بازدید 18829

وزارت امور خارجه پاسخگو باشد: پروین فرشچی انتخاب «ظریفی» نیست!

خانم فرشچی، سفیر ایران در فنلاند معرفی شده است با تخصص علوم دریایی! لازم است وزارت امور خارجه پاسخ دهد، آیا انتصاب وی بدون کوچک ترین تخصص، پاداش و جایزه است؟ فشار مقامات بالاست؟ ادای دین وزارتخارجه به وعده تبلیغاتی رئیس جمهور است؟بده، بستان با مقامات دولتی یا سایر قواست یا برای نزدیک تر شدن ایشان به وابستگان احتمالی در خارج از کشور؟ مسئولان وزارت امور خارجه پاسخ دهند آیا فردی مانند خانم فرشچی می تواند، پاسخگوی مطالبات همین امروز رهبر انقلاب باشد؟ به راستی می تواند با احساس حقانیت و با آگاهی و تسلط در مباحث چالشی، پاسخ های قاطع و منطقی به اتهامات بیگانگان بدهد؟
کد خبر: ۸۱۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 21 July 2018

برخی اصولگرایان، متخصص منحرف کردن مسائل مهم از مسیرهای اصلی و واقعی هستند. همین چند روز پیش بود که انتخاب پروین فرشچی به عنوان سفیر جدید کشورمان در فنلاند، بدون سابقه دیپلماتیک، بدون سابقه مدیریت امور سیاسی و حتی بدون سابقه پژوهشگری در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی، موجی از انتقادها را علیه وزارت امور خارجه برانگیخت. در این میان، اما مانند همیشه، سردار کریمی قدوسی ورود کرد و با طرح این مسأله که پروین فرشچی دو تابعیتی است، نقد را از مسیر اصلی خارج کرد و وزارت خارجه را ـ که باید نسبت به این انتصاب عجیب و غریب، پاسخگو باشد، در موضعی تهاجمی قرار داد.

به گزارش «تابناک»؛ انتصاب های سیاسی در پست حساسی مانند سفیر در وزارت خارجه ایران و سایر کشورها، امر بی سابقه ای نیست و برخی کشورها در کنار انتصاب دیپلمات هایی که تخصصی و حرفه ای رده های مختلف وزارت خارجه را پیموده اند، افرادی را از بیرون از وزارت خارجه، به عنوان سفیر، راهی کشورهای دیگر می کنند. وجه غالب انتصاب سفرایی که سابقه دیپلماتیک ندارند، لزوما باید توانایی خاصی باشد که آنان در حوزه ای مرتبط با سیاست خارجی داشته باشند؛ از نمونه های نزدیک و موفقیت آمیز این گونه انتصاب ها، انتخاب مهدی سنایی به عنوان سفیر ایران در روسیه است؛ فردی که استاد دانشگاه و متخصص مسائل روسیه و آسیای مرکزی است، به زبان روسی تسلط دارد و در مشاغلی چون رایزنی فرهنگی ایران در کشورهای آسیای مرکزی هم سابقه کار دارد و چند دوره هم به عنوان نماینده مجلس، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی بوده است. هرچند چنین شخصیتی، در رده های مختلف وزارت خارجه حضور نداشته، همه شرایط لازم برای اینکه از بیرون، وارد وزارت خارجه شود و مسئولیت سفارتخانه ایران را در یکی از کشورهای بزرگ بر عهده بگیرد، داراست. چنین فردی هم در محافل آکادمیک، هم در محافل سیاسی و دیپلماتیک و هم در رسانه ها به راحتی راه خود را در کشور میزبان پیدا می کند و انتقادی هم از این بابت به وزارت امور خارجه وارد نیست!

با وجود این، موارد متعددی وجود دارد که از این گونه انتصاب های همسو استفاده شده است؛ عموما هم به دلیل فشارهایی که از سمت مقامات بالا به وزارت امور خارجه وارد می شود تا فلان نفر را به سفارتی منصوب کنند! عموما در ایران پس از انقلاب، سفرایی که بدون تخصص از بیرون از وزارت خارجه، وارد سفارتخانه ها می شوند، این مقام را به عنوان، تشویق و کادو تحویل گرفته اند. بدین ترتیب که وزیر یا رئیس سازمانی، معاونی یا مدیر کلی، پس از پایان دوره مسئولیت داخلی، متمایل می شود که چند سالی هم در خارج کشور، شغل پرپول بی دردسری داشته باشد، این شغل بی پول بی درد سر، حتما سفیر شدن در یکی از سفارتخانه های ایران است که به صورت هدیه، از سوی مقامات بالا به آنان داده می شود.

هدیه دادن مقام سفارت به یکی از وابستگان مقامات بالا، فقط یکی از انگیزه های ورود افراد بدون تخصص و بدون تعهد به سفارتخانه های ایران است. گاهی دیگر مقامات بالا، می خواهند از«شر» یکی از افرادی که دارای رانت هستند و از سمت آن رانت به آنان فشار می آورند، راحت شوند، بنابراین برای خواباندن آن «شر»، فرد مورد نظر را به یکی از سفارتخانه های ایران به عنوان سفیر منصوب می کنند تا از شر رانت بالای سر فرد مورد نظر راحت شوند.

پس علاوه بر هدیه دادن مقام سفیر، خواباندن شر مقامات ذینفوذ هم یکی از دلایل ورود سفیر غیر متخصص به وزارت امور خارجه است. گاهی با هم بده و بستان، افراد غیر متخصص را به سفارتخانه های ایران می فرستند. تصور کنید یکی از مقامات دولت، کارش در سایر قوا گیر باشد و عده ای پیگیر کار آن عضو دولت باشند و در نهایت هم مشکلشان حل شود. تردید نکنید یکی از درخواست های اصلی آنان به تلافی زحمتی که برای یک عضو دولت کشیده اند، واگذاری مسئولیت یکی از سفارتخانه های کشور به نزدیکان و وابستگان است!

پس علاوه بر هدیه دادن مقام سفیر و خواباندن شر مقامات رانتی مافوق، بده و بستان هم یکی از عواملی است که افراد غیر متخصص را به وزارت امور خارجه می فرستد. گاهی مقامات بالا، فردی مانند رئیس جمهور، وزیری را از کار برکنار می کند، با وجود این، طرد کامل آن وزیر، برای رئیس جمهور هزینه دارد، رئیس جمهور هم ترجیح می دهد که هزینه طرد کامل را نپردازد، در چنین مواقعی اولین پیشنهاد به رئیس جمهور این است که او را از مقابل چشمانت دور کن! این جمله معنایش این است که وی را به عنوان سفیر به خارج از کشور بفرست!

گاهی هم برخی مقامات که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می کنند، به تدریج دوری شان برای والدین سخت و جانکاه می شود، هدف هم که خدمت باشد، داخل کشور و خارج کشور چندان تفاوتی ندارد؛ لذا برای نزدیکی به خانواده، سفیر شده و عازم دیار عموما کفر می شوند! پس تحصیل فرزندان در کشور مورد نظر هم یکی از دلایل ورود افراد غیر متخصص به وزارت امور خارجه به عنوان سفیر است!

در دولت جدید، مورد خارق العاده دیگری برای انتخاب سفیر هم اضافه شده است. در دولت جدید، وزارتخانه ها هر کدام باید سهمی در تحقق وعده های انتخاباتی ولو غیر کارشناسی، رئیس جمهور بر عهده بگیرند، وزارت امور خارجه هم گویا از این قاعده مسثتثنا نیست؛ سهم تحقق وعده انتصاب زنان غیر متخصص در پست های دولتی هم گویا به این وزارتخانه سپرده شده است.

هم اکنون مخاطبان محترم، انتصاب سرکار خانم فرشچی را که نه سابقه مدیریت سیاسی و دیپلماتیک، نه سابقه آکادمیک و پژوهشی مرتبط دارد و نه یک توانایی خاص قابل ذکر که بتواند او را شایسته این سمت کند، پیش روی دارند! حالا خود قضاوت کنید چرا وی به وزارت امور خارجه وارد شده و اولین مأموریت او هم پست سفارت در یک کشور اروپایی است؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۶۲
حاشیه سازی نکنید.

پیگیر اختلاسگران و محاکمه و مجازاتشان هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
یارانه ها رو کی میدن
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
زنها که اجازه دست دادن با مردان را ندارن چرا به این سمت مهم گمارده میشوند ، موقع تسلیم استوارنامه به رئیس جمهور فلاند و دست دادن که بد میشه برای ما.؟!
کی میخواد درست بشه
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
دوره احمدی نژاد
طرف رییس انرژی اتمی بود...شد وزیر امورخارجه
اینکه فقط سفیره
ببند دهنتو
آقای ولایتی با چه تخصصی وزیر امور خارجه شدند؟ بنا به کدوم تخصصشون با کشورهای خارجی به جای وزیر امور خارجه گفت و گو میکنند؟ ...... تخصص مسئول پدافند غیر عامل چیست؟....
پاسخ ها
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
اولاً که آقای ولایتی در زمانی به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شدند که مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود.در آنزمان و بدلیل حساسیت پست خارجه ملاک تخصص نبود بلکه تعهد به نظام بود اگرچه ایشان در دوران تصدی آن پست خدمات بسیار شایانی کردند.این انتخاب در زمانی بود که بعضی افراد با مدرک سیکل پست هایی نظیر سفارت و مانند آن میگرفتند و خدمات خوبی هم میکردند و در آن دوران باب دزدی و خیانت باز نبود و...
از بس وراجی کردم ثانیاً و ثالثاً و ... کلاً یادم رفت چی میخواستم بنویسم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
بر فرض که ولایتی تخصص ندارد، باید این رویه غلط را ادامه بدهیم؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
آقا زنبورک اگه به تعهد بود که منم بلد بودم متهعد شم که خوش خدمتی کنم... مگه قبل از انقلاب متخصص و سفیر نداشتیم؟؟ همچین میگی از پیروزی انقلاب چیزی گذشته بود انگار از شروع تاریخ بشریت چیزی نگذشته بوده!!
وضعیت کنونی مملکت نشان از این نوع انتصابها که الی ماشالله زیاد است. سیاستها همین است کدام کشوری اموال عمومی و منابع بیت المال را به تارج می سپارند مثلا کارخانه فولاد یا مس و غیره را وادار کنند کالا خود را به عده ایی با 4200 بفروشد در حالیکه انها همین 4200 به 8200 در بازار ازاد یا در خارج با دلار 8200 بفروشند که جیب عده ای معلوم الحال پر میشود نه ملت و نه کارخانه و سهامدارانش بهره ای ببرند. این کشور به کجا میر.د و کیها اداره می کنند و کی ها نفع باد اورده میبرند
یکی به من بگه اقای اذری جهرمی با چه تخصص و سابقه ای وزیر ارتباطات شد این هم برای من سوال شده چرا بسیاری از وزرا از اطلاعات می ایند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
ببخشید منفی زدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
تخصص .... دارند
با سلام
متاسفانه فقط خانم فرشچی نیستند که به وزارت خارجه تحمیل شده است. اگر تابناک می توانست سری به وزارتخارجه بزند و در میان احکام کارگزینی تورقی کند، فهرستی از آقایان بچشم می خورد که در واقع به عنوان باج از وزارت خارجه، به عنوان سفیر منصوب شده اند.
آقای دکتر همتی با چه تخصصی و چه سابقه ای اخیرا به عنوان سفیر چین منصوب شده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
از نام خانوادگی ایشون معلومه که سمنانی هستند. نام خانوادگی همتی در سمنان بسیار زیاد هست. مونسان و پیوندی هم سرخه ای هستند.
تخصص سیخی چند؟ تعهد و تظاهر به دین و مذهب و انقلاب ابزاری است برای کسب نان به ویژه نان دلاری در بلاد کفر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
تعهد به تظاهر دینی رو خوب اومدی...چیزی که 40 ساله مشاهده میکنیم و طرف تا رده های بالای حکومتی هم رسیده!!!
بترسید از روزی که خشم مردم فوران کند
آن روز تر و خشک با هم خواهند سوخت
اگه معيار ، تخصص بود 99 درصد مسئولين بدن تخصص از اول انقلاب مدير بودند. موضوع ژن خوبه.
اگر دنبال تخصص هستید، آقای سرلشگر فیروزآبادی با مدرک دامپزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دامپرشک (مخبر درفولی)، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای، دامپزشک (هدایت حسینی)....کشور را دامداری فرض نموده اند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
چرا که نه داداش
این کجای علوم دریایی بوده که من بعد از 23 سال کار دریا نمیشناسمش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
احتمالا ته دریا تو آب نمک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
قرار نبوده از شاخ های علوم دریایی باشه که...یه لیسانسه زورکی از دانشگاه آزاد براش جور کردن!! مگه نمیبینی میگه از ژن خوبا بوده!!!
لیست ارز بگیرانی دولتی چی شد قرار بود به افکار عمومی جواب دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
با قطع ارز مسافرتی جبرانش کردن
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
وقتی مسائل مهم دیگه مثل رقص و فوتبال و احتکار ده تا ماشین لباسشویی توسط مغازه دار و ... داریم چرا صحبت ارز میکنی؟! ارز مال ژن خوباس تو ریال را بچسب شب گشنه نمونی
خانم افخم هم در مالزی در حال تلاش هستن...
راستي رنگ طوسي هم رنگ خوبيه
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
خواستند سفیر ایران تو تایلند بشه گفت به گروه خون من نمیخوره بفرستین منو کشور رنگین کمون!!!
آخه عده ای نمی گذارند...
یک آمار ساده بگیرد حتی سفرا و کاردارها و دبیر اول و دبیر دوم و کارمند سفارت که عقبه سیاسی و آکادمیک دارند چند درصدشان فرزندان دلبندشان در ایران هستند؟ معمولا در دورانی که سفیر کشوری اروپایی یا باب دل می شوند اول همه قبل از شروع کار دیپلماتیک فکر فرزندان خود هستند که در مدارس آنجا ثبت نام کرده و خیالشان از درس و تابعیت آنها جمع شود ، بینی و بین الله بررسی کنید حداقل دوستانی که من می شناسم فرزندان آنها در استرالیا و آلمان و سوئد و... مشغول و مستقر هستند ، این رانت را چه کسی برای اینها بوجود آورد ؟ خوب مشخص است پاسپورت دیپلماتیک آنها .
مگه کدومشون کارایی دارند ؟چرا بخالت می کنید این هم روش
جمش کنین بابا.خستمون کردین.
هر نیرو در وزارت امور خارجه برای رسیدن به سمت معاون، مدیرکل یا سفیر باید مراحلی را طی کند که در خوش بینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۲۵ سال طول می کشد؛ مراحلی از قبیل دبیر سه، دبیر دو، دبیر یک و رایزن سه، رایزن دو، رایزن یک. هرکدام از این مراحل نیز سه سال به طول می انجامد و مابین برخی مراحل، گذراندن دوره های ویژه، گذراندن آزمون های زبان و مدیریت و… نیز باید اضافه شود...
شما ببین با این توصیفاتی که تابناک ارائه داد چقدر سفیر شدن تو ایران الله بختکیه.......!!!
چرا مسائل رو با هم قاطی میکنیم. اختلاس و برخورد یک چیزه انتخاب سفیر یک چیز دیگه.
تا میای بگی فلان مسئله چرا اینجوریه میگن فساد و اختلاس رو بچسبید.
در مملکتی اختلاس و فساد به وجود میاد که هرج و مرج باشه و بی قانونی. پس هر جا بحث برخورد با بی قانونی پیش میاد باید حمایت کرد و نه انتقاد. حالا اون بی قانونی فساد مالی باشه مواد مخدر یا اخلاقی یا یک انتصاب بی مورد و یا هر چیز دیگه.
كار اكر دست متخصص بود كه الان وضعمون اين نبود با اين ثروت خدادادى اين خانم را هم به رشته آش كارى نداشته باشيد فقط بدونيد حتما جز اقا زاده هاست
چرا تخصص مرتبط فقط برای خانمها مهم است و نه اقایان؟تو این مملکت؟؟؟؟؟؟
کدوم کارمون درسته از اون مطلب بزار
متاسفانه کارمندان وزارت خارجه در این 40 سال تنها به دنبال گرفتن خقوق ارز بوده اند وعمدتا هم گرفتار بساز بفروشی یا خرید وفروش زمین شده اند ای کاش گروهی مستقل عملکرد این وزارتخانه را مورد بررسی قراردهند
سفارت هاي خارج ايران تنها دغدغه اي كه ندارد كمك به اتباع ايراني است . سفرا هم كه تو مهمانسرا يا مشغول مهماني و پذيرايي از اقوام اند يا دنبال كانال هاي تجاري
من نمیدونم آقایون تواین وضعیت گرفتاری اقتصادی که گرفتارشیم بازم از این کارا میکنن وبهونه بدست مخالفاشون میدن مگر مملکت قحط الرجاله.
علی برکت الله
نه اینکه بقیتون تخصص دارید، همه از ایمونولوژیست آچار فرانسه یاد گرفتن، الانم داره برای زنان لباس طراحی میکنه بعد از اینکه گند زد تو محیط زیست
چنین گفت ژن دار نادان به پوران چون همی خواست خفت
که گنجی عظیم است ز پیشینیان نزدتان قدرش بدانید
که ان گنج بزرگ ژن برتر شماست بباید که بر خود ببالید
چون باشد در وجودتان این گنج پنهان زنادانی خود هرگز ننالید
به شتر گفتن کوهانت کجه گفت کجام راسته.؟!
فلانی که اسمشو نمیبرم پزشک اطفال بود شد ۱۶ سال وزیرخارجه بدون اینکه حتی یکسال هم در شغل دیپلماتیک تجربه و کار کرده باشه تازه الان هم کلی این ور و آنور میره و هیچکس هم قبول نداره.
اگه این چند تا نماینده خوب مثل کریمی قدوسی و مطهری و صادقی نبود مجلس چکاره بود هزار رحمت به پدر امثال قدوسی که پته اینا را میندازه رو اب
در مملکت ما باید همه چیزمان به همه چیزمان بیاید.
دامدار دیپلم رئیس موسسه تریلیاردی می شود این خانم هم می شود سفیر در کشور فلان و بهمان.
اگر جز این باشد باید منکر همه چیز شد. باید در این گونه مملکتی این جور باشد
پ ف یکی از مواردی است که نامش در موسسه ثامن الحج آمده است!
اخه کدوم مسئولی با توجه به تخصصش مشغول کاره که ایشون باشه . این همه فرد بدون تخصص در پست های کلیدی هستند ایشون هم روش . بجای بحران سازی و حاشیه درست کردن ، به فکر اشتغال جوانها و وضعیت اقتصادی کشور باشید . اگه راست میگید و ریگی توی کفشتون نیست پیگیر اختلاسگران و دزدان بیت المال باشید ،
تقریبا می شه گفت آقایون از قصد این کار ها را می کنند که لج مردم را در بیارن و آستانه تحمل مردم را بسنجند.
مثل قضیه پادشاه و عوارض عبور گرفتنش
گیریم که شر امروز صاحبان رانت را خواباندید...
با شر وخشم فردای توده های ملت که حاصل همین انتصابات غلط سفارشی است چه میکنید.

این ره که این نظام میرود به ترکستان است.
ایشون ته دیگ جا مونده بود
تابی جان
عاشق عصبانی شدن این بخش سیاسیت هستم! روزی علیه دولت و روحانی مینویسیم میزنه نظر شما قابل انتشار نیست! یک روز مثل امروز ترمز میبره و با تریلی از رو این دولت رد میشه.
معلومه عزیز دلم تو هم مثل ملت عزیزمون زدی به سیم آخر!!!
فقط آرزو میکنم گیر تیغ سانسور نیفتی چون تنها سایتی هستی که با درد ملت آشناست و صادقانه مینویسی.
دل بنده خدا رو نشكنين گناه داره٠ حالا اگه براى خود شما چنين اتفاقى ميافتاد اصلا صدام در مياوردين٠ حالا مدرك چيه طرف يا فاميله يا بچه محله يا همكلاسى قديمه يا هم شهريه و يا فشاركى يا تحميليه٠ ولش كنين اينقدر گير ندين بعد از دكتر ظريف ميخواين امور رو إصلاح كنه بابا ميكانيك كه با دست خالى نميتونه ماشين تعمير كنه٠
رسانه ها وظیفه دارن که رانت این ادما رو به مردم معرفی کنن. چقدر آخه باید بکشیم از دست این صاحبان رانت.... بعد موقع انتخابات هم که میشه ندانسته به همین جریانها و آدما رای میدیم
ایشون در کدام گرایش تخصص دارند ؟

جلبک یا خزه ؟؟؟؟؟؟
خدا لتصافتان بدهد . برای خراب کردن و ویران این مملکت نیازی به وجود ترامپ و نتانیاهو نیست چون بعضی ها نقش این دو جنی را خوب ایفا میکنند . هنوز سفیر به مقصد نرسیده همه اتهامها را بهش زدید . ایا با این اتهام ها و با این مقاله ها و نوشتارها کدام انسان درست و نادرست میتونه کار کنه . کریمی قدوسی اتهام را میزند چون برای او اتهام زنی جز کارهای ثواب و صواب است . ایشان اعتقادی به مسایل اخلاقی ندارد تا مانع از اتهام زنی باشد
1. بر فرض خانم فرشچی نبودند یک نفر دیگه بودند الان همه ی سفیران ما درجه یک هستند؟
2. بفرمایید کلا چه کسی در ایران بدون فشار و چانه زنی مقام میگیره؟
3. حالا فنلاند اونقدر ها هم مهم نیست
این منحصر به وزارت خارجه نیست. در وزارت علوم که به جهت ارتباط با فرهیختگان جامعه انتصابات بایستی بر اساس شایسته محوری باشد مدیری بسیار ناپخته مدیر کل حقوقی سازمان دانشجویان شده است که فاقد هیچگونه تجربه مدیریتی است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر