجه آن، کنار گذاشته شدن و مجال نیافتن تعداد پرشمار افراد متخصص و دانش آموختگان در سطوح عالی از سطوح مدیریتی و سیاسی کشور بوده است.

به عبارت بهتر، منظور نمایندگانی که خواستار تصحیح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به فاصله یک سال و دو ماه از تصویب آن بودند، بستن راه تفسیر ناصحیح این قانون و باز شدن عرصه برای تزریق متخصصان غیربازنشسته به عرصه‌های مدیریتی کشور بود؛ هدفی که می‌شود با بررسی تغییرات رقم خورده، بهتر قضاوت کرد، آیا محقق شده است یا خیر؟!

لازم است برای شروع این بررسی، به سراغ مصوبه مجلس شورای اسلامی برویم که در نتیجه بررسی این طرح، دریافت پیشنهادهای نمایندگان و اعمال پیشنهادهای رأی آورده در آن و در نهایت تصویب نهایی آن حاصل آمده است. (تصویر ۳) مصوبه‌ای که تنها یک تبصره (تبصره ۱) آن را تغییر داده است؛ یعنی ابقای ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان و چهار تبصره از پنج تبصره ذیل آن.

 
تصویر (3)
تصویر (3)

اما تغییرات رقم خورده چیست؟ همان گونه که تصویر فوق نشان می‌دهد، بحث بر سر عدم شمول برخی مشاغل است که در ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب سال ۱۳۸۶ برشمرده شده‌اند. کدام مشاغل؟ برای پاسخ، لازم است ماده یاد شده از قانون مدیریت خدمات کشوری را مرور کنیم. (تصویر ۴)
 
تصویر (4)
تصویر (4)

مرور ماده ۷۱ قانون مورد اشاره، پنج گروه را مقام توصیف کرده که مدیریت سیاسی می‌کنند و البته ذیل این ماده، ۴ تبصره نیز درج شده است. اکنون اگر مصوبه اخیر مجلس (تصویر ۳) را مرور کنیم، پی خواهیم برد که تنها سه گروه از پنج گروه برشمرده در ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری می‌توانند مشمول استثنای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شوند و گروه «استانداران و سفرا» و همچنین گروه «معاونان وزرا» از این شمول خارج شده‌اند.

البته جز این تغییر، چند تغییر جزئی دیگر نیز در قانون قبلی ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان اعمال شده که عبارتند از: کاهش سطح جانبازی از ۷۰ به ۵۰ درصد، محدود کردن ایثارگران به آزادگان بالای سه سال اسارت و محدود کردن به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد شاغلان و البته محدود کردن به کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح با تدابیر فرماندهی کل قوا به صرف کار در دستگاه متبوع خود.

همه این تغییرات در حالی در مصوبه مجلس آمده بود که با ارسال این مصوبه به شورای نگهبان، آن شورا مصوبه را تأیید نکرده و برای اعمال تغییر و رفع اشکالات وارده به مجلس بازگرداند تا بار دیگر تغییراتی جدید در آن اعمال شود که عبارت هستند از: حذف «دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری» از شمول استثنا‌های قانون و برداشتن ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح با تدابیر فرماندهی کل قوا «به صرف کار در دستگاه متبوع خود» و منوط کردن ایشان به دریافت مجوز از فرمانده معظم کل قوا. (تصویر ۵)
 
تصویر (5)
تصویر (5)

تغییراتی که در ۱۳۹۷/۶/۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، سپس با تأیید در شورای نگهبان قانون اساسی، به قانون تبدیل شد و با ابلاغ رئیس جمهور در تاریخ۱۳۹۷/۶/۲۷ ، در دست اجرا قرار گرفت؛ قانونی تغییر یافته و جدید که قرار است به باز شدن عرصه برای به کارگیری متخصصان و دانش آموختگانی در پست‌های مدیریتی در کشور منجر شود که به کارگیری بازنشستگان، مجال خدمت گزاری را از ایشان گرفته است.

به کارگیری کدام بازنشستگان؟ آن‌هایی که در سمت‌های استاندار، سفیر یا معاون وزیر مشغول به خدمت هستند یا حائز شرایطی از جمله سه سال اسارت نیستند. بازنشستگانی که بعید است شمارشان زیاد باشد. پس این همه هیاهو در روز‌ها و ماه‌های اخیر برای اجرای این قانون و برشمردن فهرست مشمولان یا گمانه زنی در خصوص آن‌هایی که بازنشسته هستند و باید بروند، بر سر چیست؟!

این کلیدی‌ترین پرسشی است که می‌شود در این زمینه پرسید؛ پرسشی مهم که در تغییرات اخیر قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان برای پاسخ دادن به آن هیچ تلاشی نشده است. اگر تردید دارید و متوجه ماجرا نشده‌اید، یک بار دیگر به متن قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که مصوب سال ۱۳۹۵ است، بنگرید (تصویر ۱) و ماده واحده آن را مرور کنید. جایی که می‌گوید منظور از مشمولان این قانون، کلیه کسانی هستند که بازنشسته یا بازخرید شده‌اند، اما در دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، به کار گرفته شده‌اند.

یعنی آن‌هایی که به کارگیری‌شان ممنوع بوده و از سال ۱۳۹۵ مشمول این ممنوعیت بوده‌اند و بر اساس تبصره ۳ قانون، خودشان و دستگاهی که در آن مشغول به کار بوده‎‌اند، حداکثر شصت روز مهلت داشته‌اند تسویه حساب کرده و از تصرف غیرقانونی در اموال دولتی دوری بجویند، اما این گونه نشده است. امثال رئیس فلان فدراسیون ورزشی یا رئیس بهمان سازمان یا ... که هر یک با تمسک به دلیل و تبصره‌ای یا تراشیدن توجیهی، بر سر کار ماندند یا بر سر کار رفتند و این روز‌ها گمانه زنی درباره مشمول شدن یا نشدنشان بالا گرفته است.

گمانه زنی‌هایی که موجب شده ابهامات در خصوص قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، به رغم تصحیح اخیر، بار دیگر اوج بگیرد و این پرسش را پدید آورد که آیا نمی‌شد برای پاسخ به این ابهامات هم تدبیری در طرح تصحیح قانون یاد شده دیده شود؟ آیا به راستی با تصحیح اخیر، قانون از «تفسیر‌های ناصحیح» و «نقض غرض قانون گذار» به دور خواهد ماند؟ به نظر که این گونه نمی‌رسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۱
تنها چیزی که می‌تونه مسئولان رو از صندلی قدرت که بهش چسبیده‌اند،جدا کند،مرگ هست.هیچ قانونی کارساز نیست!
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
احسنت.
توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
من معلم مخالف اشتغال بازنشستگان در مدارس و ادارات ا.پ هستم چون انگیزه و کارایی جوانان تحصیلکرده و کاربلد را ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
آخه فقط مسئولین نیستن، خیلی نگاه سطحی و احمقانه‌ای هست که فقط اونارو ببینیم. توی همه سطوح بازنشسته‌ها چسبیدن و ول نمیکنن توفیق خدمت رو.
معلم، کارمند دولت و ...تقصیرهمه‌هست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
!!تمام درد جامعه رو در این جمله گفتی
بعضی ها رو فقط مرگ میتواند از قدرت برکنار کند هرچند که قانون اساسی یک سری تدابیر فرمالیته در این موارد دارد ولی در این سالها که کارساز نبوده و میشه نتیجه گرفت
جانبازان که توان جسمی شان کم و آزادگان و ... همه شان باید زودتر از سن بازنشستگی بازنشسته شوند نه که بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
چرا اینها استثنا شدند.
بعد که مردم گیر میدن به این قشر، نپرسین چرا!! بی دلیل، همه چیز دارن و تمومی هم نداره امتیازاتشون. از تخفیف بلیط مترو و داشتن حق تردد در طرح ترافیک بگیرین، تا استثنا شدن از طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها! واقعا مضحکه
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
سلام.
این موارد همه آدرس غلط دادن است. بپرسید چند جانباز بالای 50درصد در کل کشور علی رغم رسیدن به شرایط بازنشستگی، هنوز بر سر شغل خود هستند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
جانباز و ایثار گر بیچاره که یا کنج بیمارستان است یا کنج خانه .
چرا عده ای بدنبال تبصره هستند تا میز مدیریت را رها نکنند جوانان چه تقصیر دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
بالاتر هم اشاره شد. بازنشسته‌ها فقط پشت میز مدیریت نیستن.
معلم بازنشسته هم خطرناکه و ...
اساتید
مشکل همون تبصره هاست،
اجرای قانون نباید تبعیضی در آن باشد.
فساد سیستماتیک یکیش همینه.
دولت مسئول و متولی بی قانونی در بکارگیری بازنشستکان است .لذا کسانی که قانون را زیر پا گذاشتند مانند مفسدین برخورد شود .
تازه امسال به هر دبیر بازنشسته 12 تا 14 ساعت درس دادن. مگه اینکار خلاف قانون منع به کار گیری بازنشستگان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
حرفت کاملا درسته
اساتید و معلمهای پیر بجای اینکه کلاسها رو ول کنن و اجازه بدن به جوونترها، چسبیدن به مدارس و نه تنها کارشون هیچ کیفیتی نداره، بلکه جلوی ورود نیروی تازه نفس رو هم گرفتن.
مدیر ماندن بازنشستگان بیشتر از اینکه مساله ای اصلی باشد از جنس همان حواشی و نرفتن سر اصل موضوعی است که این مملکت بدلایلی البته مشخص که چیزی جز حفظ قدرت یک عده نیست سالهای سال است بدان مبتلاست.
آنچه اصل است نظام حزبی و شفافیت سیاسی و اقتصادی و حذف برچسبهای متداول از ساختار این مملکت است وگرنه بودن جوانی که در خط پیر حرکت میکند و به عالم و آدم پاسخگو نیست و ساختار جوری باشد که بتواند دربرود و از زیر بار مسولیت و پذیرش خطاها شانه خالی کند هیچ تغییری ایجاد نمیکند.
ماندم کی در این مملکت اصل و فرع با هم مجزا و به اصل پرداخته خواهد شد.
علی برکت ا.... ان شاءا...
یک قانون خوب و یک خطی یعنی منع به کار گیری بازنشستگان در مشاغل دولتی و ممنوعیت به کارگیری چند شغله وجود دارد.

این قانون رو ما خودمون خلق نکردیم . این قانون همان قانون تعارض منافع هست که در غرب سالهاست داره استفاده میشه.

مجلس 10 صفحه تبصره برای این قانون گذاشته و عملا این قانون را بی خاصیت کرده.

از سال 57 تا الان هیچ مسئولی بازنشسته نشده بلکه از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر نموده و تازه بر سمت های آنها افزوده شده.

افرادی مثل ولایتی و حداد و وزیر بهداشت و نعمت زاده و وزیر راه گل های سر سبد این حکومت 40 ساله هستند.
خیلی ساده است ما مخلص همه آزاده ها و جانبازان هم هستیم ولی این امتیاز که کسی چون آزاده است و یا جانباز شامل قانون منع بکارگیزی بازنشستگان نمی شود عقلایی هم نیست.
بسمه تعالی
سادگی است، گمان بردید تحجر، لجاجت و بی بصیرتی همیشه در یک شکل و آنهم بصورت جبهه مخالف بروز و ظهور دارد.
یک روز بشکل کودتای «مشارکتی»ها در مجلس ششم علیه حکومت (در شکل تحصن و استعفا وبه نام انتخابات آزاد)، و پانزده سال بعد کودتای باصطلاح «اصولگرایان» (در شکل قانون «اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان»، و به اسم جذب نیروهای جوان در مدیریتها).
سادگی است گمان بریم، که به دنبال برگرداندن هشت سال تحجر و ضد امامان صلوات الله علیهم (از امام خمینی رحمت الله علیه، امام خامنه ای حفظه الله تعالی تا امام زمان زمان عج الله تعالی فرجه الشریف) و انتخابات 1384 و 1388 نباشند.
و اتفاقاً چقدر زیبا می شود حق و باطل را با سنجه (زمان و مکان) شناسایی کرد. آن زمان کلینتون با تحریم و تهدیهایش به کمک «آنها» آمد و این زمان هم ترامپ با همان ابزار به کمک «اینها» آمده است.
پاسخ ها
یک هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
خودت هم فهمیدی این چرندیات چی هست نوشته ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
حاجی حالت خوبه؟
اصلا اینهایی که گفتی چه ربطی به موضوع گزارش داشت؟
وقتی برای قانون استسنا قائل میشویم یعنی فاتحه ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
استثنا
مجلسی که از طرح یک قانون با این سادگی که به هر لیسانس حقوقی بگی از این قانون بهتر تنظیم می کنه می توان امید داشت در این شرایط حساس قانونی وضع کند که اوضاع مردم بهتر بشود قانون گذار بهتر بود بازنشسته را اول قانون تعریف می کرد تا ابهام پیش نیایید آیا بازنشسته مشمول کسی می شود که بر اساس قوانین موجود مانند قانون تامین اجتماعی و مدیریت خدمات کشوری به سن بازنشستگی رسیدن یا نه صرفا مشمول کسانی می شود که حکم بازنشستگی گرفتند و حقوق آنها از صندوق بازنشستگی پرداخت می شود دوم هیچ مجازات بازدارنده ای برای مدیران بالادستی که قانون را اجرا نمی کنند در نظر گرفته نشد سوم باید در صد جانبازی را منوط به تصویب اولیه قانون یعنی سال ۹۵ می نمود و...
نخبگان خانه نشین و همه مسئولین در بی تفاوتی نابودی نخبگان کشور
قوانین اگه تضمین اجرایی داشت و کار آمد بود وضعیت مملکت این نبود
امان از تبصره های قانون که همیشه منافع جمعی را فراهم می کند و رانت و فساد را بدنبال دارد. کسی که بازنشسته است چه جانباز و چه عیر جانباز چه فرقی دادند که استثنا در نطر گیرند و حالا دنبال کمیسیون پزشکی برای ماندن باشند. اگر قانون است برای همه باید باشد.
همه به جز مقامات و خودمون شامل این قانون هستند مانند همه قوانین کشور،چه قانون عالی
هر کس با یک نامه خودش رو از این قانون مستثی کرده مثلا:

نیروهای مسلح
اعضای هیات علمی دانشگاه ها
مدیران کل
مدیران
وزرا
نماینده ها
اعضا شورا ها
کارکنان شرکت نفت

خوب دیگه کسی نمیمونه که مشمول این قانون بشه. مردم عادی که حدود 90 درصد جامعه ایران رو تشکیل میدن اصلا خود به خود بعد از 30 سال کار بازشنسته میشن.

برای همین هست که من یکی از مخالفان اصلی وجود دولت، مجلس، شورا و سازمان های دولتی در جوامع عقب افتاده و کشورهای جهان سوم هستم. الان تمام بودجه کشور به جیب حدود 210 میلیون نفر میره و بقیه مردم فقط مجبورن نگاه کنن.

الان شما شیخ نشین رو ببینید هیچکدوم از ساختارهای حکومتی ایران رو ندارند و مردم اونها چقدر در رفاه هستند. بهترین ماشین های روز دنیا رو سوار میشن. بهترین مواد غذایی رو از اروپا و آمریکا وارد میکنند. در سال 1 دقیقه هم کار نمیکنند و فقط مشغول خوردن و خوابیدن هستند. و به قدری ثروتمند هستند که اگر نفت همین فردا تمام شود باز به دلیل سرمایه گذاری هایی که در غرب انجام داده اند تا صدها سال از کار کردن بینیاز هستند. اونها حتی مالیات هم نمیدهند. پول آنها قدرتمند ترین پول دنیاست. جمعیت شان فوق العاده کم هست. به هر کجای دنیا بخواهند بدون دنیا مسافرت میکنند.
همین استثنائات زمینه رانت و استفاده از امضاء های طلایی را فراهم میکند و نمیزاره این مردم روی خوش زندگی را هم ببینند.
این مجلس ضعیفترین مجلس تاریخ ایران از دوره مشروطه تا الان بوده. نه تنها نظارت بر کار دولت و وزرا ندارن حتی یه قانون شسته رفته بدون نیاز به تفسیر هم از توش خارج نمیشه.
نمایندگان و شورای نگهبان و دولت کلا کشک ! فقط آش برای خودشون میپزن مردم که کلا اوت از این بخور بخورها
جوری با این قانون رفتار نشود که بگویند مختص دستگاههای اجرایی یا مشمول دستگاههای قانون مدیریت خدمات کشوری صرفا می شود. محض اطلاع برخی مدیران ارشد اینکه: در آخر قانون آمده همه دستگاهها که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی یا دولتی برخوردار هستند مشمول این قانون هستند. خاص غیر خاص ندارد...
هر کسی قانونی وضع کند راه در رو واسه خودش هم در نظر می گیرد این یک قانون است!!!!!
بنده در سال 88 از یکی از سازمان های زیر مجموعه جهاد وکشاورزی بازنشسته شد ه ام ولی متاسفانه افرادیکه با بنده میبایست بازنشسته شوند با نامه نگاری با مدیر کل نیروی انسانی وزارتخانه بدلیل اینکه ایشان را نیاز دارند آنان را بازنشسته کرده اند که متاسفانه بنده با 30 میلیون پاداش بازنشسته شودم ولی آقایانیکه مانده اند در حال حاضر با مبلغ بالای 300 میلیون باید بازنشسته شوند چرا باید اینگونه تبعیضات در دستگاههای دولتی صورت پذیرد و چه کسی پاسخگو میباشد متاسفانه از دور زدن قانون امری طبیعی شده است .فقط برای افراد خاص و........................................ سازمان برنامه هیچگونه برنامهو نرم افزاری ندارد که آقایان را ابعد از 30 سال از خدمت منفک نمائید . متاسفانه دستگاههای نظارتی فقط نظاره گر هستند .
قدیمیا به جایی که بچسبند به صندلی برن کتاب بنویسن، اتاق فکر تشکیل بدن
یک نمونه از دور زدن این قانون در بانک ملی ایران
مسئول یکی از حوزه های بانک ملی ایران در غرب تهران امسال بازنشسته شد و براش مراسم تودیع گرفتند و حکم بازنشستگی اون رو امضا و قاب کردند و تو مراسمی دادند بهش و کلی بهش پاداش دادند و ازش تقدیر کردند که بعد بازنشستگی دوباره بیارنش سر کار بعد بعد به محض اینکه دیدند این قانون داره تصویب میشه قبل از تصویب دوباره بازنشستگی این آقا رو لغو کردند و علیرغم ۳۰ سال کار دوباره استخدام و شاغل شد و حالا هم میگن این قانون شامل حال اون نمیشه و اون نباید بره چون بازنشسته محسوب نمیشه. تازه به همین صورت یک لیست درست کردند برای تمدید تعداد زیادی از افراد مورد نظرشون جهت تمدید خدمت بعد از ۳۰ سال سابقه. واقعا مسخره بنظر میرسه ولی واقعا این امر برای دور زدن قانون تو بانک مزبور براحتی داره دنبال میشه.
به نظر می رسد ابهامات این قانون، بیشتراز قبل شده است به دلایل زیر:

1- در این متن این قانون دو دسته از مقامات سیاسی ازجمله(مقام های انتخابی مانند رئیس جمهور، وزرا،نمایندگان مجلس و مقامات سیاسی منصوب توسط مقام معظم رهبری) از شمول قانون مستثنی شده اند اما نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان شورای شهر و روستا که هر دو دسته آنها نیز مقام های انتخابی توسط مردم هستند در این قانون معلوم نیست می توانند از میان بازنشستگان انتخاب گردند یا خیر و به نظر می رسد مستثنی نشده اند و چرا نمایندگان مجلس صراحتا مستتثنی شدند اما این نمایندگان خیر؟

2- بازنشستگان سایر دستگاهها و نهادهای زیر نظر رهبری از این قانون مستثنی شده اند یا خیر ؟ چون به نظر می رسد بر اساس نص صریح قانون صرفا بازنشستگان در نیروهای مسلح مجوز ماندن دارند

3- معاونین روسای دو قوه ( معاونان رئیس جمهور و نواب رئیس مجلس ) از شمول این قانون مستثنی شده اند ولی معاونان قوه قضائیه به دلیل حذف کلمه " همتراز " مستثنی نشده اند چه تفاوتی بین اینان و معاونین دو قوه دیگر وجود دارد؟
در اين وانفساى مشگلات عديده كه نفس مردم را گرفته ، تصويب قانون منع بكار گيرى بازنشستگان ، با انهمه استثنا و تبصره ، كه گويا فقط شامل ١٧٠ نفر مى شود ، در حقيقت نمايشى بود براى سرگرمى اين ملت ، از اين ١٧٠ نفر هم تعدادى به دنبال بالابردن درجه جانبازى و .........هستند ، اين همه هياهو براى هيچ ، گفته بودند كه گاهى كوه موش مىزايد
اشكال كار در اين است كه اول مرجع قانوني ما يك قانون وضع مي كند و سپس در آن استثناء قائل مي شود.
از نظر حقوقي وقتي در قانون استثناء قائل شويم ديگر قانون نيست و تبديل به بخشنامه مي شود . مسلم است در اجراي بخشنامه در همه جا سليقه اي عمل شود.
در این شرایط حساس بین المللی حاضر نیستین یک قدم کوچک به نفع مردم بردارین.
این از قانون نوشتن و قانون اجرا کردنشان بعد میگویند مردم به قانون پایبند باشید.
اشکال ندارد به کارهایتان ادامه دهید متوجه نیستید چه خبر است در مملکت.
ببينيد با چماق هم نميشه اين جمعيت بازنشسته را إز قدرت و رانت پايين كشيد همين الان شهردار تهران ميگه من ميخوام استفساريه بدم مجلس نمايندگان مجلس كه خودشون مستثني هستند ، بعد مهمترين موضوع كه تو بيشتر كامنت ها هم اومده بازنشستگاني هستند كه به دليل نخبه بودن به صندوق بازنشستگان معرفي نشده ولي به دلايلي بازنشسته هستند مهمترين ابهام قانون تكليف اينها چه ميشه إز زمان پيروزي انقلاب إسلامي مشغول خدمت به خلق هستند تا كي بايد بمونن!!!؟؟؟
آقایونی که دوست ندارند بازنشسته شوند، به وقت ضرورت سراغ جوانها نیایند.
مثل اینکه متوجه نیستند چه خبره.
این قانون انقدر راه فرار داره که عملا بی خاصیت شده
مثلا شخصی که ارتباط خود را با صندوق بازنشستگی برقرار نکرده بازنشسته نیست!
ایا سی سال خدمت بس نیست؟
چرا انقدر مدیران ترک کردن صندلی رو براشون ننگ میدونن؟
مثل اینکه متوجه نیستند چه در پیش داریم که به این بی خیالی ها ادامه میدهند.
اگر با اصلاح قوانین بازنشستگی، حقوق بازنشستگان قدیمی با حقوق بازنشستگان جدید تفاوتی نداشته باشد یعنی اگر حقوق بازنشستگی یک کارمند با یک پست مشخص که امسال بازنشسته شده است پس از 10 سال با حقوق بازنشستگی کارمند دیگری با همان پست برابر باشد، مطمئن باشید که هیچ کس نیازی به ماندن بیش از اندازه در شغل خود نخواهد داشت و دیگر نیازی به این مدل قوانین ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان نیز نخواهد بود. مشکل تمام این فرارها از قانون به این دلیل است و بس.
کلا خودتونو ناراحت نکنین مجلس ما اینطوریه ....فقط میخوان ی چیزی تصویب کنن والله بالله نی دونن ملت گوشیهای هوشمند دارن اینترنت هست ........
مشکل این است که خیلی از مدیران با آنکه بالای سی سال از خدمتشان گذشته است ـ بازنشسته نشده اند و مشمول این قانون نمی شوند. اگر واقعا این افراد نخبه هستند خود را باز نشسته کنند و بروند بیرون خدمت نماییند . این مدیران که قادر به انجام هیچ کاری در بیرون از مجموعه نیستند . حاضر به رها نمودن و اعلام بازنشستگی نیستند و به همین دلیل مجموعه های دولتی از نخبگان خالی شده و این وضع مملکت است و بهتر هم نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
در همین مشهد نخبگان خانه نشین هستند و آقایان به زور مسئولیت ها را گرفته اند و می گویند جوان نخبه از کشور برود
در حال حاضر هر مدیری که در بانک .. بازنشسته می شود دوباره به عنوان مشاور با بانک قرارداد می بندد و دو حقوق میگیرد یعنی از در میره بیرون از پنجره برمیگرده با حقوق و مزایای بالاتر
بنظر من با این همه جوان بیکار اونهایی که بعد ۳۰ سال خدمت می مونند فکر نکنند دارند خدمت می کنند بلکه آغاز خیانتشونه
خیانت به
- نظام
- به ملت
- به جوانهای بیکار کشور
- به پیشرفت کشور
- به رهبر که باید غصه ی این همه جوون مستعد بیکار را بخوره .
حقوقی هم که می گیرند شاید حلال نباشه
از ما گفتن حالا دیگه خود دانید.
دودستی چسبیدن به صندلیهاشون ازدست هیچکسم کاری ساخته نیست
مصوبه اخیر برای کسانی است حکم بازنشستگی دارند ولی تکلیف کسانی که بازنشستگی دارند ولی به دلایل واهی بازنشستگی آنها را به تعویق می اندازد تا همچنان به ناحق از امتیازات مالی برخودار شده دیگران را از این محروم کنند
دوستان به جز پزشکی ، دندانپزشکی و پرستاری در هیچ رشته دیگری تحصیل نکنید که کار گیرتان نمی آید.
قانون بازنشستگی باید برای همه باشه بدون تبصره، به همین دلیل این قانون ناقص هست و درست اجرا نخواهد شد
عاشق امضا و پست و مقام و حقوق نجومی
معلوم نیست چرا همه چیز در ایران برعکس است! جانبازان باید زودتر از بقیه افراد حتی بازنشست شوند و مابقی عمرشان را با حقوق مکفی استراحت کنند. نه اینکه دوباره بیاد سر کار!!! البته مشخص است که این استثنا به خاطر مدیران عاشق میز و تشنه قدرت اضافه شده است
قانون استنثائ ندارد .............چه دییلم چه لیسانس /..چه دکترا ......30 سال کار باز نشسته ...........والسلام ....قانون استثنائ ندارد .کسی که مدرک بالتر داشته از حقوق و مزایا بیشتری در این 30 سال برخوردار بوده ....نباید فوق لیسانس را 35 سال ودکترا را 40 ساله کرد .باید سی سال برای همه ...................تمام .................الان در وزارتخانهها تهران پر است از دیپلم هایی که 40 سال بعنوان منشی دارند کار میکنند
واقعیت تلخ دیگر آن است که بعد از انقلاب دولت ها از پرورش مدیر کارآمد عاجز مانده اند و در ضمن عدم اعتماد به قشر جوان تحصیل کرده به علت های مختلف از جمله مدرک تحصیلی بی ارزش هم از دلایل بکار گرفتن بازنشستگان در سطوح مختلف مدیریتی است
بازنشستگان كه مشغول كارند شما را بخدا ول كنيد چرا دور باطل ميزنيد كارمندي كه 35 تا 40 سال داره كارميكند بازنشسته كنيد خلاصه آنها خودشان شايد خسته شدند مي روند
مسئولین وقتی ا ز دنیا رفتند از میز و سمت خود جدا میشن. این قانون که تبصره هاش و استثنائاتش بیشتر ازخود قانون اصلی است کار ساز نیست .
تعداد زیادی از وزا و مدیران و رییس سازمان اداری و استخدامی از بازنشستگانی هستند که با تبصره دوباره برگشته اند پشت میزهایشان
چرا همه چیز را میپیچانیم و راه را برای سوء تعبیر جهت سوء استفاده باز میگذاریم .نمایندگان محترم مردم در مجلس فقط کافی بود مصوب کنید دارندگان مدرک تا لیسانس تا 30 سال ومدارک بالاتر از لیسانس تا 35 سال می توانند در دستگاههای دولتی خدمت نمایند.بحث ایثارگران و جانبازان و رزمندگان نیز با اجرای قانون ایثارگران (برخورداری از یک رتبه مدرک تحصیلی بالاتر ) جایگاه خودش را داشت چرا هی قوانین موازی با تبصره های متعدد مشگل زا مصوب میکنید؟
اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، به رغم سر و صدا‌های زیادی که به پا کرده، چیز جدیدی نیست.
چیز جدیدی نیست فقط می خواستند تبصره هاش را محکمتر و قانونی و در صورت امکان بیشتر کنند
از چند سال قبل که این قانون در مجلس تصویب شد کسانی را مجددابعد از بازنشستگی بکار دعوت کردند و برای بعضی ها هم قانون را دقیق اجراکردند
تا زمانیکه قانون همه گیر نباشد و مسئولین رده بالا را شامل نشود مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد
با این قانون آقای حداد عادل و... هم بازنشسته می شوند... از فرهنگستان ادب پارسی...
سلام/میخواستم اگه میشه شفاف راهنمایی کنین؟ آیا افرادی که فوق لیسانس دارند میتوانند بیش 30سال خدمت کنن (با این قانون جدید) ؟؟؟ چون میگن با این قانون دیگه فوق لیسانس هم نمیتونه بیش از 30 سال خدمت کنه.ممنون میشم جواب بدین/
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی