بازدید 1844

پیروزی شکننده نخست‌وزیر استرالیا در رقابت حزبی

گرچه نخست‌وزیر استرالیا امروز سه‌شنبه توانست سربلند از چالش رهبری وزیر مسکن کشورش بیرون بیاید اما فاصله اندک این دو رقیب نتوانست به ایجاد جایگاه آتی مستحکمی برای "مالکوم ترنبول" منتهی شده و به گمانه‌زنی‌ها پایان دهد.
کد خبر: ۸۲۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 21 August 2018

گرچه نخست‌وزیر استرالیا امروز سه‌شنبه توانست سربلند از چالش رهبری وزیر مسکن کشورش بیرون بیاید اما فاصله اندک این دو رقیب نتوانست به ایجاد جایگاه آتی مستحکمی برای "مالکوم ترنبول" منتهی شده و به گمانه‌زنی‌ها پایان دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا توانست پیتر داتن، وزیر مسکن کشورش را در رای‌گیری رهبری حزب لیبرال که حزبی بزرگ در ائتلاف دولت راست‌میانه است، با ۴۸ رای مقابل ۳۵ رای شکست دهد. این تحولات در پی کسب نتایج نامناسب از نظرسنجی‌ها و مذاکره درباره به چالش کشیدن فوری رهبری استرالیا ایجاد شد که گمانه‌هایی را درباره احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام به وجود آورد.  

ترنبول باید در مه ۲۰۱۹ مجددا به آرای صندوق‌های رای مراجعه کند و می‌تواند این بن‌بست را با اعلام انتخابات زودهنگام بشکند. با این وجود، انتخاباتی که برای ایالت‌ها برنامه‌ریزی شده و نزدیک شدن تعطیلات پارلمانی بدین معناست که اگر ترنبول قصد دارد امسال انتخابات برگزار کند، باید در روزهای آتی آن را اعلام کند.

نیک اکانومو، استاد دانشگاه مانش در ملبورن می‌گوید: او همیشه این گزینه را در جیب بغلش دارد. اگر احساس کند که یک بار دیگر قرار است به چالش کشیده شود، فورا جایگاه خودش را با کشاندن ائتلاف به پای صندوق‌های رای محکم می‌کند.

سخنگوی نخست‌وزیر استرالیا درباره احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام اظهارنظری نکرد. جایگاه ترنبول به‌رغم شکست پیتر داتن در چالش رهبری در خطر است و گمانه‌هایی را درباره وقوع بی‌ثباتی سیاسی بیشتر در کشوری ایجاد کرده است که از سال ۲۰۰۹ شش رهبری متفاوت را شاهد بوده است.

هیدن منینگ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلیندرز در ایالت استرالیای جنوبی می‌گوید: ما گاهی در سیاست‌های استرالیا شاهد وقوع این اتفاقات بوده‌ایم. این گام دو مرحله‌ای برای عزل نخست‌وزیر است و با توجه به اینکه آرای این دو رقیب بسیار نزدیک بود، باید انتظار اتفاقات دیگری را داشته باشیم.   

مالکوم ترنبول در جریان کودتای حزبی سپتامبر ۲۰۱۵ که به عزل تونی ابوت، نخست‌وزیر وقت انجامید، قدرت را به دست گرفت. تونی ابوت هم یکبار پیش از آنکه نهایتا برکنار شود، از چالش رهبری پیروز بیرون آمده بود. ترنبول یک سوسیال لیبرال و بانکدار سابق مولتی میلیونر است که با کاهش میزان محبوبیت‌ها مواجه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار