بازدید 3755

توپ تجدیدنظر پیرامون ارز مسافرتی در زمین ستاد اقتصادی دولت

در مورخه 21 فروردین ماه 1397 ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا سیاست های ارزی جدیدی را دنبال نماید. بر همین اساس، سقفی برای ارز مسافرتی در نظر گرفته شد و برای رفاه حال مسافران خارج از کشور تصمیم گرفته شد تا این ارز مسافرتی به قیمت دولتی به آن ها پرداخت شود. با گذشت زمان مشخص شد که برخی در حال سوءاستفاده کردن از ارزهای مسافرتی هستند و بانک مرکزی جمع بندی های خود در این زمینه را جهت تصمیم گیری به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده است.
کد خبر: ۸۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 21 July 2018

توپ تجدیدنظر پیرامون ارز مسافرتی در زمین ستاد اقتصادی دولتدر مورخه 21 فروردین ماه 1397 ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا سیاست های ارزی جدیدی را دنبال نماید. بر همین اساس، سقفی برای ارز مسافرتی در نظر گرفته شد و برای رفاه حال مسافران خارج از کشور تصمیم گرفته شد تا این ارز مسافرتی به قیمت دولتی به آن ها پرداخت شود. با گذشت زمان مشخص شد که برخی در حال سوءاستفاده کردن از ارزهای مسافرتی هستند و بانک مرکزی جمع بندی های خود در این زمینه را جهت تصمیم گیری به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از نوسانات شدید بازار ارز در اوایل سال جاری، دولت در مورخه 21 فروردین 1397 تصمیم گرفت تا سیاست های ارزی جدیدی را دنبال نماید. یکی از تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در زمینه ساماندهی به بازار ارز، بازنگری در پرداخت میزان ارز مسافرتی بود. بر همین اساس، بانک مرکزی در اطلاعیه شماره 2 خود در مورخه 22 فروردین 1397 پیرامون ارز مسافرتی اعلام کرد: ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.

با گذشت زمان و با فاصله گرفتن قیمت ارز دولتی و ارز بازار آزاد، خبرها حکایت از آن داشت که برخی در حال سوءاستفاده از ارزهای مسافرتی هستند. در خبرها آمده بود که برخی دفاتر گردشگری در ازای دریافت ارز مسافرتی مسافران، حاضرند آن ها را به صورت رایگان به تایلند، مالزی و ... ببرند. تابناک اقتصادی نیز در مورخه 14 تیر 1397 و طی مطلبی با عنوان "ارزهای مسافرتی در خدمت گردشگری تایلند: با ارز مسافرتی، رایگان به تایلند سفر کنید" به طور کامل به این موضوع پرداخت و در آن مطلب اشاره شد که در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی قرار گرفته است چرا باید منابع ارزی ما از طریق ارز مسافرتی حیف و میل شود.

حالا خبرها حکایت از آن دارد که مسئولین بانک مرکزی بعد از جمع بندی های صورت گرفته در زمینه ارز مسافرتی، این جمع بندی ها را به ستاد اقتصادی دولت جهت تصمیم گیری در مورد ارز مسافرتی ارسال کرده اند و منتظر تصمیم این ستاد هستند. مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در مصاحبه ای با رادیو در همین زمینه اعلام کرد: ما کار کارشناسی را بر روی این موضوع انجام داده ایم و نقطه نظرات خود را در این زمینه به ستاد اقتصادی دولت منعکس کرده ایم و منتظر هستیم ستاد بررسی ها را انجام دهد و نتیجه را اعلام کند.

با این تفاسیر حالا توپ تجدیدنظر پیرامون ارز مسافرتی در زمین ستاد اقتصادی دولت است و این ستاد باید در این زمینه تصمیم گیری کند.

شایان ذکر است که در اوایل شهریور ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی ارز مسافرتی به قیمت دولتی را حذف کرد و روابط عمومی بانک مرکزی طی بخشنامه ای اعلام کرد که بانک ها می توانند از بیستم شهریور ماه 96  ارز مسافرتي اعم از سياحتي و زيارتي را در مقابل ارائه گذرنامه، بليت و ويزاي کشور مقصد به قیمت بازار آزاد به فروش برسانند. احتمالاً ستاد اقتصادی دولت دوباره به همین بخشنامه باز خواهد گشت، با این تفاوت که مسافران بتوانند طی راهکاری ارز مسافرتی خود را از خروجی های کشور و به قیمت ارز در بازار ثانویه تهیه کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان