بازدید 3113

دلیل رشد 65.9 درصدی قیمت سیب نسبت به سال گذشته چیست؟

آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت میوه های تازه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 55 درصد رشد داشته است. در این بین، افزایش چشمگیر قیمت برخی میوه ها از جمله قیمت سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاثیر بسزایی در افزایش 55 درصدی قیمت میوه های تازه داشته اند. دلیل افزایش قیمت سیب چیست؟
کد خبر: ۸۱۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 19 July 2018

دلیل رشد 65.9 درصدی قیمت سیب نسبت به سال گذشته چیست؟آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت میوه های تازه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 55 درصد رشد داشته است. در این بین، افزایش چشمگیر قیمت برخی میوه ها از جمله قیمت سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاثیر بسزایی در افزایش 55 درصدی قیمت میوه های تازه داشته اند. دلیل افزایش قیمت سیب چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال گذشته قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. قیمت میوه های تازه نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نمانده و رشد چشمگیری را نسبت به سال گذشته تجربه نموده اند. بانک مرکزی هر هفته گزارشی را پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران منتشر می کند. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در این زمینه که مربوط به هفته منتهی به 22 تیر ماه 1397 می باشد، قیمت میوه های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 55.2 درصد رشد داشته است. رشد قیمت برخی از میوه ها در زیرگروه میوه های تازه نسبت به سایر میوه ها چشمگیرتر بوده است. به عنوان نمونه قیمت سیب در میادین شهرداری هر کیلویی 6 هزار تا 9 هزار و 800 و متوسط قیمت آن در سطح شهر 13 هزار و 565 تومان اعلام شده است. با این قیمت های اعلامی، قیمت هر کیلو سیب درمقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 65.9 درصدی را تجربه نموده است.

پرسش این است که چرا قیمت سیب نسبت به مدت مشابه سال قبل، 65.9 درصد رشد داشته است؟ آیا میزان تولید سیب کاهش یافته یا اینکه عوامل دیگری در این رشد قیمت دخیل بوده اند؟

با توجه به اینکه محصول سیب سال 97 هنوز آنچنان که باید به بازار نیامده است و همچنان سیب تولید شده در سال 96 بیشتر در بازارها خرید و فروش می شود باید گفت، طبق آمار مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در سال 95 میزان تولید سیب 3.4 میلیون تن بوده است و این میزان در سال 96 به 3.7 میلیون تن رسیده است. بنابراین در سال 96 در مقایسه با سال 95 تولید سیب رشد داشته و فرضیه افزایش قیمت سیب به دلیل کمبود تولید آن نمی تواند درست باشد.

دلیل افزایش قیمت سیب در میزان رشد صادرات این محصول کشاورزی نهفته است. آمارهای گمرک نشان می دهند که در سه ماهه نخست سال 97 میزان صادرات سیب تازه به کشورهای مختلف حدود 142 هزار تن بوده است و این در حالی است که در سه ماهه نخست سال 96 میزان صادرات این محصول کشاورزی به کشورهای مختلف تنها 22 هزار تن بوده است. یعنی میزان صادرات سیب در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود شش و نیم برابر شده است!

دلیل این رشد شش و نیم برابری صادرات سیب هم به افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر باز می گردد. افزایش قیمت این ارز خارجی باعث شده است تا صادرات سیب در مقایسه با سال گذشته، به صرفه تر باشد و به همین دلیل، سیب کمتر در بازار داخلی عرضه می شود و کمبود این محصول کشاورزی باعث افزایش قیمت آن شده است.   

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی